Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
vakman

Vijverslib Als Grondverbeteraar?

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb al een hoop gelezen over het opwaarderen van je grond, met van allerlei verschillende materialen.

Nu ben ik in het bezit van een vijver met een grote filterbak, waar ik een paar keer per jaar een paar emmers slib uithaal. Het is een heerlijk groen papje, compleet afgebroken door de bacto's, dus er zitten geen grove stukken meer bij. Het lijkt net fijn groen zand.

 

Het barst natuurlijk van de voedingsstoffen enzo, maar zitten er ook dingen in die schadelijk zijn voor wietplanten? En als ik het kan gebruiken, op welke manier dan, gewoon door de aarde mengen of er een thee van maken en die eens per week geven?

En welke hoeveelheden dan?

 

 

Ik was van plan om deze ronde biologisch te kweken, biobizz light-mix, biobizz grow en bloom en buffertabs.

 

Kom maar bio mannen, ik hoor het graag!

 

Vakman

 

 

P.s. Mijn vijver is het hele jaar door kraakhelder en heb nooit last van ziektes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het 1st eens testen op kamerplanten of iets in de tuin, je weet niet hoe geconcentreerd het is en wat het oa met water doet (ph waarde). Als er flink wat N in zit trek je daarmee de ph zo richting de 5 wat je niet wilt op bio.

 

Dat andere spul wat je hebt is getest en gebalanceerd en zo te gebruiken, met jouw slib moet je zelf het wiel uit gaan vinden :showoff:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je idd gelijk in, daarom ook hier eerst mijn vraag.

Pleur het al jaren achter in de tuin en er gaat niks kapot ofzo, maar of het nu beter of slechter groeit zou ik niet durven zeggen :rolleyes:

Ik heb nog wel wat meer spul staan waar ik het op kan testen, maar wat zou het beste werken, vermengen of met het gietwater mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet er een thee van en geef dat?

Zo doen ze het ook met Guano :search:

 

Je weet niet wat het met de ph doet (kalk) en canna is flink kalkminnend.

Op te lossen met Maerl oa maar hoeveel dan?

 

Al in de bodem gemengd zga onstuitbaar, via thee handiger te doseren :spliff:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar had ik idd ook al over gelezen, maar vond die shit veel te duur.

Ik zal eens wat gaan experimenteren :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat slib schijnt best lekker te zijn, m'n kater is er dol op :verrygood

Heb het in een emmer gedaan en het meeste water eraf geschept, en nu hangt die dolle kater er al 5 minuten met zijn kop in :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet er een thee van en geef dat?

Zo doen ze het ook met Guano :search:

 

Je weet niet wat het met de ph doet (kalk) en canna is flink kalkminnend.

Op te lossen met Maerl oa maar hoeveel dan?

 

Al in de bodem gemengd zga onstuitbaar, via thee handiger te doseren :spliff:

 

Heb de PH even gemeten (met een teststick voor de vijver) en hij zit rond de 6.5-7.0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jij biologisch gaat kweken met de eerder genoemde middelen zou ik geen slib gebruiken . Je verstoort dan het een en ander .

 

Op zich is vijverslib goed voor planten , vissenstront en vergaand planten materiaal is een goede voedingsbodem , denk hierbij aan de rijstvelden in Azië , de vissenstront is voeding voor de rijstplantjes .

 

Je hebt een tuin , zet eens 2 plantjes , 1 met grond vermengt met slib en 1 zonder slib , en zie het verschil .

 

Hai

Share this post


Link to post
Share on other sites

laten staan en over periode van paar dagen nog de ph eens meten,nu heb je gemeten en weet je nog... niks ja dat het 6.5-7 was na net thee zetten :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, ik zal het nog eens nameten.

Ik zal eens wat zonnebloemen zaaien en het daarop proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zonnebloempje van nl !

heb je jouw slibtongetje er nog es lekker ingestoken vak ?

ouwe reuzenkeuteltje van me :wub:

:likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...