Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Zwemvis

Hoge Nachttemp Ivm Hoge Nacht-Rlv Slecht Voor Planten?

Recommended Posts

Medeenthousiastelingen,

door de hel-toucherende moesons in dit land is de rlv (relatieve luchtvochtigheid) in mijn hokje gestegen naar 85% als de lamp uit is. De afzuiger doet flink zijn best maar als het buiten 95% is en in huis 70% kan de afzuiger daar niet tegenop zuigen.

Ik heb een luchtontvochtiger besteld, om uit te proberen.

Omdat die er nog niet is heb ik alvast de nachttemp opgeschroefd naar 24 graden om de rlv te doen zakken.

Mijn vraag is: is een nachttemp van 24 graden slecht voor de planten? Ik ben bang voor uitschieters bijvoorbeeld. De planten bloeien 7 weken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zit je met 24 graden nog wel veilig, zo warm is dat toch niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik heb geen idee. Normaal hou ik de nachttemp op 19.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens gehoord door hoge min en max temperatuur dat de planten kunnen gaan strekken maar uitschieters komen grotendeels door teveel warmte van de lamp als ie te dichtbij is toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik let deze ronde beter op de nachttemperatuur en houd die op 20-24 graden en een zevental van mijn planten vertonen vreemde mutaties en maken nauwelijks toppen aan. Geen idee of het door de warmte komt maar ik heb het nog nooit zo gehad.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ben ik geen prof, maar ik zou even kijken wat voor soortje je hebt/waar die vandaan komt.

 

Kijk puur biologisch gezien komt 24graden misschien wel voor (denk ik), maar meestal i.c.m. met een lage luchtvochtigheid, met als uitzondering bv. de tropen.

Misschien is het een idee om dat even te checken en je plan daarop aan te sturen. Uiteindelijk bootsten we natuurlijk de natuurlijke omstandigheid na, en optimaliseren die.

 

Hoop dat je er iets aan hebt man.

 

Grtz GT

 

Btw; 85%.. is dat niet super slecht voor je afzuiger/filter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

verschil dag nacht temp stimuleert bloei. denk als je minstens 5 gr verschil dag en nacht hebt dat je wel goed zit.

 

in de groei fase maakt t niks uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

uitschieters komen grotendeels door teveel warmte van de lamp als ie te dichtbij is toch?

Inderdaad daar zeg je wat.

Ik let deze ronde beter op de nachttemperatuur en houd die op 20-24 graden

Waarom zo hoog? Heb je soms ook problemen met je rlv?

ik zou even kijken wat voor soortje je hebt/waar die vandaan komt.

NLX
Kijk puur biologisch gezien komt 24graden misschien wel voor (denk ik), maar meestal i.c.m. met een lage luchtvochtigheid...
Aan welk land/streek denk je dan? Waar het 's nachts dus warm en droog is.
Btw; 85%.. is dat niet super slecht voor je afzuiger/filter?

Yep, het filter moet onder 70% blijven. Afgelopen nacht, met de temp op 24, is de rlv blijven steken op zo'n 60%. Nu heeft het een paar dagen geleden wel extreem gehoost, vandaar het erg hoge dauwpunt in heel het land. Maar het dauwpunt blijft hoog aldus buienradar. (klik op verwachting > pluim)

denk als je minstens 5 gr verschil dag en nacht hebt dat je wel goed zit.

5 gr daar kom ik net aan ja Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik let deze ronde beter op de nachttemperatuur en houd die op 20-24 graden en een zevental van mijn planten vertonen vreemde mutaties en maken nauwelijks toppen aan. Geen idee of het door de warmte komt maar ik heb het nog nooit zo gehad.

Ik had vorige ronde het water in de DWC naar 24C verwarmt. Nou weet ik niet wat er nou precies aan elkaar gerelateerd was, maar de vreemdste dingen gebeurden tijdens die ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zet hem meestal wat warmer maar dat komt door de opti's

dan stel je hem in op 22 koelt hij naar 19 en slaat hij bij 24 weer aan

kan niet zoveel kwaad lijkt mij, zou alleen voor toprot oppassen warm en vochtig gaat alles klam aan voelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels staat de luchtdroger te blazen. Het is een Comfee DG-30Power.

Hij trekt 465 watt (gemeten) en condenseert 0,8 liter per uur (gemeten).

Nu heb ik dus elektrische verwarming van 967 watt, en dat in juni :thumbsdown:

 

Berekening:

elektrisch: 465 watt

 

condensatiewarmte water: 2260kJ/kg

0,8l/h -> 1808 kJ/h

 

W=J/s = 1808000/3600=502 watt

 

Bij elkaar 967 watt.

 

De droger heeft dus kwa verwarming een COP van 967/465= 2,1

Lekker handig in juni :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik let deze ronde beter op de nachttemperatuur en houd die op 20-24 graden en een zevental van mijn planten vertonen vreemde mutaties en maken nauwelijks toppen aan. Geen idee of het door de warmte komt maar ik heb het nog nooit zo gehad.

Ik had vorige ronde het water in de DWC naar 24C verwarmt. Nou weet ik niet wat er nou precies aan elkaar gerelateerd was, maar de vreemdste dingen gebeurden tijdens die ronde.

Ja hé? Dan zou je toch denken dat de warmte inderdaad van grote negatieve invloed is. Al zitten mijn planten ook onder de spint, wat ze ook geen goed doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad lastig om vast te stellen wat nou precies de oorzaak is als er meerdere dingen tegelijk vreemd zijn of mis gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zwemvis; Het midden-oosten bijvoorbeeld: Oman, Libanon, Koeweit, Jemen(extreeee :P), Saudi-Arabië, Israel, zo kan ik nog wel ff doorgaan man. Bijna alle landen in het midden ossten sowieso eigenlijk, maar er zullen er vast wel meer zijn, op andere continenten. of daar ook allemaal groente groeit is de vraag naturlijk..

Wel weet ik dat bv. special kush, origineel uit het midden-oosten komt..

 

grtz GT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...