Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Drrr

Stekken In De Koelkast..

Recommended Posts

Ik doe dat al jaren..........

 

Een dagje in de groente la en het stekje is wat stugger en makkelijker te prikken.

Een maal op diepte een kwartslagje draaien voor extra stevigheid.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

perfecto, iemand anders die ze zelfs langer bewaart?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is handig, maar hoe zit het dan met lucht in het stammetje van de stek. Is het niet wenselijk om ze direct in het water te zetten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zet ze natuurlijk wel in een glaasje water in de koelkast

12 a 24 uur,

werkt prachig bij slappe stekkies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik natuurlijk geen glas maar gewoon in zakje + drupje water in de groente la.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe dat al jaren..........

 

Een dagje in de groente la en het stekje is wat stugger en makkelijker te prikken.

Een maal op diepte een kwartslagje draaien voor extra stevigheid.

 

In de link staat tot 8 weken te bewaren. Weleens uitgeprobeerd?

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, OK. Duidelijk. Vind het een interessante optie. Kwak er een paar in de koelkast van de week. Kijken of ze het over 8 weken nog willen doen. Die krop sla ik na acht weken in plastic, in de koelkast wel over namelijk :D. Vraag het me af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je doet een stek met een reden in de koelkast,

niet om het effect.

 

weken heb ik nog nooit van gehoord.

water lijkt me noodzakelijk omdat er anders lucht in het steeltje kan komen, maar dat blijkt dus persoonlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik natuurlijk geen glas maar gewoon in zakje + drupje water in de groente la.

 

Zo doe ik het dus ook, dit jaar een aantal stekken genomen van de Sugar Punch en deze 6 weken in de koelkast bewaard. Gewoon in een plasic zakje met een druppeltje water hierin. Dit pakket in een bewaardoos voor een beetje bescherming. Na 6 weken in de koeler het plantmateriaal op maat gesneden en in Propagator. Na 2 tot 3 weken kunnen ze verpot worden. Hierna zijn bijna alle stekken goed aangeslagen en staan alle plantjes er nu goed bij.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus na 6 weken had je geen rot oid?

dat is fraai,

enne,

waarom deed je dit zo lang?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx, zag het indd al in het artikel staan. Liever toch nog wat ervaringen van anderen erbij, anders kan ik straks alsnog zaad bestellen. ;-)

 

idee is om, van elke straks 2 stekjes te snijden en dan kijken wat de mooiste(n) in de bloei zijn en daarmee verder te gaan.

Edited by Drrr

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snij voor back up altijd 4 a 5

better safe then sorry

succes met de kleintjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

De rede om dit zo te doen is om de planten die ik al had staan eerst te laten afbloeien, en dus op het juiste moment kon beschikken over een aantal stekken van een soort die ik zelf wil ipv hetgeen er toevallig op voorraad is. Trouwens koop ik al jaren geen stekken meer, vind dit persoonlijk de ellende van een ander. Met mijn eigen stekken heb ik hier geen last van

 

Eerlijk gezegd doen de stekken het prima na een aantal weken in de koelkast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga dit is testen, ben benieuwd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal ik ook eens proberen, zodra mn nieuwe moeders groot genoeg zijn om stekken te geven.

Kan me haast niet voorstellen dat t werkt na een maand, maar de praktijk schijnt toch wel zo te zijn... grappig!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bewaar zaden in de koelkast decennia lang .

zonder water en geen beademing .

stekken vind ik vervelend saai .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam dit in 2004 al tegen en heb het toen ook uitgeprobeerd (stond op Overgrow).

Weet nog dat na 5wk de stekken nog erg mooi waren en snel wortelden in de bubble cloner.

 

Nu doe ik het soms nog wel eens, als de setup nog niet klaar is maar de mamma wel gesnoeid moet worden en dan zet ik de stekken in een longdrink glas met een klein laagje water onderin, in de groentelades is er geen plek voor namelijk (ene kant groente, andere kant zadencollectie).

 

Als de stekken in een ziplockje zitten is het zaak deze niet te vaak te openen, je zou denken frisse lucht ok maar dan rot het wel eerder en da's zonde en ook is het niet nodig om veel water in dat zakje te doen, de stekken zelf geven ook nog veel vocht af eenmaal in het zakkie :search:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je stekken koopt preventief even in de koelkast gaat alle spint dood lol!

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je dit met een stek of 10 a 20 doet,

dan allen tesaam in 1 zakje?

lijkt me wat bladerig gedoe worden.

hoe doen de pro-ijskast-stekkenboeren dit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen dinsdag nog 12 nogal flinke s5 stekken in een 1ltr maatbeker (klein laagje water onderin) gedaan want ik heb ff geen plek ivm knippen nogal haze achtige wat eeuwen duurt voor mij en zaailingen die de plek vd stek propagator in nemen.

 

Flink wat blad aan de s5 dus.. gewoon zo bijknippen zoals je zou doen bij stekken of meerdere zakjes gebruiken?

Enige nadeel aan mijn voorbehandeling is wel dat het best naar s5 ruikt als ik in de koelkast geweest ben :jump:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het in meerdere zakjes doen. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...