Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

Mycorrhiza Bewezen Effectief Voor Een Wietplant?

Recommended Posts

Ik lees steeds meer over de schimmel Mycorrhiza en moet eerlijk zeggen dat het mijn aandacht steeds meer en meer trekt. Echter lees ik ook dat het 8 tot meer weken kan duren voordat Mycorrhiza echt begint uit te blinken in zijn werk. Aangezien wietplanten best korte cyclussen hebben, vraag ik me de effectiviteit hiervan af. Ik heb veel topics hierover gelezen en er zijn mensen die er (in theorie) enthousiast over zijn, maar heb nog niet echt onomstotelijk bewijs of een before/after gezien waaruit blijkt dat Mycorrhiza ook echt werkt, voor specifiek een wietplant. Is hier iemand die hier ervaring mee heeft en echt het verschil in vitaliteit van de plant, alsmede de opbrengst heeft gemerkt? Ik begrijp dat een goede oogst en gezonde planten ook van veel andere zaken afhangt, maar die opmerking hoeft nu echt even niet gemaakt te worden :) Gewoon een antwoord op mijn vraag volstaat :) Mijn dank is bij voorbaat groot!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je komt er alleen maar achter door het bij een deel van de planten te gebruiken en de rest niet. Heb het weleens gebruikt, maar merkte geen verschil tussen kweekjes zonder. Een eerlijke vergelijking kon ik niet maken omdat ik in 1 grote bak kweekte. Er groeiden wel paddenstoelen in de aarde:

 

gallery_3710_8293_337659.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannies way van kweken is met het gebruik van mycos, zie zijn website. Zijn hier op het forum veel die op die manier kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ga je dat wetenschappelijk aanpakken dan Jan? Je eerste test heb je geen verschil gemerkt...

 

Ben heel benieuwd, misschien leer ik er ook nog wat van en kan ik het beter wetenschappelijk onderbouwen.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zelf bacterien in hydro. Daarmee heb ik wel gezien dat dat in één a twee dagen tijd een plant met transplantatie problemen er weer doorheen trok. De bak ernaast waar ik dat niet bij had gedaan stond er een week later nog net zo verpieterd bij. Die kon ik dus weggooien doordat die een week achterstand had opgelopen ;)

 

Een schimmelkolonie is wat lastiger te vermenigvuldigen, omdat die contact met de wortels nodig hebben. Dat kan inderdaad weken duren.

 

Wellicht dat hergebruik van de aarde daarbij wat kan helpen, maar voor landbouw wordt juist geadviseerd om niet te ploegen omdat dat ploegen het bodemleven nou juist kapot maakt. Met aarde in potten zul je dat toch weer moeten mengen om het klaar te maken voor hergebruik en dan maak je toch ook het bodemleven grotendeels kapot.

 

Schimmels hebben ook een vrij zure grond nodig om zich goed te vermenigvuldigen. Als je je kraanwater niet aanzuurt valt de boel dus ook haast stil. Dan heb je hooguit op het eind van de kweek eindelijk een keer iets van een kolonie.

 

Als je wetenschappelijk onderzoek leest dan noemen ze steeds weer de voordelen die in het laboratorium vastgesteld worden, maar praktijktests laten weer niet zo heel veel verschil zien.

 

:edit: Kwam nog wat threads tegen om andere forums:

http://www.rollitup.org/t/the-great-mycorrhizae-myth.450781/

This is the only experiment i could find that was specifically testing cannabis inoculated and cannabis not inoculated with AM. now the main goal behind the experiment was to see the relationship between AM and heavy metal uptake, not the relationship between AM and Cannabis. Now unfortunately the experimenters put too many variables in the test to intimately see the relationship between cannabis and AM, but this is what I got from that expirement " In our experimental condition, hemp growth was reduced in inoculated plants and the reduction was related to the degree of mycorrhization... Soil pH, metal bioavailability and plant metal uptake were not influenced by mycorrhization. The organ metal concentrations were not statistically different between inoculated and non-inoculated plants, apart from Ni which concentration was significantly higher in stem and leaf of inoculated plants grown in contaminated soil."

 

https://forum.grasscity.com/threads/mycorrhizal-fungi-myths-and-truths.976433/

Met een verhaal over hoe trichoderma de mycorrhiza opvreten.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ze ook, maar of dat nou die hoge score verklaart van mn laatste ronde.. geen idee.

Heb geen vergelijkingsmateriaal.

Maar ik heb ze in de lopende ronde er wel weer ingestopt, ga niet lopen klooien aan n bewezen effectief systeem als t niet nodig is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga gaan uitspraken doen over hoe/wat het doet op wietplanten, maar ik zie een GROOT verschil in wortelstructuur en fruitopbrengt op andere planten, ben er vorig jaar mee begonnen en had nog nooit zo veel fruit kunnen oogsten, planten ogen ook veel gezonder einde van het seizoen

zeker een van mijn beste aankopen :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga gaan uitspraken doen over hoe/wat het doet op wietplanten

 

Doe je daar geen uitspraak over omdat je geen verschil hebt kunnen waarnemen met wietplanten? Of omdat je het niet op een wietplant hebt uitgeprobeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momenteel draai ik mijn beste ronde op alleen A + B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig, ik heb ook mycorrhiza + bacteriën bij mijn fruitbomen gedaan en zag geen enkel verschil. Heb je ze wellicht ook andere voeding gegeven? Moet zeggen dat ik de wortels van mijn fruitbomen ook niet echt bekeken heb. Wellicht gewoon niet aangeslagen. Je moet het ook eigenlijk meteen bij het planten al op de wortels doen.

 

Bomen werken overigens samen met heel andere mycorrhiza dan wietplanten (ecto/ECM ipv endo/AM).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehh D... pas op wat je roept voordat de weegschaal gesproken heeft...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehh D... pas op wat je roept voordat de weegschaal gesproken heeft...

Dat is zo, een kleine rectificatie: mijn planten vertonen geen spoor van een tekort met alleen A + B voeding en dat deden ze wel toen ik met de schimmels werkte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je kweekt is er maar 1 beperkende factor en dat ben je zelf, de plant, de voeding, de schimmels en het klimaat zijn altijd hetzelfde.

 

Maw zij presteren altijd op hetzelfde nivo, het is alleen aan de kweker om de balans te houden. Ga je hiervan afwijken door 1 van factoren weg te laten dan zul je ergens onbalans krijgen.

 

@dilago

 

Jij koos ervoor om de Kalong grow niet te gebruiken en zeer lang voor te groeien, dat er daarna onbalans kwam kun je de rest zelf invullen.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twijfel niet zo stelletje twijfelende treuzelaars,Mycos werken echt wel.

Als je soms denkt zonder te kunnen moet je dat vooral doen,het zit namelijk van nature in de grond.

 

1 vierkante centimeter aarde bevat minstens honderden meters aan myco-draden die met het blote oog niet te zien zijn.

Myco's kunnen schadelijke elementen binden en/of afbreken tot minder schadelijke/bruikbare stoffen.

Ook kunnen myco's een heel belangrijke rol spelen in de waterhuishouding,water word supergoed vastgehouden en beter getransporteerd naar de plant

 

Ikzelf voeg altijd myco geinnoculeerde-rijst toe voor het opwaarderen,daarna twee weken laten rusten zodat de schimmel door de zak heentrekt.

Voor sommigen is dit teveel werk,of te precies omdat je steriel moet werken.

Maar het resultaat spreekt voor zich,ik zie ze in het begin toch sneller aanslaan en op het laatst meer massa vormen dan zonder myco's

 

Je planten zullen meer water en voedingsstoffen beschikbaar hebben,zelfs daar waar geen wortels komen(daar zit schimmel)word nu hard gewerkt.

Zelfs de laatste moleculen aan voedingsstoffen kunnen zo opgenomen worden,dit helpt o.a. je aarde leegtrekken als je spoelt in de laatste fase.

Het helpt zelfs beter je bodem PH op peil te houden door betere regulering van je kalkbuffer,moet ik nog doorgaan?

Als je echt interesse hebt in schimmels moet je Paul Stamets Bioneers bekijken op Youtube,een openbaring voor de meesten van ons.

 

De natuur verzint geen onzin,deze symbiose werkt al miljoenen jaren zo.

Tot er iemand aan durfde te twijfelen,toen werkte het ineens niet meer?

 

Boots de natuur zo goed mogelijk na en de planten zijn je dankbaar.

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago

 

Jij koos ervoor om de Kalong grow niet te gebruiken en zeer lang voor te groeien, dat er daarna onbalans kwam kun je de rest zelf invullen.

Op jouw advies ja, want volgens jou kon ik met 6 planten per lamp volstaan in 11literpotten en had ik genoeg aan Guano Bloom, nou de praktijk heeft duidelijk anders uitgewezen. Dat je mij daar nu de schuld van in de schoenen wilt schuiven valt me erg van je tegen, maar dan weet ik meteen wat ik aan je heb.

 

Ik heb de berichtgeving nog wel in mijn berichtenlijst te staan, als je nog een keer de zaak verdraait post ik het hele gesprek hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jij het te duur vind ligt natuurlijk niet aan mij, daar begint het en dat staat nergens beschreven.

 

Je geeft nu toch ook groeivoeding tot 14 dagen 12/12, dat hebben amnesen ook nodig een beetje N.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens jou had ik geen Guano Grow nodig, dat je dat nu ontkent vind ik jammer want je had ook eerlijk kunnen zeggen dat jij ook anders had verwacht. Want je weet donderse goed dat ik er alles aan heb gedaan om het te laten slagen maar geen nood: ik koop nooit weer wat bij je, want ik laat me maar een keer naaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:| jongens toch.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

:| jongens toch.......

Beetje jammer dit, maar ik word niet graag uitgemaakt voor leugenaar dus vandaar de reactie. En zand er over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral na een eerste ronde met verse aarde te hebben gedraaid met al het bodemleven van dien, merk ik dat de getransplanteerde dames in de vervolgens hergebruikte aarde een vliegende start krijgen en zich meteen thuisvoelen.

 

Verder heb ik geen vergelijkingsmateriaal want sinds ik bio kweek zit er standaard myco in mijn aarde, evenals regenwormen. Het is daarbij uiteraard de som der delen die maakt dat je een goed bodemleven hebt. En wie ben ik om de aanwezige wetenschappelijke literatuur in twijfel te trekken. Ik eet ook broccoli omdat het gezond verklaard is. Dat heb ik zelf ook echt niet tot de bodem uitgezocht hoor :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het vooral er om gaat dat je er geen wonderen van moet verwachten.

 

Het is mijn ervaring ook dat het wat helpt tegen transplantatie problemen. Buiten dat valt het wel mee wat het effect is.

 

De enige cannabis gerelateerde test die ik zag, gaf dus juist aan dat de planten zich minder snel ontwikkelde naarmate er meer schimmels in de bodem zaten.

 

De reclame verhalen focussen zich uitsluitend op de theoretische voordelen, maar wetenschappelijke praktijk tests laten gewoon nauwelijks verschil zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen: houd je geld in je zakken of spendeer het liever aan iets anders dan die schimmels want niemand kan het overweldigende bewijs leveren. Helaas willen mensen graag geloven in sprookjes en na een paar mislukte kweken sta je open voor alle bullshit of vleermuizenstront.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees alle reacties nu pas.. beetje aardig blijven naar elkaar he :)

schimmels, bacterien.. ach.. al zijn het bananenkorsten.. ik mag niet klagen met mijn oogsten, maar zoek gewoon wat leuks om de dames mee te verwennen.. als het beter kan, waarom niet toch? Lees ook leuke dingen over de Atami Atazyme.. misschien iets totaal anders.. maar wel in het verlengde van 'de dames verwennen'. Iemand daarmee (bewezen) resultaten mee behaald? En kan dit ook op organisch grond gebruikt worden, zonder dat het bodemleven wordt vernaggeld? Of is de Atazyme een chemisch goedje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...