Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Test Dwc

Recommended Posts

Hi all,

 

vraagje:

 

Ik wil een klein testje doen met DWC.

 

Mijn vraag heeft betrekking op de zuurstof steentjes.

 

Ik heb een airpomp van Eheim. 400 liter per uur.

 

Hoeveel plantjes kan ik daar mee bedienen? Wat ik eigenlijk wil weten is... Ik heb 4 uitgangen eraan hangen. Dat is dus 100 liter zuurstof per uur, per slang.

 

Kan ik bijvoorbeeld 1 airstone plaatsen in een 20 liter bak? En daarin 6 planten doen. Of moet ik dan onder elke plant 1 airstone plaatsen?

 

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat die airstones niet PERSE nodig zijn. Dat je bijvoorbeeld ook met 1 airstone het water genoeg kan satureren voor meerdere bakken.

 

Wat is waar en wat is niet waar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, je moet zorgen voor voldoende opgelost zuurstof in het water (DO), maar ook dat er geen dode plekken in de bak water vallen. Als je een hele dichte wortelkluit krijgt dan kan het soms lastig zijn voor zuurstofrijk water om binnenin die kluit te komen. Ik heb op het moment een pomp van 4800l per uur staan op 60l water en daarmee had ik nog een plant die binnen in de wortelkluit iets van rot liet zien.

 

Voor voldoende DO in een bak water heb je inderdaad niet zo heel veel nodig. Een keertje kwaad kijken naar die bak is wel genoeg. Vraag is alleen of dat ook lukt als je er een stel grote planten op hebt staan die met hun wortels zuurstof onttrekken aan het water.

 

Ik doe dus zelf liefst wel een steen onder de plant om te zorgen dat die bubbels door de wortels gaan. Er zijn ook verhalen dat luchtbelletjes op de wortels extra helpen om zuurstof in de plant te krijgen. Feitelijk valt de wortel heel even en zeer gelocaliseerd droog als zo'n belletje de wortel raakt. Zou dus best kunnen. Ik heb ook geen idee of dat klopt. Zie persoonlijk geen verschil met een 1200l pomp en nu de 4800l pomp, maar ik heb ook geen side-by-side test gedaan om het te vergelijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dwc undercurrent.

 

Tsja, je moet zorgen voor voldoende opgelost zuurstof in het water (DO), maar ook dat er geen dode plekken in de bak water vallen. Als je een hele dichte wortelkluit krijgt dan kan het soms lastig zijn voor zuurstofrijk water om binnenin die kluit te komen. Ik heb op het moment een pomp van 4800l per uur staan op 60l water en daarmee had ik nog een plant die binnen in de wortelkluit iets van rot liet zien.

 

Voor voldoende DO in een bak water heb je inderdaad niet zo heel veel nodig. Een keertje kwaad kijken naar die bak is wel genoeg. Vraag is alleen of dat ook lukt als je er een stel grote planten op hebt staan die met hun wortels zuurstof onttrekken aan het water.

 

Ik doe dus zelf liefst wel een steen onder de plant om te zorgen dat die bubbels door de wortels gaan. Er zijn ook verhalen dat luchtbelletjes op de wortels extra helpen om zuurstof in de plant te krijgen. Feitelijk valt de wortel heel even en zeer gelocaliseerd droog als zo'n belletje de wortel raakt. Zou dus best kunnen. Ik heb ook geen idee of dat klopt. Zie persoonlijk geen verschil met een 1200l pomp en nu de 4800l pomp, maar ik heb ook geen side-by-side test gedaan om het te vergelijken.

 

Maar waarom zo'n grote pomp? Hoe ziet de setup er dan uit waar je die pomp voor gebruikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die grote pomp was voor een 150l undercurrent DWC systeem.

 

Mijn huidige systeem zie je in het lopende kweekverslag staan. Het UC-DWC systeem staat in dit verslag.

 

Het was wat warm bij mij op zolder en ik dacht om het eens met die zwaardere luchtpomp te proberen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ,

 

Uit mijn aquariumtijd heb ik begrepen dat er nauwelijks of geen zuurstof wordt opgenomen in het water door de luchtbelletjes van een pomp . Zuurstofopname gaat via het wateroppervlak , door een pomp komt er beweging in het oppervlak waardoor het oppervlak groter wordt en er dus meer zuurstof wordt opgenomen . Hoe meer beweging hoe meer zuurstof .

 

Kijk eens bij tuinders ( in het westland ) die deze methode gebruiken , zij hebben geen luchtsteentje onder iedere plant maar zorgen voor zuurstofrijk voedingswater .

 

Hai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, het is niet dat ik even bij ze kan aanbellen Haipaaltje ;-)

 

Hoe zorgen zij dan voor zuurstofrijk voedingswater?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tuinders zorgen voor stromend water. Luchtpompen en stenen zijn feitelijk ook slecht, want je blaast daar ook deeltjes uit de lucht mee in je water. Daar kan ook "organisch materiaal" in zitten zoals ze dat noemen.

 

Zoals ik al zei, de zuurstof in het water krijgen is het probleem niet (zoek maar op flooming of waterfall). Waar die belletjes voor de opgenomen zuurstof zorgen doet er niet zo toe.

 

Ik heb alleen zelf gemerkt dat het nog altijd zo simpel is om dat zuurstofrijke water overal te krijgen en dan vooral binnenin flinke wortelkluiten.

 

Dat is het vorodeel van systemen met stromend water of aeroponics. In een gewone DWC pomp ik daarom liever wat meer lucht en dan ook wat onder elke plant om bij elke plant zuurstof en beweging in het water te krijgen.

 

Laatst lagen mijn luchtstenen in de gewone DWC bak allemaal in een hoekje (verschoven tijdens het vullen met water denk ik) en toen had ik dus prompt ook een plant met wortel ellende. Ondanks dat ik makkelijk aan 100% DO zat. Of dat is ook toeval geweest.

 

Aan de andere kant, ik heb laatst stekken gezet op een Ikea Vaxer bak. Daar zit geen enkele beweging in het water en dat ging ook goed. Het Kratky systeem heeft ook niets van pompen. Gewoon een krop sla op een emmer water, wachten tot die emmer water leeg is en oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe noem je de manier, die de tuinders gebruiken?

 

Samengevat zorgen de zuurstof steentjes dus niet voor meer zuurstof in het water, maar voor beweging en zuurstof in de wortelkluit, correct?

 

Waarom heb je met aeroponics dat probleem niet? Ook daar groeien de wortels toch in een kluit? Valt NFT daar ook onder?

 

Die zware luchtpomp die jij gebruikt. Maakt die niet enorm veel kabaal en trillingen? Wat is het merk en type?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn reacite was op wietefras. Eb en vloed DWC :)

 

Moet toch ook mogelijk zijn

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bruinevingers, Geen idee hoe ze dat noemen. Zijn ook weer zoveel varianten ook.

 

De luchtstenen zorgen wel voor meer zuurstof in het water. Er zijn alleen meer manieren om zuurstof in het water te krijgen.

 

Bij aeroponics staan de wortels niet onder water. Bij NFT heb je ook stromend water.

 

Die pomp hoor ik nauwelijks. De luchtbelletjes kunnen wel geluid maken. Weet niet meer welk merk dat was. Zie je onder veel verschillende namen terug.

 

@Boefje030, Ja ik weet niet meer wie daar laatst over begon, maar dat lijkt mij inderdaad ook wel wat. Zo nu en dan de DWC bak leeg halen en weer vullen. Heb je geen dooie plekken meer en dan heb je vast ook geen luchtsteen meer nodig. Aan de andere kant wel meer kans op lekkage en dat soort ellende.

 

Ben vooral nogal huiverig voor wat de wortels dan gaan doen. Met dat undercurrent systeem had ik al dat de wortels de pijpen in gingen. Iemand met hogere stroomsnelheden in het systeem (dunnere en slechts 2 ipv 3 pijpen) had daar zelfs regelmatig verstoppingen door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godver. Moet toch een manier zijn om zonder die klote luchtpompen te kunnen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glastuinbouw doet het vooral zonder luchtpompen voor zover ik begreep. Dus ja.

 

Goeie circulatie zou genoeg zijn, maar het kan dus best lastig zijn om te zorgen dat je overal evenveel beweiging/verversing van het water hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb geen ervaring met dwc.

 

maar ik zou denken als je ronde vijver/bak/bassin gebruikt dat je weinig tot geen stilstaande plekken hebt.

 

heb je dat al geprobeerd wietefras?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat heb ik niet geprobeerd, maar in kassen gebruiken ze ook gewoon rechthoekige bakken toch? Is het niet zo dat ze met een soort diepe NFT werken? Dus aan de ene kant het water eruit en dan aan de andere kant weer erin. Zeker onder die drijvers met sla lijkt dat me wel te doen.

 

Met ronde bakken lijkt me nog steeds dat je dan wel circulatie aan de buitenkant van die bak krijgt, maar in het midden veel moeilijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar op een rechthoekig bassin in de tuinbouw heb je op bv een bassin van 100 m2 slecht 4 hoeken.,

 

wij met een bassin van bv 1m2 ook 4 hoeken.

 

misch water met rond klein ringleiding in middenin een rond bassin pompen.

zodat het water vanaf het midden van bassin naar buiten kant stroomd.

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik het in eerste instantie lekker simpel houdt. 400 watt, 1 bassin, 5 planten met elk een eigen steentje. Als het goed is zorgen die steentjes er dan voor dat het water niet stilstaat correct? Lekker simpel beginnen en beetje kutten en oefenen. Ik vind helemaal mooi.

 

Iets totaal anders.

 

Ik wil een simpel NFT systeempje maken en daar wat groentes op laten groeien. Sla, kruiden e.d

Wat voor TL lamp moet er boven groentes? ;p

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben wel benieuwd hoe het mediumloos kweken er op dit moment voor staat in de tuinbouw.

 

heeft iemand misschien linkjes , naar opstelling/artikelen/onderzoeken .

 

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Google? Zoek eens op glastuinbouw+water bijvoorbeeld.

 

Zijn een paar partijen die bezig zijn met onderzoeken naar het hergebruik van water en het gezond houden van water. Daar haal je bergen informatie uit. Al is het in de praktijk wel wat lastig toe te passen.

 

Maar goed, daar zeggen ze dus ook dat je geen luchtstenen in je water moet doen. Al komen ze dan weer met tests waarbij de luchtpomp planten het beter doen dan de andere superieur geachte methodes. Dus tsja.

 

Wat die ondezoeken vooral laten zien is dat eigenlijk haast het onbegonnen werk is om dat zelf te doen. Er zijn zoveel zaken die invloed hebben. Dan lekt er bijvoorbeeld zink uit het vijverfolie ofzo waardoor ze ijzertekorten in de planten kregen. Uit een apparaat was peroxide omzet naar zuurtstof in het water lekte ook iets. Weet allemaal niet meer exact wat het was, maar wat het ook was, dat soort afwijkingen zijn door ons gewoon niet vast te stellen.

 

Maar goed, laat onverlet dat we het wel gewoon blijven proberen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godver. Moet toch een manier zijn om zonder die klote luchtpompen te kunnen. :)

 

Circulatie pompje en zorgen dat die de wortels niet opvreet.

wortels zijn gek op de in- en uitlaat van dat pompje en het houdt de boel meer in beweging (zowel oppervlakte beroering als onder water) in beweging.

 

@ts

euh..20ltr bak DWC noemen?

 

Google eens op SWC want dat is het en dan gaat er een heel andere wereld voor je open (lees meerdere planten op die bak geen doen, nogal ph en ec verloop, veel te snel opwarmen van water (ook minder DO) en zo nog wat).

 

Een wereld van verschil :book:

 

In de glastuinbouw is mediumloos meestal via platen piepschuim (net zoals Egyptenaren deden) waarop het gewas wordt aangeplant, wortels kunnen dan weg groeien in bassin met stromend water eronder.

 

Bijvoorbeeld een NFT buis met allemaal losse neopreen kraagjes is wel erg veel gedoe met die aantallen die zij hanteren :spell:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piepschuim kan je niet overheen lopen he weet dat jij van de stokken bent maar toch

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ben wel benieuwd hoe het mediumloos kweken er op dit moment voor staat in de tuinbouw.

 

Proeftuinnivo. Er wordt veel inert gekweekt, maar mensen durven maar moeilijk die buffer los te laten. Wat je juist veel ziet is nieuwe techniek op volle grond, dus ondergronds inspuiten om verdamping te beperken en dus water en voeding te besparen, dat soort grappen.

 

Wat er iig wel getest wordt is verschillende soorten aero en wat de nevel betekend voor de opname. Maar vooralsnog zie ik dat meer voor 'export'.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn vooral sla of kruiden inderdaad op die drijvers. Grotere planten lijkt me daar ook niet zo handig op:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piepschuim kan je niet overheen lopen he �� weet dat jij van de stokken bent maar toch

 

Hele slimme jongens in de tuinbouw die heel goed weten hoe een piepschuim plaat hanteerbaar te maken en het mooie is dat die dingen zo naar elkaar toe drijven en het net op 1 grote vloer gaat lijken :likken:

 

Helemaal geen stokken voor nodig beste kerel, 1 om de platen uit midden naar kant te trekken is meer dan zat en nogal geschikt voor sla kweken enzo :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...