Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik dacht, ik ga dit jaar eens een kweekverslagje bijhouden :tu

 

Enkele jaren geleden heb ik 2 jaartjes na elkaar wat plantjes gezet. Dat ging redelijk goed, maar ik kreeg heel erg fluffy toppen. Schijnt met de warmte te maken te hebben, daar kan ik helaas niets aan veranderen (zie verder).

 

Ik zie er altijd zo hard tegenop om eraan te beginnen, maar eens ze aan het groeien (en later, aan het drogen) zijn heb ik er natuurlijk geen spijt van.

 

Ik wil niet beginnen klooien met kasten/lampen en al die meuk, omdat ik daar simpelweg geen plaats, geen geld, geen tijd en vooral geen zin in heb. Bovendien moet een plant gewoon lekker buiten in de zon staan. Het gesleur met aarde neem ik er voor lief bij.

 

Medium terrasje, op 3 hoog. 1 kant is open, 2 kanten afgesloten door schuin (zwart) pannendak van de onderburen, en de vierde kant (noordkant) is afgesloten door mijn appartement. Er liggen dikke tegels op die de warmte opslorpen en in de zomer wordt het echt onwijs heet op het balkon, vandaar waarschijnlijk dus die fluffy toppen. Wel voldoende wind, dus dat is goed.

 

Ik begin er dit jaar lekker vroeg aan, om de warmte enigszins te ontlopen, hopend op een goede lente, en omdat ik dan begin juni eindelijk terug wat te roken heb. Want de 9 of 10 euro/gram die de huisapotheek wil, wil ik er niet aan uit geven.

 

Ze zullen vanaf hun pubertijd in 40liter potten komen te staan, met gewoon goedkope universele potgrond. Dat ging vorige keren best wel goed. Ik heb nog wat bloeivoeding staan van nomercy, dus die zal ik ook opgebruiken, eventueel bijbestellen. Na het ontkiemen gaan ze wel even in zaai-en-stek grond.

 

Alles is voor dikke ikke, ik verkoop niets, ik deel niets.

 

Vandaag toegekomen:

10 x Amnesia Haze Auto (https://www.wietzaad...wietzaadjes-nl/)

10 x Jack Herer Auto (https://www.wietzaad...wietzaadjes-nl/)

En dan mocht ik 3 zaadjes kiezen. Ik koos voor "White Widow x Bigger Bud", omdat die blijkbaar foolproof zijn. Ik weet nog niet of ik ze op mijn eigen balkon zet, of bij een vriend in de grond.

 

Het kweken zal in 3 batches gebeuren, om bij eventueel kloteweer niet alles ineens om zeep te helpen, en ook gewoon wegens plaatsgebrek.

 

Zojuist in keukenpapier gelegd: 3x Jack herer, en 3x Amnesia haze auto

Die zou eind mei, begin juni oogstbaar zijn.

 

Eind april start ik met van beide soorten nog eens 3 stuks te ontkiemen, die kunnen dan naar buiten rond "ijsheiligen".

Wanneer de eerste batch bijna geoogst kan worden, start ik met de laatste 8 te ontkiemen.

Wat ik met de 3 niet-auto's ga doen weet ik nog niet.

Ik hoop alleszins er weer een jaartje of 2 tegen te kunnen, en eventueel de rest van het jaar wat lowryders op de vensterback te zetten zodat de voorraad niet te snel slinkt.

 

Willen jullie foto's van 6 zaadjes tussen wat keukenpapier? Nee toch...

Foto's krijg je als ze wortel schieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net even onder de dekens gekeken, 1 van de amnesia's had al een aardig worteltje. Heb hem dan maar meteen gepot.

De andere zijn wellicht morgen ook klaar om te potten. De Jacks lieten een wit puntje zien, een van de andere amnesia's ook.

 

gallery_45916_18775_889008.jpg

Edited by lulvanhetjaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pret kan beginnen. Zoals verwacht, zijn vandaag de andere meisjes ook wakker geworden. Behalve die derde amnesia, dat wordt volgens mij niets, die heeft ook een vreemde, lichtere kleur. Volgens mij een losse flodder, maar ik geef ze nog een paar dagen de kans.

(gepot in zaai en stekgrond van Aveve)

 

Amnesia Haze Auto:

gallery_45916_18775_258813.jpg

 

Jack Herer Auto:

gallery_45916_18775_1343676.jpg

 

 

Surprise-party-618x413.jpg

Edited by lulvanhetjaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 amnesia's zijn bovengronds gekomen, de derde amnesia heeft nu ook een worteltje gekregen. 1 van de Jacks begint boven aarde te komen. Gaat nog aardig snel vind ik. 3 dagen geleden beginnen ontkiemen, ik had gedacht dat het langer zou duren.

 

De 2 amesia's:

gallery_45916_18775_336563.jpg

 

De jack:

gallery_45916_18775_2398503.jpg

 

De derde amnesia die vandaag een worteltje heeft gekregen:

gallery_45916_18775_989599.jpg

 

Zou ik degenen die bovengronds zijn gekomen voor het raam zetten waar het kouder is, maar er meer licht aan kan?

Of zou ik ze nog even op de radiator laten staan, waar ik het een knusse 22-25 graden kan houden, en de radiator stilaan laten uitdoven als ze allemaal boven zijn? (ter info: lampen hangen is geen optie)

 

Het lijkt me dat een plotse temperatuursdaling van 25 naar ongeveer 8 graden wat te heftig is voor zo'n jonge plantjes, niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

8 graden is geen probleem, ze zullen alleen stil gaan staan en natte voetjes houden en dat laatste wil je liever niet te lang.

Maar binnen zal het geen 8 graden zijn toch? En met te weinig licht gaan ze flink strekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb juist de thermometer eens op de vensterbank gezet, we zullen het straks weten. Ik ben niet zo van de warmte dus het is hier nooit echt warm, aan het raam is het dan nog wat kouder, Buiten is het nu 8 graden, dus ik schat zo'n 12-15 graden op de vensterbank.

 

Ik had plasticfolie over de potjes gedaan zodat de bovenkant van de aarde niet zou uitdrogen voor ze bovenkomen, nu er vanaf gedaan; en de potjes (van ik schat zo'n 0,5l) in een schaaltje water gezet. Dat water kan ik er dus best uit doen, aangezien de aarde nog erg nat is?

 

Idd, niet gedacht aan dat strekken...

 

Ik kan natuurlijk ook een tafel voor het raam zetten. Scheelt wat in directe koude van het raam, en staan ze toch nog maximaal in het licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen water meer geven de komende dagen en het schaaltje water er onder weg halen!

erg natte voetjes kunnen ze niet tegen.. ben ik vorig jaar ook te laat achter gekomen en kon al mijn zaailingen weg donderen..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik je foto zo zie zou ik zelf ff met een lepen je zaailing er voorzichtig uit lepelen en in minder natte aarde zetten... dit gaat niet goed komen ben ik bang voor zo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tip! Water weggegoten, en ik laat ze nog minstens een dag op de radiator staan zodat de aarde wat sneller kan drogen. Afdek-folie over de pas ontkiemde amnesia heb ik ook maar weggehaald.

 

Edit: ik zie nu je tweede post. Ik was ook al zoiets aan het bedenken. Ik ga ze er voorzichtig uitlepelen, en wat droge aarde onder de overgebleven aarde mengen.

 

Edit 2: heb langs de zijkanten gewoon een hoop aarde weggelepeld en opgevuld met droge aarde, die slorpt dan mee het vocht op. Bij degene die boven aarde zijn gekomen heb ik wel bijna de helft weggelepeld. De andere niet zoveel omdat ik niet precies weet waar het zaadje zit (ja in het midden... ongeveer). Komt wel goed. Het water dreef er onder uit als ik de lepel er in stak... weer wat bijgeleerd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

topper! mooi op tijd in kunnen grijpen. tot ze boven komen hoef je iig niet bij te wateren. tenzij het heel erg uit droogt natuurlijk.

vocht checken met je vinger in de aarde, de bovenste laag kan wel droog lijken maar dit is dan alleen een droge korst over de vochtige grond.

overbewatering is de grootse beginnersfout wie er is heb ik zelf helaas ook moeten ervaren vorig jaar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rubberduck, bedankt voor de hulp.

@BigMart: de twee die als eerste bovengronds kwamen lijken inderdaad nu al aardig te strekken. Heb ze aan het raam gezet.

 

Alles behalve de laatste amnesia is nu bovengronds. Vergeef me dat ik nu even geen zin heb om met foto's te liggen klooien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nummer 1, een JackHerer auto, had bij het boven komen z'n hoed nog niet afgezet. Daar heb ik hem eergisteren dan maar mee geholpen, maar vandaag zag ik dat er nog een vliesje rond zat.

Hierdoor kunnen de lobjes niet openen, en begonnen stilaan af te sterven. Heb het dat heel voorzichtig met 2 pincetten eraf gehaald, het zat er best wel stevig rond.

 

Je ziet het niet zo goed op de foto (omdat een phone nu eenmaal niet zo'n goeie macro foto's maakt), maar het bovenste lobje en de bocht voor de lobjes zijn wat donkerpaars gekleurd. Let's hope for the best...

gallery_45916_18775_372465.jpg

 

De anderen staan er redelijk goed bij, mits wat strekking. De drie aan de linkerkant zijn Jacks, die aan de rechterkant Amnesia.

Helemaal rechts (buiten beeld), die zat niet diep genoeg in de grond. Ik dacht dat hij bovenkwam, maar het was de bocht die de wortel naar beneden maakt. Zojuist bedekt met wat aarde en 5ml water bijgegeven.

gallery_45916_18775_291427.jpg

 

Die blauwe schijn komt overigens door de fantastische kutsoftware op m'n phone.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey lul,goed bezig,ik zie dat je plantjes al aardig zijn gestrekt heb je niet ergens in huis een tl lampje liggen om ze daar onder te zetten 2 cm boven hun koppies,want ik Denk dat ze je gaan omvallen met deze weinig lichturen mvg xl

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Lul, meer licht er op, hoe meer hoe beter, en hoe eerder je dat doet hoe beter. Wat mister xl zegt, 1 tl-buissie, of 2, of 4, nog beter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips, maar dat is helaas geen optie.

Ik heb vandaag wel (STOM dat ik daar niet eerder aan dacht), de WITTE lamellen voor het raam dichtgedaan. Dit zorgt voor een pak meer licht op de venster bank, en dat was zojuist bij het thuiskomen ook heel goed te merken. Gisteren stonden de kopjes verticaal richting raam, vandaag stonden ze allemaal min of meer recht.

 

De plantjes staan voor alle duidelijkheid tussen het raam en de witte lamellen.

 

Bij het thuiskomen zet ik ze ook buiten tot het donker is, zodat ze wat wind krijgen.

 

Vandaag een hoop potten gaan halen in de lidl (40 breed x 35 hoog), had ik uitgerekend op 43 -> 40 liter. Maar ze zijn nogal conisch en vallen dus wat kleiner uit. Is niet zo erg, ik schat nog steeds een goede 35l.

En dan heb ik nog wat 40 en 60 liter mortelkuipen voor de niet-autoflowers die ik gratis bij de bestelling kreeg. Die zet ik deze zomer wat dichter tegen het appartement aangezien het daar koeler is en dus hopelijk niet zo fluffy toppen.

 

Ook de 6de (amnesia nr 3) is nu boven water gekomen, verder niet zo heel veel te zien, dus geen foto's. Zaterdag heb ik waarschijnlijk wel wat tijd om foto's te maken. Dinsdag ofzo ga ik overpotten.

 

Edit: potten juist klaargemaakt: klein laagje kleikorrels onderaan, ongeveer 1/3 (in hoogte) "dure" universele potgrond van Aveve, aangevuld met goedkope potgrond (7,5 vs 1.99 euro/40l).

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK dan, snel een fotootje omdat het de laatste dag van week 1 is, en omdat alle meisjes erdoor gekomen zijn. Zoals je ziet is de jack die z'n helm nog op had erdoor gekomen.

 

Jack Herer Auto (1, 2 & 3)

gallery_45916_18775_544895.jpg

 

Amnesia Haze Auto (4, 5 & 6)

gallery_45916_18775_208333.jpg

 

Edit: Water: Ik heb ze gisteren nog elk 5ml (10ml voor de grotere) water gegeven, vandaag niets. Ik denk ook niet dat dat nodig is, misschien zelfs beter om vandaag niets te geven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,als je ze straks gaat overpotten graaf ze dan in tot aan de lob blaadjes, ben je een groot deel van de strek al kwijt mvg xl

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou er een spiegeltje achter kunnen zetten, zodat het zonlicht terug richting planten gaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk dat door de lamellen dicht te doen (en dus een witte achtergrond te creëren), de strek er ook uit gaat

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weinig te vertellen vandaag, ik vroeg me alleen iets af. Als ik het goed begrijp, is zaai-en-stek-grond erg arm aan voedingsstoffen. Zou het kunnen dat de groei daardoor wat staakt? Of is nu gewoon de "strek" eruit aan het gaan doordat ze meer licht krijgen?

 

Vandaag blijven de meisjes binnen vanwege de wind. Ze hebben gisteren wel behoorlijk wat wind gekregen, was een risico, maar ik wou dat ze wat aansterkten.

Ik ben van plan ze morgen over te potten, ik keek gister eens onder 1 van de potjes, en daar bleek er al eentje op zoek te zijn naar nieuwe grond (of water, want ik heb ze redelijk droog gehouden). Dan gaan ze wel meteen in redelijk natte aarde (door de regen). Ik zet er dan ook een fles over met wat gaten in om ze wat te beschermen tegen teveel wind, en om wat meer warmte te genereren op de plant.

 

Nog even een sfeerbeeld van de huidige toestand (dag 10 na start ontkiemen, de meesten waren na 1 a 2 dagen ontkiemt):

gallery_45916_18775_285060.jpg

 

In other news, de potten die ik kocht vallen wat klein uit, en komen niet eens in de buurt van de geschatte 35 liter. Na een kleine rekensom kom ik uit op 22liter als ik de pot tot het randje vul. Tegenvaller, maar dat moet voldoende zijn voor autoflowers...

 

Voor de liefhebbers, inhoud van een afgeknotte kegel:

1/3*char19.png*hchar00.pngR2+Rr+r2char01.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist alles overgepot. Nr 3 had ik iets verder mogen ingraven...

Aangezien het de rest van de week niet meer zo hard gaat waaien, ga ik er morgen de flessen vanaf doen. Ik laat ze er nu nog op staan omdat ik me nog maar net bedacht heb, en de zon dadelijk toch weg is.

Ze staan als volgt op de foto

5 4 1

6 3 2

gallery_45916_18775_500118.jpg

 

Oh, en ieder plantje had al wortels op de bodem liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet waar je woond maar hier is het snachts nog 1 graden de komende week. dan kan het aan de grond nog wel eens vriezen..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoop dat ze het vol houden.. en als ze het vol houden heb je iig getest of je sterke plantjes hebt :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...