Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nickske92

Witte Schimmel(?) Op Aarde

Recommended Posts

Hi iedereen

 

Een tijdje geleden dat ik hier nog eens was, want ook een tijdje geleden dat ik nog een kweekje deed.

 

Nu heb ik 2x Pineapple Kush en 2x Blue Cheese al sinds de 14e april in groei staan, maar sinds twee dagen vormt er zich een vreemde witte schimmel/aanslag op de aarde. Het heeft soms een ietswat harige structuur, maar vaak lijkt het gewoon op een nattig wit poeder (foto's verduidelijken het misschien ;) )

 

Vroeg me af of het een schimmel is ofdat het iets te maken heeft met een residu van de voeding die ik geef (ik ben aan de slag gegaan met deze Top Grow Box en kweekschema van Plagron - ik geef nu dus enkel wat wortelstimulator en Algo Grow). Aarde (dcm potgrond) heb ik in begin ook wel wat te veel water gegeven :whistle: ..

 

Vond hier niet direct iets gelijkaardigs terug, dus ik dacht, ik hoor eens even :)

 

Thanks al!

 

gallery_37952_18831_3646225.jpg

 

gallery_37952_18831_167333.jpg

 

gallery_37952_18831_2055729.jpggallery_37952_18831_1562284.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is je grondje gewoon lekker aan het werk.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind t maar niks, die schimmel onder in de tent... straks slaat t over op de toppen of de plant zelf..

 

Denk dat de boel erg nat staat, of dat er iets aan t rotten is, of de grond is gewoon crap..

Weet t ook ff niet wat je hier mee moet, maar zou me er wel serieus zorgen over maken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, mixed signals :-P

 

Iemand moet dit toch ooit al eens gezien hebben? :-D

 

Voorlopig de bovenaarde wat omgewoeld en tot nu toe geen nieuwe meer gezien, maar moet nog es goed op ontdekking de komende dagen..

 

thanks voor het advies al ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat gewoon veel te nat.

Mede daarom strekken ze ook als een malle

 

Wil je geen leven op je aarde nevel je er wat h2o2 op

of je laat het gewoon wat opdrogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn myco's,ofwel goedaardige schimmels.

Anders was je plant al zwaar ziek of overleden :likken:

 

Ik zie het namelijk iedere dag,ik ent namelijk mijn aarde hiermee om de voedingsstoffen per ronde maximaal te benutten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is echt bullshit, mycorrhizae zie je niet aan je aarde. Dat zit op microscopisch niveau op je wortels. Ik heb ook wel eens schimmel bovenop m'n aarde. Weghalen en iets droger zetten. Heb ook eens een ronde gedraaid met in elke pot paddestoelen. Das niet best volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Padestoelen in je aarde is tog juist goed.

Optimaal bodemleven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kaak: het is geen bullshit als je myco's een mat vormen bovenop,het zit er toch?

 

Het valt trouwens echt wel te zien,echter alleen in hogere concentraties.

Dus als ik schimmels vermenigvuldig VANUIT mijn bio-char op een rijst medium,heb ik hogere concentraties in mijn aarde.

Als ik deze wegzet voor 2 weken na het mengen,zie ik om de rijstkorrels heen allemaal mooie kolonies met dons in de aarde.

 

Onder de microscoop is het algauw te zien dat het om myco's gaat, en geen blauwe kaasschimmel. :likken:

 

Als ik mijn aarde nat houd na het planten trekken ze de hele bak door en maken een wit matje op het oppervlak.

 

Als je kijkt naar de natuur kaak,zie je dat b.v. Betula pendula een mycorrhizae schimmel heeft die bloeit als de berkenboleet,een paddestoel dus.

En wat d8 je van het rode kool of amethistzwammetje,myco's van de Fagus sylvatica.....eveneens als de dooierzwam of cantharel.

Doe maar eens wat research en het zal je niet tegenvallen kaakje :innocent:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je in het bos schept zie je vaak ook witte draden en het zijn geen wortels.dus kan mij best vinden in je verhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Collie Desalniettemin lijkt me dit toch echt gewoon te nat staan.

Als ik kijk naar wat moet doorgaan voor en stam(metje), staat dit plantje nog geen 2 week..

Dus het zijn ook nog geen opgewerkte zouten..

 

En zoals Kaak ook al zij..

Je wil mycorrhizae die symbiose aangaat met je wortels,,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super thanks kerels! Al die kennis hier aanwezig :D

 

Omdat ik niet goed wist wat ik er nu met aan moest, heb ik de bovenste aarde wat omgewoeld (losser gemaakt). Door de 600w lamp is de bovenste laag aarde nu (3cm) kurkdroog, maar daaronder nog heel vochtig (misschien té).

 

Schimmel heb ik nu al een dag of 3 niet meer gezien. Ik heb ze dan ook al zo'n drie dagen geen water/voeding meer gegeven, omdat ik dus schrik heb dat ze te nat staan. Nu is het bijv. ook zo dat heel wat bladeren beginnen krullen (sommige radiaal, sommige die naar onder krullen) en van wat ik hier overal las, lijkt het me te natte aarde en/of overvoeding en/of te lage LV :rolleyes2: Een hele lijst dus, maar aangezien ik niet in tent kweek en niet alle nodige meetapparatuur heb, blijft het altijd gissen, maar ik heb er vertrouwen in dat ze er wel doorkomen!

 

Ik maak trouwens zo meteen nog even een kweekverslagje aan (ook al ben ik al bezig) en zal het linkje hier dan even plaatsen, voor de geïnteresseerden :)

 

En merci al voor de hulp, appreciated! :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

ORGANISCH KWEKEN

 

ondergrondse praktijken

 

Microben in de bodem voeden je planten

 

Bodemgeheimen

 

 

 

Biologisch wiet kweken is gebaseerd op de productie van voedingstoffen voor planten door schimmels, bacteriën en andere bodemorganismen. Biologisch kweken is minder arbeidsintensief dan het gebruik van kunstmest en levert eerlijke natuurlijke wiet op die vrij is van gifstoffen. Deze zeer beknopte uitleg over de werking van het bodemleven geeft in grote lijnen weer hoe het er in de bodem aan toe gaat.

 

 

 

In de natuur vallen bladeren op de grond, poepen dieren waar ze willen en verteren dierlijke kadavers. Organische (dierlijke en plantaardige) resten vergaan, komen in de bodem terecht en dienen als voeding voor planten en bomen. De natuur kent geen afval. Bomen in het bos hoeven nooit bemest of bewaterd te worden. Het bos voedt zichzelf. Organisch.

 

 

 

Als je de stap maakt van het bos naar het kweken van planten zijn er enkele grote verschillen. Allereerst bepaalt de mens bij het kweken welke plant gewenst is. De overige planten gelden als ‘onkruid’. De keuze van de mens voor een bepaalde plant is niet altijd de meest logische, op een bepaalde plek, onder de gegeven omstandigheden. De natuur zou in vele gevallen voor een andere plant kiezen dan de mens.

 

 

 

Een tweede grote verschil bij het kweken van planten is dat de plant (of de vruchten), bij de oogst van de kweekgrond wordt weggenomen. Waar in het bos de plant na zijn dood voeding is voor komende generaties planten, wordt de bodem in een kweeksituatie niet meer gevoed met dood plantenmateriaal. De bodem put daardoor uit. De bodem is al snel door een reservevoorraad voedingsstoffen voor de planten heen.

 

 

 

Kunstmest

 

Een kweker heeft dan grofweg twee opties om nieuwe generaties planten te voeden. De eerste optie is het voeden van plantenwortels, met synthetisch gefabriceerde voeding. NPK, staat er met grote letters op verpakkingen van kunstmest. De kweker voedt zijn plantenwortels direct met gemakkelijk opneembare stikstof (N), fosfor (P) en kalium (K). De makkelijk opneembare synthetische voedingsstoffen vormen een ware verwennerij voor de plantenwortels. Ze hoeven hun best niet meer te doen om aan hun voeding te komen. De plantenwortels ontwikkelen zich slecht, goede wortels zijn immers overbodig met een constant druppelend infuus van makkelijk opneembare voeding boven je hoofd. De planten worden lui en vadsig. Ze verrichten geen enkele trainingsarbeid. Deze planten zijn kwetsbaar en hebben weinig weerstand. Als er een ziekteverwekkende bacterie of schimmel in de buurt is, worden de planten makkelijk ziek. De kweker bestrijdt die ziekteverwekker met een gifspuit.

 

 

 

Organisch

 

De andere optie is natuurlijker. De bij de oogst weggenomen biomassa wordt weer aangevuld. In het bos wordt organisch ‘afval’ door regenwormen, insecten, protozoa, nematoden, schimmels en bacteriën verteerd. Een deel van het organische afval in het bos komt zo terecht in de ‘magen’ en lichamen van microben en insecten. Onder de grond eten die insecten microben en eten microben elkaar op. Bij dat proces van eten en gegeten worden komt poep vrij en andere stoffen. De poep is waardevolle plantenvoeding, vol met ammonium, nitraat, fosfor en veel andere voedingsstoffen.

 

 

 

Regenwormenpoep geldt als zeer vruchtbare mest. Een regenworm eet dagelijks zijn lichaamsgewicht aan voedsel, en poept daarvan het grootste deel weer uit. Miljoenen regenwormen onder een akker of bosoppervlak ter grootte van een voetbalveld produceren zo dagelijks ongeveer 2000 kilo vruchtbare wormenmest. Gratis en voor niets!

 

 

 

Schimmels breken moeilijk te verteren houtachtige materialen af, maar verteren met behulp van enzymen ook rotsige delen in de bodem. Ze lossen mineralen op in verbindingen, die daardoor voor plantenwortels opneembaar worden. Hetzelfde geldt voor bodembacteriën, hoewel die zich liever werpen op de wat makkelijker af te breken organische materialen. Bacteriën zijn weer het geliefde voedsel van protozoa, eencellige organismen in de bodem. En protozoa staan weer op het menu van nematoden. Een gezonde bodem is een levendig circus!

 

 

 

Zoals gezegd, het systeem van bodemleven ‘produceert’ voor planten noodzakelijke voedingsstoffen. Maar dat bodemleven heeft een constante input nodig van organisch materiaal. In het bos is dat materiaal constant voorhanden. Bovengronds in de vorm van gevallen bladeren en ander af te breken organisch materiaal. Ondergronds in de vorm van humus, organische stof. Humus is het moeilijker af te breken deel van het organische materiaal dat het bos aanlevert. Het bestaat uit nog niet geheel afgebroken organisch materiaal. Eigenlijk is het een soort half fabrikaat voeding voor het bodemleven. De humus is een voorraadkast voor de plant. Schimmels en bacteriën die wat trager werken maar wat moeilijker te verteren materiaal kunnen omzetten, voeden zich met de humus. De humus biedt een deel van het bodemleven dus een soort ‘slow food’. De voorraad humus wordt maar langzaam afgebroken. Een groot aantal andere microben voedt zich op zijn beurt weer met de ijverige humus-afbrekers. En de plantenwortels zijn blij met de vrijkomende voedingsstoffen…

 

 

 

Training maakt sterker

 

De natuurlijke manier van voeding van een plant werkt minder direct dan de voeding met synthetische kunstmest. De planten moeten hun best doen om aan het voedsel te komen dat het bodemleven ze biedt. Dat levert ‘goed getrainde’ wortelsystemen op die tegen een stootje kunnen. Verder maken schimmels en bacteriën ook antibiotica en vitaminen aan. Die beschermen planten op een natuurlijke manier tegen ziekteverwekkers. De trage en omslachtige manier van voeden op een organische wijze levert gezonde, sterke en weerbare planten op.

 

 

 

Bodemleven

 

Het bodemleven, de verzamelnaam voor schimmels, bacteriën, protozoa, nematoden insecten en regenwormen, is een gemeenschap op zich. Een rijk en gevarieerd bodemleven biedt planten alles wat ze nodig hebben om te overleven. De planten trekken in de paar millimeter rondom hun wortels veel microben aan door het uitscheiden van suiker, een belangrijke basisvoeding voor de microben. Rondom de wortels van planten in de zogeheten ‘rhizosfeer’ leven hierdoor tot wel honderd keer zoveel organismen als op andere plekken in de bodem. Het samenspel van planten die gevoed worden door microben en een bodemleven dat op zijn beurt de plant weer voedt wordt ook wel het bodemvoedselweb genoemd.

 

 

 

Symbiose, samen sterker

 

Symbiose is een samenwerkingsverband tussen twee of drie organismen, waar al die organismen beter van worden. Een belangrijke symbiose bij planten is de ‘Mycorrhiza’, een samenwerkingsverband tussen bepaalde schimmels en wortels van planten. De wortels geven de Mycorrhizaschimmels suikers en in ruil daarvoor transporteren de schimmels via hun uitgebreide netwerk van schimmeldraden belangrijke voedingsstoffen naar de plant, waaronder het in de bodem moeilijk los te maken fosfor. De schimmel doet dat op een bijzondere wijze. De schimmeldraden boren zich in de plantenwortels, maar de plantenwortels verteren vervolgens de schimmeldraden, die boordevol voedingsstoffen zitten. Door de samenwerking met de Mycorrhizaschimmels vergroot de oppervlakte van het wortelstelsel van planten tot een factor 10. De Mycorrhiza is voor veel plantensoorten zeer belangrijk.

 

 

 

Humus, de buffer

 

Iets meer informatie over humus. Humus voedt het bodemleven. De humuslaag biedt veel bodemorganismen een ideale plek om te leven. Daarnaast is humus ook een waterbuffer. Humus werkt als een spons. Als het geregend heeft absorbeert de humus veel van het regenwater, om het daarna langzaam vrij te geven aan de bodem, zodat plantenwortels ook in droge tijden de beschikking hebben over vocht. Verder heeft de humus een belangrijke functie bij het reguleren van de zuurgraad in de bodem.

 

 

 

Compost, hét gereedschap van de biokweker

 

Compost is het antwoord op de vraag hoe een kweker zijn bodem met organisch materiaal kan voeden, om te compenseren wat hij met oogsten weghaalt. De oogst onderbreekt een cyclus, die weer wordt ‘hersteld’ met compost, zou je kunnen zeggen.

 

 

 

Compost is vergaan dierlijk en plantaardig afval. Tuinafval, keukenafval en andere natuurlijke resten verteren op composthopen of in speciale compostsystemen tot een koffiebruine ‘rulle’ substantie die naar verse aarde ruikt. Biokwekers vullen de hoeveelheid organisch materiaal die zij door het oogstenm van planten wegnemen weer aan met een laagje compost. Zo zorgen ze ervoor dat het bodemleven gevoed blijft. Eventueel voegen ze daarbij extra bodembacteriën en schimmels en ander bodemleven. Hoe bonter het ondergrondse leven in de tuin hoe beter de planten groeien. De bodemorganismen zetten de compost verder om in humus, en voeden zich met een deel van het organisch materiaal, om op hun beurt weer voedingsstoffen vrij te maken voor planten als ze zelf weer worden opgegeten en uitgepoept. Op deze manier herstelt de compost het door de oogst weggenomen evenwicht. Door het gebruik van compost wordt de situatie weer redelijk vergelijkbaar met de natuurlijke situatie in het bos.

 

 

 

Pesticiden, een neerwaartse spiraal

 

Aan pesticiden is weinig behoefte in een organische kweek omgeving. De planten zijn sterk en hebben veel weerstand. De planten slaan een aanval van ziekteverwekkers meestal zelf wel af, zonder gif. Sterker nog, de giftige pesticiden zijn slecht voor het bodemleven. Regenwormen, bacteriën schimmels en andere organismen verdwijnen op plekken waar pesticiden worden gebruikt. In sommige gevallen kunnen ‘natuurlijke middelen’ worden ingezet bij ongewenste insecten of ziekten, maar vaak zal dat niet nodig zijn.

 

 

 

De natuur bestaat al langer dan de mensheid. Voordat de mens rechtop liep, groeiden er al planten. De natuur heeft meer ervaring met het laten functioneren van planten dan dat de mensheid ooit zal krijgen. Planten kweken is ingrijpen in de natuur. Maar door zoveel mogelijk de natuurlijke principes te volgen, blijft een kweker zo dicht mogelijk bij die natuur. Zo krijgt een kweker een natuurlijke opbrengst, vrij van gifstoffen. Zo verstoort hij zo weinig mogelijk de natuurlijke balans.

 

Poldergrower

Edited by Poldergrower
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow Poldergrower, stevig postje :P maar super interessant! Aangezien ik er niet al te veel van ken, wist ik niet of het om goede of slechte schimmels ging (als dit verschil al bestaat..).

 

BTW: met kweekverslag staat er ook, zie hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een stuk naar mijn hart PG..

 

Dat is nou precies hoe ik het helemaal wil gaan doen..

 

Ik heb hier thuis een redelijke tuin, een gezin van 4 en mijn zoldertuintje..

Ik wil een composthoop gaan maken dadelijk, waar behalve het gebruikelijke, ook dat tuinafval gaat er straks van top tot teen helemaal in, er gaat geen snipper meer (goed bruikbaar materiaal, dus echt natuurlijk afval) in de groene container.

Zoals een echte geitenwollensok dat doet.. :)

 

Dus weer absoluut geen papier, of wat voor spul dan ook, Ik denk er zelfs over, om ons eigen keukenafval er niet eens bij te doen.

Uiteindelijk, is het niet te garanderen, dat ik toch wel degelijk mijn eigen materiaal, besmet met Chemisch materiaal..

Denk aan de appel, die is gegarandeerd voor 90% zeker bespoten..

Wil ik dat klokhuis dan wel in mijn systeem?

 

Mijn zolderkweek, is krijgt natuurlijk zijn eigen bak ton, of wat het dan ook maar wordt..

 

En komt dat stuk :verrygood uit je eigen brein, of heb je een bronvermelding? :whistle: :book:

 

PS..

 

Ik heb al eens een tijdje lopen denken, om daar een apart draadje voor te openen..

Ik vind het een geweldig interessante materie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook geweldige materie en alleen daarom is de planeet zo groen, mooi he the power of nature.

 

De bron is mijn vrouw, zij is biologe en word vaak gevraagd om een stukje te schtijven.

 

Pg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook geweldige materie en alleen daarom is de planeet zo groen, mooi he the power of nature.

 

De bron is mijn vrouw, zij is biologe en word vaak gevraagd om een stukje te schtijven.

 

Pg

 

Ideaal dus! Mijn buurvrouw bood konijnenkeuteltjes aan afkomstig van haar konijntjes.

Las het 1 en ander over deze mestvorm.

 

Is dat puur geschikt voor onze plantjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bron is mijn vrouw, zij is biologe en word vaak gevraagd om een stukje te schtijven.

 

 

Doe dan de complimenten aan je vrouw..

Goed geschreven stuk.. :verrygood

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...