Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jeice

Buitenkweekje Jeice 70X Automazar

Recommended Posts

Na een aantal jaar geleden het kweken in zijn totaliteit afgezworen te hebben, kwam van de week een vriend bij me langs met een stel AutoMazar zaden die hij ooit, voor de nieuwe growshopwet had gekocht. Of ik daar niks mee kon. Na wat wikken en wegen heb ik besloten de hobby tijdelijk op te pakken met 2 achtereenvolgende buiten kweken. Ik heb hier een ideaal stukje grond voor gelegen op eigen terrein, ver van buren. De opbrengst gaat voor de helft naar een goed doel.

 

Nu komt het. Dit word mijn eerste keer buiten spelen, en heb in een ver verleden slechts 1x met zaden gewerkt. Ook ben ik geen aarde man! Ik hoop dat ervaren buitengrowers een berichtje achter willen laten om dit avontuur te doen slagen. In ruil daarvoor pics en een verslag om het forum iets op te spijzen.

 

Het plan, vooralsnog is:

- Zaden ontkiemen in 0,7L voorgroei potjes met lightmix. Ik ga er 70 ter ontkieming neerzetten, hoop dat er minimaal 50 uitkomen.

- Laten wortelen in de potjes in een 1,20x1,20 tentje met 400watt HPI groeilicht. Hoe lang zouden ze moeten staan, voordat ze naar buiten kunnen? Dacht zelf een dag of 14 vanaf ontkiemen?

-Buiten staan 3x 500 liter bakken klaar. Afmetingen zijn ongeveer 1,20x80x80. Hier gaat zwaar bemeste aarde in. De bakken komen elk op een pallet te staan en hebben drainage gaten.

-Het plan is om vanaf 1 mei naar buiten te gaan. Deze zijn dan oogstrijp voor eind Juni. Hierna komt er direct een nieuwe lichting in, die bloeien dan in Juli en Augustus.

 

Vragen:

-Tips voor het ontkiemen en optimaal voorgroeien van de autoflower zaden.

-Als we uitgaan van 2x 8 weken buiten spelen met voorgegroeide plantjes. Is 1 mei dan de beste datum om te beginnen?

-Wat betreft regen. Kan me voorstellen dat met een aantal heftige regenbuien de voeding uit mn aarde spoelt. Hoe kan ik dit het beste tegengaan?

 

Bedankt alvast en pics komen eraan zodra er actie is.

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweken afgezworen ?

 

 

Je aarde afdekken dan spoelt het ook niet uit. Of met vaste meststoffen werken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook een flesje bio voeding halen, hoef je niet te meten of iets

 

maar leuk project, ben benieuwd

Edited by miami
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweken afgezworen ?

 

 

Je aarde afdekken dan spoelt het ook niet uit. Of met vaste meststoffen werken.

 

ja :P

 

Als ik em afdek enkel de plekken voor de potjes uitsnijden? Zou het een hoop water schelen? Bang dat er veel water alsnog in de gaten loopt direct op de stammen. Enige andere oplossing die ik kan bedenken is 4 balken rondom de bakken en daarover een doorzichtig zeil trekken als het gaat gieten. Enkel aan de bovenzijde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatste oproep tot tips. Anders ga ik ze zaterdag ter ontkieming zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben benieuwd wat voor een oogst er van af gaat komen :dribble:

 

autoflowers niet overpotten en zo weinig mogelijk stress bezorgen

heel veel succes en uiteraard verwachten we mooie foto's :innocent:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steenwol stekblokjes vind ik ideaal om zaad in te ontkiemen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben benieuwd wat voor een oogst er van af gaat komen :dribble:

 

autoflowers niet overpotten en zo weinig mogelijk stress bezorgen

heel veel succes en uiteraard verwachten we mooie foto's :innocent:

 

Ook niet de stengeltjes begraven tot t blad paar dagen na uitkomst? Beste gewoon in de potjes laten en ondersteunen? Thanks

 

Komt denk ik wel wat leuks vanaf als alles goed gaat. Verwacht meer van de Juli/augustus kweek. Ik hoop er minimaal 15 per bak neer te zetten. dus 45 stuks. Dan gaan we voor de 2 kg. Maar ik hoor zelfs resultaten van boven de 80 gr per plant buiten.

 

Was vergeten te vertellen dat ik 2 soorten aarde heb besteld. Als testje welke beter uit de bus komt. Ga er gaande weg wel wat bio voeding bijgooien. Liefst voordat tekorten zich voordoen. Na de eerste oogst komt er nieuwe, de winnende aarde in.

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 kilo, ik ben benieuwd :o

Edited by ktja
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoop wel dat er meer response komt in de vorm van hulp. Dat is de reden dat ik een verslag bij jou.

 

Wat doen jullie met licht? Wanneer gaat de lamp aan? 70 zaadjes komen vast niet allemaal tegelijk op.

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jeice,

 

Heb wel een aantal leuke verslagjes van jou gelezen in het verleden.

Leuk dat je het buiten gaat proberen.

Genoeg outdoor-kwekerts hier.

 

Volgend bericht heb ik daarnet nog gepost:

lol

Dan heb jij niet goed gelezen Wyttie.

 

Luchtvochtigheid hebben kiemplantjes niet veel aan, stekken daarentegen wel.

Kiempjes halen hun vocht uit de grond. Eenmaal wateren voor je het zaadje in de grond steek en dan (minstens) een week met rust laten.

Bovenlaag eventueel wat vochtig houden.

 

Trouwens het forum staat vol met zulke info. Wie leest, hoeft deze vragen niet te stellen ;)

 

Kiemen doe ik rechtstreeks in een (voorgroeipotje), plensje water in en zorgen voor een stabiele temp.

Lightmix heb ik nog niet in gekiemt.. Doe ik in zaai-en stek.

 

Ga je in volle grond kweken ?

Edited by Crimson Fart
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks crimson voor de tips. Had al weer wat nieuwe info gevonden en mn vragen aangepast. Ga morgen idd een zak zaai -stek aarde halen ( tip voor de growshop ook die meeleest in t vervolg :P ) De plantjes gaan wanneer ze er klaar voor zijn in grote aardbakken met 600 Liter voorbemeste aarde. 15 tot 21 stuks per bak.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie dat je uitgaat van 8 weken... Zo lang gaan ze ook ongeveer bloeien maar daar moet je +-3 weken groei bij tellen vanaf het kiemen.

 

In de maanden juni-juli heb je het meest aantal zonuren dacht ik. Wanneer je in die periode mooi weer hebt mag je je aan een mooie oogst verwachten.

Als alles volgens plan gaat natuurlijk.

 

Je planten voorgroeien binnen is een goed plan aangezien auto's wat zonuren nodig hebben in het begin zodat ze niet te klein blijven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes daarom gaan ze 3 weken binnen en 8 weken buiten. Zal ongeveer van 10 mei tot 10 july buiten staan. En dan direct de volgende, voorgegroeide erin tot 10 september.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil me natuurlijk nergens mee bemoeien, maar: Zaai en stek grond is grond met weinig voeding en een juiste vocht lucht verhouding. Lightmix dus

 

Die RHP site:

 

Zaai- en stekgrond

Een essentieel onderdeel van kwalitatief goede zaai- en stekgrond is de juiste hoeveelheid mest- en voedingsstoffen. Te veel voedingsstoffen (of wel zouten) zijn schadelijk voor nieuwe wortels. De voeding moet zodanig zijn afgestemd dat het geen schade teweeg kan brengen aan nieuwe wortels. Door een te hoog zoutgehalte sterven nieuwe wortels af.

Eén van de natuurlijke grondstoffen die aan zaai- en stekgrond wordt toegevoegd, is zand. Zand is luchtig en waterdoorlatend. Zaai- en stekgrond dient namelijk niet te veel water vast te houden, omdat dit schimmelgroei kan veroorzaken. En uiteraard niet te weinig, anders droogt het uit. Een kiemend zaadje en nieuwe wortels vragen om een uitgebalanceerde samenstelling van potgrond.

Zaai- en stekgrond met het RHP Consumer keurmerk is fijn en niet te grof. Lichte en luchtige zaai- en stekgrond biedt de stek de optimale basis om aansluiting te vinden met de potgrond. Het uitkomen van een zaadje en het groeiproces van een nieuw wortelstelsel vraagt de juiste verhouding van lucht, water en voedingsstoffen in de potgrond.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet ze altijd meteen na ontkiemen in bemeste potgrond, nooit problemen mee gehad. Ik vraag me toch af waarom mensen die zaai en stekgrond gebruiken, zaadplanten hebben toch gewoon voeding nodig, net als elke andere plant? Is het voor een jong plantje of jong dier, goed om in een voedingsarme omgeving op te groeien?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil me natuurlijk nergens mee bemoeien, maar: Zaai en stek grond is grond met weinig voeding en een juiste vocht lucht verhouding. Lightmix dus

 

Die RHP site:

 

Zaai- en stekgrond

 

Een essentieel onderdeel van kwalitatief goede zaai- en stekgrond is de juiste hoeveelheid mest- en voedingsstoffen. Te veel voedingsstoffen (of wel zouten) zijn schadelijk voor nieuwe wortels. De voeding moet zodanig zijn afgestemd dat het geen schade teweeg kan brengen aan nieuwe wortels. Door een te hoog zoutgehalte sterven nieuwe wortels af.

Eén van de natuurlijke grondstoffen die aan zaai- en stekgrond wordt toegevoegd, is zand. Zand is luchtig en waterdoorlatend. Zaai- en stekgrond dient namelijk niet te veel water vast te houden, omdat dit schimmelgroei kan veroorzaken. En uiteraard niet te weinig, anders droogt het uit. Een kiemend zaadje en nieuwe wortels vragen om een uitgebalanceerde samenstelling van potgrond.

Zaai- en stekgrond met het RHP Consumer keurmerk is fijn en niet te grof. Lichte en luchtige zaai- en stekgrond biedt de stek de optimale basis om aansluiting te vinden met de potgrond. Het uitkomen van een zaadje en het groeiproces van een nieuw wortelstelsel vraagt de juiste verhouding van lucht, water en voedingsstoffen in de potgrond.

 

http://www.plagron.com/nl-nl/product/1/46/11/lightmix.aspx

 

"

5

 

Kan ik zaden ontkiemen in Lightmix? Ja dit kan, maar dit is zeker niet ideaal. De vezels in de Lightmix kunnen het jonge plantje belemmeren om uit de grond te groeien. Verder vertraagt de voeding in Lightmix de wortelgroei. En door de luchtige structuur komt het zaadje minder goed in contact met de vochtige aarde, waardoor het voor het zaadje moeilijker is om het vocht op te nemen dat hij nodig heeft om te ontkiemen. Onze Seeding & Cutting Soil lost dit allemaal op, en verhoogt de ontkiemingsgraad en snelheid, waardoor je gelijkmatigere planten krijgt"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had inmiddels zaad en stekgrond gekocht van pokon. 2 zakjes van 20 liter nodig, koste samen maar een tientje.

Heb de zaden 3 uur laten weken in kraanwater 22 graden. Daarna 1 cm diep in de aarde gelegd, afgedekt en lichtjes aangedrukt.

Potjes in het tentje geplaatst en besproeit. 10-12 x drukken per potje met standaard praxis 1 liter plantensproeier. ( teveel/ te weinig ? )

Ik kreeg met het kacheltje buiten de tent de temp niet boven de 20 graden dus heb mn 400w hpi lamp aangezet aan het plafond, temp is nu 24 graden snachts denk ik 22-23. heb de potjes afgedekt met een transparant zeiltje voor de LV. Zodra de eerste stengeltjes boven komen maak ik een circus tent van het zeiltje.

 

Het zal me benieuwen hoeveel er boven komen...

 

Hier de eerste nietszeggende foto, en komtu maar met de feedback. Vooral de kritiek puntjes, welkom in dit stadium.

 

gallery_32601_18821_2745440.jpg

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

temp onder het zeiltje loopt nu op tot 27 graden. evt toch lamp uit en kachel aan en net de 20 graden aantikken of maakt iets warmer niet uit

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook opvallend is dat mn RH 25 % is onder het zeil terwijl het condens erop staat....

 

 

 

 

EDIT: Zeil inmiddels verwijderd. Temp ging instant van 28 naar 22 graden. Dit werkt als een broeikas. De ventilatie kan nu iets zachter waardoor ik op zijn minste dezelfde RH moet halen.

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

"10-12 x drukken per potje met standaard praxis 1 liter plantensproeier. ( teveel/ te weinig ? )"

 

water geven is een gigantische gevoelskwestie. ik heb er zelf nog vaak moeite mee om het helemaal goed te doen maar voor zover klinkt het prima wat je gedaan hebt.

ik zou alleen de eerste dagen als je plantje boven is geen water geven en dan weer heel langzaam opbouwen liefst van onderaf water geven

ik ben er ook met vallen en opstaan achter gekomen dat van onder af water geven een stuk gecontroleerder gaat als van bovenaf.

tip: water in groepen (de ene plant(en) meer als de ander) zo ontdek je vanzelf de juiste verhouding voor jou soortje.

er zit namelijk behoorlijk verschil in per soort.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb wel eens stekken voorgegroeid op aarde en dan is met de gieter van boven een enorm geklungel idd. Vaak laat ik ze van onder een seconde of 20 volzuigen eens in de 4-5 dagen. Maar denk dat het bij een jong zaadplantje moet doseren, anders kunnen ze wel eens te nat komen te staan. Hoe doe jij dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik experimenteer op gevoel. (heeft me ook al aardig wat plantjes gekost trouwens)

geef ze om de 3 a 4 dagen ongeveer een borrelglas water in de schoteltjes onder de plant. de ene plant wat meer als de andere.

kwam er op die manier dit jaar achter dat northern lights niet zo houd van natte voetjes en PP dan juist weer wel.

als doende leert men. al is leren soms duur en teleurstellend.

watergeven is iets wat je moet ondervinden, er zal hier ook niemand opstaan op de forum met HET verhaal over watergeven.

maar met 70 plantjes zou ik ze mooi in groepjes van 10 delen en netjes bij houden hoeveel water je geeft. kun je mooi het restultaat zien en langzaam aan naar het beste verhuizen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...