Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Silent

N.f.t. En R.l.v.

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb in een ander topic al heel veel nuttige reacties gehad op mijn vragen over N.F.T.

1 ding ben ik nog niet helemaal over uit en dat is het volgende.

STEL !!

1: Ik plant mijn netpot in de buis en de onderkant zit ongeveer 4 a 5 cm boven de waterspiegel in de buis.

De netpot is gevuld met hydrokorrels en een jiffy zweltablet met een zaailing van ca. 2.5 weken jong.

Bij deze zaailing komen de wortels wel al uit de tablet.

Is dan de rlv in de buis hoog genoeg om de wortels zover te laten groeien dat ze in het water komen of moet ik ze nog enkele malen van boven handmatig water geven.

 

Zo niet: 2: Geven hydrokorrels genoeg water door naar boven als ik het waterpeil hoger zet tot de onderkant van de netpot ?

 

Vraag 3: Is canna aqua een verstandige keuze ?

 

Silent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja........nog zoiets.

Ik heb natuurlijk verschrikkelijk aan het googelen geweest en heb op youtube de nodige filmpjes bekeken.

Nu is het zo dat sommige mensen doodsbang zijn voor licht in de buis maar ik heb filmpjes gezien van sla kwekers die hun pluggen zo, zonder pot

in het gat gooien en toch fantastische resultaten halen.

Hoe schadelijk is licht nu echt voor de wortels ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben me toevallig ook aan het verdiepen in een buissysteem. Ik wil een verticale poging gaan opzetten.

 

Ik heb begrepen dat je de onderkant van je netpotje vlak boven de waterspiegel moet hebben, dus niet enkele centimeters, minder.

Voordat je je plantje in je buis plaatst moet deze al voldoende (voor-)geworteld zijn, er moet al een wortelsysteempje gevormd zijn onder het potje.

 

Je kunt ook ipv een netpotje met kleikorrels een neopreenschijfje gebruiken, daar wortel je je stekken in en als ze voldoende voorgegroeid zijn plaats je ze in je systeem.

 

Licht is niet goed voor wortels, daar gaan ze voorzover ik weet dood van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens naar dit filmpje

daar talen ze niet naar een beetje licht en gooien ze de plugs zo in de buis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijkbaar komt het niet zo nauw. Als je de s weghaalt uit de url, ipv https://youtube-com zet je http://youtube-com krijg je de video in je post te zien.

 

Deze is ook mooi en leerzaam, een verticale diy setup met arduino controller:

http://www.youtube.com/watch?v=0OOFEc96aNk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die krl heeft het goed voor elkaar man :D

Je moet ook maar net weten hoe dat allemaal werkt joh ik zou het op dit moment echt niet weten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de controller wegdenkt, het buizensysteem in het zeskant denkt met in het midden één of twee verticaal hangende bulbs kom je in de buurt van wat Heath Robinson hier liet zien. Met één 600 watter haalde hij meer als 2 gr/watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wtf gek meer dan 2 gram de watt.. Eigenlijk best logisch aangezien je alle kanten van de bulb benut en geen reflectieverlies heb enzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heath Robinson had wel enige ervaring op buizen he, dus misschien je verwachting wat bijstellen in het begin. :icecream:

 

Licht bij de wortels vinden ze niet zo fijn, maar hydro korrels stoppen dat licht wel. Wat vooral een issue is, is de buistemp, vandaar dat je die lui buiten op witte buizen ziet, anders worden de wortels gekookt. Bij horizontale buizen onder een lamp is dat niet zo'n issue of je moet je temp niet onder controle hebben. Als de plantjes wat groter zijn bedekken ze de buis, niks aan de hand.

 

Wortels kunnen zelf dat water omhoog krijgen, als de RLV in de buis hoog is houden ze het ook wel, maar je zou kunnen 'aangieten' de eerste paar dagen, puur voor de zekerheid. Zou geen jiffy of organische pluggen gebruiken overigens, want dat gaat troep geven in je schone systeem. Hydroton heeft geen aanzuigende werking.

 

Als je gaat NFT-en, hou rekening met EC verloop.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, wat Heath voor mekaar krijgt is niet zo simpel als het lijkt. Hier een leerzame poging tot imitatie van ene Mr. Smith. Die kwam tot de helft +/-.

 

Kdenk dat de juiste plant goed weten te gebruiken ook een belangrijk deel is van de truuk.

 

Het lijkt me een interessant project voor de warme zomermaanden, met één 600 wattert is er dan toch nog wat leuks te doen zonder hitteproblemos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het toch proberen.

Ik wil een opstelling maken van 2.40 x 1.10 met 4 buizen van 125 en 2 600 watters.

Als voeding lijkt mij de canna aqua lijn wel goed.

Misschien zijn er wel betere maar het schema van hun is behoorlijk duidelijk.

Wat de opbrengst betreft ben ik al blij als dat het zelfde is als op aarde.

Hoef ik die zakken niet meer naar boven te zeulen en niet meer af te voeren.

Wat die zweltabletten van jiffy betreft maak ik mij niet zoveel zorgen.

Het water gaat via een zinkbassin terug naar het vat en gaat via een filter weer naar boven.

Ik zal even uitvogelen hoe ik fotoos kan plaatsen dan zal ik jullie op de hoogte houden hoe het gaat en bij problemen raad vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...