Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cammie

Smaak Olijfolie Mbt Zelf Wietolie Maken ?

Recommended Posts

Vraagje naar ervaringen. Ik wil tzt wietolie maken van mn buitenoogst,maar heb al vaak erg vieze oliën voorbij zien komen qua smaak ,een keer een heerlijke ,maar die man wilde geen enkele info delen :thumbsdown: , dus even een open vraag naar lekker smakende :icecream: olijfolie.

Andere oliën vind ik sowieso niet lekker (hennepolie bv) dus specifiek olijfolie ,welke is een beetje of gewoon zoetig van smaak ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mij bevalt koud geperste sesamolie erg goed

enigeste is dat jet het niet te warm moet maken

dan wordt het wat bitter

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goeie olijfolie uit Silicie smaakt erg mild of wat ook kan is rijstolie, nml neutraal van smaak.

Edited by konopi
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een medium of traditionele die ik ook voor de spijzen gebruik (vaak een AH) en ik krijg nooit klachten eerder juist de opmerkingen dat het zoveel beter is dan die bittere troep die ze eerder probeerden en waardoor ze bij olie opmerkten: laat maar da's smerig.

Die ze van mij krijgen smaakt en ruikt naar bloemetjes naar het schijnt en blijft niet in de strot hangen.

 

Hoe je de olie vervaardigt doet natuurlijk ook een duit in de zak en soms krijg je gewoon een reactie met de (olijf) olie en is de boel niet te pruimen:

hier wel gehad in begin, de wietolie teveel uitgedampt en te hoge temperatuur en daar kon je echt niks mee :thumbsdown:

Edited by lostchild
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke is dat dan precies Lostchild,, ik wil een wietolie maken die geen levertraan deja vu oplevert maar ook geen een van *klok klok mjammie* want ik ken mezelf.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een medium of traditionele die ik ook voor de spijzen gebruik (vaak een AH)

 

Dit ook omdat veel andere olie een stuk minder houdbaar is en de smaak van AH olie aardig neutraal is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een medium of traditionele die ik ook voor de spijzen gebruik (vaak een AH) en ik krijg nooit klachten eerder juist de opmerkingen dat het zoveel beter is dan die bittere troep die ze eerder probeerden en waardoor ze bij olie opmerkten: laat maar da's smerig.

Die ze van mij krijgen smaakt en ruikt naar bloemetjes naar het schijnt en blijft niet in de strot hangen.

 

Hoe je de olie vervaardigt doet natuurlijk ook een duit in de zak en soms krijg je gewoon een reactie met de (olijf) olie en is de boel niet te pruimen:

hier wel gehad in begin, de wietolie teveel uitgedampt en te hoge temperatuur en daar kon je echt niks mee :thumbsdown:

welek van ah gebruik je precies lostchild ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een medium of traditionele die ik ook voor de spijzen gebruik (vaak een AH)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat een goede kwaliteit koudgeperste spaanse olijfolie het beste is, eenvoudigweg omdat dit een superieure kwaliteit consumptie-olie is.

 

Cocos-olie is ook een lekker alternatief heb ik begrepen. Heb echter enkel ervaring met olijf-olie en heb niet echt behoefte aan experimentjes met andere oliëen. Kun jij natuurlijk wel doen, experimenteren, gewoon enkele kleine flesjes olie kopen en proberen wat je lekkerder vindt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twiet : uit Spanje komen juist de SLECHTSTE olijven Twiet,ligt aan o.a. de bodem.

Ook al zeggen ze extra vergine,het is het dus echt niet.

Bertolli zijn ook oplichters wat dat betreft,in Bella Italia kennen ze het merk niet eens :lol:

 

Koop een echte Italiaanse of griekse olijfolie,dat is veel puurder van smaak.

 

 

Ik gebruik zonnebloemolie,en mijn olie smaakt zoals mijn wiet ruikt.

naar wiet. :whistle:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spanje is de grootste exporteur ter wereld van olijfolie, de slechtste olijfolie van de hele wereld. :verrygood

 

Hier verkopen ze enkel maar Spaanse olie, en het is wel waar dat er enorme verschillen zitten in de kwaliteit maar dat ligt niet zo zeer aan de bodem hoor. De mindere spaanse olijfolies zijn meestal gemengd met Italiaanse meuk. Als je een goede kwaliteit koudgeperste olijfolie van spaanse bodem koopt heb je echt een superolie.

 

Met zonnebloemolie moet je juist oppassen, da's helemaal een product waar mee gesjoemeld wordt daar wordt je niet goed van.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker Siciliaanse olijfolie is ook niet verkeerd & de enige zonnebloemolie die je moet gebruiken is die met een hoog oliezuur gehalte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik druivenpit olie/

 

heb verschillende getest en deze was mooi neutraal van smaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rijstolie van de Jumbo is ook een goeie.Bij de winning is er geen gebruik gemaakt van oplosmiddelen.Rijstolie heeft een hoog rookpunt, tocoferolen, tocotrienolen erin zitten & is neutraal van smaak ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Twiet : Toch is het nooit niet de beste olie uit Spanje,lekker bitter is niet smerig zeg jij? :lol:

Die olijven van hun zijn ook altijd under-sized en niet te vreten.

Zelfs de Turkse/Griekse olijven zijn nog beter eten dan die Espanola's.

 

Maar de Grande Verde van de Italianen is toch de lekkerste olijf tot nu toe,en de olie die daar weg komt lust ik per eetlepel.

Helaas ga je er wel heel makkelijk van naar de pot als je er teveel van zuipt,maar da's logisch.

Volgende keer neem ik weer een 5L kan mee als ik er ben,dan heb ik weer voor een paar maanden :icecream:

 

De beste bruschetta's maak je met Italiaanse olie,en van die roze/paarse velletjes olifant-knoflook,en een coeur du boeuf vleestomaat erop in mooie dunne plakjes & een beetje zeezout :icecream:

Een goed glas bier erbij,en ik ben blij.

 

 

Ik heb verder geen klachten gehad over mijn olie,behalve dan dat het naar wiet smaakt/ruikt.

Gewoon lekker chocomel erachteraan drinken,heerlijk :whistle:

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

er wordt veel gerommeld in olijf olie land, jaren geleden leuk kijkje hoe of wat in de keuringsdienst van waarde uitzending

vanaf minuut 11 wordt je de hocus pocus uit de doeken gedaan.

 

labels als extra vergine etc zeggen me niet veel meer sinds die tijd :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt nogal een commercieel verhaal/luchtje rondt die jij post Konopi.

Ik zou hem op basis van wat ze stellen niet eens overwegen..

olijven zijn bio en koud persen, hoe anders met een traditionele molen en de zelfde smaak als in de middeleeuwen?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was maar een voorbeeld LC, maar van de steenmolen is wel de lekkerste.Tuurlijk is het een commercieel verhaal, het is tenslotte een verkoopsite :whistle:

Heb zelf altijd boeren Italiaanse olijfolie, geperst op de boerderij.De geuren die rondom een boerderij heenhangen, zal ook wel iets meegeven aan het aromatische boeket van de olie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaat toch ook nog zoiets als de eerste en de tweede koude persing?

 

Wat er uit de eerste komt is extra virgen en uit de tweede komt de virgen.

 

Willen ze er daarna nog meer uithalen dan gaan ze op de chemische extractie-toer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Twiet : Yup,helemaal waar.

Maar dan nog kun je van een slecht product geen goeds maken.

Een slechte olijf = een slechte olijf =uit Spanje :P hahaha.

 

Laat ze in Spanje maar wiet kweken,dat gaat daar wel mooi. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

1e koude persing :jump:

Olijven worden steeds vaker gecentrifugeerd omdat dit proces enorm tijdsefficiënt is en de olijfpitten intact blijven. Zodoende heeft gecentrifugeerde olijfolie een aanzienlijk zachtere en zuiverdere smaak.

Centrifugering is per definitie koud (extra vierge). Bij het koud centrifugeren van olijven draait er continu een trommel in de rondte met een snelheid van 3000 toeren per minuut. Er worden continu nieuwe olijven aan de centrifugetrommel toegevoegd, dus er is geen sprake van een eerste, tweede of zoveelste persing c.q. centrifugering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...