Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dubbeldekker

1E Amnesia Kweek Op Philips Spaarlampen

Recommended Posts

Goedenmiddag,

 

 

Nadat ik hier thuis lekker in de weer was met de moestuintjes van de Appie kreeg ik van een vriend als grapje twee Amnesia stekjes.

Omdat ik het wel een uitdaging vond om de plantjes succesvol groot te brengen met huis tuin en keukenmiddelen toch maar de uitdaging aangegaan.

 

gallery_46090_18929_1125816.jpg

6 April - Stekjes bij binnenkomst na een halve dag in een plastic tas. De dames zijn van horen zeggen een weekje voorgegroeid.

 

Echt goed zagen ze er niet uit en ben meteen naar het tuincentrum gereden om plantenbakken en aarde te halen.

Twee 11L bakken en een zak pokon potgrond (naar ik nu weet niet ideaal, maar had me toen nog niet ingelezen) gehaald en de dames in de grond gezet.

 

gallery_46090_18929_1068185.jpg

6 April - De dames staan er maar een beetje treurig bij.

De eerste dag hebben de dames onder een 11watt Ikea spaarlamp moeten doen omdat er niks anders voorhanden was.

 

Omdat ze licht nodig hebben en ik geen speciale lampen voorhanden had en het budget laag wilde houden zelf wat in elkaar gaan knutselen.

Een brede plantenbak uit dezelfde serie gehaald, twee keramische fittingen en van dat spul dat de hitte uit je auto houdt als reflector voor de binnenkant.

 

gallery_46090_18929_452982.jpg

7 April - Poes vindt alles maar interessant. Dames staan onder plastic bakjes om de luchtvochtigheid omhoog te halen.

 

gallery_46090_18929_1206882.jpg

7 April - Na wat geknutsel had ik dit gefabriceerd. Dames staan onder een Philips Tornado T2 2700K van 20watt en een Calex 24watt 6500K, dit was helaas het enige dat in de omgeving te krijgen was.

 

Nog niet ideaal, maar ze krijgen in ieder geval wat licht. Verder heb ik bij een lokale growshop wat BioBizz Fish Mix en wat wortelstimulant in een plantenspuit met water gemixt (1ml/L) en benevel ze daar af en toe mee. Verder krijgen ze om de twee dagen 100ml water per plant.

 

gallery_46090_18929_569122.jpg

8 April - Op straat lag een pallet, maar even een ophangsysteempje voor m'n lampenbakje gecreëerd. Vandaag kwamen ook twee lampen binnen 1x Philips Master PLER 33W 2700K & 1x Philips Master PLER 33W 6500K. Nog steeds niet ideaal, maar budgetwise kostte mij dit allemaal een euro of 40. Kijken hoe ver ik kom.

 

gallery_46090_18929_176860.jpg

10 April - Dames maar een naam gegeven. Mary heeft het moeilijk, maar Jane lijkt goed geworteld en het prima naar haar zin te hebben. Af en toe wat BioBizz Fishmix en wortelstimulant door middel van een plantenspuit en om de dag 100ml water.

 

gallery_46090_18929_836314.jpg

13 April - De dames zien er inmiddels stukken beter uit. Mary krijgt af en toe nog een bakje over haar hoofd voor de luchtvochtigheid.

Nog steeds benevel ik ze af en toe met BioBizz Fishmix en wortelstimulant. Ze krijgen nu 200ml water om de twee dagen.

 

Verder draai ik ze af en toe en wissel ik ze van plek zodat ze allebei licht krijgen van beide bronnen (2700K & 6500K). Ik zit nog steeds te wachten op m'n tijdklok, tot dusver gaan ze om 2 uur 's nachts in m'n washok en haal ik ze er de volgende ochtend om 8 uur weer uit.

 

gallery_46090_18929_229576.jpg

17 April - De dames lijken goed geworteld en het, ondanks de lampen, prima naar hun zin te hebben.

 

Inmiddels heb ik een tijdklokje binnen en verplaats ik ze niet meer naar m'n washok. Ze krijgen wederom nog steeds af en toe een spuit van de plantenspuit met BioBizz Fish Mix en wortelstimulant. Daarnaast om de dag 200ml water per plant.

 

gallery_46090_18929_782029.jpg

gallery_46090_18929_196652.jpg

19 April - Inmiddels constateer ik de eerste bladproblemen. Spint.

 

Bij de growshop wat spul tegen spint en ander ongure diertjes gehaald en meteen een fles BioBizz Bio Bloom voor als de planten straks in de bloei gaan.

 

gallery_46090_18929_1058935.jpg

19 April - De dames lijken het, ondanks wat spint, beide erg naar hun zin te hebben.

 

gallery_46090_18929_620820.jpg

20 April - De dames, net na hun douche van BioBizz Bio Fish Mix en nog een klein beetje wortelstimulant.

 

gallery_46090_18929_1024560.jpg

21 April - Zo staan de dames er vandaag bij. Lijken me redelijk gelukkige plantjes toch?

 

gallery_46090_18929_624167.jpg

25 April - Nadat de dames toch redelijk de lucht in begonnen te schieten en de twee 33Watt mij niet meer voldoende leken maar wat extra lampjes opgehangen. De lampen zijn een mengelmoes van wat ik nog had liggen. De dames krijgen duidelijk twee hoofdscheuten na het toppen twee weken geleden. (De kiemplantjes in de kleine pot zijn van paprikazaadjes die ik zelf op heb gevangen en volgens de deno methode heb laten kiemen.)

 

gallery_46090_18929_20279.jpg

29 April - M'n stellage inmiddels verplaatst naar m'n slaapkamer daar de boel al best begint te ruiken en een potje roofmijt verdeeld over de planten tegen spint. Volgens mij, weet het niet meer zeker, is dit het moment dat ik ze op 12/12 heb gezet. Aan de bovenkant en zijkanten wat reflecterend materiaal (verwarmingisolatie) geplakt zodat het licht niet naar binnen komt als ik m'n slaapkamerverlichting aan heb. De kleine paprika kiemplantjes doen het best prima onder een imitatie philips tornado

 

gallery_46090_18929_745057.jpg

6 Mei - Alles gaat lekker z'n gangetje. Hier en daar wat verbrande topjes van de bladeren doordat ze tegen de lampen aankomen, maar niets ernstigs. Van de spint heb ik inmiddels helemaal niks meer vernomen. Voeding is nog steeds BioBizz Fishmix wat ik er met een plantenspuit op spuit en ze krijgen kraanwater in de pot.

 

gallery_46090_18929_19826.jpg

7 Mei - Mooi weer vandaag. Vanwege het mooie weer mogen de dames nu in de middag lekker in de volle zon staan. Lijkt me beter dan de spaarlampen. Zodra ze weer in de schaduw staan gaan ze weer terug onder m'n provisorische bouwsel.

 

gallery_46090_18929_110990.jpg

9 Mei - De dames zijn behoorlijk gegroeid sinds ze op 12/12 staan. Inmiddels hangt m'n zelfbouwlampenkap op z'n laatste schakel en heb ik besloten om maar gewoon een Secret Jardin tent van 100x100x200 te bestellen. Dit omdat de dames inmiddels dermate sterk ruiken dat ik toch ook met een filter en afzuiging zal moeten gaan werken. Vind het heerlijk hoor, de geur in m'n slaapkamer, maar voordat m'n buren gaan klagen

 

gallery_46090_18929_327302.jpg

Vanmiddag mochten ze weer even lekker in de zon en volgens mij zie ik tekenen van bloei en het begin van toppen

(Het bruine uiteinde van een blaadje heeft tegen een lampje aangezeten en is een beetje verbrand )

 

gallery_46090_18929_468274.jpg

13 Mei - Toch maar besloten nu de dames in de bloei staan de hoeveelheid licht op te voeren en ze met oog op geur- en lichtdichtheid een mooi tentje te geven. Er hangt nu een totaal van 180watt aan spaarlamp boven, 2x 33watt Philips PLE en 5x 23watt Philips tornado met kleurtemperatuur 2700k.'

 

Momenteel staat er een kleine ventilator voor de inlaat, maar ik ga nog even een klein filtertje en afzuiger op de kop tikken.

Voordeel van de spaarlampen is dat de temperatuur netjes op 25 graden blijft en m'n digitale tijdklok niet doorbrand.

 

gallery_46090_18929_786757.jpg

16 Mei - Volgens mij hebben de dames het prima naar hun zin in hun nieuwe tentje, dag 6 sinds ik de eerste tekenen van bloei spotte.

 

Ze krijgen nu om de dag of 3 een oplossing van BioBizz Fishmix en BioBloom direct op de bladeren gespoten met een plantenspuit, water een ml of 400 om de twee dagen.

 

gallery_46090_18929_162041.jpg

21 Mei - Kreeg net m'n filter, afzuiger en een automatische brandblusser binnen van de postmeneer. Die gaan we onder het genot van een jointje, bak koffie en een muziekje eens even ophangen.

 

Hang de brandblusser uiteindelijk boven de tent denk ik , heb nog wat ruimte tussen de tent en het plafond. Filter is maar een simpele Can Lite 150PL en afzuigertje doet 190m3/h, kijken of dit voldoet. Heb de afzuiger eigenlijk direct op het filter aangesloten, schuimrubber ertussen en zat al muurvast. Maakt wel wat geluid, maar de dames en ik rusten tussen 11 en 11 uur ;)

 

gallery_46090_18929_411049.jpg

De eerstvolgende ongenode gasten hebben zich aangediend, bladluis. Waar deze vandaan komen is mij een raadsel.. Bij het inspecteren van m'n dames zag ik wat kleine topjes waar de suikerblaadjes opkrulden en de haartjes al bruin begonnen te worden. Heb alle groene beestjes die ik kon zien met water en een wattenstaafje verwijderd.

 

gallery_46090_18929_1145182.jpg

gallery_46090_18929_565634.jpg

26 Mei - Niet veel te melden eigenlijk, de dames bouwen rustig hun topjes op. Inmiddels dag 17 sinds ik de eerste bloei spotte. Heb het nog niet aangedurfd de dames van extra aarde te voorzien in de pot, de bladproblemen van eerder lijken niet te verergeren sinds ze direct koude lucht op de bladeren kregen via de inlaat.

 

Kreeg vandaag een clipventilator binnen, maar die hield er al met een minuut mee op. Dan nog maar even een dagje uitzingen met de zwenkventilator op lage stand. Verder voedt ik de dames om de dag met 1L leidingwater met 2ml BioBloom en 1ml BioFishMix verdeeld over twee planten via de rand. Vind ze nog niet heel erg ruiken, behalve als ik de plant beweeg, een top beetpak en er aan ruik. De geur die er vanaf komt is wel erg lekker. Overduidelijk Haze, maar ook fris en citrusachtig.

 

(Beetje lopen spelen met Photoshop op mijn telefoontje)

 

gallery_46090_18929_905236.jpg

[gallery_46090_18929_951996.jpg

6 Juni, vandaag - Inmiddels exact een maandje geleden dat ik de eerste tekenen van bloei bespeurde bij de dames. Het gaat eigenlijk allemaal voorspoedig en loop tegen geen problemen aan.

 

Omdat mijn tentje in mijn slaapkamer staat had ik de afzuiging op de tijdklok van de lampen zitten zodat ik 's nachts geen geluidsoverlast had. Maar de afgelopen week liep de luchtvochtigheid

in de nacht toch behoorlijk hoog op met uitschieters naar 80%. Omdat ik geen rot in m'n topjes wil, sinds de afgelopen twee nachten nu ook m'n afzuiging 's nachts aan staan en dan blijft de LV netjes rond de 45-55% schommelen met de lampen uit. Van het geluid heb ik eigenlijk geen last en slaap er prima op, ook mijn vriendin maakt er geen probleem van en vindt het zonde als de oogst mislukt vanwege vochtproblemen

 

Temperatuur overdag met 200watt aan Philips spaarlampen boven de dames is rond de 25-27 graden, luchtvochtigheid tussen de 40-50%. 'S nachts daalt de temperatuur naar maximaal 20 graden en schommelt de LV tussen de 45-55%.

 

De dames krijgen nu een liter water met 4ml BioBizz Bloom verdeeld over twee planten, de dag erna alleen water als ze dorstig zijn en dan een dagje niet. Til de potten op en check m'n meter hoe vochtig de aarde is en besluit dan of ze dorst hebben. De geur is inmiddels heerlijk aanwezig. Tentje dicht en ik ruik niks, tentje open en m'n hele appartement ruikt naar overheerlijke wiet .

 

gallery_46090_18929_825636.jpg

Laatste foto is een closeup van een wat kleiner topje aan de voorkant, lekker wit al.

Benieuwd of de toppen op de takken nog helemaal dichtgroeien, ze moeten denk ik nog een week of 4.

Heb inmiddels ook een USB microscoop binnen zodat ik de trichomen kan checken naarmate het oogst moment dichterbij komt.

 

Iemand enig idee wat er straks van de dames af gaat komen? Vind het maar moeilijk in te schatten, ergens tussen de 20 en 100 gram?

Edited by dubbeldekker
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

If_It_Fits_I_Sits.jpg

 

als je denkt dat er altijd meer af komt dan je had, komt alles goed ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké en nu je foto's met de BBcode direct in je tekst plakken, heb je zo'n moeite gedaan om een heel verhaal neer te schrijven, laat iedereen het links liggen omdat het gewoon absoluut onleesbaar is zo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, post even aangepast. Stukje beter leesbaar dacht ik zo.

 

Het is naar het schijnt Amnesia Haze, dus deze dames hebben wel een minimale bloeitijd van 8 tot 10 weken geloof ik?

Edited by dubbeldekker

Share this post


Link to post
Share on other sites

He, je schrijft wel alsof het allemaal helemaal normaal is dat het zo makkelijk gaat maar je wil ons toch niet wijs maken dat je nog nooit voor een plantje hebt gezorgd?

Twee mooie stekjes, poes d'r bovenop, spint er in, bladvoeding, lampen er boven en jodeliedo.

Ik ken het hazeplantje niet maar ik weet wel: licht is gewicht.

Dus als je nog een paar tientjes investeert in wat lampen dan krijg je dat in grammen terug. Anders zullen de toppen waarschijnlijk niet superveel dikker worden.

De lampen die hangen, daar doen ze het in ieder geval goed op.

Ga zo door! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naast het verzorgen van enkele kamerplanten (water geven) en m'n avontuurtje met de moestuintjes van de appie had ik geen ervaring met het grootbrengen van een plantje nee. Sterker nog, toen ik de stekkies binnen kreeg had ik geen idee hoe een wietplant te verzorgen.

 

Veel gelezen en gaandeweg m'n setup een beetje geupgrade. Kan via via wel aan een 400watt HPS komen of zelf een 250watt HPS bestellen, maar wil deze ronde afdraaien op spaarlampen. Puur om het budget laag te houden en te kijken wat daar bij mogelijk is (ben nu in z'n totaliteit iets van €200,- kwijt inclusief tent). Heb ook genoeg microkweekjes gezien waar men dicht bij de gram per watt komt.

 

Dat zal ik niet halen, maar met 0.5/watt ben ik al blij. Daarnaast heb ik de goedkoopste afzuiging die ik kon vinden (Can Lite 150PL en een afzuiger die 190m3/u doet a €50,-) en m'n temperatuur en LV is met deze spaarlampen ideaal. Hang ik er een HPS boven, moet ik ook meteen een zwaardere afzuiger en filter voor m'n 1x1x2 Secret Jardin tentje.

 

Ik weet het, ben misschien een beetje eigenwijs, maar dacht dat jullie het misschien leuk vonden om te zien hoe een n00b met spaarlampen het doet.

Edited by dubbeldekker

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er super uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes hoor. Als je niet gehinderd bent door wietforums en growshops kweek'kennis' kan het zo makkelijk gaan ja. Gezien je geknustel en doe het zelfen, kijk eens naar het cree leds thread in de Bouwdoos forum voor je een 250w of 400w hps haalt. Dan is die afzuiger nog steeds prima en heb je een beetje hetzelfde voordeel wat je nu hebt, geen hps kachel erboven. Die 250watt is net als de spaarlampen goedkoop maar duurkoop.

 

Iemand enig idee wat er straks van de dames af gaat komen? Vind het maar moeilijk in te schatten, ergens tussen de 20 en 100 gram?

Dat blijft moelijk in te schatten, vooral van fotos en in dit stadium. Als je zo doorgaat, en ze een beetje netjes opzwellen met die spaarlampen, zo'n 30-50 gram denk ik. Bloeitijd zal meer dan 8 weken zijn. Success verder, keep it simple.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sativied

 

Interessant topic! Daar gaan we ons even verder in verdiepen :)

 

 

Heb de afzuiging nu sinds 1,5 week continue draaien, LV blijft daardoor netjes op peil en de dames hebben het nog steeds prima naar hun zin.

Gedeelte van de pistels worden al bruin, trekken zich terug en dan groeien er weer nieuwe witte pistels voor in de plaats.

 

gallery_46090_18929_754581.jpg

 

gallery_46090_18929_1407338.jpg

 

Topopbouw gaat rustig door, de dames doen lekker alles op hun gemakje. Het gaat allemaal een stukkie trager dan onder HPS of LED, maar ik heb geen haast.

 

De rechter dame (Mary) heb ik haar stam een beetje helpen steunen. Door de lengte van haar armen en zware toppen ging ze wel erg buigen.

Touwtje zit er niet te strak omheen zodat ze nog lekker mee kan deinen in de wind van de clipfan.

 

Inmiddels zijn er helemaal onderin enkele fanleaves afgestorven en leeggezogen door de plant. Ze krijgen geen licht meer en hebben hun taak volbracht.

 

Vandaag ook maar eens m'n USB microscoop uitgeprobeerd en gekeken hoe het met hun trichomen gaat.

 

gallery_46090_18929_58085.jpg

 

gallery_46090_18929_6214.jpg

 

gallery_46090_18929_148709.jpg

 

gallery_46090_18929_65231.jpg

 

gallery_46090_18929_336574.jpg

 

gallery_46090_18929_238681.jpg

 

gallery_46090_18929_114020.jpg

 

Voor zover ik kan zien is alles nog helder, maar man wat een potentie! Tijdens het aanraken en foto's maken kwam er een geur van de dames af! :wOOt

De USB microscoop en mijn vingers plakken als een zotte aan elkaar, heel benieuwd wat er de aankomende weken nog staat te gebeuren. :popcorn:

Edited by dubbeldekker
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valt me op dat de pistels de afgelopen dagen in enorme vaart allemaal bruin worden. Luchtvochtigheid komt niet boven de 50% uit. Zit nu op dag 38 sinds ik de eerste bloei zag.

 

gallery_46090_18929_545261.jpg

 

gallery_46090_18929_800266.jpg

 

gallery_46090_18929_750245.jpg

 

Komt dit omdat ik de toppen heb aangeraakt voor de trichomenshots of door de hoge LV van een aantal weken terug?

Ik geef momenteel 4ml BioBizz Bloom op 1L water verdeeld over de twee dames, volgende dag 1L alleen water en dan een dag niks.

 

Lijkt me dat ze nog zo'n vier weken moeten aangezien het Amnesia Haze is?

 

gallery_46090_18929_266914.jpg

 

gallery_46090_18929_144747.jpg

 

Ook vreemd dat ik op sommige plekken denk milky/amberkleurige trichomen te spotten, terwijl de grote hoofdtoppen vrijwel helder zijn.

 

gallery_46090_18929_283204.jpg

 

gallery_46090_18929_82825.jpg

Edited by dubbeldekker

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dames zijn inmiddels om, gedroogd en chillen nu in weckpotten!

 

gallery_46090_18929_803038.jpg

11 Juli - Laatste moment licht voor de dames, ze hebben nu zo'n 9 weken bloei gehad (vanaf eerste bloeiverschijnselen) en het licht gaat uit.

 

gallery_46090_18929_364857.jpg

Slaap lekker dames! Ik heb ze drie dagen donker en zonder water laten staan. De trychomen waren 90% melkwit en 10% amber. Ik ga voor een high wietje en ben ook genoodzaakt te oogsten omdat ik de spint geen kans meer wil geven.

 

gallery_46090_18929_499111.jpg

14 Juli - Samen met vrouwlief een avondje wezen knippen. Vanwege de spint de bladeren wel moeten verwijderen, de takken zo goed mogelijk intact proberen te houden. Al het knipafval met trychomen erop in een bakkie in de vriezer.

 

gallery_46090_18929_967471.jpg

Zo hingen de dames te drogen (met de lamp uiteraard uit), luchtvochtigheid in de tent schommelde tussen de 40 en 60% met afzuiging aan. Ik kreeg de temperatuur niet echt onder de 25 graden vanwege het warme weer de afgelopen weken, dus ze zijn iets sneller 'droog' dan de bedoeling. Ik had één klein topje op m'n CV gelegd zodat deze snel droog zou zijn en die smaakte al behoorlijk goed, een beetje scherp nog wel, maar de potentie is er zeker. :)

 

gallery_46090_18929_2534130.jpg

26 Juli, vandaag - Alles van de takken verwijderd en in weckpotten gedaan. Eindresultaat: Mary 28,6 gram en Jane 29,2 gram. Niet slecht voor een paar spaarlampjes! Iets minder dan ik had gehoopt, maar de kwaliteit is uitstekend. Écht een Haze, de geur is overweldigend.

 

Net m'n eerste jointje er van gedraaid en de smaak is lekkerder dan alle andere Hazejes die ik ooit uit de coffeeshop heb gerookt. Veel voller en minder scherp. De High is erg sterk, moet ik wel even aan wennen. Maar het is wel echt een high, ik blijf actief, blijf praten en ben toch vrij helder. Ik rook de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar Marrokaanse Polm, dus dit is wel even andere koek. Maar alleen al de gedachte dat dit schone wiet is geeft al een goed gevoel. Heerlijk! :D

 

De dames mogen de aankomende weken lekker curen in hun potten :tu

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd man, super gedaan! Keep it simple!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk topic man, lekker op eigen wijze doen en nog succesvol ook :specool

Volgende ronde iets meer licht in de tent zou wonderen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...