Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
weedyweedy

Ph Probleem... Ph4.0

Recommended Posts

Hallo, ik zit met een probleem.

Ik draai op N.F.T normaal gaat dit prima en geeft geen problemen. Maar nu loopt de ph van 2 verschillende voeding reservoirs terug naar PH 4.0

Dit gaat nu ondertussen al een week zo en ik moet dus elke dag met PH+ dit waarde weer omhoog schroeven. Wat me ook niet al te best kan lijken voor de dames. Het vreemde aan dit alles is dat de dames het prima doen. Ze zijn mooi groen en groeien prima. (Het is vanaf me telefoon een beetje veel werk om foto's toe te voegen)

 

De ene bak laat net zijn eerste bloemen zien en de anders gaat vandaag of morgen op 12 uur.

 

De waarde is net dubbel gecheckt met een andere blue lab meter van een vriend. Eveneens PH4.0.

 

Iemand wel eens zo'n drastische PH daling meegemaakt? Als ik smiddags plus is het avond alweer puur lager

 

Oja ik gebruik trouwens de volledige canna aqua line. Deze zou zelf de PH moeten reguleren tussen de 5 en 6PH. Voorheen nooit problemen mee gehad.

 

Iemand een idee waar het aan kan liggen, voeding, plant soort (wat een haze is overingens) , ....?

 

Grt WeedyWeedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem maar dan op steenwol slabs..

Pomp er ph van 5.8-6.0 in en na 3 dagen komt er ph van 4.5 - 5.0 uit..

Geen flauw idee hoe het kan:/ maar ben benieuwd of iemans hier een oplossinf voor weet..

Iets anders dan om de 2 dagen spoelen -.-

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een 24/7 voedingssysteem. Met een voedingsbak inhoud van Max 50liter en een temperatuur van 21 graden. Maar evengoed staat elke dag de PH weer op 4.0

 

Snap er niks van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frisse groene en groeiende planten op een Ph van 4.0???

 

Volgens mij klopt daar iets niet, als die ph echt zo laag zou zijn waren je planten al lang in vloeipapier verandert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is je EC dan?

Als je vol schema zit en de planten vreten niet alles op kan het ook snel gaan.

Ik zat met GHE al snel op 5 vol schema op slabs en niet alles opvretende stekken :whistle:

 

Maak eens 1ltr aan en meet dat met en zowel op ph4 als 7 geijkte meter en check ook de EC van die liter en reken om naar wat je in je vat meet en wat het zou moeten zijn. Canna buffert niet keihard, bij mij niet in ieder geval, water steeds richting de 6 op DWC toen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild

 

Ik zit met hetElfde probleem als weedy maar dan op steenwol slabs

7x per 24u druppelen

Pomp er 10l ik en komt 3l uit slabs gelopen dit is meer dan voldoende en toch zakt ph in slabs bijna dagelijks

(Ik gebruik hesi hydro)

Ec is 1.4- 1.5 4e week bloei

 

Jou conclusie is dus ec verlagen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat doet de voeding zelf in een vat als je het goed mixt en niet meteen gebruikt?

Verloop of stabiel?

Hier verloop op ph al na een paar uur, ga ik dan ph- toevoegen dan breek ik de water ph buffer op 1 of andere manier

en dat wordt dan uiteindelijk een heel lage ph in de mat na een aantal weken, als het 6 is is het bij mij goed, 5.8 doet meer kwaad dan goed in mijn geval (Ec water uit de kraan 0.27).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn pomp staat nooit stil hé. Die draait 24/7, ik meet geen ec want die meter is stuk. Maar ik geef altijd de voedingswaarde van een 30L schema op 40L voedingswater. Wanneer de planten er dan uitzien dat ze nog meer kunnen hebben dan krijgen ze dat dan pas.

 

Vorige rondes hing de PH altijd gewoon netjes tussen de PH5 en ph6.

Teminste wanneer ik meete, als het altijd goed gaat en ze zien er goed uit ga je wel is wat minder meten.

 

Ik zal zo op de pc even wat foto's uploaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je nog de voeding van de vorige ronde of nieuw?

Holy Buddy heeft met aanmaken volgens schema van hydro Flores ook een heel lage ph :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe groei voeding, oude bloei maar heb het bij allebei, Wel nieuwe cannazyme, oude rizotonic..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd vreemd hoe het zo kan zakken terwijl je (bijna) geen substraat hebt..

Is je water veranderd? Vanuit de leverancier? Daarmee bedoel ik halen ze ergens anders het water vandaan

Bekende van me kreeg daardoor ook problemen met de ph en moest ook continu ph+ toevoegen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen idee, haha, krijg daar geen melding over voor zover ik weet. Zou contact op kunnen nemen maar goed wat ga ik dan als voorbeeld schetsen voor mijn probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gister nieuw vat aangemaakt. Vandaag was de PH 4.9, normaal niet goed genoeg, maar voor nu al een hele verbetering.

 

maar miss als het van af nu steeds beter gaat komt het miss door de bloeivoeding (dat het beter gaat hé) dus mis is er iets miss met mijn groeivoeding aangezien die als enige nieuw is, scherp lostchild. De vorige 40L bak met bloeivoeding werd gemixd met nog ongeveer 8L groeivoeding met PH4.0 wat achterblijft in de bak bij de wortels.

Dit zal ondertussen aanzienlijk minder van over zijn.

 

ik heb er overigens wel een bruis/luchtsteen bij gedaan op aanrader van mensen op zuster site Opengrow,com

 

maargoed laat ik niet te hard van stapel lopen.

 

ill let you know.

 

gr WW

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gok op laag gehalte aan bicarbonaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

EC meter stuk, maar PH niet... Dat kun je beter andersom hebben.

 

Ik mis je start ph. Tussen 5 en 6 is al laag, beter rond de 6 houden -/+ 0.25. Gebruik je ph-? Ph schommelingen is niet zo'n probleem op nft zolang je maar extremen voorkomt. 4.0 is wel extreem, gaat de plant aluminium opnemen en kan het veel minder goed de N en K opnemen, wat weer ph stabiliteit negatief beinvloed.

 

Als ze wel normaal drinken dan is je ec waarschijnlijk te hoog, wat op NFT al snel het geval is. Ik gebruik nooit ph+ op nft sinds ik gestopt ben met onnodig hoog voeden. Als je eenmaal die ph + gebruikt (bevat veel K) kun je bezig blijven. Gebruik de helft van de voeding die je normaal toevoegd voor een week, en voeg de tweede helft toe na een dag of 3-4. Gebruik je netto ongeveer net zo veel voeding maar belast je de planten minder, meer ruimte voor zuurstof in water, en minder ph schommelingen. In aarde of cocos gooi je ook je ook niet een week aan direct opneembare voeding in de pot.

 

Als je weer eeh ph meter EN ec meter hebt dan is het veel makkelijker achterhalen. Stijgt de EC en daalt de ph dan is je ec te hoog. Dat wil nog niet direct zeggen dat het te hoog is in het algemeen maar mogelijk is er een situatie waarin ze wel goed transpireren en dus drinken maar niet goed voeding op kunnen nemen (zoals een verkeerde start ph of grote npk ratio mismatch) , dan blijft er relatief meer voeding achter in het vat dan water en stijgt de ec en daalt de ph.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

biocarbinaat? kan ik die bakken :D?

 

ze drinken goed, 35-40L in 4-5 dagen gewoon zoals normaal. maar ik haal meestal niet de laatste 5-10L uit de bak, jij adviseert dus bij het vernieuwen van me reservoir om alles eruit te halen en te vernieuwen om de evt extra overgebleven voeding te voorkomen?

 

ik heb tot voor deze ronde ook nooit PH+ gebruikt. deze ronde nieuw gekocht. ik heb dit reservoir aangemaakt met een voedinglijst van 30L op 50L water. waar ik het oude water wel uit gehaald heb. vandaag in iedergeval al verbetering geboekt ten opzicht van alle vorige dagen.

 

niemand ervaring met een voedingsfles waar gewoon een keer slechte voeding inzit ofzo?? foutje van de fabriek? ik heb het bij allebei tot nu toe het ergst in de groei en alleen die groeivoeding is nieuw.. normaal nooit problemen gehad met zelfde voedingslijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

drinken goed, 35-40L in 4-5 dagen gewoon zoals normaal. maar ik haal meestal niet de laatste 5-10L uit de bak, jij adviseert dus bij het vernieuwen van me reservoir om alles eruit te halen en te vernieuwen om de evt extra overgebleven voeding te voorkomen?

Normaal gesproken neem ik die moeite ook niet meer, misschien 2 keer per ronde, maar gezien je ph problemen zou ik dat zeker doen ja. 5L van 40 is wel netjes maar toch ff wat anders dan 10 van 35L. Ik gooi er uit luiheid wel's een paar liter gedemineraliseerd water bij om dat restje te verdunnen.

 

Ze nemen nooit precies op wat je geeft, dus er kan bijvoorbeeld meer P en S achterblijven in je reservoir dan N en K. Als je tot een kwart er in laat zitten dan begin je al met een onbalans in de voeding, wat weer tot ph schommeling leidt als de npk ratio (en andere elementen) te ver afwijkt van de werkelijke behoefte. Ik ken mensen die alleen op bloei voeding NFT-en en anderen op alleen groei, dus zo precies komt het ook niet maar in combinatie met relatief hoog voeden en andere factoren kan het een sneeuwbal effect veroorzaken.

 

Misschien is die nieuwe groeivoeding wat geconcentreerder dan je gewend bent? Ik meet weinig maar in het geval van problemen is een ec meter wel een must.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd is het zonder EC meting (verloop of niet en welke waarden) gissen waar het op de ph aankomt als de planten niet veel laten zien in een recirculerende opstelling. het vat aanvullen na een meting van het vat met 'dezelfde' waarden kan voor een onbalans zorgen of kettingreactie, zonder EC meter heb je hier helaas geen inzicht in al merk je het wel op de ph meter.

 

als je EC op zou lopen tot 2 met Aqua dan zit je ruim over de max (1.6-1.8 meen ik volgens schema) en vreet het wat je aan ph+ toe voegt omdat de voeding zeer zwaar buffert, zo erg dat het de bicarbonaat buffer van het water breekt (ik weet niet of ik het zo goed zeg) en je ph niet te regelen valt, alles heeft invloed dan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt niet toevallig die kleikorrels vernieuwd of bijgevuld he ? Want die dingen kunnen de Ph ook beinvloeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een nieuwe EC meter gekocht, blue lab. Zal vanavond even meten en updaten.

 

Je hebt niet toevallig die kleikorrels vernieuwd of bijgevuld he ? Want die dingen kunnen de Ph ook beinvloeden.

 

Ja dat heb ik wel, maar ik laat deze altijd eerst ff rond spoelen in schoon water dit gooi ik weg en daarna maak ik me voedingsbak. Uiteraard wel voor ik de ronde begon. Niet tijdens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag PH en EC gemeten:

 

grote planten

PH : 4.4

EC : 3.6(ec), 1780(ppm500), 2500(ppm700)

 

kleine planten

PH: 4.3

EC : 2.7, 1360(ppm500), 1910(ppm700)

 

dus ik zit er met me ec dik naast op 1 of andere manier. Dit ondanks dat ik al minder geef dan de canna lijst.

Maar voorheen had ik wel een EC meter en die gaf het altijd aan in "ppm" en toen dacht ik altijd goed te zitten omdat die waarschijnlijk in "ppm500" rekent? want als je die waardes deeld door 1000. dus bijv met de waarde hierboven: 1360:1000=1.36EC. Maar ik weet niet meer hoe ik aan het idee kwam dat het zo werkte.?

 

iemand een idee naar welke ik kijk? want als ik naar EC moet kijken zat ik wel erg hoog terwijl ik niet eens zo extreem geef, naar mijn idee dan?

 

mijn kraanwater heeft trouwens een EC van 0.5

 

vervolgens heb ik de reservoirs wat bijgevuld met water om de EC omlaag te krijgen en de PH omhoog. Enkel ging de EC bij het kleine hok niet omlaag. na ongeveer 10 liter bijvullen waren de waardes:

 

grotere:

PH : 5.7

EC : 2.3

 

kleinere

PH : 5.9

EC : 2.7

 

na het starten van de pomp zullen de ph waardes nog iets zakken.

 

maargoed wat zal ik doen?

 

ga ik morgen de boel spoelen met water met PH5.5 ofzo tot alle voeding eruit is en dan een nieuwe bak aanmaken op PH5.5 en EC 1.8-1.9?

 

of zal ik het gewoon nog even afwachten aangezien ze er wel goed uitzien?

 

gr WW

 

gallery_19704_13994_2174868.jpg

 

gallery_19704_13994_2145731.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat verklaart het wel. Dat is veel te hoog. Die ppm waardes zijn simpele conversies van de EC waardes voor het gemak van gebruikers die ppm gewend zijn, is niet een aparte meting ofzo. Met andere woorden kijk naar de EC.

 

1.8-1.9 is nog steeds veel te hoog voor nft. En Ph 5.5 is te laag om mee te starten.

 

Probeer eerst eens 1.4-1.5 met ph 5.8-6.2. Dan een dag later weer meten. Als de ph weer daalt en de ec stijgt zit je nog steeds te hoog. In een efficient nft systeem is die 1.4-1.5 nog steeds niet aan de lage kant dus denk niet dat je dan aan het ondervoeden bent. Met jouw 0.5 ec kraanwater zou ik op 1.1-1.3 ec draaien.

 

Verbaast me dat je wortelen nog leven met zulke hoge ec en lage ph,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er vandaag mee aan de slag.

 

Spoelen met kraanwater tot EC 1.1, en dan ga ik een nieuw voedingsvat maken met EC 1.3 en ik zal de PH ergens rond de 5.8-5.9 houden.

 

En dan maar is kijken hoe ze zich houden.

 

Volgens de Canna behoor ik de PH wel af te stellen op 5.2, Maargoed dit zal niet zoveel uitmaken, als het zichzelf reguleert zal die dat ook wel omlaag doen. Ik zal de voedingslijst ook nog update later.

 

Grt WW

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je ph dan nog niet goed is maar je ec is al onder de 1..

Gewoon wat voeding in het spoelwater ec 1.0 ofzo,

Zodat ze in ieder geval nog wat voeding aan de voetjes hebben

 

Moet wel zeggen ondanks de hoge ec waardes zien ze er nog goed uit :o

 

Edited by GlennH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...