Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cornerstra

Eerste Kweek Ooit, In Een Kasje

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben begonnen met een aantal plantjes in een simpele kas. Het eerste plantje gaat niet helemaal lekker, maar twee andere gaan wel goed. Heb er niet zo veel (lees: weinig tot geen, zie mijn post waarin ik me voorstel) verstand van, dus hoop hier af en toe wat advies te krijgen. Hier nog wat info:

 

Plant: Citral uit zaad (denk ik, heb de zaadjes gekocht bij een wietolie expert)

Gekiemd in potgrond

Staat nu in de volle grond

Temperatuur in kas: op dit moment 30 graden (buiten is 26

Heb geen lv meter oid

 

Vraag: Hoe vaak moet je plantjes die in de kas staan water geven? (het heeft al een aantal dagen niet geregend). Ik ben bang dat ze te weinig krijgen..

 

Foto's komen binnenkort!

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu in een kas zou ik mij eerder zorgen maken over te warm dan te weinig water

Share this post


Link to post
Share on other sites

De grond mag best een dag droog zijn, liever te droog dan te nat. Maar ik zou wel water bijgeven omdat het al een paar dagen niet heeft geregend. 30 graden is wel erg heet trouwens. Kan er geen raam open?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een kasje staan, maar heb mijn planten eruit gehouden de laatste dagen.

Uit mijn ervaring... van dit jaar "stopt" het plantje met groeien als het zo heet is.

Als je de deuren en ramen openzet(als dat mogelijk is) zou het wel een heerlijk plekje zijn voor de planten, dus gewoon zorgen dat de wind mooi door kan waaien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe vaak water geven hangt van een aantal dingen af , bv. hoe groot zijn de planten , staan ze in een grote pot , de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid .

 

Als richtlijn kan jij dit doen , druk met de top van je droge wijsvinger op de aarde , blijft er aarde aan je vinger zitten is alles nog nat genoeg . Is je vinger droog en zonder aarde wacht dan nog een dag en besproei de bovengrond .

En lees je plant , je ziet vanzelf wat de plant wil .

 

Hai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had inderdaad al gelezen dat 26 graden een soort van richtpunt moet zijn. Heb de deur open, maar er zit maar aan een kant een deur. Beetje jammer. Ik ben aan het kijken of ik aan de andere kant ook een opening kan maken, als ik de weersvoorspellingen bekijk heb ik daar nog een aantal dagen de tijd voor. De planten staan in de volle grond en zijn zo'n tien cm hoog.

 

IMAG1509

IMAG1507

IMAG1511

 

Deze doet het niet zo goed, de tweede blaadjes zijn verschrompeld, de nieuwe komen nu weer door. Dit plantje is een week ouder dan de anderen, maar toch kleiner. Heeft eerst binnen gestaan, maar begon te strekken. De bladeren die verschrompeld zijn, zijn pas buiten gekomen (dus komt naar mijn inzicht niet door de felle zon)

IMAG1510

Alvast bedankt voor de hulp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Hai al zegt hangt van verschillende factoren af ff afentoe de grond vigeren,en in de achterhoofd houden dat je op vollegrond kweekt loopt ook een hoop water weg de aarde in als de plantje nog klein zijn komen de wortels niet diep genoeg om het op te nemen veel succes Mvg xl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu de kas iets aangepast, de zijkant omhoog vastgetaped zodat het lekker kan doorwaaien.

IMAG1512

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg mooi kasje! mijne is van hetzelfde materiaal... maar dan rechhoekig.

Mooi netjes ook nog eens! en die opening gaat z'n taak wel voldoen.. een kas is meer bedoeld tegen de regen en om de temperatuur omhoog te houden in de koudere dagen. zoals je zelf al zei 26 graden is prachtig en met alles boven de 29/30 gewoon zorgen dat het nog meer kan uitzwaaien.. maar dat is niet nodig met z'n gat denk ik.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs met de lage temperaturen van de laatste twee dagen (10-12 graden) blijft het in de kas zo rond de 20 graden. Ze groeien lekker verder!

IMG 20160515 WA0003

IMG 20160515 WA0001

Ik vind persoonlijk dat er veel condens aan de binnenkant van de kas zit (heb ik geen foto van gemaakt). De druppels vallen van het dak naar beneden als je er tegenaan komt. Is dat op dit moment erg? Zo nee, is er een moment (voordat de bloei begint) dat het wel erg is? Op deze koude dagen zet ik de deur uiteraard niet open, maar als het warmer is is de condens alleen 's nachts/'s ochtends aanwezig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs met de lage temperaturen van de laatste twee dagen (10-12 graden) blijft het in de kas zo rond de 20 graden. Ze groeien lekker verder!

 

 

Ik vind persoonlijk dat er veel condens aan de binnenkant van de kas zit (heb ik geen foto van gemaakt). De druppels vallen van het dak naar beneden als je er tegenaan komt. Is dat op dit moment erg? Zo nee, is er een moment (voordat de bloei begint) dat het wel erg is? Op deze koude dagen zet ik de deur uiteraard niet open, maar als het warmer is is de condens alleen 's nachts/'s ochtends aanwezig...

 

ik heb dezelfde soort kas maar dan een kleiner model , wel zelfde materiaal en vorm

en toen ik nog geen luchtgaten overal rondom mijn serre had gemaakt en de deuren nog niet open liet staan zat er overal superveel condens ook bij mij . als je planten nog bbys zijn of net geplant (ontkiemd zaadje in pot) kan dit geen kwaad normaal , een hogere luchtvochtigheid is dan zelfs goed maar bij bloeiende planten is beter van niet .

 

ik heb simpelweg gewoon met een breekmes op verschillende plaatsen een rechthoek uitgesneden en laat nu mijn deuren openstaan en heb dit sinds toen al niet meer gehad :P

 

veel succes nog en miss een vraagje aan de serre experts hier , ik zet uit angst dat de folie van zoon serre miss te weinig zonlicht doorlaat mijn planten soms buiten de serre staan bij mooi weer , andere beweren dan dat dit soort serre juist perfect is en genoeg licht doorlaat , zelfs een soort prisma is voor het zonlicht , als dit het geval is laat ik ze er ook gelijk in staan , hoef ik ze niet constant te verzetten :P

 

groetjes forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze groeien mooi door, maar helaas heb ik bladluis erin gekregen. Heb nu spul erin gespoten dat volgens de eigenaar van tuincentrum het beste was voor mijn plantjes.. Ben benieuwd.. Heb er ook een aantal Pure AK tussen gezet zodat het mooi vol staat!

 

Wat betreft het doorlaten van licht: Ik kan op zonnige momenten duidelijk zien dat er in de kas minder zonlicht is dan erbuiten. Zodra het een beetje redelijk weer blijft zal ik de kas daarom ook weghalen zodat ze meer licht krijgen.

Edited by Cornerstra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...