Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Moeder Van Feminized Zaad.... Mogelijk?

Recommended Posts

Met veel aandacht lees ik de verschillende topics over het maken, houden, onderhouden en knippen van moederplanten.

Zoals misschien velen was ik altijd in de veronderstelling dat je een moeder niet kon opkweken uit feminized zaad.

Geheel ten onrechte blijkt.

 

Maar als iemand het doet en erover bericht op dit forum, komen er nog steeds van sommige kanten waarschuwingen.

Vandaar mijn vragen.

 

Wie kan - in redelijke Jip & Janneke taal - nou eens precies uitleggen waar je goed op moet letten als je een moeder opkweekt uit fem zaad?

Wat zijn de risico's?

Wat zijn de consequenties?

Wat zijn de aandachtspunten?

Wat moet je vooral wel doen, maar ook vooral niet doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als eerste ken dat vast bij enkele soortjes. Onze ervaring met gefeminiseerde zaadjes AK 47 van Hy seeds waren goed.

De jonge planten werden struiken en hebben dik een jaar stekjes te voor gebracht.

In geen 1 keer een male of herma tegengekomen.

Wel veel verschil in phenotypes waarbij er af en toe enkele stekken bijzaten die totaal niet op een ak47 leken.

De opbrengsten van stek naar volwassen plant verschilde ook erg.

Niet echt overweldigend.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met veel aandacht lees ik de verschillende topics over het maken, houden, onderhouden en knippen van moederplanten. Zoals misschien velen was ik altijd in de veronderstelling dat je een moeder niet kon opkweken uit feminized zaad. Geheel ten onrechte blijkt. Maar als iemand het doet en erover bericht op dit forum, komen er nog steeds van sommige kanten waarschuwingen. Vandaar mijn vragen. Wie kan - in redelijke Jip & Janneke taal - nou eens precies uitleggen waar je goed op moet letten als je een moeder opkweekt uit fem zaad? Wat zijn de risico's? Wat zijn de consequenties? Wat zijn de aandachtspunten? Wat moet je vooral wel doen, maar ook vooral niet doen?

 

De enige planten die geen moederplant gaan worden is de autoflower variant want die gaan over het algemeen hoe dan ook in bloei.

Alle verdere normale planten en ook gewone vroege soorten kan je als moeder houden maar je bent wel genoodzaakt je strict aan het goede licht regiem te houden.

Het stekken gebeurt alleen minder vaak met fem zaden omdat de kans op herma toch groter is dan bij gewone reguliere zaden.

Mooiste is een aantal regulieren te kopen en daarvan de mooiste als moeder te pakken. Altijd beter en sterker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als eerste ken dat vast bij enkele soortjes. Onze ervaring met gefeminiseerde zaadjes AK 47 van Hy seeds waren goed. De jonge planten werden struiken en hebben dik een jaar stekjes te voor gebracht. In geen 1 keer een male of herma tegengekomen. Wel veel verschil in phenotypes waarbij er af en toe enkele stekken bijzaten die totaal niet op een ak47 leken. De opbrengsten van stek naar volwassen plant verschilde ook erg. Niet echt overweldigend.

 

Vind je het niet logisch dat je verschil had in je stekken? Je hebt het over meerdere moederplanten, dus heb je altijd verschil per stek/moeder.

Per moeder zou elke stek exact hetzelfde genenpakket moeten dragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

quote

 

Vind je het niet logisch dat je verschil had in je stekken? Je hebt het over meerdere moederplanten, dus heb je altijd verschil per stek/moeder.

Per moeder zou elke stek exact hetzelfde genenpakket moeten dragen.

quote

 

Niet bepaald nee. Aangezien de moeders in het begin tot een half jaar uiterlijk identiek eruitzagen.

Pas op het end van de rit viel de helft af na een jaar en bleven er 4 over.

Ongeacht de zelfde verzorging van allen bleven de sterksten over.

 

Bedoel er mee aan te geven dat moederplanten kweken uit gefeminiseerd zaad verder zonder al te veel problemen kan volstaan. Gewoon a en b voeding zonder de boel af te zuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeders kunnen er aardig hetzelfde uit zien zo op het oog, tot ze groter worden of tot je er kloontjes van neemt en naast elkaar laat groeien, dan zie je de verschillen uitvergroot.

 

Maar idd, je kan prima uit fem zaad moeders en stekken maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je er niet verder mee gaat veredelen of kruisen zie ik ook geen grote problemen.

Heb t zelf ook wel eens gedaan, was een prima rondje met die stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo zou je met een gefeminiseerde moeder niet kunnen veredelen of kruizen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een stek van een Enemy of the state fem genomen, en deze gegroeid tot een moeder, maar later gingen de stekken ervan toch bananen geven.

 

Nu heb ik een moeder maakt van Shiva haze fem, en de stek ervan gaat tot nu toe super zonder rare fratsen :specool

Momenteel gaat ze bijna week 8 in...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo zou je met een gefeminiseerde moeder niet kunnen veredelen of kruizen?

 

Gefeminiseerde moeder?

Er bestaat alleen gefeminiseerd zaad,

De vrouwelijke planten daaruit verschillen niet van gewone vrouwen.

Gefeminiseerde moeders bestaan dus niet.

 

Maar met de strekking van konopi's post ben ik het wel eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeminiseerde moeder?

Er bestaat alleen gefeminiseerd zaad,

De vrouwelijke planten daaruit verschillen niet van gewone vrouwen.

 

Ik had een stek van een Enemy of the state fem genomen, en deze gegroeid tot een moeder, maar later gingen de stekken ervan toch bananen geven.

 

Mmm, beide quotes lijken met elkaar in tegenspraak, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo, hij heeft het over stekken, ik heb het over zaden en zaailingen.

 

De aanleg voor het maken van bananen kan sluimeren, en pas onder bepaalde omstandigheden (stress, hitte) tot uiting komen.

Dat kan ook bij zeebodem het geval zijn geweest.

Het is een survival-mechanisme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat dat het is geweest hoor. De Enemy of the state was ook niet bij mij zelf, maar bij een maat van me.

De Shiva haze waar ik het over had heb ik nu 1x keer neer gezet om te kijken hoe of dat uit pakt, maar ze gaat hartstikke goed, sterker nog, ze is al bijna klaar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ FoolontheHill:

Ach so.

Maar je zegt: "De vrouwelijke planten daaruit (uit gefeminiseerd zaad) verschillen niet van gewone vrouwen"

Behalve dus blijkbaar als je er stekken van gaat snijden.

Dan kunnen dat door bepaalde omstandigheden (stress, warmte) dus alsnog mannen/herma's worden?

Zoiets?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Maar je zegt: "De vrouwelijke planten daaruit (uit gefeminiseerd zaad) verschillen niet van gewone vrouwen"

Behalve dus blijkbaar als je er stekken van gaat snijden.

 

 

Een stek is genetisch altijd gelijk aan de zaailing waar je hem vanaf haalt.

 

Maar alle levende wezens zijn het product van erfelijkheid, opvoeding en millieu.

Als de moeder onder ideale omstandigheden opgroeit, en de stek niet, geeft dat (phenotypische) verschillen, hoewel ze genetisch gelijk zijn.

 

Een voorbeeld: Als jij alergisch voor aardbeien bent, merk je dat pas als je ermee in aanraking komt.

Maar zolang je nooit een aardbei eet, lijkt het of er niks met je aan de hand is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan klopt het dus toch?

fuck fem. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat klopt, Weetje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar is die "male chauvinist" weer.

De rol van de man is uitgespeeld, Weetje.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

FoolOnTheHill,

 

Ik denk dat ik het snap.

Als je dus de stekken hebt van een moeder die opgekweekt is uit Fem. zaad, dan moet je daarna extra zorgvuldig zijn met je stekken?

 

Is er een mogelijkheid om je stekken stabieler te krijgen?

Door bijvoorbeeld stekken te maken van de stekken van de stekken van de Feminized moeder? (afijn, je snapt 'm)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee stekken knippen geeft stress aan de plant en daarmee een grotere kans op activeren van het zelfbestuiven. Een stek van een stek van een hermaplant geeft naar de mening van velen een grotere kans op zelfbestuiving, sneller activatie van het zelfbestuiven.

 

Maar waarom zou je niet gewoon met regulier gaan stekken dan? De kans op zelfbestuiving is daarmee over het algemeen veel kleiner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken van stekken van stekken van een plant die als moeder gebruikt wordt blijven hermas, als die erfelijke aanleg om die eigenschap onder bepaalde omstandigheden te tonen in de bedoelde moeder zat. Want door stekken verander je niets aan de genen, niet aan van de moederplant en niet aan die van de stekken van haar stekken van haar stekken. Omdat die stekken altijd weer identieke kopieëen van haarzelf zijn.

 

Dit is meteen weer 1 van de grote voordelen van het werken met stekken. Mits dit goed genetisch goed geselekteerd materiaal is weet je van elke plant weer precies wat ze precies in huis heeft.

 

Een manier om je stekken stabieler te krijgen is zoeken naar een moederplant die bewezen heeft niet te neigen naar herma. Door stekken van een bewezen moeder in huis te halen, of door zelf zo'n moeder uit zaad te selecteren. Of je die moeder nu uit normaal of uit gefemd zaad haalt zou volgens mij niet uit moeten maken.

 

Ik weet niet of de gangbare mening dat planten uit gefemd zaad sneller neigen naar herma op waarheid berust. Mocht daar een kern van waarheid in zitten dan lijkt mij dat dit ligt aan een "onzorgvuldige" selectie. Dus niet aan het dmv chemicaliëen de moeder-zaadplant stimuleren tot vorming van bananen. Dit geldt natuurlijk evengoed voor hermas uit normaal, niet-gefemd, zaad. Als er herma in zit kán dit tot uiting komen onder bepaalde omstandigheden.

 

Op zich nog helemaal niet ze simpel, een goede moederplant selecteren. Behalve dan als je gegarandeerde stekken kunt vinden die zijn zoals jij dat graag ziet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees, het probleem waar ze op doelen is dat de moederplant al een latente herma was. Dat was alleen eerder nog niet opgemerkt.

 

Ik heb ook een hele batch aan reguliere zaad herma's gehad. Als de breeders niet goed opletten met hun selectie dan kan het gebeuren dat ze zaad kweken op basis van een herma ouder en dan heb je dus ook nakomelingen met een grotere kans op herma. Ongeacht of het nou fem of regulier zaad is.

 

Het probleem met fem zaad is dat ze een vrouwelijke plant bewust dwingen tot herma om er dan stuifmeel vanaf te halen. Het is niet de handeling die er herma van maakt, maar de selectie. Fem zaadplanten zijn verder niet anders dan vrouwelijke planten uit regulier zaad.

 

De selectie is dus het probleem, want het risico is dat een plant veel te makkelijk herma wordt en dat die dan de de boel bestuift. De breeder moet bij fem zaad dus enorm streng de planten met herma neigingen eruit halen. Dat wil men nog wel eens verwaarlozen. Zeker de cowboys onder de breeders, maar ook bij de top breeders gaat het wel eens fout.

 

Dus je zou je moederplant (of daar stekken van) iets moeten stressen om zeker te zijn dat ze geen herma is. Zowel fem of regulier trouwens. Ik moet zeggen dat ik dat zelf achterwege laat. Als de zaadplanten bij mij een rondje door komen zonder herma dan geloof ik het wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kees A

het was slechts een flauw woordgrapje.

ik ben niet zo'n voorstander van fem,

en nu er een topic is over het kruisen dus fucken met fem

is wat mij betreft het cirkeltje rond: fuck fem.

 

vroegah was het well done, om zulke dingen te zeggen

maar tegenwoordig is de kennis over fem veel groter

en kan men er kwistig mee om kruisen,,

Wee uw gebeente om daar een ? bij te zetten

dan is ik een chauvinist.

ook goed, ik wordt er niet anders van.

 

fem is niet natuurgetrouw gestress,

James Burton heeft mij uitvoerig uitgelegd

dat hij er van overtuigd is dat de stress langer in de genen zit

dan de handeling met het zilverwater.

i love it the natural way, simple as that.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou een zegen zijn als de techniek van het feminiseren ook op kippen kon worden toegepast.

Dat zou een einde maken aan het nutteloze eendags-haantjes uitbroeden.

Die nu op grote schaal worden vernietigd.

 

http://youtu.be/KL2HZBJ37m0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo zou je met een gefeminiseerde moeder niet kunnen veredelen of kruizen?

 

Gefeminiseerde moeder?

Er bestaat alleen gefeminiseerd zaad,

De vrouwelijke planten daaruit verschillen niet van gewone vrouwen.

Gefeminiseerde moeders bestaan dus niet.

 

Maar met de strekking van konopi's post ben ik het wel eens.

 

Hartelijk dank voor het corrigeren van de botanische technische aanduiding, maar de ene vrouw kan intersex genen hebben (XXY) terwijl de andere vrouw (XX) dat niet heeft, vandaar de aanduiding van gefeminiseerde vrouwen.

 

Is er een mogelijkheid om je stekken stabieler te krijgen?

 

Alleen moeders nemen die enkel & alleen reageren op STS voor stuifmeel productie & op niks anders wat stress kan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...