Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Welke Plant Vergelijkbaar Met Wiet?

Recommended Posts

Stel, je wil een proefje draaien met een bepaald systeem.

Bedoeld om te vergelijken wat aarde doet, of met eb & vloed en wat er nog meer is.

Met welke plant die je bij een tuincentrum kan kopen zou je dit kunnen testen?

Dus een plant die een soortgelijk wortelstelsel en eventueel andere gelijke eigenschappen heeft als wiet?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf heb ik redelijk uitgebreid getest met rozen.

Vooral v.w.b. bevloeiing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

P.S. ik kweek zo biologisch / mineraal mogelijk met minimale of liefst geen (biologische) bestrijdingsmiddelen.

Ik kweek vanuit hoogwaardig zaad op hoogwaardige aarde en bevloei van bovenaf via Blumat systeem (ontwikkeld voor de rozenkweek).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank!

En krijg je dan ook zo'n wortelstelsel bij rozen dat zo wijdvertakt is?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hangt ook af van je doelstelling... ga je die tests draaien met als doel opbrengstverhoging, of kwaliteit/smaakverbetering?

Persoonlijk zou ik gewoon "ons" plantje gebruiken... dan weet je tenminste zeker dat je setup ook voor de kwaliteit de beste keuze is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet? Bak vol laten lopen, 20 minuutjes laten staan en restant weer wegpompen..

Of je dat nou doet op coco, rfx/mapito of aarde, t werkt op zich hetzelfde.

Aarde heeft misschien iets langer nodig om voldoende vocht op te nemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hangt ook af van je doelstelling... ga je die tests draaien met als doel opbrengstverhoging, of kwaliteit/smaakverbetering?

Persoonlijk zou ik gewoon "ons" plantje gebruiken... dan weet je tenminste zeker dat je setup ook voor de kwaliteit de beste keuze is.

Als het zou kunnen met een 'ons' plantje, dan zou ik het doen.

Maar helaas, de omstandigheden laten dat niet toe.

Ik heb op Amerikaanse fora een aantal leuke systemen gezien.

Die zou ik wel eens (in het klein) willen nabouwen om te kijken hoe effectief ze zijn, en hoe ze werken.

Dus toen ging ik zoeken naar een plantje dat erg veel op 'ons' plantje lijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hop is van dezelfde familie als cannabis...

 

Ik zou voor een tomaatjes of pepers gaan. Eventueel kruiden (snel en nuttig) of lekker eikenblad sla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ scirocco

Het duurt ook veel langer voor de aarde weer droog is en dat vind ons plantje niet prettig ook sneller kans op ongedierte .

Wel is het goed als je in potten op aarde kweekt ( geld ook voor kamerplanten ) om eens in de maand de plant bijna geheel onder water te zetten en na 15 minuten laten uitlekken , hierdoor verdwijnen voedingsstoffen en lucht en wordt weer verse lucht aangevoerd .

Na opdrogen van de aarde weer voeding geven .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil me vooral richten op hydro-systemen.

Zie zoveel toepassingen en systemen die in NL nog niet wijdverbreid zijn.

 

Hop is van dezelfde familie als cannabis...

Ik zou voor een tomaatjes of pepers gaan. Eventueel kruiden (snel en nuttig) of lekker eikenblad sla.

Kun je voorstellen hoe ver we (vooral ik dan) van de natuur af staan.

Heb geen idee hoe de wortels van al de door jouw genoemde planten er uit zien.

Ik zie alleen die kut-potjes van de AH die je bij de kassa krijgt. :whistle:

Ik kan natuurlijk wel daar van die grote bloempotten met kruiden kopen en alle aarde wegspoelen om te kijken hoe het wortelstelsel eruit ziet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap niet waarom jij de wortels wil zien , als een plant boven de grond goed groeit dan is het onder de grond ook wel ok .

 

Wil jij toch een en ander uittesten koop dan bij een dierenwinkel die duivenvoer verkoopt wat hennepzaad ( erg goedkoop ) .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil zien hoe wortels zich ontwikkelen in verschillende hydro-systemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap dat van die kluit weg spoelen ook niet. Die kun je stekken of zaadjes voor kopen.

 

ik wil me vooral richten op hydro-systemen.

Zie zoveel toepassingen en systemen die in NL nog niet wijdverbreid zijn.

Des te meer reden voor tomaatjes, pepers, sla... Allemaal zeer geschikt voor hydro. Dan zijn je vanzelf hoe de wortelen er uit zien. Zie pepper dwc filmpjes op youtube bijvoorbeeld, of basil hydroponic. En keep it simple, niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Aero, dwc en nft en hybrides, waar ik ook in kweek, zijn niet zo veelvoorkomend maar ook niet bepaald zeldzaam meer. En als je dan toch gaat kweken, het kunnen eten van je eigen oogst geeft ook voldoening.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap dat van die kluit weg spoelen ook niet. Die kun je stekken of zaadjes voor kopen.

 

Ik bedoelde: Zo'n kruidenpot kopen, de aarde wegspoelen om goed het wortelstelsel te kunnen bekijken, en vervolgens van het kruid dat je bevalt zaadjes kopen of stekjes maken.

 

En keep it simple, niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Aero, dwc en nft en hybrides, waar ik ook in kweek, zijn niet zo veelvoorkomend maar ook niet bepaald zeldzaam meer.

 

Ik wil zeker niet het wiel opnieuw uitvinden, maar de een zweert bij UDWC, de ander bij Eb & vloed, weer eentje bij RDWC, en ik zie ook wat mensen die 'mediumless eb & flow" gebruiken. En ik heb ervaring met geen van deze. Wel met NFT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde heeft misschien iets langer nodig om voldoende vocht op te nemen?

 

Nee, die aarde slaat gewoon dicht.

geen zuurstof meer geen leven meer, imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij deed Torsten of was het Torsti? ook eb/vloed. Met goede resultaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brandnetels heb je zowat een 1-1 kopie van een canna plantje.

 

Maar wat je nu precies wilt testen snap ik niet helemaal.

 

Elk medium heeft zo zijn eigen wortelstelsel en voor- en nadelen voor de kweker dus om nou af te gaan op hoe een wortelstelsel erbij hangt in een bepaalde kweek opstelling in het klein en nav daarvan jouw hele kweekmethode erop aanpassen ipv zoeken wat je het beste ligt?

 

Je zegt het wiel niet opnieuw uit te willen vinden, met je benadering lijkt het er wel op dat je je eigen wiel opnieuw probeert uit te vinden.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik probeer echt niet het wiel opnieuw uit te vinden.

Er is een systeem en dat heet 'Mediumless eb and flow'

Er zijn echter niet veel mensen die het gebruiken.

De mensen die het wel doen, zeggen dat het meest simpele, onderhoudsvrije, monkeyproof systeem is dat er is (in hydro dan)

Nu zijn mensen vaak erg verguld met hun eigen systeem, dus dat zegt niet alles.

Anderen zeggen weer dat het juist niet zo goed kan werken. Dat 'hun' systeem weer beter is.

 

Toen ik erom vroeg op een forum zei iemand: "Probeer het uit zou ik zeggen"

En daar had die persoon een punt.

Helaas kan ik dat op dit moment niet doen met de plant van onze hobby.

Dus toen dacht ik: "Als ik nu een plantje heb dat veel van onze plant wegheeft (en dan vooral het wortel-stelsel), dan zou ik misschien eens kunnen kijken hoe dat 'mediumless'-systeem presteert t.o.v. 'gewone' eb & vloed of DWC.

Dus niks niet het wiel opnieuw uitvinden, maar een vergelijkende test.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat mediumless eb and flow is dus feitelijk een DWC bak waar je het water steeds uit laat lopen en weer terug pompt?

 

Daar zat ik ook over te denken, want:

- Het grootste gevaar bij DWC is dat je stilstaand water (met te weinig zuurstof dus) krijgt in de wortelkluit. Ik dacht dat als ik het water er nou zo nu en dan even uit pomp, dan kan het niet stil blijven staan ook.

- Er zijn ook verhalen dat het blootstellen van de wortels aan de lucht voor extra zuurstofopname kan zorgen.

- Dat in en uitpompen van het water zorgt ook meteen voor extra zuurstof in het water dus wellicht zou je dan zonder luchtpompen kunnen werken. Of toch op zijn minst een stuk kleiner dan ik nu heb.

 

Aan de andere kant, het mooie van DWC is nou juist dat het zo makkelijk en veilig is. Het water zit in een waterdichte bak zonder gaten onder de waterlijn, dus geen kans op lekkage. Dat heen en weer pompen van het water lijkt me dan nogal een riskante bezigheid waar je een flink risico loopt dat je ooit een keer moet dweilen.

 

Buiten dat vraag me ook af of de planten dan wel voldoende water en voeding kunnen opnemen, maar dat zal een kwestie zijn van de pomp frequentie en de EC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je somt precies de voorbeelden op die ik ook zag!

 

Het nadeel dat je noemt ("Het water zit in een bak zonder gaten onder de waterlijn > geen kans op lekkage) gaat natuurlijk alleen maar op voor als je met 1 bak of 1 emmer werkt met DWC. Op het moment dat je bakken onderling met elkaar gaat verbinden, is dat voordeel verdwenen. Flinke lekkage komt ook meestal voor in systemen waar de druk wat hoger is. Maar je hebt gelijk : 100% safe is het niet. Je kamer volleggen met vijverfolie tot 30 cm tegen de muur dan maar :likken:

 

Het voordeel van Mediumless eb and flow zou dus kunnen zijn:

* Je water wordt in vele beurten per dag ververst. Sommigen doen het elke 4 uur, andere elke 3 uur. Sommigen zelfs nog vaker.

Je wortels hangen dus veelal in de lucht, maar nooit zo lang dat ze uitdrogen.

Bij DWC is dit volgens mij nog gunstiger als je voldoende bruissteen en luchtaanvoer gebruikt.

Alleen bij het Mediumless systeem heb je geen bruissteen meer nodig > minder herrie + minder apparaten die uit kunnen vallen.

 

* Je hebt maar een klein netpotje met kleikorrels nodig, vergelijkbaar met DWC. Een grooooooot voordeel.

Bij gewone eb & vloed, waar men vaak maar 1 x per dag gedurende korte tijd de boel in vloed zet, moet je een grote hoeveelheid kleikorrels hebben, omdat anders het wortelstelsel snel uitdroogt. En kleikorrels aanvoeren en daarna spoelen voor het 1ste gebruik en schoonmaken en spoelen tussen alle kweken door is a PITA.

 

* Je komt met kleine pompjes toe, want je laat het meeste vollopen door de zwaartekracht. Afpompen doe je met relatief kleine pompjes. En doordat de pompjes klein en relatief goedkoop zijn, kun je er voor de zekerheid 2 paralel laten draaien. Als er eentje de geest geeft, doet de andere het (hopelijk) nog.

Bij een stroomuitval in je huis of de wijk kun je je pompjes ook op een UPS zetten. Doordat ze zo klein zijn en weinig gebruiken, draaien ze in ieder geval nog effetjes door mochten ze net bezig zijn.

 

Wat ik begrijp van zuurstof in het water (DO).... dit schijnt er al in te komen bij een minimale beroering van het water. Ik neem aan dat als je op een dag 10 keer je systeem volledig leegpomt en weer vol laten lopen, dat dit voldoende beroering is.

 

Het systeem wordt gebruikt, dus het is niet het wiel opnieuw uitvinden.

Alleen zijn er niet heel veel kweekverslagen van te vinden.

 

Het is ook ideaal voor mensen met een kleine beurs omdat je met spullen die je bij de Hornback kunt kopen aan de slag kunt.

 

Ben alleen heel benieuwd of het beter / hetzelfde / slechter zal werken dan DWC / RDWC / UDWC / E&V

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij homosapiens delen ook de helft van ons genoom met die van een banaan, dus in feite lijkt alles op elkaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...