Ga naar inhoud

Cree Leds

Cree led cob

1436 replies to this topic

#1421 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4146 Posts:

Gepost 08 april 2017 - 17:19

OK, naar aanleiding van wat opmerkingen dat het allemaal te ingewikkeld is en dat de uitleg te versnipperd is, bij deze een update met wat nieuwe tabellen. Hierin ook verwerkt dat Citizen een nieuwe versie van hun COBs uit heeft. Verkrijgbaarheid is nog wat lastig.

Als eerste een overzicht van hoeveel COBs je van elke model per 800umol/s (ofwel per vierkante meter) nodig hebt:
Geposte afbeelding

De gekozen stroomsterktes zijn in dit geval allemaal gekozen om zo rond de 2,35umol/s/W uit te komen. 100W geeft dan 235umol/s en daarmee verbruiken de COBs dus relatief allemaal evenveel stroom voor een bepaalde lichthoeveelheid. Dat houdt de stroomkosten voor alle modellen gelijk.

Vermenigvuldig die aantallen uit de laatste kolom met je kweekoppervlak en je weet hoeveel je er nodig zou hebben. Wil je een ander lichtintensiteit dan kun je daar ook voor corrigeren uiteraard.

Kies een aantal dat goed te verdelen valt over je ruimte. Kies voor een kleine COB (waar je er meer van nodig hebt) als je liever veel COBs hebt voor een meer diffuse lichtverdeling. Of juist voor grotere COBs (waar je er minder van nodig hebt) als je liever niet al teveel wilt klussen.

Als je dan weet hoeveel COBs je nodig hebt dan kijk je in de volgende tabel welke drivers daar dan bij passen:
Geposte afbeelding

De zwart gedrukte aantallen komen overeen met de stroomsterktes uit het vorige tabelletje

Dus als je 4 stuks 1212 wilt ophangen dan zoek je in de kolom onder 1212 en dan zie je dat je die op een HLG-120H-C1050 kan aansluiten. Als je er meer nodig hebt dan zul je de COBs over meerdere drivers moeten verdelen.

Een aantal voorbeeldjes voor standaard tenten:
Geposte afbeelding

#1422 Running Water

Kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 856 Posts:

Gepost 10 april 2017 - 01:49

Bekijk Post versacepot, op 07 april 2017 - 22:11 , zei:

@running water

Omdat ik op riu gelezen had. dat iemand met een soortgelijke setup zijn planten heeft gemold op '8 inch' afstand vandaar.
Beter voorkomen dan genezen toch? Maarja het is mijn eerste draai met led dus ff alles maar weer opnieuw leren.

Als je twijfelt hang je de armatuur wat hoger en dan steeds een paar cm laten zakken. Eigenlijk net als bij HPS.

#1423 kapiteinkoek

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 262 Posts:

Gepost 10 april 2017 - 10:30

Sommige knuppels zijn hier nog geen 10 cm van de cobs af en hebben nergens last van. Zelfs bij de cobs die 100W draaien zie ik geen problemen.

#1424 pindarots123

Volwaardig lid

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 517 Posts:

Gepost 10 april 2017 - 10:48

Treedt er bij jou op een gegeven moment geen verbleking op dan? Of zie je de blaadjes in de toppen niet langzaam naar boven dichtvouwen door stralingswarmte?

#1425 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 4146 Posts:

Gepost 10 april 2017 - 21:17

Ik heb die COBs er ook pal op gehad, maar nooit iets van bleek gezien. Helemaal goed zal het niet zijn voor de plant, maar ik zit liever wat te dicht op één enkele top dan dat het hele armatuur een halve meter te hoog hangt.

Stralingswarmte valt wel mee met de COBs toch? Geloof niet dat het op 10cm nou zo warm is in ieder geval.

Met 1000W HPS had ik wel ooit gebleekte topjes. Tent was te laag (of planten te hoog).

#1426 GeekFreak

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 172 Posts:

Gepost 10 april 2017 - 22:13

Citizen heeft ook een blauwe COB: http://www.primeligh...en-blue-cob-led ga er hier eens een paar van bestellen - als ik ze kan vinden tenminste.

Amber is er trouwens ook: http://www.primeligh...n-amber-cob-led
You can look that up on Google, dr. Wiki.

#1427 Running Water

Kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 856 Posts:

Gepost 11 april 2017 - 18:38

CXB3590-0000-000N0HDB35G van Cree met DB-bin en ik zag dat Jerry die ook verkoopt ... :)
Kon er alleen geen datasheet van vinden die 'up to date' is, dat is dan weer wel minder leuk.

#1428 Running Water

Kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 856 Posts:

Gepost 15 april 2017 - 00:20

I can confirm the DB flux is not fully available yet.
We surely have some yield that falls in DB flux from CD flux production.
Anyway if you’re looking for lumens data of DB flux, here thay are:
13,000 lumen @85°C en 14,340 lumen @25°C.

Posted Image

@GeekFreak Citizen CLU048-1212C4-B455 (Blue COB)

DATASHEET CITILED COB Series Blue Model CLU048-1212C4-B455-XX

Deze post is bewerkt door Running Water: 15 april 2017 - 23:56

#1429 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 4146 Posts:

Gepost 15 april 2017 - 14:21

Die DB bin Cree COBs zitten dan waarschijnlijk wel net binnen de DB bin (helemaal onderaan). Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ze veel zullen schelen met de gemiddelde CD bins uit dezelfde run. Dat is wel een beetje het probleem met de Cree bins. Die bins zijn 10% "breed". Dus of ze nou boven of onder in die bin vallen scheelt nogal. Doorgaans zitten COBs uit verschillende bins ook maar een paar procent uit elkaar.

Grappig die blauwe COB van Citizen. Dat wordt blijkbaar ook een rage. Dat blauwe licht is dan het licht wat een COB van nature uitstraalt. Dus als je dat "gele laagje" fosfor coating vervangt door iets zonder kleur.

Cree kwam een paar weken geleden ook al met zo'n blauw COB:
http://www.cree.com/...-royal-blue-led

Cree Launches the Industry’s Brightest and Most Efficient Royal Blue LED
MARCH 30, 2017
The new XP-G3 LED doubles the maximum light output of similar size competing LEDs and delivers breakthrough wall-plug efficiency of up to 81 percent.
Using the new XP-G3 Royal Blue LED and the recently introduced XP-E High Efficiency Photo Red LED, Cree has created a new horticulture reference design that achieves a Photosynthetic Photon Flux (PPF) efficiency of up to 3.2 μmol/J at steady-state, which is over 50 percent more efficient than the traditional high pressure sodium solutions in use today. The XP-G3 Royal Blue LED delivers up to 3402 mW radiant flux, which corresponds to 13 μmol/s PPF, at its 2A maximum current and 85 C junction temperature.

Ze geven er dus ook een "reference design" bij waar je op 3,2umol/J uit kan komen. Tegen de 2,3 tot 2,4umol/J waar tegenwoordig normaal gesproken mee gewerkt wordt. Of de 2,0 van mijn verouderde leds armatuur).

Even anders gesteld, voor 800umol/m2 met HPS heb je ruim 500W nodig per m2, met de Cree CXB AB COBs van een jaar geleden is dat 400W per m2, huidige COBs hebben genoeg aan 340W/m2 en dat Cree 3,2umol/J voorbeeld ontwerp heeft genoeg aan 250W/m2.

Dan kun je dus serieus gaan kweken met minder dan de helft van het HPS wattage. Ofwel twee keer zoveel oppervlak als je gelimiteerd bent op stoomverbruik.

Ook grappig trouwens dat Citizen adviseert om die Arctic thermal pads te gebruiken. Terwijl daar toch vaak laatdunkend over gedaan wordt dat die niet goed zouden zijn. Heb er zelf geen ervaring mee, maar die pads leken me persoonlijk wel handig. Was eigenlijk op zoek naar dat spul in de vorm van een rol tape van 4cm breed voor led strips, maar dat kon ik helaas niet vinden. Wel 1,5cm breed maar dat wordt me dan teveel gepriegel om dat netjes naast elkaar te doen. Is ook duurder dan de led strips, dus sowieso al wat overkill ;)

#1430 TheRealDopey

Volwaardig lid

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 622 Posts:

Gepost 16 april 2017 - 10:59

Bij mij is van een persoon bekend die met 3590 kweekt nu dat zijn toppen geelachtig werden doordat hij ze kennelijk te dicht erop had hangen.

Bij de 3070 kon dat volgens hem op ongeveer 10cm. Maar dit is dus maar een enkeling dus ik verwacht dat het pal boven je gewas hangen normaliter geen problemen geeft. Anders hadden we het vaker gehoord.
www,growpowerled.nl

#1431 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 4146 Posts:

Gepost 16 april 2017 - 11:44

Dat verschil zit hem dan niet in of niet of het een 3070 of 3590 is. Die 3590 moet op een hoger wattage gedraaid hebben, want anders is het verschil in licht eigenlijk maar klein (4% tot 5% ofzo).

#1432 TheRealDopey

Volwaardig lid

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 622 Posts:

Gepost 16 april 2017 - 16:54

View PostWietefras, on 16 april 2017 - 11:44 , said:

Dat verschil zit hem dan niet in of niet of het een 3070 of 3590 is. Die 3590 moet op een hoger wattage gedraaid hebben, want anders is het verschil in licht eigenlijk maar klein (4% tot 5% ofzo).

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het aan iets anders heeft gelegen omdat het bij 1 persoon is gebeurd. Misschien fout in de voeding gegaan of temperatuur.
www,growpowerled.nl

#1433 GeekFreak

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 172 Posts:

Gepost 21 april 2017 - 07:17

OK, nu ben ik echt even helemaal de draad kwijt. Op RIU is iemand die beweert dat MeanWell drivers op 220v (Hier in Europa dus) 2x zoveel stroom kunnen leveren en dus ook 2x zoveel LEDs aankunnen als wat er in die tabellen staat.

Dus bijv een HLG-120H-C1400 zou dan geen 150w kunnen leveren (3 COB's op 50w) maar eerder 300w en dus 6 COBs op 50w kunnen laten draaien.

Klopt dit of is het gewoon grote BS?

#1434 Thomson

Harde kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1168 Posts:

Gepost 21 april 2017 - 11:57

Lijkt me BS. Overigens proberen we de netspanning in Europa op 230 Volt te houden.

#1435 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 4146 Posts:

Gepost 21 april 2017 - 20:13

De ELG drivers doen het inderdaad slecht op 115V. Die kunnen dan maar op 75% van het vermogen draaien (of minder). Wellicht dat iemand daardoor in de war geraakt is en denkt dat dat voor alle Mean Well drivers op gaat.

De HLG drivers kunnen echter prima op zowel 115 als op 230V (tot zelfs 305V) draaien en die zijn zo ontworpen dat ze daar allemaal mee overweg kunnen.

Dus ja, lijkt me ook BS. Zeker voor de HLG drivers.

#1436 GeekFreak

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 172 Posts:

Gepost 21 april 2017 - 21:04

Was ook te mooi om waar te zijn. Wel jammer, ik zag mezelf ineens al een hele zooi drivers over hebben. :)

#1437 Jaymaestro

Bonsai Weed Lover

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 469 Posts:

Gepost Gisteren , 07:24

View PostTheRealDopey, on 16 april 2017 - 10:59 , said:

Bij mij is van een persoon bekend die met 3590 kweekt nu dat zijn toppen geelachtig werden doordat hij ze kennelijk te dicht erop had hangen.

Bij de 3070 kon dat volgens hem op ongeveer 10cm. Maar dit is dus maar een enkeling dus ik verwacht dat het pal boven je gewas hangen normaliter geen problemen geeft. Anders hadden we het vaker gehoord.

Ik herken dit. De toppen die op 10cm recht onder de cob hangen worden lichtgeel. 3590 DB bin 3500k.