Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Worm

Diy Cob Armatuur

Recommended Posts

Howdy,

 

Er staan al redelijk wat diy cobs led draadjes op het www maar aangezien hier op het forum nog maar weinig gedetailleerde diy verslagen staan, ik het Poldergrower heb beloofd en zelf wel wat tips, tricks en op- en aanmerkingen kan gebruiken, bij deze mijn bouwverslagje. Dit verslag zal vooral bestaan uit foto´s, teksten begrijpend schrijven is niet mijn sterkste kant…

 

Licht

- Mean well HLG-320H-C1400B

- 4x COB led 3070 3000K AD bin

- 2x COB led 3590 3500K CD bin

- 4x ideal led cob holder

- 2 x ideal led cob holder

- 6x passieve heat sinks 130x70mm

- spuit koelpasta

 

gallery_20993_19018_544820.jpg

 

Frame en montage materiaal

- 6m1 aluminium 30x30x3 mm L profiel

- 28x m4 boutjes

- 28x m4 moertjes

- 28x m4 ringetjes

- zelftappers tbv cob 3070 led holders

- 4x m3 schroeven tbv cob 3590 led holders

 

gallery_20993_19018_405158.jpg

 

Electra

- 1x verdeel/lasdoos

- 1x 5m1 aansluitsnoer 3x1,5mm netspanning

- stootverbinders geïsoleerd

- wago verbindingsklem

- 4 m1 0,75mm vaste kern voedingsdraad COBS

 

gallery_20993_19018_86043.jpg

 

 

Gereedschap

1x accuboor

1x setje metaalboren

1x decopeerzaag

1x lijmklem

1x ratelset

1x krimptang

1x striptang

1x rolmaat

1x blok hout tbv boren

1x vel schuurpapier

1x aftekenpotlood

1x haaksehoek

1x spanningszoeker / schroeven draaier

 

 

Vanavond ga ik een begin maken om het frame in elkaar te zetten.

 

Gr,

 

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suc6 Worm,

 

lijkt een degelijk verslag te gaan worden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben precies ook hiermee bezig, alleen nog in de "alle shit bestellen"-fase.

 

Dus ga je zeker volgen!!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
- stootverbinders geïsoleerd

 

Ik ben niet echt van de electronica en ik heb ook al even gegoogled, maar wat zijn 'stootverbinders' en waar ga je ze in dit project precies voor gebruiken?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi man B)

 

Wat een verschil in afmeting trouwens tussen die CXB3590 en CXB3070

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moonday

 

Thanks!

 

Moeten nog maar afwachten of dit een degelijk verslag gaat worden... Ga in elk geval mijn best doen :D

 

@globetrotter

 

Thanks!

 

Ken dat shit bestellen fase. Was best makkelijk, paar muisklikken betalen en paar dagen later is het binnen. :D

 

@kees

Stootverbinders zijn gewoon draadverbinders, kunt het zien als een soort van mof. Schuift ze over de draadeinden knijpt middenstuk samen met een krimptang en dan heb je een vrij sterke en vochtresistente verbinding. Je hebt ook stootverbinders met lijmstof of tin smelt stuk voor een nog sterke en vochtbestendigere verbinding.

 

Ga de stootverbinders gebruiken om de driver aan te sluiten op de cobs. Dus driver draad fase/nul/=> stootverbinder/stootverbinder => 0,75 vaste kern draad cobs fase/nul.

 

Pica van een nog niet geknepen stootverbinder.

gallery_20993_19018_225947.jpg

 

@wietefras

 

De CXB3590 zijn idd een flink stuk groter, zijn ook wel wat handelbaarder dan de cxb3070. Of zal dat aan mijn dikke klauwen liggen. :D .

 

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baas +1

 

ben best blij met dit verslag!

 

ik ben nu het CREE Leds aan het doorspitten

 

en is zo zware stof.maart begin het nu een beetje te begrijpen na 15 pagina's

maar dit miste ik een beetje nog!

een nog net geen IKEA handleiding van het bouwen van de leds

 

top! mutch love

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks MisterX!!

 

Gaat de dimlux eruit??

 

Vind de zware stof wel meevallen, het is vooral heel veel informatie en erg verspreid over verschillende topics en andere fora. Maar met een beetje lees en zoek werk kom je een heel eind.

 

Denk niet dat dit een Ikea handleiding wordt, alhoewel ik soms net zo vaag kan zijn als een Ikea handleiding :D .

 

 

 

@topic

 

Vanavond de profielen op maat gezaagd en een begin gemaakt om het in elkaar te prutsen.

 

Ik heb 8 lengtes van 65 cm gezaagd, 4 stuks ter bevestiging heatsinks, 2 stuks ter bevestiging van de driver en verdeeldoos en 2 stuks als verbindingsstukken tussen alle lengtes.

 

De heatsinks hebben elk 4 voorgeboorde en getapte gaten(m4) om ze te bevestigen aan de profielen. Ik heb per heatsink 2 schroeven (m4x12mm) en ringen gebruikt om ze te bevestigen aan de profielen.

 

Monteren heatsinks op profielen middels m4 schroeven en ringen

gallery_20993_19018_290704.jpg

 

Alles gemonteerd

gallery_20993_19018_437304.jpg

 

Zoiets moet het gaan worden

gallery_20993_19018_25144.jpg

 

De 2 lengtes ter verbinding zullen ter hoogte van het middenstuk middels 4 m4 schroeven, ringen en moertjes worden vast gezet. Tevens komen er nog 4 m4 schroeven en ringen in de buitenste heatsinks om er 1 geheel van te maken.

 

Ivm met weinig tijd gaan we na het weekend weer verder met knutselen.

 

 

Gr,

 

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi man, leuk zo bouwverslag

 

ik moet de drempel nog over maar het zit er aan te komen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoppa! lekker bezig! :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft aan dat de voorgetapte M4 gaatjes in de heatsinks op 4 plaatsen zitten.

Zitten ze dan op 12 uur, 3 uur, 6 uur en 9 uur?

(Wist effe niet hoe ik dit handiger kon aangeven)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep als je 2 strepen tussen de 4 gaten zou trekken krijg je een + .

 

Van de 4 heatsinks op de hoeken ga ik 3 gaatjes gebruiken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is handig.

Volgens mij blijft het armatuur dan ook mooi recht, met de hoeken 90 graden.

En niet scheeftrekken.

Leuke bouw!

 

Ben ook benieuwd wat het totaal straks weegt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg je , Leuk dat je aan zekeringen gedacht hebt zijn daar houders bij en waar ga je ze plaatsen

 

ok zie het nu pas het zijn ook draadverbinders (die oranje dingen)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat je dit met ons deelt, veel succes gewenst en ik ben ook zeer benieuwd naar je praktijkervaring met de lampen straks.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat je dit met ons deelt, veel succes gewenst en ik ben ook zeer benieuwd naar je praktijkervaring met de lampen straks.

 

 

der zijn al best wat mensen met deze lampen in de praktijk toch?

zoals die mauser van de USA forums

 

of de NLérs van de led afdeling hier

ben ook wel benieuw naar de 800/watt en 1000watt versie van de led in praktijk

 

de 1000watt/ zou je een score van 1,5GpW kunnen geven?

tegenover 1 op 1 met de DE gavita/dimlux

 

 

@ worm

 

wat ik wel een extra toeving zou vinden

is de kosten wat je er +- aan uit geeft

 

en de bestel adressen.

heb alle pagina's doorgespit van het cree leds topic.

maar daar ben ik 90% van de links die besproken zijn alweer kwijt omdat er zoveel besproken word

 

van mij part sticky waardig dan ;)

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kees

 

Het blijft idd aardig recht en camoufleert mijn slechte zaag en boor capaciteiten prima. :D

 

Denk dat het geheel rond de 7 kg wordt, zal als het armatuur klaar is er mee op de weegschaal gaan staan.

 

@wortel

 

Het zijn idd gewoon draad verbinders.

 

Had in gedachten om een zekering te gebruiken, die zou dan in een c14 inbouwstekker komen. Helaas moet je dan met kabelschoentjes gaan werken of solderen en laat dat nou net iets zijn wat deze Electra noob wilt vermijden. Mijn schakelkast heeft ook een 10A zekering dus of het dan zoveel zin heeft om een extra 10A zekering erna te gebruiken weet ik niet zeker.

 

Voorbeeld van C14 inbouwstekker met zekering

gallery_20993_19018_12895.jpg

 

@crimson

 

Thanks!

 

Hoop maar dat het mooie aanvulling wordt voor het forum.

 

@dilago

 

Thanks dude!!

 

Staan aardig wat kweekverslagen en ervaringen hier en op .Eu . Ik ga zelf geen kweekverslag bijhouden, ben wel goed in opstarten en het begin maar het afmaken ben ik niet zo een ster in... Zal tzt wel wat foto's en mijn bevindingen hier in het bouwverslag zetten.

 

@misterx

 

Ik ga zelf eerst uitproberen met 300w aan cobs voordat ik de gavita 750w DE de deur uit doe. Mochten de cobs bevallen gaat de gavita stof happen en hangen we 600w cobs in de dr120.

 

Al die 1,5 g/w claims neem ik met een korreltje zout. Daarbij is g/w nou niet echt meer reëel kunt beter kijken naar g/m2 of g/umol voor een beter vergelijk.

 

Totale kosten post ik als ik het in elkaar geprutst heb. Schat dat ik rond de €525,- / 550,- ga uit komen.

Bijgaand alvast een overzicht met wat en waar ik het eea besteld heb.

 

Kingbrite

 

https://kingbriteled.m.en.alibaba.com

 

-Mean well HLG-320H-C1400B €98,50

- COB led 3070 3000K AD bin € 23,50 ps

- 2x COB led 3590 3500K CD bin € 39,75 ps

- 4x ideal led cob holder €1,78 ps

- 2 x ideal led cob holder € 1,78 ps

- 6x passieve heat sinks 130x70mm € 9,- ps

Verzendkosten 40,-

 

Conrad

 

https://www.conrad.nl

 

Elektra spulletjes bij Conrad besteld, niet omdat ze de goedkoopste zijn maar omdat ze nagenoeg alles hebben. Dus gekozen voor gemak.

 

- spuitje koelpasta

https://www.conrad.nl/nl/arctic-silver-as-5-koelpasta-89-wmk-35-g-150352.html

 

- 1x verdeel/lasdoos

https://www.conrad.nl/nl/abb-25-mm-aftakdoos-86-x-86-grijs-2tka140014g1-grijs-551334.html

 

- 1x 5m1 aansluitsnoer 3x1,5mm netspanning

https://www.conrad.nl/nl/stroom-aansluitkabel-geaarde-stekker-kabel-open-einde-zwart-5-m-hawa-1008260-431685.html

 

- stootverbinders geïsoleerd

https://www.conrad.nl/nl/stootverbinder-025-mm-25-mm-volledig-geisoleerd-rood-blauw-323007-20-stuks-852106.html

 

- wago verbindingsklem

https://www.conrad.nl/nl/wago-221-413-verbindingsklem-flexibel-014-4-mm-massief-02-4-mm-aantal-polen-3-1-stuks-transparant-oranje-1188437.html

 

- 4 m1 0,75mm vaste kern voedingsdraad COBS

https://www.conrad.nl/nl/lappkabel-0069001-hoge-temperatuur-draad-oelflex-heat-180-sid-1-x-075-mm-zwart-per-meter-603140.html

 

De profielen en schroeven, moeren, ringen komen van een plaatselijke kleine ijzerwaar handel. Zo een ouderwetse waar je de schroeven nog uit bakjes haalt, ze af kan wegen en betaald per gram.

 

6m1 aluminium L profiel 30x30x3mm €30,-

Schroefjes enz +- €7,50

 

Hoop je hiermee aardig op weg te hebben geholpen misterx ! ;) .

 

Gr,

 

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is wel een zeer goed gedocumenteerd bouwverslag!

 

Mensen moeten zich inderdaad niet zo blindstaren op die 1,5 gram per Watt.

Led is geen wondermiddel.

Als je daarvoor een prutser was, ben je het met Led nog steeds.

Als je er meer licht in hangt, dan is het (tot bepaalde hoogte) nogal wiedes dat de kans dat je score hoger is, toeneemt.

 

De grote (en groteske) cijfers die op Amerikaanse forums genoemd worden, zijn soms het gevolg van een led-armatuur dat op 400 M-ampere draait. Ja, dan heb je een zeer hoge efficiency, maar de kosten van het armatuur zijn giga.

En die Amerikanen rekenen zelfs de grootste prul mee als 'wiet'. En ze knippen wat minder zorgvuldig.

 

Wat niet wegneemt, dat je wel kunt stellen dat als je een side-by-side test zou doen tussen 2 tentjes (1 Led en 1 HPS) met dezelfde genetica, dezelfde oppervlakte en hetzelfde aantal Watts, en beide tenten op orde zou hebben, dat je dan wel kunt stellen dat er in de Led tent meer uitkomt. Als ik de vele reports zie, dan denk ik bij een armatuur dat je laat draaien op rond de 1400 M-ampere toch wel een factor 1,2/1,3.

En bij een lager amperage ga je dan wel richting 1,4/1,5. Maar over deze cijfers (en of mijn observaties kloppen, of dat ik met een roze bril gekeken heb) kan Wietefras meer vertellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

helemaal geweldig! kan van mijn part een sticky worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top initiatief! Precies wat het forum nog nodig heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A, 1,5g/W zal toch wel te doen zijn. Ik haal toch ook rond de 1.4g/W met mijn oude COBs op 1.4A. Huidige COBs geven 12% meer licht bij hetzelfde stroomverbruik.

 

Pas als je richting de 1.8g/W wilt dat je echt veel COBs moet nemen op lage wattages.

 

Maar goed, je kunt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af in hoeverre de genetica invloed heeft op de te halen opbrengst..? De externe factoren : licht , klimaat, voeding zijn altijd te aan te passen en te verbeteren , je kan altijd het beste nemen wat er op dat moment op de markt is mits het voor jouw betaalbaar is.

Dus wat is nu de factor die heeft meest invloed heeft op de beste te behalen opbrengst..? Kan iemand dat beter uitleggen.?

 

Mooi topic man keep it up...!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...