Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Hoeveel Is Hier Van Waar

Recommended Posts

Superoots Air-Pots zijn revolutionaire plantcontainers die zorgen voor een spectaculaire verbetering in de groei en de kwaliteit van het wortelstelsel. Door de structuur en de luchtgaten die de Air-Pots gebruiken worden de wortels naar buiten geleid, waar de wortel als het ware gesnoeid wordt door de hogere zuurstofgraad. De plant reageert hierop door direct nieuwe wortels te maken, wat zorgt voor zeer sterk en dicht wortelstelsel in korte tijd. Deze revolutionaire aanpak, die onder andere in de boomkwekerij immens populair is, voorkomt dat de wortels spiraalvormig door blijven groeien, maar zorgt er juist voor dat er steeds maar nieuwe wortels worden aangemaakt. De snelle vorming van een sterk en dicht wortelstelsel zorgt voor grote voordelen, zoals een verkorting van de groeitijd, minder uitval en superieure plantprestaties. Deze potten zijn ook ideaal voor het opkweken van bonsaibomen, niet alleen voor de wortelgroei. Tevens is ook in hoogte van de bodem verstelbaar zodat men al een mooie vlakke wortelvoet kan creëren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ken geen bonsai kweker met die potten hoor :likken:

 

al die "voordelen" zijn misschien wel mogelijk, als je gewoon niets snapt van planten, maar als je gewoon nadenkt is het niet nodig, ik kan een plant meer dan 2 jaar in dezelfde pot houden (25cm dia pot, dus geen grote) zonder dat deze 'vol' zit, gewoon niet als een idioot water geven (zodat de pot niet steeds verzuipt en de wortels lucht zoeken) een plant weet echt wel wanneer de wortel de potrand raakt, en laat te veel water nou net zon beginnersfout zijn :whistle:

 

nou gok ik dat icm met hps er wel voordeel kan zijn, doordat je een hogere vochtigheid in je tentje houd, die je normaal niet hebt door de hitte/afzuiging

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die stoffen potten lijken bij mij wel aardig te werken, en dat komt redelijk op t zelfde neer. planten zijn vitaler en hebben minder last van stress.

Heb een tijdje terug nog eens een mix van gewoon en stof door elkaar in een tent gehad, de planten op feltpots en rootpouches deden t gemiddeld iets beter, planten waren ook beter ontwikkeld met

Wortelstelsel is ook mooier vertakt en verspreid door de potten, ipv zon kluit met lange slierten onderin de pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gewerkt met Root Pouch (is een smart pot / felt pot)

en heb nu de Air Pot.

 

Het grootste voordeel is, dat de wortel tot aan de rand van de pot groeit en daarna meer vertakkingen creëert.

En ja, dat is echt een voordeel. zeker als je werkt met mycorrhiza...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf goeden ervaring met de.air potjens :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gewerkt met Root Pouch (is een smart pot / felt pot)

en heb nu de Air Pot.

 

Het grootste voordeel is, dat de wortel tot aan de rand van de pot groeit en daarna meer vertakkingen creëert.

En ja, dat is echt een voordeel. zeker als je werkt met mycorrhiza...

 

Smart/feltpot ademt het meeste van allemaal, en dat is juist wat je wil zoveel mogelijk zuurstof bij de wortels.

 

Als je 100% organisch kweekt zorgt dit voor een snellere afbraak van rauwe/pure meststoffen. Een win/win situatie.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je die airpot geprobeerd PG?

Die ademt echt niet minder hoor..

 

En een voordeel vind ik de stevigheid en het gemak van het opslaan..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf werk ik met de rootpots 20 liters de 5 gallon als ik me niet vergis, in combinatie met RFX-1 is dit zeker aan te raden! Makkelijk spoelen mooiere planten vind ik zelf, oogst nog afwachten maar ziet er veel belovend uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enige is dat je ze niet kan wateren van onder,maar of dat een nadeel is heb ik niet ondervonden iig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

smartpots zijn supers,

alleen wat lastig in verplaatsen, zeker als je snel last van je handen hebt,

nadeel vind ik dat de vorm bedacht is op stek en niet op zaailing

en daar is de airpot dan wel erg handig voor geijk een rozenpot=meer hoogte dan breedte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kamihaze

Hoezo zou je niet kunnen wateren van onderen met een airpot?

Ik zelf heb er grote ronde waterschalen onder staan en dat gaat echt prima..

 

Overige opmerking..

Ik heb een beetje het gevoel, dat de soorten potten een beetje door elkaar worden gehaald door enkelingen.

Daarom...

gallery_38152_17225_40989.png

De Feltpot

 

gallery_38152_17225_134748.jpg

De Smartpot

 

gallery_38152_17225_4689.jpg

De Root Pouch

 

gallery_38152_17225_4730.jpg

De Air Pot.

 

De eerste 3 zijn "slap" gemaakt van katoen ofzo.

 

De Laatste is gemaakt van kunststof en dus stevig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

t kan wel, maar heb het gevoel dat bij smartpots er beter van boven water kan worden gegeven,

dat lijken ze gewoon fijner te vinden,

majah kan ook mijn vooroordeel zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door de capillaire werking van het vilt waar de Smart/Felt pot van gemaakt is kun je prima van onder water geven en zal het water opgezogen worden, van boven zal het er uit lopen aan de zijkant.

 

Op hydro ideaal om rfx in te stoppen, de zuigende werking neemt het water zeer snel op.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er mee gewerkt en als je hoog genoeg kan vloeden kan via de onderkant water geven wel, maar ook op steenwol loop je de kans dat ze bovenin te droog blijven en maar de helft van de pot gebruiken. Ja, mijn ervaring is dat je de planten beter via boven water kan geven, ook op smart of feltpots. De mijne zitten alweer in dichte vuilniszakken en zijn weer ingewisseld voor plastic 11literpotten. Ik doe er niks meer mee.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk kan je wel van onderen wateren met de air pots maar dan moet je idd een bak vol laten lopen en dan een cm of 6? Elke keer zien te lozen?

 

Ik ga er iedere dag lekker voor zitten met me lange lans en geef van boven en ze hebben niets.te.kort en ben ook niet bang voor een droog gedeelte aan de onderkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik geef ze alleen nog maar water via de bovenkant sinds ik elke keer na een run ontdekte dat de planten achterin steeds te kort kwamen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe van onder of boven naargelang de hoeveelheid beschikbare tijd voor mn plantjes te verzorgen.

Geen tijd--> rits open, bijna volle emmer water in elke 1x1m bak storten, rits dicht... (9 planten/bak, dus ong. 1 liter ps.)

Wel tijd--> potten 1 voor 1 optillen en adhv het gewicht bepalen hoeveel elke dame krijgt, gaat alles daarna meteen weer n beetje gelijk op.

 

Feltpot= vilt achtig materiaal

Rootpouch= gerecyclede autobekledingsmaterialen oid.

(Rootpouches kosten niks meer dan plastic potten, echter levensduur is wel beperkt)

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

poldergrower,

, heb jij echt dit probleem?

wat een unicum ben je toch en misschien een iets te droge kwekert.

 

 

van boven zal het er uit lopen aan de zijkant.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de gemiddelde kweker volstaan de gewone potten omdat de voorgroeitijd aan de korte kant is (1-3 weken). Zoals hierboven reeds vermeld worden airpots gebruikt in bomenkwekerijen om een boom jaren in een pot te houden zonder dat ze zich verstikt in haar wortels. Bovendien slaan bomen uit airpots beter aan op moment van uitplanten.

Dus hoe langer de plant in de pot moet staan hoe meer voordeel je uit airpots haalt.

 

Ben zelf voorstander van de airpots, persoonlijk om deze voordelen:

- stam is dikker

- gemakkelijk te verplanten met een minimum aan stress (pot open schroeven en kluit eruit)

- beter ontwikkelde wortels (alle aarde is gekoloniseerd met wortels, niet enkel de bodem en zijkanten, dit is belangrijk voor (organische) kwekers die niet bijvoeden)

- vlot schoonmaken en plat op te bergen

 

Nadelen:

- water geven vraagt oefening, hoe droger de aarde hoe moeilijker. Beste systeem is eigenlijk een druppelsysteem. De toplaag eerst licht benevelen en laten intrekken helpt ook alvorens te begieten.

- geen handvatten, is lastig bij grotere maten

- enkel zwart, nadeel in volle zon

 

 

 

tn_gallery_45063_18410_66963.jpg

 

tn_gallery_45063_18410_195550.jpg

 

Eerste foto:

kluiten links= binnenplanten met 4 weken voorgroei, NOOIT airpots gezien en afgebloeid in normale pot 14 liter vierkant

kluit rechts: buitenplant 8 weken voorgroei in airpots (eerst 1 dan 3 en 6 liter) en afgebloeid in normale ronde pot 20 liter, omvang wortelgestel in detail op foto 2

Ondanks de verschillende leeftijd van de kluiten toch duidelijk verschil in structuur...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad. hopelijk is deze tweede poging beter, moet nog wennen aan foto's plaatsen...

 

gallery_45063_18410_66963.jpg

 

gallery_45063_18410_195550.jpg

 

In de post hierboven had ik geschreven dat de grote airpot-kluit 8 weken voorgroei kreeg, maar dit moet 11 weken zijn (nog eens uitgerekend). Dus de outdoor-kluit (voorgroei airpots) had 7 weken meer groei dan die kleine indoor-kluiten (normale 14 liter pot). Toch zie je duidelijk verschil in wortelbouw. Zonder airpot heb je dikke lange slierten langs de wanden en onderin. Bij de airpot heb je fijnvertakte wortels (ook helemaal bovenaan in de pot, zie rond de stam). De voeding die in de aarde zit wordt dus volledig benut.

Groeten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...