Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sensiseed

Iets Raars Met Mn Inlaat En Uitlaat.

Recommended Posts

Hey allemaal.

 

Ik heb momenteel een 420 kuub inblaas (gtools buisfan met ingebouwde controller en een 500 kuub)

En een 550 kuub uitblaas softbox met slakkenhuisvent van airfan. De uitblaas staat voluit de hele tijd. En de inblaas wordt gedimd naar 30% indien licht uit en 70% als licht aan is.

 

ik heb echter het gevoel dat de buisventilator de tent gemakkelijk voor overdruk kan zorgen.

terwijl er zelf op max. Stand nog onderdruk zou moeten zijn.

 

Ook zit er meer slang en bocht aan de inlaat dan de uitlaat.

Iemand een idee waaraan dit kan liggen?

 

Anders zal ik ze voor de bloei eraan komt moeten switchen van plaats.

 

MMaardie 420 kuub zal helaas niet genoeg zijn als uitblaas voor een 600w lamp tijdens deze maanden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

550-filter - 420 = ??

 

heb je ook echt 'overdruk'?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De filter moet er zelfs nog tussen komen.. dus hieraan ligt het niet.

 

tis niet dat dat tentje bol staat.

Maar kzie het nu ook niet echt naar binnen staan.

Eerste keer datk werk met een actieve inlaat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor slangen heb je gebruikt? (Soft)boxen verziezen heel veel capaciteit als je dunne slangen gebruikt, buisfans kunnen daar veel beter mee overweg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

250mm sonodecks afzuig en 125mm sonodeck invoer.

Vind het heel raar. Moet morgen de koolstoffilter erin hangen. Ga dan alles eens controleren / extr goed aftapen en de uitblaas slang zo kort mogelijk maken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 250 mm moet je makkelijk wegkomen... 160 zou al zat moeten zijn imo. Dus daar ligt t niet aan.

 

550 kuub box in 600 watt tentje moet je t normaal gesproken wel mee redden, misschien de inblaas nog ff zachter zetten als je de groente buiten de tent ruikt...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

nooit begrepen waarom mensen een actieve inblaas hebben. zet er gewoon een slang op en de afzuig pakt wat hij nodig heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Actieve inblaas in handig bij wat grotere m3 om iets minder onderdruk te hebben. Maar in kleinere opstelling met genoeg gaten en kieren niet nodig nee.

 

 

anders krijg je je deur niet open :)

Edited by Boefje030
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel, vanwege de warmte haal ik frisse lucht van een lagere verdieping. Zodra het afkoelt is het inderdaad weer passief :)

 

@huffnpuff als de inlaat uitstaat heb ik zeker onderdruk.

 

zal de buisafzuiger dan moeten dimmen tot 50 of minder.. helaas bromt ie dan wat meer. Maar daar valt wel mee te leven.

 

Bedankt voor het meedenken!

 

Morgen filter installeren. Helaas zal dit met een klein bochtje moeten. aangezien de softbox verticaal hangt en er vanboven uit komt.

Dit was het enige gat van 250mm.

 

Hierna nog wat prullen en dan post ik nogwel eens

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom blaas je dan niet gewoon in die kamer waar je dan passief afzuigt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

euh 125 via buis tov een softbox die al minder dan de helft druk opbouwt met een giga slang (250/160) erop tov die 125

tja dan wint die buis zelfs dik gedimd het nog vd box qua verplaatsing (lees sticky ventilatie techniek hier op WF) al krijg je niet direct overdruk.

 

700- 420 is een betere en zelfs dat blaast bij mij al de tent bol en ik haal maar 385 met de buis (een SVent lekker stil).

 

Als je het om draait en de buis op 100% denk ik dat het precies goed komt maar wie ben ik :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

Kijk daar kan ik weer wat mee. Nog maar 2e kweekje dus kon de link zelf niet echt goed leggen.

 

Had zelf al zitten denken om ze te switchen. Maar kan mn 600 watter er dan wel in? Momenteel temp tuss 26.9 en 31.2..

 

*ok bij nader inzien besef ik dat die buisventilator minder verlies heeft enzo. Wie weet zit die softbox ook maar op 400m3 mometeel met 1 bocht.. filter moet er nog tussen.

 

Zal ze probere switchen. De buisventilator kan dan ook mooi naast de filter zonder bochtenwerk naar buiten aangezien het er een 125mm gat aan de zijkant voorzien is.

En dan die op max.. ben ik meteen ook van die brom af :)

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild.

Ik heb ivm opstoten van m'n spierpijn enkel de filter opgehangen en de zware softbox niet gewisseld.

Wel heb ik er 2 fancontrollers tussen nu. En merk ik dat beide zuigers op 30% (uiteraard in de donkerperiode). De tent op onderdruk houden. Maar zodra je boven de 50% gaat geeft de buisventilator dus nog steeds meer dan de softbox.

 

Lamp staat nu wel al op 600w met gemiddeld 30 graden en gisteren een uitschieter van 32,5 omdat vrouwlief het raam niet op tijd had opengedaan.

 

Zou het dus graag wat frisser willen. Jij bent dus van mening dat indien beide Vents gewisseld worden er dus ook meer zal worden afgezogen door de buis?

 

Wil graag zo zeker mogelijk zijn omdat die wissel veel van mijn energie zal vragen. En indien het niet goed is kan ik niet zomaar terug wisselen..

 

Tlijkt me zelf wel logisch omdat die buis makkelijk de hele tent kan opblazen met ongeveer 6 ' slang en twee bochten van 90°

 

Excuus voor de twijfels.. Maar liever dat dan dat ik nadien gedimd moet draaien tot ik weer de energie heb om te wisselen..

 

Zal blij zijn als ik binnenkort terug mijn olie kan maken *fingers crossed*

 

Groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een buis tov van een box afregelen als de buis inblaas is, is best een gedoe.. wat nu als je max bereikt wordt en alles op 80% en later 100% springt waar je het met hangen en wurgen zo rond de 50% ingeregeld hebt op elkaar?

Probeer het zo in te regelen dat je afzuiger na afslaan vd lamp niet meteen (lees na afzuigen meest warme lucht en dus temp drop van een graad of 3/4) naar 30% gaat, als je de afzuiger op de min stand op minimaal 50% zet en onderstaand toe past kom je ook een heel eind denk ik...

 

Een bocht of 2 extra fabriceren aan de uitblaaskant vd inblazende buis, zo kan je net dat punt bereiken dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over teveel lucht in blazen bij dimmen afzuiger, je 'dimt' buiten je controllers om.

 

Slag kleinere buis als aanvoer met meer herrie omdat die vaak (liever altijd) volop zal draaien.

 

Hier alles passief omdat ik dat hele geregel op elkaar (maar ook al die fans en regelaars) zat was en nog vaak met een * klimaat zat.

 

Grappigste was nog wel dat een 240W opgeblazen werdt door een 1000m3 Svent buis als inblaas op 30% waar de tent werd geventileerd door een ongehinderde 700m3 softbox met 160 slang flenzen, zo was ik eerder al bezig geweest met die 700m3 en dan een buis van 385 gedimd wat niet werkte, toen een 150 buisfan (300) die was net te weinig omdat die badkamer dingen slecht zijn in druk op bouwen.

250m3 ben ik niet eens voor gegaan wetende wat een buis aan herrie maakt ongeisoleerd op vol vermogen ook al is ie 'maar' 250m3.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt. Het zou passief mogelijk moeten zijn. Maar omdat de softbox weinig druk opbouwt geraakt de warmte moeilijk weg van zolder. Vandaar de inlaat van de begane verdieping.

 

De sticky over ventilatietechnieken nog eens doorgelezen en denk dat ik met die buisventilator er wel moet in slagen om de temp. 2 graden te verlagen.

 

Softbox heeft 1x 90°bocht en blaast op 40cm van het plafond. Of anders was het nog een 90graden bocht.

Buisventilator zou enkel de koolstoffilter als weerstand hebben. En de afvoerslang kan er dan aan de zijkant uit, naar het open raam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALs de herrie niet uitmaakt, is een buis (ook in grotere afmetingen) veel beter in druk opbouw.Tegenwoordig zijn er echt goede stille buisventilatoren, maar de mensen blijven maar van de achterlijk grote debiele baskisten :likken: gebruiken, waar het type fan eigenlijk helemaal niet geschikt voor is.

Tuurlijk werkt het maar zie eens wat een fans er gebruikt worden 500 kuub/1000kuub voor de tentjes .die dingen ventileren bijna een machinekamer aan boord van een schip bij juist gebruik.

Die dingen hebben zo'n slecht vermogen om druk op te bouwen,met bijbehorend stroomverbruik, en rendement van niks omdat ze dan ook nog gedimd moeten worden.

Let op dit verhaal heeft alleen betrekking op tentjes..Hokken zal wel anders werken :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook gewoon n 1000 kuub box op zolder staan, zonder dimmer of whatever ervoor en die kan netaan 2 lampjes bijhouden... met 250 slangen en alles, wel n paar bochten in de slangen.

Ik had ook liever mn buisfans gehouden, maar die hoorde ik tot bij de buren in de winkel draaien... nu hoor ik zelfs in mn tent de afzuiging niet of nauwelijks meer.

 

Als iemand voor mij n betaalbare 1500m3 buisfan kan linken die max 25Db @ 1m aan geluid produceert@max power... kom maar op!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook gewoon n 1000 kuub box op zolder staan, zonder dimmer of whatever ervoor en die kan netaan 2 lampjes bijhouden... met 250 slangen en alles, wel n paar bochten in de slangen.

Ik had ook liever mn buisfans gehouden, maar die hoorde ik tot bij de buren in de winkel draaien... nu hoor ik zelfs in mn tent de afzuiging niet of nauwelijks meer.

 

Als iemand voor mij n betaalbare 1500m3 buisfan kan linken die max 25Db @ 1m aan geluid produceert@max power... kom maar op!

Klopt, ik begrijp je helemaal, de softboxen zijn voornamelijk goed in geen herrie maken vandaar het gigantische 'overpower' aan capaciteit,

Daarom begon ik mijn epistel met..; "Als de herrie niet uitmaakt"

 

eerste hit google: http://www.rosenberg.../fans/tube-fans

 

data sheet vanaf pagina 100 http://www.rosenberg...e-world-of-fans

 

Ook te zien is dat in principe de axiaal ventilator meeste lucht voor bucks geeft. :)

 

25 dB ==> stille kamer (zie o.a. wiki, fluisteren is 30dB, (en op welke frequentie gemeten? wilde de discussie ff opstoken :likken: hopen dat er wat reacties komen...)

 

Oh btw, de mensen horen eigenlijk alleen maar de 'herrie' door de slang(en) heeft eigenlijk weinig zin de fans de schuld te geven, lucht verplaatsen geeft geluid.

Uitblaas openingen krijg je gewoon niet stil, of je moet een gat maken als de gothard tunnel?

Oplossing is vaak buizen /kokers gebruiken, en zeker geen ribbelslangen.

Ik zei verder ook al dat de oplossingen inderdaad prima werken maar dat het m.i. allemaal veel compacter kan voor thuis.Of moet tegen de visite zeggen dat je allemaal baskisten hebt staan :vape:

Ook is het niet fijn als je LED's draait op 200 W, en je kist van 1000 kuub ook ongeveer 250Watt verbruikt(hint voor de liefhebber van green..) :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Actieve inblaas in handig bij wat grotere m3 om iets minder onderdruk te hebben. Maar in kleinere opstelling met genoeg gaten en kieren niet nodig nee.

 

 

anders krijg je je deur niet open :)

Vindt het wel handig, hij sluit automatisch bij mij daardoor,met alleen passief in,

deur bijna dicht, en pfffffft hij trekt hem automatisch vacuum hh, als ik knetter ben denk ik altijd aan zo'n bacterie vrije room :wtf2:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frequentiegebied bv 16-16k (menselijk gehoorgebied ong.) en dan max 25DbA?

 

Geluid uit uitblaas is voor mij niet zo'n probleem, tenzij er iemand op 10-15 meter hoogte zn kop in een afgedankte gaskachelschoorsteen wilt steken.. ik hoor wel iets geluid door de combiconnect heen achter de box, als ik eerdaags weer eens tijd en zin heb zal ik daar nog ff stukkie sonoconnect monteren, ligt al klaar.

 

Ik kan gewoon 0,0 geluid of geuroverlast hebben hier, het is continu een komen en gaan van mensen die niks mogen zien, horen of ruiken van wat er op (letterlijk) een paar meter afstand gebeurt... ook als de toegangsdeur naar de ruimte waar de tenten staan open is...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk hoor scirocco, ik ben ook iemand van para /stilte en vooral stealth.

Bij mij hetzelfde ,alleen zat ik toch wel de afgelopen weken met een gillende buisfan toen het zo warm was.

Het topic begon trouwens met: waarom dat de in en uitlaat dat verschijnsel vertoonde, ..

op dat verhaal terug komende, kun je de inlaat nu met deze temps deze week niet gewoon weghalen en alleen de softbox laten draaien?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Actieve inblaas in handig bij wat grotere m3 om iets minder onderdruk te hebben. Maar in kleinere opstelling met genoeg gaten en kieren niet nodig nee.

 

 

anders krijg je je deur niet open :)

Vindt het wel handig, hij sluit automatisch bij mij daardoor,met alleen passief in,

deur bijna dicht, en pfffffft hij trekt hem automatisch vacuum hh, als ik knetter ben denk ik altijd aan zo'n bacterie vrije room :wtf2:

 

Dat werkt net andersom

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Actieve inblaas in handig bij wat grotere m3 om iets minder onderdruk te hebben. Maar in kleinere opstelling met genoeg gaten en kieren niet nodig nee.

 

 

anders krijg je je deur niet open :)

Vindt het wel handig, hij sluit automatisch bij mij daardoor,met alleen passief in,

deur bijna dicht, en pfffffft hij trekt hem automatisch vacuum hh, als ik knetter ben denk ik altijd aan zo'n bacterie vrije room :wtf2:

 

Dat werkt net andersom

Shit zat ik bijna net in zo'n michelin pak, 2 vacuum sluizen door te gaan...

en wat denk je verpest boef het weer :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De filter moet er zelfs nog tussen komen.. dus hieraan ligt het niet.

 

tis niet dat dat tentje bol staat.

Maar kzie het nu ook niet echt naar binnen staan.

Eerste keer datk werk met een actieve inlaat.

 

 

Ik heb niet alles gelezen, maar het antwoord is niet heel ingewikkeld.

 

De

G-tools Buisventilator

Zijn buiszuigers lucht kunnen comprimeren, en die hun debiet vrijwel 100% behouden ook na aftrek van Filters bochten en beperkte aantal meters slang. Je krijgt dus ook werkelijk 420m3 / 400m3.

 

Een soft box werkt anders, zeker de goedkopere 550 varianten van de goedkopere merken, die doen soms nog minder dan 50% na aftrek van bochten en filters.. en idd, hoe kleiner en langer de slang hoe moeilijker de 550m3 softbox het gaat krijgen.

 

Je kan dit eenvoudig zelf meten.. Maar dat is een ander verhaal.

 

 

Het kan dus heel goed gebeuren dat een tent bol staat,(overdruk hebt) met een G-Tools fan als inblazer en een 550 m3 softbox.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...