Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Waar Diepe Eb & Vloed Bodems/bakken Te Koop?

Recommended Posts

In Amerika, waar hydro meer in gebruik is, kun je kiezen uit tal van eb & vloed bodems.

Merken zoals Botanicare, Duralastics, Flo-n-Gro, etc.

Ze zijn lekker diep, waardoor het risico op overlopen een stuk minder is.

(In een ver verleden hoop gedoe gehad met Deense bodems)

En ze bestaan in vele verschillende oppervlakten

 

Ik heb me suf gezocht maar ik kan ze in Nederland nergens vinden.

Wel zie je Deense bodems natuurlijk en een paar bakken van 100 x 100 of 120 x 120 en dan 10/12 cm hoog.

 

Weet iemand waar ik 'amerikaanse' bodems kan vinden in Nederland?

(Of zelf in Europa?)

Duralastics-2-ft-x-4-ft-ID-White-Tray-1.jpg

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfbouw is inderdaad altijd een optie.

 

Die lekbakken had ik ook gezien, maar los van dat ze verschrikkelijk duur zijn, hebben ze ook allemaal 'niet lekkere' maten.

 

Die Amerikaanse bakken zijn is standaardmaten die goed aansluiten bij onze hobby (duh)

Dus 3 x 3 feet, 4 x 4 feet, 3 x 6 feet, 4 x 8 feet.

 

Zulke bakken van 100 x 200 centimeter of 120 x 240 en dan met een mooie diepte van 15 centimeter-plus kan ik vooralsnog nergens vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk, alles kan. Maar als je in vijverzeil gaten gaat maken voor een drain, dan kan het snel mis gaan.

Als je in zeil een doorvoer maakt, bedoel ik.

En 4 balken en een zeil op een stellage of verhoging, dat is niet zo heel makkelijk.

Moet je weer met een stevige bodemplaat gaan werken.

 

En ik vind die ready-made erg makkelijk. Mooie bodem met afvoergootjes. Je pakt ze zo op en verschuift ze. Gaten voor drain boor je er in, en je schroeft er een doorvoer in en hopsakee.

 

Dus toch nog steeds benieuwd of iemand weet waar in Nederland of Europa ze te koop zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ze uit allerhande plastic bakken maken, of uit een lekbak voor een wasmachine, en zo zijn er nog wel meer alternatieven.

 

Maar ik zoek dus juist die grotere maten: 100 x 200 of 120 x 250.

En dan ook nog een stuk dieper dan een Deense bodem. Minimaal 15 cm en liefst nog dieper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dus.

Want die is maar 80 x 56 cm.

 

En kweektafels in Nederland zijn ten eerste niet diep en ten tweede zijn het alleen maar aluminium of RVS bodemhouders.

Er ligt een losse bodem in.

Ze lekken als een gek, vooral op de hoekstukken.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check UK growshops ;)

 

Niemand levert ze trouwens in NL (die diepe Deense bodem) want vervoer gaat alleen per koerier en dat bedraagt vaak al de helft vd prijs wat de zuinige 'Ollander niet wil he :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al heel wat online growshops in Engeland bezocht, maar daar kom ik vooralsnog ook niet verder dan merken als Garland (wat je in Nederland ook kan kopen)

Wel is er veel te koop op NFT gebied, maar dat is ook allemaal niet van die maten.

Bovendien zijn die trays ook totaal anders ontworpen.

 

Als iemand ze in Nederland zou hebben, dan zijn ze snel genoeg opgehaald. Zelfs Duitsland, Belgie of Frankrijk is geen probleem.

Maar het lijkt wel of ze in heel Europa niet te krijgen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het stukken goedkoper is om gewoon een soort basketliner te gebruiken zodat je amper troep in je Deense bodem hebt en dus je retour niet verstopt, kan ie ook nooit overstromen. Is maar een idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan maar zelf bouwen of laten bouwen van polyester.

1x een goede mal maken en je kan ze op leuke schaal gaan maken en verkopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het stukken goedkoper is om gewoon een soort basketliner te gebruiken zodat je amper troep in je Deense bodem hebt en dus je retour niet verstopt, kan ie ook nooit overstromen. Is maar een idee.

 

Hij stroomt niet alleen over door verstopping. Maar als je er water in pompt, en dat gaat iets te snel dan ga je al.

Of als je Deense bodem een beetje scheef staat.... hopsakee.

Een Deense bodem is zo laag dat je maar weinig marge hebt

 

Dan maar zelf bouwen of laten bouwen van polyester.

1x een goede mal maken en je kan ze op leuke schaal gaan maken en verkopen.

Daar heb ik al in het verleden aan zitten denken.

Uit een andere hobby heb ik daar een beetje ervaring mee.

Daar kun je mooie dingen mee maken.

Ik heb ook een mooi voedingsvat dat ik ook bij een koi-karper bedrijf heb gekocht. Is ook van polyester.

 

Maar nog steeds: Wie een adresje in Nederland of in ieder geval deze kant van de oceaan weet... graag!

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bak die Terra Terra verkoopt is van Garland. Die kun je ook in Nederland in verschillende shops kopen. Ook bij Veeken in Dordrecht.

 

Die andere bak en winkel, dat is wel een vondst!

Die (voor mij onbekende) keten van winkels heeft een Canadees produkt van het merk Qualiplast

In een paar maten waaronder ook 122 x 240 en 15 diep.

http://www.culturein...220x2400mm.html

 

Ze zeggen dat ze gratis leveren vanaf een bestelling van € 139 door heel Europa.

Ik denk dat dit bij zo'n groot product niet klopt, maar dan nog.

 

Helvetica, hartstikke bedankt! :verrygood

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek eens op Danish Hydro Trays. Dat is een Nederlands bedrijf die deze bakken importeert/produceert. Ik weet niet of ze aan consumenten verkopen, maar het bedrijf waar ik werk doet er wel eens zaken mee. De bakken worden wel aan tuinders verkocht!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank Thomson,

 

Deze kende ik ook nog niet.

Het is me onduidelijk of de site van een Nederlands bedrijf is die ze importeert.

Of dat ze ook zelf de trays fabriceren (want er staat ergens 'Dutch quality')

 

En als iemand nog weet waar ze voor consumenten te koop zijn.... graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet, uit inside info, dat de trays in Denemarken worden geproduceerd. Ze worden in opdracht van een Nederlands bedrijf geproduceerd en zijn ontworpen door Amerikanen. Het Amerikaanse model is vervolgens aangepast aan Nederlandse maten en normen als ik de beste mensen goed heb begrepen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij zegt dat ie grote bakken zoekt en sommige blijven maar met links van kleine kut bakjes komen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus zo'n kleine bak. Deze is slechts 10 cm hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt je topicstart niet goed gelezen, ik denk dat het nogal een zoektocht gaat worden dan want ik zoek ook die bakken voor een eb en vloed systeem en 12cm hoogte is indd te laag. Gat in de markt voor EU ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn er wel te koop. In België maar niet in NL.

Op de voorgaande bladzijde van dit topic staan er een paar.

Zie de bijdrage van Helvetica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...