Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietbladeren

Gebruikte Mapito Opnieuw Maar Dan Goed Inwateren

Recommended Posts

Goedeavond,

Heb toch het idee dat me mapito niet voldoende water vast houdt(de planten hangen niet slap,maar hoe weet je nou dat je mapito de juiste hoeveelheid water vast houdt?vind in vergelijking met cocos dat de potten na het wateren niet erg zwaar zijn) ,kreeg als tip van de gs om No Burn van bio nova te proberen.

Deze ronde maak ik af,en vroeg me af of ik nou nieuwe mapito moest halen,of dat ik deze gewoon opnieuw met de NO Burn van bio nova kan inwateren.

Er staat ook op de fles dat dit spul het inwateren verkort ipv 48 uur naar maar 6 uur.(neem aan dat je dan vanbovenaf water geeft en dan 6 uur in de drain laat staan).en dat dan de capillaire werking goed moet zijn.

 

Ps

Moet zeggen ik heb het nou 2 keer met een voedingsbeurt van bovenaf meegegeven en vind de potten niet echt zwaarder na het water geven.

 

Wie o wie kan me hierbij de juiste tips geven,ik word er gek van :(

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mapito leent zich goed voor het eb - vloed systeem . Je zet je potten in een bak ( 2 potten van 12 liter passen in een 50 liter box van de Blokker ) .

Zet de potten voor de helft in afgezuurd water met voeding , laat het 15 minuten staan en pomp of hevel dit af ( opslaan want je kan dit hergebruiken ) en na 3 dagen herhaal je dit .

Nooit meer problemen met te nat of te droog .

 

Mapito hergebruiken , na de kweek de mapito met de wortels laten opdrogen dan zoveel mogelijk wortels verwijderen en opnieuw inwateren

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de mapito nieuw is neemt hij nog niet direct heel veel vocht op. Dan is het verstandig om in het begin om de twee dagen te v(l)oeden.

 

Na afloop van een ronde de mapito goed doorspoelen (afhankelijk van je pot grootte) bv voor een 18 liter pot 2 minuten met een ec van 1.2 en een ph van 5.5. Hierdoor breng je de waarden in de mapito weer enigszins acceptabel.

 

Planten erin en na een dag of 3 van bovenaf vloeden met e.c van 1.3 - 1.5 en een ph van 5.5 - 5.8 dan de drain (restwater) terugpompen en opmeten wat er terugkomt. Is de Ec hoger dan je erin gooit dan kan je de ec wat verlagen (niet lager gaan dan 1.2) is de ec lager dan je erin gooit dan kan de ec omhoog (1.8 is wel zo'n beetje het max).

 

Hetzelfde geldt ook voor de Ph echter als je lager gaat dan 5.5 (niet aan te raden) zie je dat de structuur van je mapito uit elkaar valt en krijg je op den duur mapito pap. In principe zal je Ph nooit lager uitkomen dan je erin gooit dus nooit meer dan Ph 5.8 vloeden.

 

Hoop dat je hier wat mee kan

 

Groet, Knakie

 

Als ik me vinger in de pot steek voel ik wel wat vocht (na het water geven)

 

Mapito kan nooit te nat staan, dus geen zorg, beter dat het nat aanvoelt dan dat het droog trekt

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat je na je ronde dus moest spoelen met indd die waardes,dan een dag wachten,dan inwateren met een iets hogere EC en dan de planten erin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom een dag wachten en 1st laag en dan hoger als je zeker weet dat je wat hoger in moet wateren?

 

Als je goed spoelt is je medium meteen weer klaar voor gebruik, dat is het mooie van een medium als Rfx :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai nu 2 weken met rfx en mijn gedachte hierover is dat je in het begin, als je je startblokken in de rfx / mapito hebt geplaatst, je er goed en vaak voor moet zorgen dat je voldoende watert over en rondom het startblok van boven. De wortels hebben de rest van de pot immers nog niet bereikt, dus vanaf het begin gaan vloeden is compleet zinloos want naar mijn bescheiden mening trekt het water bij een vloedbeurt niet helemaal tot bovenin de pot en zal in het begin de wortels op die manier nooit gaan bereiken.

 

Nu ik ongeveer twee weken verder ben merk en zie ik dat de wortels onder uit de pot beginnen te sprieten. Het water dat ik geef spoelt in eerste instantie voor het grootste gedeelte door het medium heen en beland in de lekbak, waarna het wortelstelsel het dan langzaam opneemt. Omdat ik er zelf redelijk dicht op zit, wil ik het liefst precies die hoeveelheid geven die volledig door de plant opgebruikt wordt in een dag of in twee dagen. Zo staat het water ook niet té lang stil in de lekbak want uiteindelijk stijgt de ph natuurlijk weer na verloop van tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mapito zuigt het water wel degelijk op tot aan boven toe, dat heb ik wel gemerkt tijdens het oogsten, de potten waren overal nat terwijl ik de hele cyclus via de onderkant heb gevloed en het water nooit hoger heeft gestaan dan hooguit 1 cm.

 

Het hergebruiken van rfx-1 is echter een arbeidsintensieve klus die ik graag oversla. Wat een kutwerk om het weer klaar te maken voor ronde twee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mapito zuigt het water wel degelijk op tot aan boven toe, dat heb ik wel gemerkt tijdens het oogsten, de potten waren overal nat terwijl ik de hele cyclus via de onderkant heb gevloed en het water nooit hoger heeft gestaan dan hooguit 1 cm.

 

Het hergebruiken van rfx-1 is echter een arbeidsintensieve klus die ik graag oversla. Wat een kutwerk om het weer klaar te maken voor ronde twee.

Canna heeft daar een mooi spulletje voor in hun hydro-assortiment, genaamd Cannazym, dit schijnt dus tijdens en richting het einde dode wortels af te breken. Verder las ik ergens dat je de rfx aan het eind het beste droog kan trekken en dat de wortels er dan een stuk gemakkelijker uit te verwijderen zijn.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Het hergebruiken van rfx-1 is echter een arbeidsintensieve klus die ik graag oversla. Wat een kutwerk om het weer klaar te maken voor ronde twee.

Ben ik het niet mee eens.

Alles eruit trekken,wat bijvullen,inwateren en klaar.

Mapito is wat mij betreft een super substraat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar als je spint hebt gehad kan je beter alles even uitspoelen en dat is een flinke klus, heb het recent nog gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E$kob@r schrijft dat je ook kleine blokjes steenwol kan gebruiken en dat dit net zo goed werkt. Derhalve lijkt het mij handiger om een paar slabs nat te spuiten en in stukken te snijden dan dat gekut met hergebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan Dilago?

Die bak met slabs in stukken na de kweek?

Wegmieteren of hergebruiken?

 

Slabs zijn veel gevoeliger qua structuur dan die rfx blokjes en bezorgt je op den duur echt wel veel meer werk dan rfx, denk dat het nog duurder is ook op de wat langere duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het openmaken van de slabs en de steenwol in stukken snijden is inderdaad een rot klus, je kan ook van die 4 x 4 cm blokjes nemen (of nog kleinere) die je zo in de potten kan gieten, stekken er inzetten, inwateren en klaar.

 

Maar ik heb ondertussen de big blocks in huis op jouw advies, makkelijker dan dat wordt het niet. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...