Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kaak

Mainlining Sugar Punch Onder 1000W Lumatek

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

De nieuwe ronde is reeds van start gegaan en na wat opstartproblemen staan er toch weer vijf Sugar Punch dames lekker te groeien. Ik had tot twee keer toe feminized Killing Fields zaadjes besteld waarvan geen enkel zaadje was ontkiemd. Gelukkig heeft Sannie ze allemaal vergoed dus heb ik er alleen maar tijd mee verloren. De Sugar Punch ontkiemde net als vorige keer allemaal en drie dagen na 24u in een glas water stonden ze allemaal boven de grond. De voorgroeipotjes waren gevuld met zaaimix met een paar gram Flower Saver en Biovin, ingewaterd met Bacto en Yucca. Ze hebben 8 dagen onder 2x55W T-Neon gestaan; hier zie je ze op hun derde dag boven de grond.

 

gallery_43296_18766_234743.jpg

 

De onderstaande foto was genomen voordat ze de grote tent ingingen toen ze 8 dagen oud waren.

 

gallery_43296_18766_311888.jpg

 

De 30L Root Pouches zijn gevuld met 50/50 Canna Terra Pro en Pro Plus, met 80g Biovin, 80g Flower Saver (mycorrhizae), en 3 Healthy Start tabletten (vorige keer waren het 4 buffertabletten). De potten zijn ingewaterd met 3-4L met Bacto, Yucca, en een beetje kaliwaterglas en onder de 1000W Lumatek + Azerwing kap gezet in een Secret Jardin DR120 2.5. De lamp hangt helemaal bovenin en momenteel is het een beetje aan de warme kant omdat ik maar een Ruck 330m3/h afzuiger heb. Later zal dit naar verwachting weinig problemen geven aangezien deze dames dan enorm zullen verdampen. Mijn eerste bevindingen zijn ook dat het met Super Lumens (1100W) een stuk warmer is dan met 1000W dus ik draai momenteel gewoon op 1000W.

 

De behandeling van de planten zal iets ander zijn dan vorige keer waar ik 1x topte voor vier cola's. Dit keer ga ik mainlinen, een methode waarbij je op zo'n manier topt dat alle vertakkingen even ver van de wortels verwijderd zullen zijn. Om het samen te vatten, je topt 1x en verwijderd alle groeischeuten behalve van de node waar je hebt getopt. Vervolgens top je deze vertakkingen weer op hetzelfde punt en verwijder je alle groeischeuten behalve die twee bij de nodes. Dit proces kun je doorzetten tot je 2^n vertakkingen hebt welke symmetrisch zullen groeien. Ik ga 3x toppen om dus acht cola's per plant over te houden. Als de planten gaan strekken ga ik 1 plant verwijderen welke korter of langer gaat zijn dan de overigen; op deze manier hoop ik te voorkomen dat eentje veel korter gaat zijn dan de anderen zoals vorige keer het geval was. In totaal zal ik dus 32 cola's hebben welke het oppervlak van 120x120 goed op kunnen vullen met voldoende diepte en, nog belangrijker, beperkte hoogte vanwege de 1000W lamp.

 

5 dagen na het overpotten heb ik de planten de eerste keer getopt, en zo zien ze er de volgende dag uit. Best prima als je nagaat dat het warm en droog is met behoorlijke dag/nacht temperatuurverschillen. Sinds ze in de DR120 staan geef ik ze met elke waterbeurt zo'n 0.25ml/L kaliwaterglas mee (voor de silicium) op aanraden van Boefje.

 

gallery_43296_18766_422670.jpg

 

gallery_43296_18766_319373.jpg

 

Als de nieuwe groei wat langer is zal ik deze plat binden met wat ijzerdraad. Mijn bedoeling is om alle vertakkingen verspreid op pothoogte te hebben voordat ze de lucht ingaan. Dit geeft maximale benutting van de verticale groei. De grote vraag is nu wanneer ik moet gaan schakelen. Vorige keer was dat toen ze ruim drie weken oud waren, maar nu staan ze al sneller onder HPS en dit keer 1000W in plaats van 600W. Verder wordt er nu ook 3x getopt ten opzichte van 1x dus gaat het lastig worden. Ik zie het gebeuren dat de planten al in de bloei staan als ik de derde keer top, want ik verwacht dat de planten enorme groeipotentie gaan hebben.

 

gallery_43296_18766_188410.jpg

 

Tot volgende week!

 

Kaak

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kaak,

Succes met je Sugar punch ronde!

Staan er mooi bij!

 

Bij is er nog maar 1 suiker slet over van de 10 :(

Ik heb vandaag een mail van sannie gehad en krijg wat punten ter compensatie :tu daarnaast heb ik nu ook nog 4 purlpe storm die net boven de grond zijn , ga zo mn verslag updaten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant verhaal dat Main-lining..

Ik wil dat ook een keer gaan proberen,

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes kaak

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit, ik neem ook een stoel, succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier zet ik me ook even neer

je lijkt me van wanten te weten

succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik volg, ben benieuwd naar je SM kunsten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice :specool

Ik kijk ook mee hoor, ziet er goed uit allemaal. Mooie foto's ook!

 

Succes! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe staan ze er nu bij kaak ben erg benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er strak uit succes

Ik pak een stoeltje erbij

Salut :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle interesse!

 

Het gaat best prima. Temperaturen blijven hoog met lage LV, wat een beetje te zien is aan de planten, maar de nieuwe 700m3 softbox komt deze week dus ik maak me niet druk. Op dag 17 van de groei kon ik de tweede keer toppen, 3 dagen na de eerste keer toppen op dag 14. Mijn plan was om de takken omlaag te binden met ijzerdraad, maar de takken waren meteen al te stevig en ik kon ze niet naar beneden buigen zonder ze af te breken. Dit is super mooi natuurlijk maar als ik de takken steeds plat had kunnen binden had ik meer hoogte gehad voor de toppen. Echter had de plant dan ook kunnen splijten zoals gebeurde in dat andere mainlining topic (thanks Fart).

 

Dag 17 18/6

 

gallery_43296_18766_462523.jpg

 

Getopt.

 

gallery_43296_18766_289632.jpg

 

Momenteel groeien ze hard en 4 dagen na de tweede keer toppen kon ik voor de derde en laatste keer toppen. Na 21 dagen groei is de klok op 12/12 gegaan.

 

Dag 1 12/12 (na 21 dagen boven de grond)

 

Te zien is dat sommige planten erg dik glimmend blad hebben met opkrullende randen. Zou dit komen door de warmte en droogte? Ik heb na het foto's maken de potten op borden gezet en een laag water in de tent gezet. Toen ik daarna de thermo/hygro in de schaduw van een plant legde was de temperatuur 26ºC en de LV 40%. De bladtemperatuur is 25-28ºC (IR thermometer), afhankelijk van de plant.

 

gallery_43296_18766_501967.jpg

 

En alle vijf apart.

 

gallery_43296_18766_240876.jpg

 

Dit is een beetje een weirdo. Gelukkig mag er eentje weg na een week of twee. ;)

 

gallery_43296_18766_348330.jpg

 

gallery_43296_18766_276540.jpg

 

Hier kun je duidelijk zien wat er gebeurt als je een blad per ongeluk nat maakt met een plantenspuit (voor de toplaag die snel uitdroogt in het huidige klimaat) onder 1000W.

 

gallery_43296_18766_55905.jpg

 

Mijn lievelings.

 

gallery_43296_18766_113835.jpg

 

Zoals reeds vermeld zijn de stammen ontzettend dik. Ik denk dat dit te danken is aan de hoge lichtintensiteit, het toppen (waardoor de plant meer investeert in wat er nog van haar over is), en eventueel door de silicium (of kalium?) in kaliwaterglas wat ik elke keer met het water meegeef. Enig idee wat een overschot aan K doet behalve een tekort van andere elementen veroorzaken door blokkade? Ik zoek een verklaring voor die gekke dikke glimmende bladeren.

 

Zoals je kan zien heb ik de cotylen (lobblaadjes) verwijderd. Ik denk dat het komt door het toppen, maar bij bijna alle planten begonnen groeischeuten in de oksels van de lobblaadjes. Deze scheuten wil ik niet, net als de scheuten van de eerste en tweede node. Zoals je kan zien heb ik de eerste keer getopt boven de derde node, toen de planten vijf nodes hadden.

 

gallery_43296_18766_231434.jpg

 

Twee van de vier vertakkingen na de tweede keer toppen.

 

gallery_43296_18766_65837.jpg

 

Per plant zijn er nu acht van deze scheuten over die hopelijk dikke coleflessen gaan worden.

 

gallery_43296_18766_142323.jpg

 

Verder heb ik sinds het weekend weer een paar varenrouwmugjes gespot (geen idee waar ze steeds vandaan komen), maar de nematoden zijn al onderweg. :evil:

 

Tot volgende week.

 

Kaak

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit Kaak..

Ik heb her gevoel dat die bolle donkere bladeren komen van teveel voeding..

Geef je al wat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het principe van mainlining dat je eerst de hele structuur bepaalt dmv platleggen van alle nodes en het verwijderen van alle bladeren behalve die aan de nieuwe scheuten.

 

Wat je nu hebt gedaan is gewoon 3 keer toppen en te vroeg in de bloei gooien.

Edited by sok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oude Rocker, ze staan op Canna Terra (beetje mest) met 3 buffertabs. Ze staan wellicht gewoon te hoog in de stikstof ja!

 

Sok, bedankt voor je bijdrage maar allebei je stellingen kloppen niet. Het principe van mainlinen is dat alle takken van de plant even ver verwijderd zijn van de wortels. Er is dus drie keer getopt op specifiek dezelfde plekken waardoor de groei dus 100% symmetrisch verloopt, wat ik volgens mij duidelijk heb laten zien met de foto's. Dat verwijderen van de bladeren heeft verder niks met mainlinen te maken... Ik zag het punt niet van bladeren verwijderen want het gaat om de scheuten.

 

Verder is dit voor Sugar Punch echt niet te vroeg in de bloei, zie m'n andere verslag onder 600W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Kaak,

 

De canna proffesional aarde is medium mineraal voorbemest, als je daar nog 3 buffertabs bij doet is een beetje overkill voor de grond...beter een light mix nemen wat Sannie adviseert.

 

succes man!

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe enkel Batmix van Plagron.

Heeft een ideale bodemcultuur, mineralen(voeding) maar ook organismen.

Dat is voldoende voor +/-5 week, daarna voer ik wat PK en een beetje bloeivoeding in het laatst nog wat booster er bij en klaar ben je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pg, bedankt voor de info. Het was me nooit duidelijk welke aarde nou meer voeding bevat, Canna Pro of Canna Pro Plus. Dit is een 50/50 mengsel van beide, maar ik heb in het verleden op beide soorten aarde gekweekt met Sannie's way (1x Canna Pro in 15L + 3 buffertabs, 1x Canna Pro Plus in 30L + 4 buffertabs) en geen problemen ondervonden qua overvoeding of zo. Volgende keer pak ik wel een light mix.

 

Oude rocker, een K boost heb ik denk ik niet nodig omdat ik kaliwaterglas meegeef voor de silicium. Wel ben ik geïnteresseerd in een P boost over twee weken om de bloemen te stimuleren, maar ja, daar hebben we eigenlijk ook de mycorrhizae voor... als dat snel genoeg aanslaat op de wortels natuurlijk. (Soms zie ik mensen hier een foto posten van wortels met wortelharen dat ze beweren dat het mycorrhizae zijn, terwijl je mycorrhizae niet kan zien met het blote oog.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 8 12/12

 

Ze groeien lekker door en nu de 700m3 softbox zachtjes draait is het klimaat veel beter, en met 26ºC max mag het van mij ook wel ietsje warmer. Ik maak me een beetje zorgen dat ik de tent niet vol ga krijgen met vier planten maar als ik de foto's zie van een week geleden krijg ik een beetje goede moed. De softbox heeft een weekje gedraaid op een Uniteck trafo fan controller met thermostaat maar ik ruil hem in voor een variac omdat het irritant is alleen de snelheid te kunnen instellen door middel van een temperatuur knop.

 

gallery_43296_18766_540893.jpg

 

En stuk voor stuk.

 

gallery_43296_18766_307638.jpg

 

gallery_43296_18766_31807.jpg

 

gallery_43296_18766_344611.jpg

 

gallery_43296_18766_189314.jpg

 

gallery_43296_18766_192429.jpg

 

De verse scheuten beginnen eindelijk vaart te maken, en het zal alleen maar harder gaan als ze boven de enorme bladeren uitkomen hoop ik.

 

gallery_43296_18766_248824.jpg

 

De lamp (inmiddels geboost) hangt 85cm boven de planten gemeten vanaf de onderkant van de kap, en achterin is m'n nieuwe Prima Klima 800/1100m3 filter te zien.

 

gallery_43296_18766_177796.jpg

 

De zwart-wit folie heb ik vanavond van de aarde afgehaald en overal zaten wortels aan het oppervlak. En nee die wortelharen zijn mycorrhizae. :whistle:

 

gallery_43296_18766_250559.jpg

 

Tot volgende week.

 

Kaak

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zijn lekker gegroeid in één week tijd !

 

Nette kweekruimte hoor, lijkt wel een lab :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie setup Kaak!

Smartpots , tensiometers en een mooie strain erin, goeie spullen is het halve werk!

 

Veel plezier en succes met je lekkere sm wijven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even wat vraagjes.

 

Wat is de omgevings temp waar de tent staat?

Ben zeer benieuwd of het goed gaat qua warmte met de 1000er in dr120

 

Suc6 met de kweek :) hoop dat et vol word

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiekspiet, temperatuur van de kamer is 20-22ºC. Warmte gaat uistekend, no problemo. 700m3 softbox op 175V (variac) en 26-28ºC. Ik hoop ook dat het volkomt, fingers crossed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 15 12/12

 

Vanavond begint de derde week van de bloei. De planten groeien stevig door en ik heb goed vertrouwen dat het vol gaat komen met vijf planten. Als ik geluk heb groeien ze de komende twee weken zo hard dat ik de kleinste eruit kan halen zodat ik door kan met vier planten. Ik heb ze de afgelopen week flink bewaterd om de groei te stimuleren. Wel loop ik weer tegen problemen op met m'n tensiometer, welke vaak super hoge waardes aangeeft. Zo gaf hij twee dagen achter elkaar een waarde van 360 terwijl de aarde gewoon vochtig was. Als ik dan een litertje water gaf liep hij terug naar 50 of zo. Ik vul hem regelmatig bij en heb deze week ook de onderkant weer goed vochtig laten worden in een bakje water. Misschien komt het omdat ik de tensiometer regelmatig uit de aarde haal?

 

Net na het foto's maken en voor de lamp aanging hebben ze ieder een kleine 2L gehad van een cocktail met Yucca, kaliwaterglas, bacto, en een beetje Triacontanol (10E-7 M concentratie).

 

Alleen de plant in het midden had een beetje last van de stralingswarmte en deze is nu in de hoek gezet. De 700m3 softbox draait op 175V en de lamp op 1100W. Ik ga heel blij zijn als er precies genoeg ruimte tussen lamp en gewas is met de lamp helemaal tegen het plafond. Fingers crossed.

 

gallery_43296_18766_202303.jpg

 

gallery_43296_18766_238328.jpg

 

Bij de meeste planten groeien de acht vertakkingen gelijkmatig. Als ik de vertakkingen de eerste keer wel plat had kunnen binden had ik het waarschijnlijk nog gelijker gehad. De komende week zullen de uitlopers geknakt worden.

 

gallery_43296_18766_363245.jpg

 

Dikke stammen als je het mij vraagt.

 

gallery_43296_18766_169308.jpg

 

Tot volgende week.

 

Kaak

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...