Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

2 Planten In 1 Pot?

Recommended Posts

Ik kon deze vraag niet terugvinden op het forum, dus vandaar dat ik hem maar stel :)

 

Ik kweek met 18 liter potten en heb het gevoel dat er best 2 planten in 1 pot kunnen (zaailingen). Ik ga dit ook zeker proberen, maar voordat ik dat doe, was ik erg benieuwd of andere dit ook weleens gedaan hebben en wat de ervaringen hiermee zijn. (uiteraard zijn ze allemaal feminized). Het zijn relatief kleine planten (indica), en niet van die mega bomen zoals sativa's. Mijn doel is om de oogst te verhogen. Zou wel fijn zijn.

Uiteraard kan ik ook 2x 9 literpotten zetten, maar dat is mijn vraag niet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een ander topic stelde je die vraag volgens mij ook eens. Toen zei ik dat zaadplanten (van dezelfde soort) onderling teveel kunnen verschillen qua water- en voedingsbehoefte. Dat is vooraf dus moeilijk in te schatten. Je zal maar net een achterblijvertje bij een topper in dezelfde pot hebben.

 

Met stekken heb je dat natuurlijk niet of minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 plant zal de andere overheersen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 plant zal de andere overheersen

 

Eens, zo zal het gaan..

 

Met een grote pot geef ik je nog een kans.

 

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kon deze vraag niet terugvinden op het forum, dus vandaar dat ik hem maar stel :) Ik kweek met 18 liter potten en heb het gevoel dat er best 2 planten in 1 pot kunnen (zaailingen). Ik ga dit ook zeker proberen, maar voordat ik dat doe, was ik erg benieuwd of andere dit ook weleens gedaan hebben en wat de ervaringen hiermee zijn. (uiteraard zijn ze allemaal feminized). Het zijn relatief kleine planten (indica), en niet van die mega bomen zoals sativa's. Mijn doel is om de oogst te verhogen. Zou wel fijn zijn. Uiteraard kan ik ook 2x 9 literpotten zetten, maar dat is mijn vraag niet :)

 

2 planten in 1 bak kan wel als de planten maar voldoende ruimte krijgen onder en boven de grond. Ik denk dat je beter een grotere bak kan pakken zodat je sowieso beide planten flink voldoende ruimte geeft om goed te wortelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hanteer de 12/12 methode, dus erg groot worden ze sowieso niet. Maar als.ze zouden concurreren zoals jullie zeggen. Hoe ziet dat eruit? 1 plant die domineert en een andere die iets kleiner is? Of zal de ene plant doodgaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kon deze vraag niet terugvinden op het forum, dus vandaar dat ik hem maar stel :)

 

Ik kweek met 18 liter potten en heb het gevoel dat er best 2 planten in 1 pot kunnen (zaailingen).

 

Mijn doel is om de oogst te verhogen. Zou wel fijn zijn.

 

Uiteraard kan ik ook 2x 9 literpotten zetten, maar dat is mijn vraag niet :)

 

Je beantwoord je eigen vragen al, 2x 9ltr beats 2 zaadplanten met penwortel in 1 pot, ze groeien beide uit tot zover de ander ze de kans geeft.

Beperkt de opbrengst dus.

Ook krijg je het fenomeen dat de ene anders wil dan de andere en hoe los je dat dan op?

 

@Crimson

een platte rechthoekige bak is anders als een pot qua wortelvorming, geen trechter waar alles in verdwijnt en elkaar beconcurreerd

ik heb wel 4 planten in zo'n bak gehad (wel tijdens selectie ronde geen volle kweek, dat waren er ook 2).

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ergens moet idd een kantelpunt zitten, want anders zouden mensen ook niet met aardebakken werken als het daardoor 1 grote concurrentiestrijd wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof er niet in. Dat is echt nergens goed voor wat mij betreft. Ze concurreren elkaar dood. Met wateren is het ook niet handig. Je weet nooit hoeveel iedere plant krijgt. Kan me ook zo voorstellen dat het met ziektes ook niet in je voordeel werkt. Op grote schaal werkt het wel lekker makkelijk denk ik. Dat is de enige reden die ik bedenken kan. Ik zou het in ieder geval nooit doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wateren is inderdaad niet ideaal, net als de juiste dosis voeding geven aangezien ze een verschillende voedingsgift vragen.

 

Ik voorzie voldoende voeding in het bodemleven waardoor ik minimaal moet bijvoeden. Dames gaan prima vooralsnog.

 

'Ze concureren elkaar dood' zou ik niet zeggen want anders zouden ze er zo gezond niet bijstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat is het nare eraan. Dat gaat goed totdat je in week 4 bloei zit. En dan denk je in ene. Kak ! er blijft er 1 achter. Dubbel zuur dus. Wel de lasten, maar niet de lusten. Wanneer ik die foto van je zie. Garandeer ik dat dit bij jou straks ook gaat gebeuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik hanteer de 12/12 methode, dus erg groot worden ze sowieso niet. Maar als.ze zouden concurreren zoals jullie zeggen. Hoe ziet dat eruit? 1 plant die domineert en een andere die iets kleiner is? Of zal de ene plant doodgaan..

 

Planten domineren niet, de ene zal meer voeding gebruiken dan de ander net als in de natuur gebeurt, that's it. Hoe minder ruimte ze hebben hoe groter soms het verschil kan zijn. Dus gewoon voldoende ruimte geven en voldoende water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn idee kan het prima in één pot . Verschil in waterbehoefte ? hoe kan dat een probleem opleveren ?

Meer grond in totaal gaat meer opbrengen, dat in ieder geval wel, maar dat is hier niet het geval.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de ruimte beschikbaar is dan de planten de ruimte ook geven inderdaad.

Dood gaan achterblijvende planten in ieder geval niet.

 

Voor een efficiënte kweek is het zaak om het aangeboden licht zo snel mogelijk te benutten, lege plaatsen zo snel mogelijk vol te krijgen met groen. Alle licht dat niet door bladeren wordt opgevangen gaat verloren, vandaar dat veel planten per vierkante M het efficiëntst is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik hanteer de 12/12 methode, dus erg groot worden ze sowieso niet. Maar als.ze zouden concurreren zoals jullie zeggen. Hoe ziet dat eruit? 1 plant die domineert en een andere die iets kleiner is? Of zal de ene plant doodgaan..

 

Planten domineren niet, de ene zal meer voeding gebruiken dan de ander net als in de natuur gebeurt, that's it. Hoe minder ruimte ze hebben hoe groter soms het verschil kan zijn. Dus gewoon voldoende ruimte geven en voldoende water.

 

Natuurlijk proberen planten te domineren,

en Cannabis is erg dominant.

De plant maakt gebruikt van apicale dominantie om terrein te winnen.

Survival of the fittest.

 

Alleen met stekken van het zelfde soort zou ik dat binnen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een efficiënte kweek is het zaak om het aangeboden licht zo snel mogelijk te benutten, lege plaatsen zo snel mogelijk vol te krijgen met groen. Alle licht dat niet door bladeren wordt opgevangen gaat verloren, vandaar dat veel planten per vierkante M het efficiëntst is.

OK. Dat is een goed argument. Zo had ik het nog niet bekeken. 24 stekken in 1 bak van 120x120 en de sterkste planten bloeien het dikste af. Dat zou dan een optie zijn ?

 

"apicale dominantie". Die ga ik gebruiken in mijn volgende gangster rap.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik hanteer de 12/12 methode, dus erg groot worden ze sowieso niet. Maar als.ze zouden concurreren zoals jullie zeggen. Hoe ziet dat eruit? 1 plant die domineert en een andere die iets kleiner is? Of zal de ene plant doodgaan..
Planten domineren niet, de ene zal meer voeding gebruiken dan de ander net als in de natuur gebeurt, that's it. Hoe minder ruimte ze hebben hoe groter soms het verschil kan zijn. Dus gewoon voldoende ruimte geven en voldoende water.
Natuurlijk proberen planten te domineren, en Cannabis is erg dominant. De plant maakt gebruikt van apicale dominantie om terrein te winnen. Survival of the fittest. Alleen met stekken van het zelfde soort zou ik dat binnen doen.

 

En wat nu als de plant er naast niet luistert als je 2 dominante planten hebt? Gaan ze vechten? wikilogica.....

Je weet dat bizar veel wiki schrijvers nogal last hebben van het Dunning-Kruger syndroom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft niets met apical dominance te maken, dat gaat over hoe de stam domineert over zijtakken en zijtakken over secundaire etc. per plant.

 

Dat hele verhaal van 1 plant die de andere gaat overheersen is ook onzin die men maar na praat zonder ooit twee of meer planten in een pot te hebben gehad...

 

Zolang er bovengronds ruimte is voor twee, is dat ondergronds ook, of dat nou in aparte potten is of niet is niet zo relevant. 2 planten in 15L... Das meer dan ik doorgaans voor 2 planten gebruik.

 

Oh... Atmo fly-by? Dacht ff in een oud topic te zijn beland.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apicale dominantie is niet bedacht door wiki-schrijvers, Lil' Mart. En krijg ik ook nog antwoord op mijn vraag in jouw topic?

 

Ik weet niet op welke plant de ent exact was, maar was een bloemensoort. Stond aangegeven op de gegevens van de kweker.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet hier, maar in je eigen topic.

En zoek het maar op, niet zo maar wat roepen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten beïnvloeden elkaars milieu, doordat ze concurreren om licht, water en voedingsstoffen. Veel planten kunnen detecteren of ze naast buurplanten staan die op termijn tot concurrenten kunnen uitgroeien. Deze planten kunnen namelijk reageren op de spectrale samenstelling van het licht dat door buurplanten gereflecteerd wordt. Sommige planten kunnen ook ondergronds detecteren of ze naast een andere plant staan.

 

Ondergrondse buurplant-detectie leidt tot ‘tragedy of the commons’

 

Onlangs is gebleken, dat buurplant-detectie ook een ondergrondse component heeft. In een kasproef hadden steeds twee sojaplanten samen evenveel bodemvolume, voedingsstoffen en water ter beschikking, maar ze stonden of samen in één pot, of naast elkaar in een zelfde pot met een scheidingswand die de pot in twee gelijke compartimenten verdeelde, zodat elke plant zijn eigen compartiment ter beschikking had (zie afbeelding 3). Na 110 dagen werden de planten geoogst; daarbij bleek, dat de planten die samen een pot moesten delen gemiddeld meer in hun wortels geïnvesteerd hadden en minder zaad gemaakt hadden dan de planten die elk hun eigen pothelft ter beschikking hadden

 

Bron.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een efficiënte kweek is het zaak om het aangeboden licht zo snel mogelijk te benutten, lege plaatsen zo snel mogelijk vol te krijgen met groen. Alle licht dat niet door bladeren wordt opgevangen gaat verloren, vandaar dat veel planten per vierkante M het efficiëntst is.

OK. Dat is een goed argument. Zo had ik het nog niet bekeken. 24 stekken in 1 bak van 120x120 en de sterkste planten bloeien het dikste af. Dat zou dan een optie zijn ?

 

 

 

Zelf heb ik steeds in 1 grote bak gekweekt, omdat de totale hoeveelheid grond op die manier een stuk groter was dan met potten.

De hoeveelheid grond is naar mijn idee een factor die erg zwaar weegt in de ontwikkeling van planten. 1 bak heeft ook meer stabiliteit in grond temperatuur. Het is in de buitenteelt een bekend fenomeen , Hoe groter de potten des te groter de plant en opbrengst. Ondanks de korte cyclus en het gebrek aan ruime binnen speelt het daar ook nog een rol denk ik.

 

Het woord 'dominatie' is naar mijn idee niet helemaal op z'n plaats, dat klinkt zo menselijk/dierlijk. . De plant die onder de beste omstandigheden groeit(wel met dezelfde genetica!) ,en de meeste energie krijgt ontwikkelt zich sneller, Ik heb nog nooit een hok met één bak gezien waarbij er planten hopeloos het onderspit moesten delven, tenzij ze direct vanaf het begin zware achterstand hadden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apicale dominantie speelt zich af binnen 1 plant en heeft inderdaad niks met de buren te maken.

 

Wel gaan planten meer strekken in de nauwe nabijheid van andere planten omdat er in verhouding meer ver rood licht op de planten valt. Dus zal je langere planten hebben dan als er 1 plant per pot zat. Dit heet shade avoidance.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...