Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bluebud

Opticlimate Icm Zwembad

Recommended Posts

Hey mensen,

 

Als ik een Opticlimate wil gebruiken icm een zwembad, moet ik de middelste aansluiting voor recirculatie gebruiken.

Maar .. hoe warm zou het zwembad dan gaan worden ? Ik vind het namelijk niet lekker om in water van 35 graden te zwemmen..

Moet ik dan een temp regelaar aansluiten om te kunnen switchen tussen tapwater of recirculatie van zwembad water ?

Of is dit uberhoubt niet mogelijk ?

 

Gemiddeld koelt het zwembad ongeveer 2 graden per nacht af ( 18m3 ).

Hier zou ik dan een opti 3500 met 6*690w dimlux op willen aansluiten.

 

En kan zo'n Opti een beetje tegen zout water ? ( zoutwater zwembad is the shit :-D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt best wat wanden nodig (van je zwembad) om het water terug te koelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de grond dus om te koelen ? En hoeveel m3 aan water zou je dan moeten hebben ? 30m3 ofzo ?

En zou het voor de opti een probleem zijn om van recirculatie om te schakelen naar koud water ? ( Temp controller met relais en magneetschakelaar voor de waterklep ? )

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kan zo'n Opti een beetje tegen zout water ? ( zoutwater zwembad is the shit :-D )

 

Vd rest heb ik niet veel verstand maar zout water in een op kraanwater afgestemde Opti lijkt me geen slim plan :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar is wel weer een mouw aan te passen dmv een warmtewisselaar in t circuit op te nemen.

Direct zout water door een opti heen duwen lijkt mij ook niet verstandig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiezo dit idee slaat nergens op, je water wat eruit komt is best warm dus hij slaat in niet al te lange tijd in de beveiliging

als je geen water wil verbruiken koop dat eentje met een buitenunit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zwembad koelt misschien in de nacht wel af.

Maar er komt zo'n hoeveelheid warm water in uit de OC dat het zwembad dit nooit 'weggekoeld' krijgt.

Zeer slecht idee.

 

Er bestaan systemen waarin je leidingen door de aarde laat lopen.

Waar de temperatuur constant is.

En zelfs daar zie je dat de omliggende aarde op een gegeven moment zo opgewarmd is, dat ook daardoor de koeling niet meer werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem een ijsje, koel je ook van af. :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je zwembad is, maar je hebt nog flink wat energie nodig om een zwembad op temperatuur te houden. Voor 10m3 had je volgens mij iets van 4000kWh nodig voor de maanden mei tot september. Dat is bijna 2000W aan bloeilampen, In de andere maanden is het nog kouder, dus dan gaat het nog harder.

 

18m3 water 2 graden opwarmen kost 41,76kWh. Dat is 12 uur lang 3500w.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan me vergissen hoor maar de pro4 geeft geen warmte meer aan water af toch ? Recirculatiesysteem.

 

De Opticlimate PRO 4 is speciaal ontwikkeld om nog efficienter uw binnenklimaat te optimaliseren. Het is nu namelijk mogelijk om met veel minder water en stroom nog meer vocht uit de lucht te trekken. De Opticlimate PRO 4 kan ook in de dag perdiode bij de ingestelde temperatuur blijven ontvochtigen, de warmte wordt dan niet aan het water afgegeven, maar opnieuw aan de koude lucht toegevoegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar laat de Pro 4 de warmte (afgegeven door de lampen) dan?

Als het niet afgevoerd wordt (via het water of via de lucht) dan koelt het toch niet?

Of er moet een actieve koeler inzitten, maar die vreet stroom.

 

Als je de temperatuur van het water meet dat uit een OC komt (type 3 dan) dat is best hoog.

Als je dat warme water in je zwembad loost en het daar mengt met het koude water, en dit blijft doen, dan zal de temperatuur snel oplopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa klopt daarom zeg ik ook oc4

Nog geen idee hoe t precies werkt gaan we achter komen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je dat warme water in je zwembad loost en het daar mengt met het koude water, en dit blijft doen, dan zal de temperatuur snel oplopen
Hoe snel warmt dat water op dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan het niet precies berekenen, maar de opticlimate die ik in werking heb gezien, nam kraanwater tot zich van rond de 15 tot 18 graden.

Het kwam eruit en dan was het boven de 30 graden.

8 of 9 liter per minuut.

Dat is bijna 500 liter per uur.

Een zwembad van 18 kuub is dus in 3 periodes van 12 uur lampen aan opgewarmd tot boven de 30 graden.

En dit zou al zo zijn als je het water uit het ene zwembad zou opnemen en in een ander zou dumpen.

Maar doordat je al blijft mengen, is het water veel eerder boven de 30 graden.

Natuurlijk koelt het water weer wat af in het zwembad, maar dat zijn maar een 2 of 3 graden, of het moet flink koud zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt het wel berekenen. Dat had ik ook al gedaan eigenlijk. Het kost namelijk 41,76kWh om 18 kuub water 2 graden te verwarmen. Dat is 12 uur lang 3500W. Voor 3 graden is dat 12 uur 5250W.

 

Dus zelfs als het water per dag "maar" 2 a 3 graden aan temperatuur verliest dan heb je al verdomd veel energie nodig om dat weer op te warmen.

 

Bovendien koelt het water sneller af naarmate het warmer is. Dus het zal ook niet oneindig in temperatuur blijven stijgen. Je krijgt uiteindelijk een min of meer stabiele temperatuur waar het water op blijft hangen (plus of min een paar graden dus). Vraag is welke temperatuur je dan op uit komt en dat zou bij deze afmeting zwembad wellicht in de zomer wat aan de hoge kant kunnen zijn. Al is het in Nederland toch maar een paar dagen "zomer".

 

Het voorbeeld wat jij beschrijft geeft voor 500l water een stijging van minstens 12 graden per uur. Dat is 7000W en dat lijkt me dan dus een veel zwaarder model.

 

:edit: Geven ze bij die Opticlimate niet aan hoe groot het volume van het zwembad/meer moet zijn als je recirculerend wilt werken?

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal moeilijk worden dus, het water koelt inderdaad sneller af naar mate het warmer is.

Als het water een 35 graden is koelt het makkelijk 3 tot 4 graden per nacht af ( afhankelijk van de omgevingstemperatuur ).

 

Ik weet alleen dat een lagere delta T meer doorstroming betekend, maar wat voor temp verschil is dan minmaal voor de opti ?

 

Niemand een idee hoe de opti ermee om zou gaan als er gewoon een magneetschakelaar tussenkomt die dan van recirculatie naar de koud waterkraan+ afvoer schakeld ?

 

Zo zou ik de temperatuur gewoon kunnen regelen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja als je ook kraanwater beschikbaar hebt dan zou je dat kunnen proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:popcorn:

Nog druk meelezend.

Er zijn plannen hier om volgend jaar een zwembad aan te leggen.

Zo denk ik ook aan mijn Koi vijver om mee op temperatuur te houden..(in de winter :whistle: )

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zout water is niet echt goed. Maar in Spanje doen ze niet anders (zwembad met schoon kraanwater natuurlijk)

 

Zwemmen is dan geen optie meer. En als je het niet red kan je een waterklep tussen zetten en dan omschakelen naar kraanwater. Wel heeft je zwembad dan een overloop nodig.

Edited by Boefje030
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadat ik (terecht :rolleyes2: ) op mijn plaats gezet was door Wietefras of een zwembad van 18 kuub voldoende zou zijn voor koeling van een OC 3500, ben ik me een heel klein beetje gaan verdiepen in de koeling dmv een zwembad, vijver of een sloot.

Ik was altijd in de veronderstelling dat het niet kon, omdat je in no time je zwembad zou hebben opgewarmd.

Maar door wat te lezen over de problemen die zwembadbezitters hebben om hun zwembad op temperatuur te krijgen - en te houden - is me het een stuk duidelijker geworden.

En wederom gezien dat natuurkundige wetten niet voor niks 'wetten' heten.

 

Als ik het goed gegoogled heb, is er 4,19 Kj aan energie nodig om 1 liter water 1 graad te verwarmen.

Om 1.000 liter water 1 graad te verwarmen is dan 4190 Kj nodig.

 

Met een handige online omrekentool https://www.eenheden...hp?type=energie blijkt dat 4190 Kj ongeveer overeen komt met 1,16 Kilowattuur

Om een zwembad van 18 M³ dan 1 graad warmer te krijgen, is volgens mij 18 x 1,16 kWh = 20,88 kWh nodig.

Voor 2 graden is dan 2 x 20,88 kWh = 41,76 kWh nodig.

 

Stel dat je een ruimte hebt van 6 x 600 HPS en die laat je 12 uur draaien, verbruik je rond de 43 kWh.

Dat zou je dus theoretisch dag na dag kunnen koelen met een zwembad van 18 M³ als het water in dit zwembad per 24 uur steeds rond de 2 graden afkoelt.

En volgens de zwembadbezitters gebeurt dat in ons land met gemak. Hittegolven uitgesloten natuurlijk.

Ik zeg hierboven theoretisch, want ik weet niet precies hoeveel warmte 6 x HPS, 6 x EVSA en andere apparatuur produceren.

 

Een zwembad klinkt al meteen erg Wassenaar, maar een opzetzwembad van 17 M³ koop je bij Wehkamp al voor € 629,-.

 

Eigenlijk herhaal ik nogmaals wat Wietefras een jaar geleden al zei, maar ik heb het voor de niet zo'n slimmerikken als ik nog maar een keertje stap voor stap uitgelegd.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En waar laat je dat zwembad dan, slimpie? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

In je tuin, als je die hebt.

En voor je het vraagt.... die tuin leg je naast je huis.

 

De TS heeft een zwembad van 18 M³, dus vandaar zijn vraag en de daaruit voorkomende discussie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dan moet het kunnen dunkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...