Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dilago

Ec Converteren Naar Ppm

Recommended Posts

Recentelijk kwam de ppm meter ter sprake en ik had er nog nooit van gehoord.

 

Bij toeval had ik er een drietal liggen die ik destijds als zijnde Ec meters heb besteld. Deze meters zijn van goeie kwaliteit dus nu ik dit weet wil ik ze wel gebruiken.

 

Nu heb ik even zitten googlen en er zijn wel wat converters te vinden, maar welke is nou de juiste?

 

Is bijvoorbeeld deze geschikt voor mijn TDS meter?

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even een test gedaan met een glas water. De ec was 0.5 en de ene TDS-3 meter gaf 242 aan en de andere 211. Totaal andere waarden als op de calculator helaas. Voorlopig houd ik het maar bij mijn gammele Ec meters.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm ja, misschien benne t toch niet zulke beste meterts dan, als er al zoveel verschil tussen 2 meters zit.... 242 zou uitkomen op ec 0.35, das toch wel een flinke afwijking, die andere zit er dan nog verder naast.

 

Meet als je een emmer voeding hebt aangemaakt nog eens de ec/ppm, misschien dat de afwijking kleiner is als de ec hoger is?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een conversie voor een ppm meter op basis van de 700 ppm standaard. Die is gangbaar in Australië, dus het lijkt me sterk dat jij dat hebt.

 

De 500ppm basis van de VS is gebruikelijker. Als je de meters in Europa gekocht heb zou het ook 640ppm kunnen zijn.

 

Je zult eerst moeten uitvogelen welke basis jou ppm meters gebruiken.

 

Als je dat hebt gedaan is het een kwestie van de meting delen door dat getal. Dat kan je met een rekenmachine doen. Die 500ppm conversie gaat ook nog wel uit het hoofd.

 

Je moet die dingen waarschijnlijk ook nog wel even calibreren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, ik wist niet dat er ook nog verschil zat in de standaard waarmee die meters werken.

Weer wat geleerd! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het probleem is dat de verschillende zouten voor een andere elektrische geleiding zorgen.

 

In de VS hebben ze gekozen voor de geleidbaarheid van keukenzout (NaCl) en in Australië voor die van KCl. In Europa hebben ze gekozen voor een gemiddelde waarde.

 

Eigenlijk zegt de EC niet zo veel, want die waarde hangt dus ook enorm af van wat er in het water zit. Voor de ppm berekent met dergelijke meters geldt hetzelfde. Er zit een enorme foutmarge op.

 

De enige echte manier om concentraties (in ppm) te meten is met specifieke tests voor de stof die je wilt meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets vermoedde ik ook al, vandaar ook dat met de ene voedingslijn een EC van 1.4 al te hoog is terwijl een andere met 1.8 nog tekorten oplevert...

Ec zegt alleen iets over t totaal aan aanwezige stoffen, maar niks over wat er nou echt in dat water zit..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een conversie voor een ppm meter op basis van de 700 ppm standaard. Die is gangbaar in Australië, dus het lijkt me sterk dat jij dat hebt.

 

De 500ppm basis van de VS is gebruikelijker. Als je de meters in Europa gekocht heb zou het ook 640ppm kunnen zijn.

 

Je zult eerst moeten uitvogelen welke basis jou ppm meters gebruiken.

Oké, ik zal kijken of ik daar achter kan komen. De meters heb ik via ebay besteld volgens mij uit Taiwan.

Als je dat hebt gedaan is het een kwestie van de meting delen door dat getal. Dat kan je met een rekenmachine doen. Die 500ppm conversie gaat ook nog wel uit het hoofd.

 

Je moet die dingen waarschijnlijk ook nog wel even calibreren.

Dat is geen probleem. Recent heb ik een beetje calibratievloeistof terug gegoten in het potje. Kan dat eigenlijk wel of kan ik het nu wel weg kiepen?

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt het beetje calibratievloeistof wat je gebruikt beter weggooien, maar zoveel zal het toch niet schelen.

 

Om uit te zoeken wat de basis ppm voor conversie is zou je met keukenzout een oplossing kunnen maken met verschillende EC waardes. Bijvoorbeeld 1 EC en 2 EC. Dan zou je moeten zien of de meter met ongeveer 500 oploopt of net een andere waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt het beetje calibratievloeistof wat je gebruikt beter weggooien, maar zoveel zal het toch niet schelen.

 

Om uit te zoeken wat de basis ppm voor conversie is zou je met keukenzout een oplossing kunnen maken met verschillende EC waardes. Bijvoorbeeld 1 EC en 2 EC. Dan zou je moeten zien of de meter met ongeveer 500 oploopt of net een andere waarde.

Dat is een prima idee, maar het kan misschien nog eenvoudiger bedacht ik me net.

 

Ik heb een glas koud kraanwater gepakt en daar de meters om de beurt ingezet.

 

De Ec meter geeft 0576 aan en de ppm meter 258. En 2 x 258 is 516, wat dicht genoeg bij 0576 in de buurt komt om te zeggen dat de TDS-3 meter de conversie van de VS hanteert nietwaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je nog 1 onderdeel wat, als je gaat vergelijken, best meespeelt en dat is nog een conversie iets (ik heb er weinig echt verstand van):

 

temperatuur

 

mijn Hanna is in no time op de 25C waar andere meters nog wel eens even nodig hebben wat ook weer afwijkende waarden geeft.

 

en dat in ogenschouw + omrekenfactor is best een gedoe, EC is handiger :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze TDS-3 meter is zo luxe dat die de temperatuur mee berekend. Voor zover ik het kan beoordelen is de conversie 500 ppm en de volgende keer als ik mijn planten water geef zal ik eens kijken wat de ppm meter aangeeft. Als het even kan gebruik ik liever de ppm meters omdat ik die kan kalibreren i.t.t. de Ec meters die ik bezit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou het ook met 1 meting kunnen doen inderdaad, maar dan moet je wel vertrouwen op de huidige calibratie.

 

Als je het kraanwater meet plus de calibratie vloeistof, dan heb je ook twee meetpunten. Zou ook moeten voldoen.

 

Sowieso zijn die meters toch doorgaans op de VS georiënteerd. Ligt dus wel voor de hand dat het 500 moet zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even googlen leverde een bingo op:

 

EC-to-TDS Conversion Factor: NaCl (avg. 0.5)

 

Zie hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

koop eens fatsoenlijke meters man :likken:

 

werken met goedkope made in taiwan spullen gaat 100 keer goed

totdat je een keer een kweek totaal verneukt

 

2 kilo naar de maan omdat je zo nodig moest bezuigen op 1 vd meest cruciale onderdelen van een hydro setup

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat niet om bezuinigen, deze meters werken prima en zijn accuraat genoeg. Ik heb meerdere en ijk ze regelmatig. Bovendien weet ik ondertussen al dat er 80ml A en B op mijn vat gaat om op de juiste Ec uit te komen, als dat opeens niet meer klopt ijk ik eerst mijn meters. In principe kunnen de meters wel helemaal in de kast blijven op een gegeven moment en dat is helemaal ideaal.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk zegt de EC niet zo veel, want die waarde hangt dus ook enorm af van wat er in het water zit. Voor de ppm berekent met dergelijke meters geldt hetzelfde. Er zit een enorme foutmarge op.

In het verleden ben ik nog eens met mijn kraanwater naar Ferro geweest.

Zij analyseerden dat en maakten vervolgens een voeding op maat voor je.

Dat werd natuurlijk maar op 1 bepaalde EC gemaakt.

Geen idee of ze dit nog steeds doen.

En zo ja, of ze het ook voor alle systemen maken (aarde, cocos, hydro, recirculating)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja doen ze nog steeds, je hebt ook regio voeding van ze.

Voordat je daar gaat bestellen moet je wel precies weten wat je plantje blieft lijkt me.

Ik heb ooit een beetje gekregen om te proberen en dat was, omdat mijn kraanwater veel zachter was, zwaar overvoeden op de s5 en zelfs de Herijuana had er moeite mee. EC was meen ik 'maar' 1.6 afgesteld.

 

@rodja

geef je helemaal gelijk

1 meter die en het altijd doet en goed aangeeft (conversiefactoren inbegrepen) en niet teveel calibratie nodig heeft

 

Lifesaver en een kopzorg minder als hydro kwekert want die 80ml waar Dilago mee komt kan schuiven door vervuiling in je vat (bio film wand) wat met je waarden fuckt dus regelmatig nameten wat je doet blijft van belang anders loop je ipv voorop achteraan met hydro (wast of time).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...