Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Moonday

Ikea Leds

Recommended Posts

Wellicht dat deze nieuwe ikea leds wat zijn voor micro kweek.. Heb twee vragen erover aan de led experts hier zoals Wietefras en andere..

 

Welke type leds zouden erin zitten en wat vinden jullie van deze ledlampen in het algemeen.

 

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70305979/

 

Heb er twee gehaald en er komt best veel licht vanaf, heb de plastic bol eraf gehaald en heb ze naast mijn 3 jaar oude 280 watt chinese led gehangen. Het grappig is dat je ziet dat ze qua diepstralling het winnen van die 280 watt led.

 

Groet

Moon

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kweek nu sinds kort met de Mars Hydro II 400w, ik ben er erg blij mee qua prijs/kwaliteit verhouding. Maar dit is een paneel en niet ledjes zoals jij ze hebt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zitten waarschijnlijk een hele hoop witte SMD LEDs in, zoals:

 

HTB1eO15GXXXXXacXXXXq6xXFXXXb.jpg

 

Maar COB leds zijn denk ik beter, want je verliest o.a. minder lumens aangezien die geen diffuus kapje hebben.

 

Kijk eens op het forum hier, er ligt ergens een topic waar de COB led vergeleken wordt met TL, HPS etc.

 

COB LED:

LED_COB_5Watt_2400-2700k.jpg

Edited by Lemonade

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wellicht dat deze nieuwe ikea leds wat zijn voor micro kweek.. Heb twee vragen erover aan de led experts hier zoals Wietefras en andere.. Welke type leds zouden erin zitten en wat vinden jullie van deze ledlampen in het algemeen. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70305979/ Heb er twee gehaald en er komt best veel licht vanaf, heb de plastic bol eraf gehaald en heb ze naast mijn 3 jaar oude 280 watt chinese led gehangen. Het grappig is dat je ziet dat ze qua diepstralling het winnen van die 280 watt led. Groet Moon

 

Misschien vullen de beide ledsystemen elkaar wel goed aan. Ben benieuwd.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik ga met hams altijd naar ikea voor patatje hertekloten met pindasaus eten we binnen op en een meeneemzak knäckebevläckenwörsten voor onderweg .

maar volgende keer neem ik ook wat van deze ledbollen mee leuk voor bijverlichting .

 

:likken:

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgezien van dat lumens niet zo veel zeggen, is de lumen per watt van die leds ronduit kut. Vergelijkbaar met TL.. een T8... Minder effcient dan hps en minder efficient dan bijvoorbeeld een vergeljkbaar product van phillip (20% meer licht per watt dan die ikea troep) en vergeleken met degelijke grow leds is het zwaar kut.

 

Weggegooid geld als je die haalt voor kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn leds met 100lumen per watt. De ledlamp van TS heeft 1800lumen, da's toch ook aardig wat lumen/watts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nou beredeneert dat

men met t8 prima voor jezelf wiet kunt kweken

t8 360 licht geeft en dus 270* verspilt

t8 veel ruimte inneemt

 

dan concludeer je dat je altijd alles weggooid behalve als je 10 kilo per jaar uit je loods haalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo raar redeneert kun je op allerlei rare conclusies komen ja... De feiten veranderen doet je stro man en denkbeeldige T8 loods niet.

 

Als je zo graag met T8 wiet wil kweken.... koop dan een paar T8 led buizen, heb je bijna de helft meer licht per watt dan die ikea troep.

 

Maar er is dus geen vals dilemma tussen ikea lampen en T8, er zijn vele andere opties, vrijwel allemaal beter dan die ikea bulb....

 

50x ikea bulb is 600watt hps in lumen maar kost 1100watt. Dan kun je van de hps wel 20% refelector verlies afhalen, maar dan nog is die led bulb natuurlijk, duidelijk, troep en weggegooid geld. Je opmerking in je eerste post geeft duidelijk aan dat je niet weet waar je over praat, de lumen per watt van die ikea led is ronduit slecht, hoe vaag je het ook went of keert.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die kap eraf heb je waarschijlijk ook wel een wat hogere efficientie, Wellicht ook rond 100lm/W.

 

Super efficient is het allemaal niet en ik vind ze nog vrij prijzig, maar het kan op zich wel een leuke optie zijn om je T-neon of spaarlampen te vervangen in een micro kweek.

 

Wat HUFFnPUFF ook zegt, één van de grootste voordelen van leds is dat ze gericht omlaag schijnen en niet rondom. Lampen die reflectoren nodig hebben verliezen heel veel licht. Een Gavita pro armatuur verliest bijvoorbeeld al 17 tot 18% van het licht wat uit de HPS bulb komt door de reflector. Dus je begint met zeg 2100 umol en dan gaat er daarvan maar 1750umol richting de planten.

 

Met T-neon zal het nog wel erger zijn, want die reflectoren zijn nogal primitief. Geen 98% reflectief MIRO spul, maar gewoon goedkope alu zooi. Dus zo'n 80lm/W T-neon armatuur hou je dan zeg 60lm/W aan over wat naar de planten gaat. Dan steekt die led er wel beter bij af.

 

Voor grotere oplossing zou ik naar iets beters zoeke, of het gewoon zelf bouwen, maar voor micro kan het best werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, die kap kun je er niet bij optellen, die gaat er nog af. Gaat niet op in werkelijkheid maar dan zou je ook het kapje van de T8 led of een 50% meer efficiente phillips kunnen halen...

 

En dat LED zo directioneel is wordt vooral door led marketeers beschouwd als een voordeel. Dat is alleen in specifieke situaties een voordeel en wordt in het algemeen juist beschouwd als een nadeel van led. Per led is het juis slecht, en nog erger dan de total beamwidth impliceert, hoe verder verwijderd van het midden, hoe minder het licht. Leds creeren standaard een hotspot. Daar kun je dan weer lenzen voor gebruiken, of een diffuus kapje, en dat verminderd dan de efficientie. Of dus meerder leds samen. Dat gaat op voor led arrays met bijvoorbeeld 3 watt led die door het aantal het probleem oplossen en juist betere uniformiteit als resultaat kan hebben. Dat is de bron van dat voordeel, niet spots of cobs.

 

Uploaden hier is zo 20ste eeuw anders had ik ff een paar leuke plaatjes van onderzoek gepost. Een bulb met reflector geeft meer uniform licht van diverse hoeken en resulteert in betere penetratie, betere reflectie van het licht in het gewas zelf, hogere net photosynthesis, betere water gebruik efficientie, meer uniforme blad temperatuur in het gewas (ipv top laag heet en rest veel te laag), dan een led. Let op, ik zeg "een" led. Zodra je overlap creeert met meerdere veranderd de situatie natuurlijk.

 

Als je led gaat, doe het dan goed, en niet om T8 te evenaren of net le verslaan. Vergeleken met vele ander opties zijn die ikea lampen troep en dat weet jij net zo goed als ik.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het licht van de led is gemeten met diffusor, want dat is de verkochte unit en dat moeten ze dan meten. Dus als je die diffusor eraf haalt heb je meer licht. Dat kan makkelijk 20% schelen.

 

Dit is dus één van die specifieke situaties waar directioneel licht minimaal 18% winst geeft. Zelfs tegen een Gavita Pro reflector met MIRO Silver coating. Laat staan tegen een tientjeskap.

 

Je bent in de war met goedkope China troep. Die hebben een hotspot inderdaad. Een zelfbou Crree armatuur met 8 losse leds geeft echt een stuk diffuser en uniformer verdeeld licht dan een enkele HPS bulb met welke reflector dan ook. Ook dat ga je echt niet winnen.

 

Waarom zou je altijd het beste van het beste moeten hebben? Jij kweekt toch ook onder HPS? Dat is maximaal 1.8umol/m2/s/w. Waarom dan niet met 3umol/m2/s/W leds?

 

Er zijn zat mensen die onder spaarlampen een paar plantjes groeien in een klein stealth hokje. Dan zijn deze Ikea leds al een veel beter optie. Tuurlijk kun je nog beter een stel Cree leds erin hangen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat niet iedereen zin heeft om zoiets zelf te bouwen. Een paar standaard lampjes ophangen is een stuk minder "eng".

 

Maar goed, ben het wel met je eens dat ik zelf ook nooit zou beginnen aan die Ikea leds. De Cree leds zijn net zo duur, maar dan wel dubbel zo efficient. Dus je bespaart de helft op je stroomkosten. Dat tikt uiteindelijk toch nog best aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben compleet overtuigt van jouw gelijk sati, gewoon omdat jij het zegt, en daarom :wave:

 

laten we 1lm per watt nemen op de ikea troep

laten we, ik ben aardig, 2lm per watt voor hps nemen

 

nog steeds verlies je per definitie 50% van je hps lamp omdat het 360 graden is, mag je proberen die terug te winnen met reflectie maar die verlies je alsnog omdat het ding een halve meter hoog hangt en weer afzuiging omdat het zo heet is, en vochtmasjien omdat het zo droog is met die zon en tornadowind in je tent.. en dan moet je weer als een idioot water gaan geven, misschien maar een blumat erbij.. mmmmmmhhhhh

 

maar jij bent de expert dus ik zal je geloven :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lichtstroom: 1800 lumen

Diameter: 95 mm

Vermogen: 22 W

Levensduur led ca. 25.000 uur.

81.81 lm/w 2700k

 

Dat wordt wel heel micro... en als start/kiemlamp is 6500k/9500k wel zo prettig.

 

Voor de budget boys n girls, pak twee sinaasappel dozen stokjes in de hoeken, pc-ventilatortje voor de afzuiging, lampje er in, wasknijper aan de snoer voor hoogte afstelling. Paar vuilniszakjes er om, tentje plakken en snijden. Leeg mayo emmertje en gaan met die wietkist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...