Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

het verschil explosief - brandbaar

Recommended Posts

Er is een verschil tss explosief en brandbaar. Bij een explosief mengsel zal het mengsel ontbranden bij kamertemp als er een vankje is of zoiets. Bij brandbare moet het mengsel verwarmt worden. Ook denk ik dat explosiviteit een grote volume/druk verandering met zich meebrengt, vandaar de verwoestende kracht.

Om een betere verklaring te geven zou ik even mijn practicum nota's er moeten bij halen, maar ik vind ze ni

Een explosief gas mengsel van bv ethanol ontbrand niet bij kamertemperatuur ,maar bij de temperatuur van de vonk waar je over spreekt , die ligt veel hoger. Explosief is iets als er een snelle verbrandings of ontledings reactie plaats vind zonder hulp van zuurstof van buitenaf. In het mengsel of in de verbinding die explosief is zit namelijk een oxidator (bijna altijd zuurstof) . Brandbaar is een brandstof die gebruik maakt van de zuurstof uit de lucht, en daarom alleen aan het oppervlak verbrand.

 

Van explosieven spreek je eigenlijk pas op het moment dat de stof kan detoneren, d.w.z. dat een ontledingsreactie wordt voortgedragen door een schokgolf en niet door hitte.

 

Ik ben aan het afdwalen ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is een verschil tss explosief en brandbaar. Bij een explosief mengsel zal het mengsel ontbranden bij kamertemp als er een vankje is of zoiets. Bij brandbare moet het mengsel verwarmt worden. Ook denk ik dat explosiviteit een grote volume/druk verandering met zich meebrengt, vandaar de verwoestende kracht.

Om een betere verklaring te geven zou ik even mijn practicum nota's er moeten bij halen, maar ik vind ze ni

Een explosief gas mengsel van bv ethanol ontbrand niet bij kamertemperatuur ,maar bij de temperatuur van de vonk waar je over spreekt , die ligt veel hoger. Explosief is iets als er een snelle verbrandings of ontledings reactie plaats vind zonder hulp van zuurstof van buitenaf. In het mengsel of in de verbinding die explosief is zit namelijk een oxidator (bijna altijd zuurstof) . Brandbaar is een brandstof die gebruik maakt van de zuurstof uit de lucht, en daarom alleen aan het oppervlak verbrand.

 

Van explosieven spreek je eigenlijk pas op het moment dat de stof kan detoneren, d.w.z. dat een ontledingsreactie wordt voortgedragen door een schokgolf en niet door hitte.

 

Ik ben aan het afdwalen ,

Ik dwaal mee,

 

Maar een compositie met als oxidator KMnO4 dat is toch geen explosief of wel? Want dat zou een lucifer ook een explosief zijn toch? Want er zit immers Kclo3 in lucifers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kwekeling: dit verhaal heb ik van ne maat die vroeger int leger wel graag grapjes uithaalde. Hij nam heel veel lucifers en schraapte er overal het kopje van af, dit poeder deed hij in een moer met een vijs langs ene kant er half opgedraaid. Dan draaide hij er een ander vijs langs de andere kant erop. Hij draaide het goed aan en dan zwierde hij het van het dak van het slaapcomplex, tussen 2 vleugels die 20 m van elkaar stonden op den beton. Wel hij zei dat alle ramen tot aan de vierde verdieping gesprongen waren. Kweet niet of het echt waar is, maar ik denk dat het wel mogelijk is

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik dwaal mee,

 

Maar een compositie met als oxidator KMnO4 dat is toch geen explosief of wel? Want dat zou een lucifer ook een explosief zijn toch? Want er zit immers Kclo3 in lucifers.

In vuurwerk zit ook KMnO4 volgens mij. of een luciferkop explosief is weet ik niet. moet je er idd heel veel in een kleine ruimte doen en dan een lontje erin :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

KMnO4 met een brandstof gemixt is geen explosief . Explosieven zijn namelijk verbindingen en geen mengsels, ze ontleden /detoneren door slag of een drukgolf waarbij de reactie nie tdoor hitte wordt voortgezet maar door druk . Mengsels van KmNO4 of KClO3 met een brandstof (magnesium bv ) kunnen echter wel van een verbrandingsreactie(defraglatie) in een detonatie over gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder druk is daar eerder sprake van ,omdat de verbrandingssnelheid toeneemt naarmate de druk hoger wordt. Er zijn ook kruit mengsels die zonder verpakking al zo snel verbranden dat ze een knal geven bij kleine hoeveelheden , heb je hier heel veel van en je ontsteekt het dan kan de verbrandingreactie ook overgaan in een detonatie. Van een vrij langzaam brandend kruit als buskruit is er 200 kilo nodig om zonder verpakking tot een detonatie te komen .

 

NH4NO3 (ammoniumnitraat is het zelfde als stikstof kunstmest zonder klei) is een verbinding die kan detoneren (secundaire springstof)door er een detonator/booster in te stoppen die een drukgolf veroorzaakt . De NH4NO3 verbinding word dan rechtstreeks uit elkaar geslagen in de elementen van deze verbinding ( O2 , N , NH4) hierbij komt energie vrij . deze energie zet de detonatie voort. Dus een detonatie is een ontledingsreactie die niet door warmte maar door druk wordt voortgezet .

 

Gek dat onze plantjes deze verbinding ook graag lusten!!

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een fragmentje uit mijn cursus, jammer dat ik de plaatjes er niet bij kan zetten...

 

11 Springstoffen

 

Ontploffing of explosie is niets anders dan een zeer snelle chemische reactie waarbij gassen gevormd worden, die een grote druk uitoefenen op de omringende materialen. Dit fenomeen treedt op in de ontploffingsmotor waar gasvormige (benzine) of fijn verdunde vloeibare (diesel) koolwaterstoffen reageren met luchtzuurstof, en waarbij de gevormde gassen de zuiger in de cylinder wegduwen. Deze ontploffing creëert onvoldoende overdruk om een rots te laten springen, een kogel uit een geweerloop te jagen, of een granaat te laten ontploffen. Deze overdruk wordt wel bereikt als de reagentia, en dan vooral de zuurstof, chemisch “samengedrukt†worden in vaste of vloeibare verbindingen. Het eerste voorbeeld was het - anorganische - buskruit zwavel en koolstof zijn de reductantia en kaliumnitraat bevat de nodige zuurstof. Een betere oplossing nochtans boden de organische explosieven, die de zuurstof weliswaar op dezelfde manier stockeren, namelijk als nitrogroepen.

 

Bij explosieven komt het er derhalve op aan een combinatie te vinden die volledig omgezet kan worden tot C02, H20 en N2, zoals in dinitroglycol bijvoorbeeld.

 

Optimalisatie van deze producten qua detonatiesnelheid, stabiliteit en kostprijs heeft geleid tot een diversificatie tussen militaire en civiele explosieven.

 

111 Militaire explosieven (granaten)

 

Bij TNT, tetryl en RDX is de zuurstofbalans negatief, zodat er nogal wat CO en H2 zal gevormd worden; nochtans zijn deze explosieven erg brisant. RDX wordt bereid door nitratie van hexamethyleentetramine, het nucleofiel additieproduct van ammoniak en formaldehyde. Momenteel is HMX een der meest energetische militaire explosieven.

 

 

Het polycyclisch nitramine CL-20, dat nog in een experimenteel stadium verkeert, is heden ten dage het meest krachtige niet-nucleair explosief.

 

 

11.2 Civiele explosieven

 

Organische nitraten zijn beter geschikt qua eigenschappen en zuurstofbalans voor civiele explosieven, hoewel ze veelal minder stabiel zijn. Het eerste en nog meest gebruikte explosief is glyceroltrinitraat, een bijzonder slag- en temperatuurgevoelige vloeistof, die door Alfred Nobel gestabiliseerd werd met kiezelguhr. Thans wordt deze stabilisatie vooral gedaan met cellulosetrinitraat, dat in glycerolnitraat zwelt, en volgens de verhouding aanleiding geeft tot een zachte tot stijve gel, die volkomen veilig is. Dit mengsel wordt gebruikt als “plastiek†springstof (plastiekbom, plastieklading), en ook als drijfmiddel voor kogels of granaten (cordiet).

 

Een ander veel gebruikt nitraat is pentaerytritoltetranitraat (PETN). In veel toepassingen, zoals in mijnen en tunnels, worden mengsels van deze organische nitraten met ammoniumnitraat (NH4NO3) gebruikt. Het goedkope ammoniumnitraat ontbrandt niet gemakkelijk, en kan dus niet alleen gebruikt worden, doch het heeft een positieve zuurstofbalans, zodat er nog gewone brandstoffen, zoals dieselolie, kunnen aan toegevoegd worden.

 

Nobel heeft bovendien een manier ontdekt om deze ladingen gecontroleerd te laten ontploffen, fl1. met zijn “Patent detonatorâ€, een gesloten koperen buisje met kwikfuIminaat. Kwikfulminaat is bijzonder onstabiel en explodeert reeds bij de minste slag. Knalzilver (zilverfulminaat) is zelfs nog onstabieler en aldus onhandelbaar.

 

Om een elektrische ontsteking te bekomen wordt een draadje met een elektrische stroom opgewarmd. Door contact met loodnitrofenolaat ontbrandt dit draadje en steekt het een houtskool/calciumchloraat mengsel in brand, dat met een zeer hete vlam loodazide doet ontploffen. Door de ontstane schokgolf explodeert de eigenlijke springstof.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BTW: wist je dat methaan gas of propaan als het in een ruimte verzadigd is, zeer makkelijk tot ontploffing wordt gebracht door een kleine trilling (dus dit gas is dan per definitie ook explosief, of ni). Bij een ethanoldamp in de lucht is dit ook ongeveer zo, (om ff terug te komen op de feiten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er moet altijd zuurstof uit de lucht in de juiste verhouding bij ,pas dan kan een explosie plaatsvinden. Het gas opzich is niet explosief.

 

Vreemd vind ik aan het stuk uit je cursus dat er geen onderscheidt wordt gemaakt tussen de primaire en de secundaire springstoffen.maar dat ter zijde.

 

Terug naar de plant: We hebben het net gehad over ontledingsreacties onder invloed van warmte en onder invloed van druk . Maar ontleding kan ook plaatsvinden onder invloed van licht -de fotosynthese - geen plant ter wereld groeit nog als er geen licht is . de zon geeft de meest ideale mix van lichtkleuren , iets dat we binnen niet kunnen realiseren . Natrium lampen aangevuld met wit/blauw licht zouden je meer opbrengst opleveren dan alleen de natriumlampen .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Terug naar de plant: We hebben het net gehad over ontledingsreacties onder invloed van warmte en onder invloed van druk . Maar ontleding kan ook plaatsvinden onder invloed van licht -de fotosynthese - geen plant ter wereld groeit nog als er geen licht is . de zon geeft de meest ideale mix van lichtkleuren , iets dat we binnen niet kunnen realiseren . Natrium lampen aangevuld met wit/blauw licht zouden je meer opbrengst opleveren dan alleen de natriumlampen .

Dat is volgens mij niet helemaal waar. In onze kruipruimte zet ons vader elke winter de Canna's binnen. Daar is het donker e toch zijn er in het voorjaar nieuwe bladeren weliswaar witte bladeren of grauwig maar ze maken wel blad aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HO! STOP!

Heb ik net dit topic afgesplitst van Fotosynthese, gaan jullie hier weer verder over fotosynthese... :| :) :(

ik had van jullie toch wel beter verwacht atmo en kweek! :angry: :no

 

dus, post dit nog een keer bij fotosynthese, dan gooi ik deze drie posts hier weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow ,op die manier . Ik had ff niet door dat ie afgesplitst was , en omdat het op een bepaald moment helemaal niet meer over planten ging ben ik over het verband met de fotosynthese begonnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het leek me wel aardig om de meer fysische kant van een ontploffing ook te beschrijven:

 

Of een stof brandbaar of explosief is hangt gewoon samen met de activeringsenergie. Hoe lager de activeringsenergie hoe sneller de stof ontbrandt (ontploft). De activeringsenergie kan je verlagen door de druk te verhogen omdat de moleculen dan meer energie bevatten en ook nog eens dichter op elkaar zitten, waardoor ze meer kans hebben om effectief te botsen (en dus te reageren). De temperatuur van de omgeving en de aanwezigheid van katalysatoren heeft daar natuurlijk ook invloed op. Bij verhoging van de temperatuur gaan de deeltjes sneller bewegen en bevatten dus meer energie, komen eerder tot een effectieve botsing en de kans dat ze reageren is dus groter. Ook maakt het uit hoe sterk de oxidator en de reductor zijn.

Nitroglycerine kan al ontploffen als je t schud o.i.d..

De zuurstofmoleculen die dan vrijkomen bij de reactie zorgen ervoor dat de reactie door kan gaan met de rest van de moleculen. In nitroglycerine zit namelijk zuurstof "ingebouwd". Ik denk dat daarom de reactie sneller en krachtiger is als met andere stoffen die hun zuurstof uit de omgeving moeten halen. (kan het ook mis hebben hoor :verrygood)

Omdat de moleculen in springstoffen van vaste of vloeibare vorm naar de gasfase overgaan en dat vaak in een periode van een paar milliseconde, oefenen ze enorm veel druk uit op de omgeving, een schokgolf. In een stof in vaste of vloeibare vorm zitten de moleculen dicht op elkaar (relatief). In een gas zitten de moleculen veel verder van elkaar af (een factor 1000 keer zover ofzo), vandaar dat er zoveel kracht vrijkomt bij een ontploffing, de stof moet binnen no-time duizende keren "groter" worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De zuurstofmoleculen die dan vrijkomen bij de reactie zorgen ervoor dat de reactie door kan gaan met de rest van de moleculen. In nitroglycerine zit namelijk zuurstof "ingebouwd". Ik denk dat daarom de reactie sneller en krachtiger is als met andere stoffen die hun zuurstof uit de omgeving moeten halen. (kan het ook mis hebben hoor )

 

Wat je zegt is volledig juist, Meneertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is alleen wel zo dat er zoveel vaste stoffen zijn waar zuurstof zit ingebouwt zoals: Kaliumnitraat (vuurwerk) Kaliumchloraat , kaliumperchloraat ( vuurwerk) , acetonperoxide (high explosive)

Om een explosie te krijgen hoeft een mengsel van stoffen niet per see om te zetten in gassen . Flash powders ( zit ook in strijkers ) hebben alleen vaste verbrandingsproducten . Ze produceren echter zoveel hitte dat dit de omringende lucht doet uitzetten ,en dus een knal geeft .

 

Er is een fundamenteel verschil tussen het verbranden van een mengsel ( defraglatie ),denk aan kruit , en het detoneren van een stof zoals Nitrogycerine, TNT , PETN , C4 enz Bij de laatste groep wordt de reactie niet langer door hitte voortgedragen maar door druk .

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad didgemon, t komt denk ik eerder als NOx vrij omdat t natuurlijk nitroxineverbindingen zijn. maar was nogal beetje high toen, vandaar dat ik schreef:

(kan het ook mis hebben hoor :verrygood)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...