Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BassDoctor

Roest Op Bladeren. Calcium Tekort?

Recommended Posts

Dag mede-growers, :wave:

 

Dit is mijn eerste kweek. Ik bespeur bladproblemen en heb jullie hulp nodig! Hieronder even de facts.

 

Soort: Frisian Dew (uit zaad)

Zag voor het eerst het licht: 09-04-2016 (bijna 6 weken oud dus)

pH/EC: Onbekend

Medium: Aarde, Plagron Royalty Mix in Smartpot 10 gallon. Op 30-04 overgepot, daarvoor potgrond.

 

Volgens plagron is de royaltymix voorbemest voor 6 weken. Ze zitten nu bijna 4 weken in deze aarde en daarom heb ik tot nu toe enkel kraanwater gegeven. Kraanwater geef ik zo’n 2 keer per week 7 tot 8 liter per plant.

 

Qua voeding heb ik klaar staan: Plagron Alga Grow, Alga Bloom en Green Sensation. Ik heb bewust gekozen voor de Alga lijn omdat hierbij het bodemleven de PH regelt en ik dus nog geen ph-meter hoef aan te schaffen.

 

Zoals jullie op de foto kunnen zien ontstaan er roest achtige plekken op de bladeren. Na wat zoekwerk op het internet werd het (naar mijn mening) vrij snel duidelijk dat dit op een calcium tekort duidt. Hierbij vind ik de volgende oorzaken.

 

1. Te weinig of verkeerde bemesting.

2. Teelt op calcium fixerende grond.

3. Te zure grond

 

Nou snap ik niet helemaal waar bij mij de oorzaak ligt en welke oplossing hierbij schikt.

1. Bemesting: Ik gebruik voorbemeste grond en zit bijna aan het einde van week 4. Is de grond van Plagron toch niet zo goed voorbemest als ze beweren?

2. Calcium fixerende grond: Wederom Plagron, ik neem aan dat dit aarde van kwaliteit is waarbij geen calcium fixatie optreedt?

3. Te zure grond: Ik geef enkel kraanwater, hierdoor lijkt de grond mij eerder tegenovergesteld van zuur.

 

Wat zijn jullie ideeën hierover? Moet ik al beginnen met voeden, wellicht enkel calcium? PH plus of minnen? Ik hoor het graag.

 

BassDoctor

 

Roest

Frisian Dew

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen calcium tekort, dat ziet er echt anders uit.

Dit ziet eruit als een bladbeschadiging (druppels water en flink zon erop).

 

Als je een calcium tekort hebt met roestvlekken is het blad eromheen wat lichter van kleur bij de roestplek en ziet het er ook echt uit als roest zoals je op metaal ziet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, thnx voor je reactie.

 

De bruine plekken zijn niet veel erger geworden. Wel vind ik op sommige bladeren nu ook bruine slieren

 

Schermafbeelding 2016 05 31 Om 20.21.37

 

Na kort kijken vond ik op een van de bladstelen dit diertje. Zou dit de dader zijn?

 

Schermafbeelding 2016 05 31 Om 20.20.29

 

 

20160531 183746

20160531 201151

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

die slieren word veroorzaakt door een larf van een zijderupsachtige neet .

die als een mol een soort gangetjes graaft maar dan in je blad .

ik had dat hier zelf ook verleden jaar .

en ging van zelf over .

en de rest van die dieren ken ik ook niet .

ook die niet op je balzak al lijkt het wel een soort geelachtige transparante luisachtige .

als ie je heeft gebeten is het waarschijnlijk suarez geweest .

zo gaat dat eenmaal outdoors .

action heeft wel knijpflesjes tegen dat ongedierte.

en roestvlekjes komen ook door ph-schommelingen .

 

:vape:

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi All,

 

Even een vraag.

 

Sinds 21 jun ben ik aan het verduisteren. De planten staan inmiddels mooi in de bloei. 1 plant lijkt wat achter te blijven in de bloei en ontwikkelt soms ook rare topjes. Zie foto:

 

20160716 160748

20160716 160723

20160716 160709

20160716 160655

 

Zijn dit herma verschijnselen of is dit iets anders? afknippen of laten gaan?

 

De andere plant doet het beter en begint paars te worden!

 

20160716 160158

20160716 160113

20160716 160248

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...