Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Twiet

Gemengd Zwemmen, Sannie Meets Mr. Nice

Recommended Posts

Tot op heden heb ik altijd op steenwol slabs met druppelaars gekweekt. Maar ik eigenlijk heb altijd het gevoel gehad dat die slabs helemaal niet nodig zijn als je op steenwol wilt kweken. Ik heb in mijn begintijd (ergens eind jaren '80) ooit eens een reportage gelezen in de High Times van enkele nederlandse kwekers die een eb en vloed tafel vol hadden gezet met een heel bos plantjes in grodan blokken, die gewone standaard startblokken van ik meen 7,5x7,5x6. Deze plantjes waren heel snel in bloei gezet en waren niet groot maar wel stuk voor stuk vette toppen. Sindsdien heb ik altijd een keer zo'n soort kweek willen proberen, om te kunnen vergelijken en eventueel van slabs met druppelaars over te schakelen op eb en vloeden. Zonder slabs kweken lijkt me vele voordlen te hebben, geen gesjouw meer met verdachte pakken slabs, geen gedoe meer met druppelaars, ik win hoogte doordat de slabs wegvallen en er bovendien geen afvoer meer nodig is...

 

Voor deze ronde wil ik een zwembadje vol zetten met stekken en zaadplanten in startblokken als enig substraat. Ik heb een heel nieuw hok gebouwd met daarin een bak met vijverfolie. Afmetingen circa 2,4x3 mtr. Deze bak ga ik volpompen vanuit een 500 liter vat. Dit is veel meer dan er in de bak past. Dit geeft me een lekkere buffer zodat ik niet iedere dag de waardes van het voedingswater hoef bij te stellen. Ik schat dat ik 1 keer per week dat vat zal gaan verversen, maar hoe dat precies zal gaan zie ik vanzelf wel.

 

Foto’s en meer uitleg over het hok volgen binnenkort.

 

Vandaag stel ik de badgasten voor. Ik ben op zoek naar uitmuntende planten die ik als moederplanten wil aanhouden om met stekken daarvan te gaan draaien. Vandaar dat ik een aantal soorten tegelijk ga draaien. Deze ronde worden dat stekken van G13xSkunk en CriticalxSkunk van Mr. Nice. Deze stekken heb ik genomen van 20 zaadplanten van elke soort, 120 stekken per soort. Sinds gisteren staan die stekken te wortelen onder tl-buizen. Het zijn hele kleine stekken, ze staan in kleine plugjes, 150 plugjes per propagator. Ik heb bij het plaatsen in de pluggen geprobeerd er voor te zorgen dat geen enkele groeipunt overschaduwd wordt door een blad van een andere stek.

 

De Critical Skunkjes:

gallery_45199_19063_39056.jpg

 

De G13xSkunkjes:

gallery_45199_19063_242160.jpg

 

De moeders van die stekken staan vanaf vandaag onder een 400 watter op 12 uur. Zodoende kan ik snel de stekken sorteren op mannen en vrouwen. Het zijn kleine plantjes, na het stekken nemen heb ik ze nog eens extra terug gesnoeid.

gallery_45199_19063_317495.jpg

 

Voor de verhouding, met hand:

gallery_45199_19063_56908.jpg

 

Afgezien van deze stekken ga ik over enkele dagen een aantal zaden planten:

gallery_45199_19063_307223.jpg

 

Dit zijn 20 Super Silver Haze, 20 Master Kush en 20 Master Kaze van Mr. Nice welke ik tegen bijzonder schappelijke prijzen op de veiling heb kunnen scoren.

 

Van Sannie heb ik 20 Anesthesia kunnen kopen (waarvoor mijn dank aan Whazzup), 10 Kronocaine, en een Indica-mix met 4 zaden elk van K.O. Kush, Herijuana en Jackberry.

 

Dit zijn allemaal reguliere zaden. Ook plant ik nog 8 gefemde freebees C99.

 

Al met al wordt dat een flinke bos planten. Maar de bedoeling is om zo snel mogelijk op 12/12 om te schakelen, hoogstens een dag of drie voorgroei is het plan. Als alles goed gaat blijven de planten zodoende klein en mocht het desondanks te vol gaan komen dan begin ik de mindere planten er uit te knikkeren. Dit is nog één van de voordelen die het gebruik van enkel startblokken heeft, de mannen en de achterblijvende planten pluk je er simpel tussenuit, het onstane gat vul je meteen op door de omliggende plantjes wat te verplaatsen.

 

Ik ben benieuwd hoe deze ronde zal gaan verlopen.

Edited by Twiet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp zijn de eindpotten de 7,5 x 7,5 steenwol blokken? En was je wel tevreden over de opbrengst op slabs?

 

Interessant kweekje, veel succes gewenst!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drukke boel daar,ziet er goed uit!

Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de blokken zijn de potten, die staan zo op de bodem van de bak, verder niks geen substraat. Ik was wel tevreden over de opbrengst op slabs, maar heb heel veel planten gezien die dik opbrachten en naderhand kon ik het startblok van die plant met de wortelkuit zo uit de slab trekken. Er zaten nauwelijks wortels aan die in de slab waren gegroeid!

 

Ook heb ik tegenwoordig mijn moederplanten enkel in startblokken staan, deze blokken vullen zich met wortels en de planten doen het prima. Door mijn eigen observaties en ervaringen in combinatie met genoemd artikel in de High Times denk ik dat deze ronde prima zal gaan, zeker als ik de plantjes klein weet te houden. Ik zet er wel heel veel neer, ergens tussen de 20 en 35 per m2 wordt het uiteindelijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer benieuwd hoe je dat gaat bevallen zonder substraat!

Heb er nog geen verslagen over gelezen.. Ook nooit naar gezocht of over na gedacht.

 

Ik volg je zeker :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er nog geen verslagen over gelezen.. Ook nooit naar gezocht of over na gedacht.

Dat heb je dan vaak al gauw. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan toch een verslag :verrygood

 

Wordt druk daar in het zwembad zo te zien.

Hoe is je vorige ronde nu afgelopen.. Geen leuke mama gevonden uit de zaden van Devil's Harvest ?

 

Supernoob draaide al eens een kweek op enkel startblokken -> http://www.wietforum..._1#entry1210527

Edited by Crimson Fart
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Scheet! :)

 

Ja, ik heb er lang over gewikt en gewogen en besloten een verslagje bij te houden. Ik denk dat dit een interessant gebeurentje wordt en hoop ook nuttige feedback te krijgen.

 

Ja, als het goed gaat komt het zwembadje zo vol te staan als mogelijk is. Ben benieuwd of ik nog problemen ga krijgen met de diverse voedingsbehoeftes van al die verschillende soortjes. Ga de Ec zo laag mogelijk houden.

 

Leuk die topic van Supernoob, had al zitten zoeken naar verslagen met dit soort kweekjes maar niets kunnen vinden. Hij gebruikt echter bigblocks, veel groter dan de blokkies die ik gebruik, 15x15x14cm tegen 7,5x7,5x6cm.

 

Nee, geen bijzondere mama gezien de afgelopen ronde, wel leuke planten en lekkere wiet die een aardige opbrengst gaven. Heb er spijt van dat ik die ronde met gefemd zaad heb gedraaid, mogelijkerwijs had ik met regulier zaad interessantere planten gevonden. Al met al het gevoel dat ik tijd verloren heb, maar goed, wel weer veel van geleerd dus echt verloren is het niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vloeden en ebben, volpompen en weer leegpompen, voldoende keren per dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie soortjes, de SSH staat al tijden nr.1 op mijn to grow list maar kom er niet toe.

Kronocaine geeft best pheno verschil net zoals de Anesthesia (qua hoogte maar ook bladgroei) op 10 zaden was mijn ervaring, ik heb beide ook nog in de collectie.

 

Ik wil niet lullig doen (lees je een heleboel werk en ellende besparen) maareh..

zonder 1st afgebloeid te hebben van de zaadplanten (stekken ervan) op die omkukel blokkies eb&vloed?

Daar is echt geen houden aan, zeker niet in grote aantallen niet wetende wat je te wachten staat

 

Waarom zeg ik dit?

op deze manier voedt ik mijn stekken/kleine zaadplantjes op, met zijn alleen in een bak van 60x30 en dan vloeden, ene helft staat 3u later alweer droog waar andere nog geen water nodig heeft en verschil in behoefte, des te meer soortjes des te erger (zelfs stekken onderling van dezelfde soort soms..)

 

Vloeden met slabs kan wel maar aan het einde vd kweek (vanaf week 7) moet je niet gaan huilen als alles geel wegtrekt (topvorming wel dik in orde) omdat je de matten niet kunt spoelen en ph en ec dus in toplaag vd slab alle kanten op gaan.

 

Bezint eer ge er echt aan begint 'groot' op kleine schaal hydro wise

 

Wat goed werkte bij mij was die 60x30 onderbak vol met stekken vd s5 op die 7x7 blokjes, meteen op 12/12 en een netje erboven

Onder 220W PLL in een DP90 gedaan en 225gr droog gepakt met 12 stekkies, lekker wietje was dat ook door de PLL :icecream:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hopelijk krijg je geen gelijk, hoewel ik er voor een deel wel rekening mee houdt dat je dat wel zult krijgen.

 

Ik verwacht dat de zaadplanten niet onhandig groot worden, de bedoeling is om ze vrijwel direct op 12/12 te zetten, vandaar dat ik de stekken al gemaakt heb terwijl de zaden nog niet gezaaid zijn. Over een paar dagen ga ik de kleiner blijvende soortjes zaaien, de hazen wil ik pas zaaien zodra er voldoende wortelvorming is bij de stekken, op het laatste moment. Afgezien van het net wat ik wil spannen kan ik toch indien nodig de grotere planten met draden vanaf het plafond recht houden?

 

Ik had ook liever met enkel stekken gewerkt, maar aangezien ik ook binnen een redelijke termijn de nodige soortjes wil testen heb ik er voor gekozen ook met zaad te werken deze keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor wel meer dat het wordt afgeraden om te eb en vloeden met steenwol blokken, maar als je laag in de Ec blijft en op maat voedt krijg je geen zout ophopingen en kan het wel. Momenteel heb ik een stuk op 12 koesjes zo te staan en dat gaat prima. Dat ze geel zijn klopt wel maar dat maakt mij niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt nog de selectie doen op een medium..

zo selecteer ik altijd, net hier Hericules, Shiva, en nog 3 soortjes nu 2.5wk oud en die gaan mooi een ronde op kokos (bio)

kan ik 'veilig' met voeding aan de gang en weet ik na de ronde hoe of wat en kan het daarna als stek op hydro.

eerder wel selectie gedaan op hydro maar het brak me flink op want planten verplaatsen / overzicht was ver te zoeken alsook hoe ze per stuk nu reageren op wel/niet boosten hogere/lagere ph etcetc en zo heb ik mogelijk pareltjes zwaar tekort gedaan :search:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"damned" je laat er geen .... gras over groeien Twiet. genetica wordt uitgekozen. Leuk. Wat mij alleen meteen opvalt is dat jou stekken zo mooi groen blijven. Ben er deze zomer ook mee begonnen. Dat lukt me echt niet. Doe jij al voeding in je stekken blokjes ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Föhn, deze stekken waren op de foto nog geen 24 uur oud, dat helpt ook natuurlijk. Nee, ik water stekpluggen in met afgezuurd kraanwater. Na een aantal dagen geef ik af en toe een hele lichte bladvoeding, osmosewater met een paar puntjes Ec. Zal fotootje van de stekken plaatsen als ik ze overplant, kijken hoe ze er dan bijstaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild Behalve selectie wil ik ook productie. Van elke zaadplant neem ik een paar stekken zodra geslacht bekend is. Die bewaar ik tot de kwaliteit van de moeder bekend is, lijkt die ok dan draai ik nogmaals met stekken van haar, is die wiet ook weer ok dan houdt ik haar, zoniet dan kliko.

 

Ik draai op een zo laag mogelijke Ec en constante Ph, zonder te variëren. Kzie het verschil niet echt tussen coco of steenwol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier schuif ik sowieso bij aan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met kristalon etc als voeding zoiezo geeb zoutophoping :D

 

Je snapt het dus echt (niet) he?

Elke minerale voeding geeft in de toplaag als je van onder vloed een zout afzetting, zo werkt de wortelzone vd plant, de stront moet ergens heen zeg maar.

 

We hebben het niet over een ophoping maar over afzetting :book:

 

@Twiet

niet alles in 1 bak doel ik op zodat je kan anticiperen/ondervangen ipv er achter aan huppelen maar dat is hoe ik graag werk met nieuw gewas zodat ik meteen de

to be mamma (stek van de zaadplant) op kan voeden

zo is de s5 van afgelopen ronde prima maar had ik maar 4 stekken staan, de rest was s5x AMG en die konden niet hebben wat de s5 wel kan hebben en ik deed de s5 dus zwaar tekort omdat ze in dezelfde bak stonden en ik niet hoger in kon sturen

 

"damned" je laat er geen .... gras over groeien Twiet. genetica wordt uitgekozen. Leuk. Wat mij alleen meteen opvalt is dat jou stekken zo mooi groen blijven. Ben er deze zomer ook mee begonnen. Dat lukt me echt niet. Doe jij al voeding in je stekken blokjes ?

 

Stekblokjes weken groeivoeding 1.5 EC en ph rond de 5, mamma de week voor stekken keer extra voeding en wortelstimu geven en

 

VOORAL NIET DE STEKKEN BESPUITEN MET WATER, spuit de kap vd propagator nat

 

water trekt N uit het blad :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stekken staan nu iets van 8 dagen in de propagators, ik heb ze eergisteren voor het eerst voeding gegeven. Ik gebruik de GHE flora lijn, Micro, Groei en Bloei. Ik heb ze bewaterd met osmosewater met een Ec van 0.4 aan voeding en tevens Bioroots van GHE. Tot nog toe geen bladvoeding gegeven wat ik normaal wel al gedaan zou hebben. Ik zou zeggen dat ze niets te kort komen want ze zien er nu zo uit:

 

De G13xSkunk:

gallery_45199_19063_199346.jpg

 

De Critical-Skunk:

gallery_45199_19063_389023.jpg

 

Het is zojuist gebleken dat ze daadwerkelijk bezig zijn met wortelen want de alleerste wortel:

gallery_45199_19063_322661.jpg

 

Morgen ga ik de Indica-achtigen zaaien, enkele dagen later zullen de Sativa cq. Haze-achtigen volgen.

 

De ruimte waarin dit gemengde gezelschap binnenkort terecht zal komen ziet er als volgt uit:

 

Ik heb een lucht-inlaat gebouwd met een kistje over een gat van 25 cm. Aan die kast zitten drie stukken sonoconnect van 15cm doorsnee ieder. Zo verdeel ik de inlaat lucht en tevens dient dit als lichtval:

gallery_45199_19063_301867.jpg

 

Ik heb een portable airco, links op de foto te zien. Het mooie hiervan is dat dit model een losse buitenunit heeft die dmv een slang verbonden is met de koelunit. De slang is die grijze slang die bovenin in het midden naar buiten gaat. Voordelen hiervan zijn dat er geen lucht vanuit het hok afgevoerd wordt en dus ook geen geurprobleem.

Naast de airco staat een luchtontvochtiger, dat zwarte kastje.

Die witte kast waarin de slang van de airco verdwijnt zit binnen tegen een raam aangebouwd. Rechts bovenin is de afvoer van de luchtafzuiger te zien, een gat van slechts 15cm.:

gallery_45199_19063_86261.jpg

 

Hier is de afzuiging te zien, een 800 kuub primaklima ding met een 1000 kuub can light filter. In totaal 6x600 watt en slechts 800 kuub afzuiging. Dankzij de airco en de ontvochtiger is dit meer als genoeg. Die afzuiger hoeft nog niet eens op volle kracht te draaien, net voldoende om de lucht te verversen en te zorgen voor wat onderdruk. Het hok is netjes verzegeld. Als ik er CO2 in hang zou de afzuiging vrijwel stil kunnen staan. Misschien hang ik er nog CO2 in deze ronde, daar ben ik nog over aan het beraadslagen.

Ook is te zien hoe ik tegen het plafond een hekwerk heb bevestigd. Hierdoor kan ik mijn lampen precies daar hangen waar ik ze hebben wil. Ook kunnen alle kables over dit hek heen geleidt worden en hangt afzuiger+filter stevig.

In de hoek staan twee watervaten, 1 van 200 liter met een osmose-filter en rechts daarvan het voedingsvat van 500 liter. Het osmosevat vult zich langzaam via de erboven bevestigde filter. In dit vat zit een vlottertje. In 24 uur vult het zich. Dit water pomp ik over naar het voedingsvat en vul die 200 liter aan met 300 liter kraanwater. Hierdoor krijg ik een basiswater van slechts 0.2 Ec. Zo kan ik een stevige voedingsoplossing maken met een totale Ec van slechts 1.1.

gallery_45199_19063_156576.jpg

 

Het zwembad met de zwarte vijverfolie. Ik was eerst van plan dit zwart te laten maar hoe meer ik er naar keek hoe liever ik het wit wilde hebben:

gallery_45199_19063_293665.jpg

 

Vandaar dat ik een stevige zwart/wit folie heb gekocht:

gallery_45199_19063_105958.jpg

 

Dit ziet er toch een stuk beter uit?

gallery_45199_19063_114118.jpg

 

Nog even een paar dagen proefdraaien, wat laatste kleine dingetjes afmaken en dan kunnen eindelijk de plantjes beginnen te badderen. O.a. nog een netje bevestigen zodat dit tzt enkel nog maar uitgerold hoeft te worden.

Edited by Twiet
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schitterend man!

 

Die GHE lijn wil ik als mijn Canna op is ook wel eens proberen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:o netjes man! Flink geknutseld sinds vorige rondes zie ik :)

 

Mooi ding die portable airco

zwembad bijna klaar om een duikje te nemen hehe

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago Ik ben tevreden over de GHE, werkt lekker, ik geef wel veel minder dan het schema van GHE aangeeft. Gebruik ook Diamond Nectar en FloraKleen aan het eind. Verder nog een beetje CalMag af en toe, ook vanwege het osmosewater.

 

@Wiekspiet Ja, ben lekker aan het bouwen geweest. Dit is een heel nieuw hok, een stuk hoger en ook wat ruimer en beter koel te houden. Ben erg blij met de mogelijkheden die ik heb hier waar ik zit, begane grond, eigen terrein, geen directe buren. Als het zwembad ooit overloopt kan dat helemaal geen kwaad bvb. Ben erg benieuwd hoe dit nieuwe hok het zal gaan doen.

 

Die airco is zeker mooi, heeft wel een buiten-unitje, maar die hoeft niet vast gemonteerd te worden, je zou hem bij wijze van spreken op een balkon kunnen zetten, of in een andere geventileerde kamer, want er komt een hoop warmte uit zetten. Is een zgan tweedehands die me 95 euris heeft gekost en koelt als een beest.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...