Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
vakman

Afdakje Voor Temperatuursensor

Recommended Posts

Hallo medekwekerts,

 

Ik ben weer even aan het knutselen geweest. Ik las overal dat het beter is om de temperatuur in de schaduw te meten dan vol in het licht van de lamp. En ik zag overal stukjes karton en zo ervoor gebruikt worden, ik dacht dat kan beter en voor hetzelfde geld.

 

Dus even een jointje gedraaid voor de betere ideeën :yummy: en eens gekeken wat ik allemaal in huis had.

Het is het volgende geworden

gallery_45651_18699_302175.jpg

 

Een plastic emmer :jump:

Ik gebruik de bodem van de emmer als achterkant, en dan 1 zijkant als afdakje ;)

Om het uit de emmer te 'zagen' heb ik een Dremel gebruikt met een slijpschijfje erop, maar het lukt ook wel met een scherp stanleymes. Je zaagt dus aan 3 kanten de bodem los van de emmer, dan even aan 1 kant de zijkanten doorzagen van onder naar boven zodat je de bodem met 1 zijkant eraan overhoud. *helaas geen foto gemaakt* Eventueel de zijkant nog wat inkorten en de achterplaat wat smaller zagen, afhankelijk van de grote van de emmer die je gebruikt natuurlijk.

De kanten even mooi schuren met een schuurpapiertje en het meeste werk is al gedaan.

 

Nu had ik dus een achterplaatje met een RECHT afdakje eraan, het geheel even getest onder de lamp en ik kwam tot de conclusie dat er toch nog wat licht op de sensor viel, dus het afdakje moest wat 'schuiner' naar beneden.

Dat was vrij eenvoudig te realiseren met ty-raps, aan beide kanten een gaatje in het dakje en de achterplaat geboord, ty-rap erdoor en aantrekken tot de schuinte die je wilt.

Nog even een haakje erop schroeven om het op te hangen en klaar is kees.

 

En dan is dit het resultaat!

Simpel maar doeltreffend.

 

gallery_45651_18699_1296220.jpg

gallery_45651_18699_227216.jpg

 

 

Vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor, maar misschien beter wit plastic gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit: Twiet was me net voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor, maar misschien beter wit plastic gebruiken?

 

Dat zal weinig verschil maken qua temperatuur, de sensor hangt toch in de 'wind' ;)

 

Leuk bedacht, maar het afdakje dient wit te zijn.

 

bullshit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo redeneert, hoef je ook geen afdakje te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo redeneert, hoef je ook geen afdakje te maken.

 

De sensor hangt volledig in de open lucht, er blijft toch geen warmte onder het afdakje hangen, dus wat maakt de kleur dan uit?

Het was anders als het afgesloten was geweest.

 

En de meeste sensors slaan op tilt omdat het display te warm wordt omdat daar dat licht op schijnt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwart warmt meer op dan wit, dus jouw afdakje wordt warmer en geeft stralingswarmte door. Maar goed, als jij denkt dat dit bullshit is moet je gewoon lekker zwart gebruiken. :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een afgesloten ruimte wel ja! Hier waait toch constant frisse wind onderdoor, dus blijft er ook geen warmte hangen.

En "stralingswarmte" van plastic???? Het is weer bijna 5 december.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje stronteigenwijs jij, hé, je lijkt mij wel. :D

 

Het lijkt me logisch dat een plaatje zwarte plastic warmer wordt als een plaatje witte. Als het warmer wordt geeft het ook meer warmte af, naar alle kanten, dus ook naar je thermootje die erachter verstopt zit lijkt mij. Maar goed, ik vergis me wel vaker hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stralings warmte van je lamp bedoelen ze, zwart word idd warm daar door maakt niet uit of er "wind" waait of niet de warmte hangt toch in de ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje stronteigenwijs jij, hé, je lijkt mij wel. :D

 

Het lijkt me logisch dat een plaatje zwarte plastic warmer wordt als een plaatje witte. Als het warmer wordt geeft het ook meer warmte af, naar alle kanten, dus ook naar je thermootje die erachter verstopt zit lijkt mij. Maar goed, ik vergis me wel vaker hoor.

 

Blijkbaar wel idd, heb het namelijk al getest en maakt geen ene reet uit! Precies dezelfde temperatuur, gewoon het zwart of met een wit.

Nogmaals, de sensor hangt vol in de wind, dus er blijft geen warmte onder hangen, dus ook niet de warmte van het zwarte plastic.

 

Gr de eigenwijze met ruim 20 jaar ervaring.

 

 

EDIT

En dat zwart meer opwarmt als wit hoef je mij niet uit te leggen.

Edited by vakman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stralings warmte van je lamp bedoelen ze, zwart word idd warm daar door maakt niet uit of er "wind" waait of niet de warmte hangt toch in de ruimte.

 

je geeft het goede antwoord zelf al!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig opgelost. Toch lijkt mij ook dat zwart opwarmt. Door convectie zal temperatuur hoger liggen. Als jij zeker weet dat je dit weg blaast lijkt me dit geen probleem voor de rest..

Share this post


Link to post
Share on other sites

100% zeker Boef.

 

Ik heb het getest en de temperatuur is gewoon precies hetzelfde, tot op de tiende gelijk.

gallery_45651_18699_1283569.jpg

Edited by vakman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kgeloof er niks van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwart absorbeert normaal gesproken de warmte en wit weerkaatst licht en warmte.

Daarom kan je een ei bakken op een zwarte auto in de zon en op een witte niet.

 

En waarom wil je 100%schaduw meten als de plantjes last van de volle (stralings)warmte hebben? 27graden in de schaduw met lekker windje of 35 vol in het licht op je toppen .... scheelt een beetje

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eigenwIJSJES waren weer in de aanbieding deze week???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg ook niet dat zwart niet meer opwarmt als wit, dat snapt iedereen!

 

Maar omdat de sensor constant in de wind hangt maakt het geen verschil qua temperatuur.

Lezen is moeilijk tegenwoordig......

Share this post


Link to post
Share on other sites

lwaa

 

 

geeft ie ook evenveel schaduw zwart of wit ?

 

 

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ik gekkie henkie of niet, maar als 'stralingswarmte' een factor is.... waarom dan geen afdakje voor je planten? :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind rood mooier.

wel een leerzaam topic verder van hoe maak je een afdakje.

sticky?

Edited by dePaashaas

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind rood mooier.

wel een leerzaam topic verder van hoe maak je een afdakje.

sticky?

 

Dan moet je een rode emmer gebruiken B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom ga je meten in een luchtstroom van fans?

 

Daar meet je niet wat je wilt.. ongeveer op tophoogte temperatuur 'rond' het blad, gaat beetje lastig met een fan erop..

of je nou een wit of zwart afdakje hebt, van plastic of van onderkant 125 sonodeck doos, hoe je meet is van belang..

 

Uit de wind en niet in directe zon, KNMI style :punk:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...