Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
high time

Eerste Eigen Kweek: Scrog Triple Cheese Barney's

Recommended Posts

Na enige ervaringen bij vrienden, besloten om zelf een tentje in te richten.

 

setup:

tent 120x120x170

400W hpi/hps

plagron growmix

35l potten

300m³ afzuiging

pc ventilator als inlaat

 

In het begin had ik nogal wat last met mijn luchtvochtigheid (rond de 50%), maar heb mistmaker aangeschaft en ze stonden er meteen beter bij.

Binnen 2weken denk ik ze op 12/12 te zetten, hoop tegen dan mijn netje aardig vol te krijgen.

Ik moet toegeven dat het niet de eerste keer is dat een plantje zie groeien, maar wel mijn eerste eigen plantjes en het forum al door en door gelezen dus ik ben benieuwd :P

 

al enkele foto's na week 5 ;)

 

 

 

gallery_45709_18692_1084889.jpg

 

gallery_45709_18692_41902.jpg

 

gallery_45709_18692_683377.jpg

 

gallery_45709_18692_1400455.jpg

 

 

gallery_45709_18692_693819.jpg

 

Indien jullie nog tips of advies hebben hoor ik ze graag :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

neem een scrogg net IPV zo een elastiekje. (zo te zien)

 

straks trekt je plant je net mee IPV dat je de plant met het net mee laat groeien.

 

succes ermee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@djbroertje

 

bedoel je het net dat ik nu gebruik maken uit een vaste constructie zoals metaal of touw zonder rek ?

Dit was ik eerst van plan, maar zag dit netje in de growshop en ben voor het gemak gegaan en mij dit elastische netje aangeschaft :P

Verder vind ik het wel gemakkelijk dat het net elastisch is, dit maakt het makkelijker om te weven en ik heb wel nog wat ruimte in mijn hok qua hoogte dus ik hoop hier weinig tot geen problemen mee te krijgen ^_^ maar zal het zeker een andere keer is proberen met stalen rooster of dergelijke, alvast bedankt voor de tip ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

planten zijn erg sterk met groeien, daarom een metalen rekje tuingaas of zo.

de hoogte zal geen probleem zijn maar de takken goed in model/op zijn plaats krijgen en houden wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit weekend tijd voor in bloei te zetten, maar heb kleine witte soort larve-achgtige insecten opgemerkt in de bodem van de schaal die onder de pot staat. Verder is er niets te zien aan de planten en zien ze er gezond uit, maar vraag mij toch af wat het zijn en of het kwaad kan. Op de foto is het misschien niet zo goed te zien, maar als ik onderaan water geef zie je de beestjes bewegen.

 

gallery_45709_18692_1465203.jpg

 

Als iemand weet wat het is en hoe/of ik het moet bestrijden,

let me know ;)

 

@djbroertje

 

Bedankt voor de tip ;)

Ik zal tegen volgende keer wel eens iets in elkaar knutselen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien larven van de varenrouwmug die leggen hun eitjes graag in de aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien larven van de varenrouwmug die leggen hun eitjes graag in de aarde.

 

Kan dit kwaad voor de planten ?

aangezien ik ze in bloei wil zetten ;)

indien ik ze zou moeten bestrijden doe ik het liever nu nog voor ik ze 12/12 zet

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb dit even opgezocht ;)

 

Varenrouwmug zijn kleine insecten die vaak worden gevonden in kassen en rond indoor potplanten. Ze worden aangetrokken door de vochtige omstandigheden en leggen honderden eieren in warme, vochtige grond. De eieren komen snel en kleine larven ingraven in de grond, waar ze zich voeden met verschillende soorten schimmels en soms de wortels van planten. Hoewel ze over het algemeen niet planten te doden, ze zijn een plaag en kunnen interfereren met de groei, bloei en vruchtvorming.

Identificatie

 

Varenrouwmuggen zijn kleine insecten die een zekere gelijkenis muggen dragen, hoewel ze veel kleiner. Zij kunnen grijs of zwart van kleur zijn en delicate doorschijnende vleugels. Als een mug, die een langwerpig lichaam en dunne, dunne benen. Adult varenrouwmug zijn arm vliegers; ze zijn meestal te zien lopen op de bodem rond planten.

Effecten

 

Hoewel varenrouwmuggen vaak alleen gezien als hinderlijk kunnen ze ernstige schade aan planten veroorzaken. Volwassenen zijn onschadelijk. De larven hol in de grond of media planten worden gekweekt in en voeden de wortels. Dit kan leiden tot dwerggroei van planten en gewassen verlies in commerciële kassen. Vermoed wordt, hoewel niet zeker kan dat varenrouwmuggen bijdragen aan de verspreiding van plantenziekten. Varenrouwmug zijn onschadelijk voor mens en dier; ze bijten niet of dragen schadelijke microben.

Preventie / Solution

 

Er zijn verschillende opties beschikbaar voor het terugdringen of uitbannen schimmel mug besmettingen. Het meest populair is het gebruik van Bacillus thuringiensis var. israelensis, een soort bacterie die varenrouwmug doodt zonder nadelige gevolgen voor de aangetaste planten. Dit product wordt vaak aangeduid als BT, en wordt verkocht onder de merknaam "Gnatrol." Andere controlemaatregelen die met een hoge mate van succes zijn onder vangplaten, parasitaire nematoden zoals Scanmask en pyrethrine, die is gevonden in vele merken van chemische insecticiden.

Overwegingen

 

De aanwezigheid van varenrouwmug kan een probleem zijn in het beheer van potplanten of een kas aan te geven. Meestal is dit een gevolg van teveel water geven, maar bepaalde soorten planten van media kan ook leiden tot gunstige voorwaarden voor de groei van schimmels en gnat parasitaire aandoeningen. Compost die voor minder dan een jaar ouder is geworden snel vervalt. Dit leidt tot problemen zoals schimmelvorming, slechte beluchting van de bodem en trekt varenrouwmug.

Expert Insight

 

Rauwe aardappelen kan worden gebruikt om schimmel muggenlarven op te sporen en om de respons op de maatregelen op de voet volgen. De larven worden aangetrokken aardappelen gesneden en verzamelen te voeden op het oppervlak. Aardappelen worden meestal gesneden 1/4 tot 1/2 inch dik hiervoor en segmenten worden op het oppervlak van de bodem of potting media geplaatst. Na vier uur, kunnen de larven op en onder de aardappelschijfjes worden geteld om te bepalen hoe ernstig aangetaste plant is. Herhaling van deze test volgende controlemaatregelen kunnen een waardevol inzicht in de vraag of de gekozen methode succesvol was geven.

 

 

dus het wordt dit weekend op zoek naar Gnatrol <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

tijd voor wat nieuwe foto's ;)

 

gallery_45709_18692_234494.jpg

 

gallery_45709_18692_787676.jpg

 

gallery_45709_18692_806629.jpg

 

gallery_45709_18692_867913.jpg

 

gallery_45709_18692_937409.jpg

 

gallery_45709_18692_548951.jpg

 

Ik denk dat de achterste plant een fosfortekort heeft, maar is er iemand die mij dit met zekerheid zou kunnen zeggen ?

Slechts enkele bladeren vertonen kleurafwijking, heb ze er afgehaald om foto van te nemen, verder zijn lijkt de rest van de plant het wel goed te doen ^_^ hoop ik in ieder geval :lol: Is een fosfortekort schadelijk voor opbrengst/kwaliteit ? En wat kan ik hier aan doen of gewoon verder doen zoals ik bezig ben ? Iemand ervaring mee ?

 

 

gallery_45709_18692_1529537.jpg

 

gallery_45709_18692_1409986.jpg

 

gallery_45709_18692_1511.jpg

 

of ben ik fout en is het probleem met de voeding ? Ik volg het schema van plagron, maar geef geregeld eens gewoon afgezuurd water langs onderen (ze krijgen maximum 2l per plant per dag, afhankelijk hoe droog ze staan). Mijn ph probeer ik tussen 6 en 6.5 te houden, maar kan enkel mijn water testen (heb geen ph-meter voor in de grond).

 

Heb dan toch geen Gnatrol gekocht, vond dit op het forum:

http://www.wietforum.nl/topic/114250-varenrouwmug-simpelbiologisch-bestrijden-binnenbuiten/page__fromsearch__1

 

Persoonlijk geloof ik ook meer in huishoudmiddeltjes dan producten uit een fles, maar voeding vind ik toch een must. Al resultaten gezien zonder voeding, maar die vielen serieus tegen (ga misschien een volgende keer bio van plagron gebruiken ipv terra-voeding) ;)

 

Heb ditmaal knoflookpoeder geprobeert (kaneel volgende keer). Het lijkt zijn effect te hebben, maar het is enkele dagen afzien vooralleer de geur verdwenen is :blink:

 

Indien nog tips, laat maar komen :D

ik zal er wel nog een tijdje mee bezig zijn, maar probeer ze zeker allemaal uit (kan er alleen maar uit leren) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

progress :P

 

gallery_45709_18692_1497245.jpg

 

gallery_45709_18692_1016336.jpg

 

gallery_45709_18692_362998.jpg

 

gallery_45709_18692_921509.jpg

 

gallery_45709_18692_1599120.jpg

 

gallery_45709_18692_95337.jpg

 

achterste plant heeft wat last van TMV :(

Slechts enkele bladeren dus hopen dat het goedkomt :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker bezig high time, ik ga je zeker volgen!

 

voor 2 planten is dat een aardige jungle daar, hoe doe je dat? Fim je ze meerdere malen ofzo?

Ook zijn die best al groot na 2 weken, mijn zijn maar half zo groot na 2 ! Zijn het autoflowers? Heb je ze overgepot of rechtstreeks in het grote medium? En heb je je medium paar dagen vooraf al doordrenkt met water?

 

grtzz

 

Oh en ben je nu al van die varenvrouwmug af? Ik had daar mijn eerste kweek last van, ik heb toen 'Bioquant Ivermec' gekocht, heb dat spul 2-3 weken met mijn water gemixt en was er volledig mee klaar! is ook 100% biologisch afbreekbaar, kan geen schade doen aan je plantje

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker bezig high time, ik ga je zeker volgen!

 

voor 2 planten is dat een aardige jungle daar, hoe doe je dat? Fim je ze meerdere malen ofzo?

Ook zijn die best al groot na 2 weken, mijn zijn maar half zo groot na 2 ! Zijn het autoflowers? Heb je ze overgepot of rechtstreeks in het grote medium? En heb je je medium paar dagen vooraf al doordrenkt met water?

 

grtzz

 

Oh en ben je nu al van die varenvrouwmug af? Ik had daar mijn eerste kweek last van, ik heb toen 'Bioquant Ivermec' gekocht, heb dat spul 2-3 weken met mijn water gemixt en was er volledig mee klaar! is ook 100% biologisch afbreekbaar, kan geen schade doen aan je plantje

 

Ik heb mijn zaden laten ontkiemen in glas met water en vervolgens eerst in een klein potje laten groeien op de vensterbank tot de eerste blaadjes erdoor kwamen. Nadien pas in mijn tentje en grote potten gezet en deze 2dagen voordien al eens 2l water overgoten. Verder heb ik ze om en bij 6weken laten groeien vooraleer in bloei te zetten en nee, geen autoflowers die bloeien uit zichzelf :P

Fimmen doe ik niet, heb ze wel getopt vanaf de 3de internode en vervolgens de onderste scheutjes verwijdert zodat ik maar 4 hoofdtakken overhou. Van die muggenlarven ben ik na 1keer lookpoeder door mijn water te mengen ook vanaf (zie ze toch niet meer) :D

maar toch het product waar jij over spreekt eens opzoeken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bioquant Ivermec is praktisch goed tegen de meest voorkomende plagen bij kwekers, ik ken mensen die heel hun kweek hier een paar druppels van bij hun water mixen, 'beter voorkomen dan genezen' ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bioquant Ivermec is praktisch goed tegen de meest voorkomende plagen bij kwekers, ik ken mensen die heel hun kweek hier een paar druppels van bij hun water mixen, 'beter voorkomen dan genezen' ,

 

Vind alleen het product in spray-vorm, om de bladeren van de planten te bespuiten. Zeker dat dit geen kwaad kan om gewoon bij het water te doen ? Ga er volgende keer zeker is naar vragen in de growshop ;)

 

Mooie planten hoor. Wow!

 

doe men best :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Einde van de 3de week bloei, lijken mij alletwee goed te gaan :P

 

gallery_45709_18692_1105316.jpg

 

gallery_45709_18692_1058021.jpg

 

gallery_45709_18692_1492069.jpg

 

gallery_45709_18692_1543146.jpg

 

gallery_45709_18692_1717063.jpg

 

enkele zonder hps, voor de liefhebbers ;)

 

gallery_45709_18692_334877.jpg

 

gallery_45709_18692_220675.jpg

 

gallery_45709_18692_79866.jpg

 

gallery_45709_18692_1252896.jpg

 

gallery_45709_18692_645730.jpg

 

gallery_45709_18692_1348079.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Einde week 5 van de bloeiperiode,

 

gallery_45709_18692_1477017.jpg

 

gallery_45709_18692_1638730.jpg

 

gallery_45709_18692_325227.jpg

 

gallery_45709_18692_1086009.jpg

 

gallery_45709_18692_472933.jpg

 

gallery_45709_18692_1579396.jpg

 

gallery_45709_18692_1291981.jpg

 

gallery_45709_18692_1199061.jpg

 

gallery_45709_18692_32115.jpg

 

gallery_45709_18692_1260416.jpg

 

gallery_45709_18692_252939.jpg

 

Ik heb (volgens mij) een stikstoftekort bij de voorste <_<

 

gallery_45709_18692_1393385.jpg

 

gallery_45709_18692_632428.jpg

 

Iemand die mij kan vertellen of ik juist ben ? Heb al gelezen dat dit normaal is en vaak voorkomt naarmate het einde van de bloeitijd, maar vroeg mij af of dit nog niet te vroeg is. Aangezien ze nog zeker 3weken moeten wil ik deze niet verpesten door meer voeding voeding te geven of dergelijke. Is er iemand die mij kan vertellen wat ik hier verder aan kan doen ? Volgens het voedingschema moet ik nog een week wachten alvorens ik de bloeivoeding iets mag opkrikken dus ik ben niet happig om nu al meer voeding te geven :P

verder gaan ze, lekker naar mijn mening natuurlijk :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker hier! Hoe hoog hangt je lamp?

 

Is idd N tekort ofwel door voeding of omdat dat de bladeren zijn die een beetje in de schaduw zitten. Weet niet wat voor voeding je geeft maar bloei voeding is vaak N arm, dus een scheutje groei voeding zou geen kwaad kunnen. Maar niet te druk om maken, vergeling van onder gebeurt vaker in de tweede helft van de bloei.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kaak

 

Ik gebruik Plagron bloom NPK(2-2-4) en green sensation NPK(0-9-10) als booster.

met als verhouding 4ml en 1ml / liter water. De lamp hangt op 70cm.

Wat zou je mij aanraden ? 1ml plagron grow NPK(3-1-3) toevoegen aan de volgende waterbeurt of mag dit iets meer zijn ?

En geef ik dan wat minder van de andere voeding of gewoon de groeivoeding extra erbij ?

alvast bedankt voor je advies ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind ze ook wat ondervoed uitzien. Die Plagron Bloom is dat een algemene bloeivoeding voor op aarde? In principe zouden de planten het goed moeten doen op die voeding dan. Dus als dat je hoofdvoeding is zou ik 25% extra geven van die voeding.

Ik zie net dat je 1ml grow wil toevoegen, dat is ook 25%.

de groeivoeding extra erbij ?

Yep, dat zou ik doen.

Succes! :)

 

Voor de rest zien je planten er nog steeds supermooi uit dus ga zo door!

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja probeer dat eens in die verhouding, mss zelfs 50/50 voor een paar dagen.

 

Hangt je lamp zo hoog om het hele oppervlak te belichten? Normaal kun je een 400W lager hangen maar als je op 70cm heel weinig licht op de wanden hebt is dat perfect! Ik zou zeggen, hang hem zodanig laag dat de planten goed belicht worden met zo min mogelijk direct licht op de wanden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zwemvis

 

ja dit is een algemene bloeivoeding voor op aarde.

en bedankt, ik hoop dat ze mooi blijven tot de oogst :P

 

@kaak

 

Ik mag volgens het voedingsschema deze week 25% meer geven, dus ipv 4ml 5ml bloeivoeding.

Ik ga ze dan ook enkele dagen 1ml groeivoeding bijgeven en kijken hoe ze hierop reageren.

Nu was mijn vraag of ik nu geen overschot bij de andere voedingsstoffen ga krijgen ?

 

De lamp hangt zo hoog omdat ik het moeilijk heb om de temperatuur onder de 27°C te houden, maar heb nog een extra ventilator besteld en ik hoop als die er is dat ik de lamp opnieuw wat kan laten zakken ;)

 

Bedankt voor de adviezen, zelf zal ik niet snel prutsen met voedingen en meer geven dan het schema voorschrijft al zeker niet

dus vraag ik het liever eerst aan jullie voor ik iets verkeerd doe :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hola, ik zou de 5ml voeding die je nu mag geven voor 2/3 uit bloei voeding laten bestaan en 1/3 groei. Dus zelfde hoeveelheid voeding maar andere samenstelling. Lijkt me stuk dat je daar een overschot van zou krijgen. We willen alleen dat je in verhouding iets meer N hebt.

 

Nog over de lamp, ik zou hem laag hangen. Je kweekt op een groot oppervlak dus hang hem op zo'n hoogte dat de footprint volledig op je planten valt en zo min mogelijk op de wanden. Ten eerste is 27 graden onnodig laag, ze kunnen makkelijk 28-29 hebben. Ten tweede gaat je hitte niet omhoog als de lamp naar beneden zakt, enkel de stralingswarmte. En aangezien je met 400W kweekt kan die lamp nog wel 20cm naar beneden voordat er echt meer stralingswarmte opkomt. Je ruimte temperatuur zal dus hetzelfde blijven. Nogmaals, kijk naar je footprint dat zo veel mogelijk licht direct op je planten valt, en niet lager dan dat!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

oké, bedankt voor de tip. Heb ze afgelopen waterbeurt 4ml bloei en 1ml groei gegeven, zal er 3 en 2 van maken voor de komende paar dagen ;)

ga vanavond meteen de hoogte aanpassen :P en idd qua temperatuur kunnen ze het wel hebben, maar krijg toch wat schrik als ik hier sommige verhalen hoor over herma's en verbrande toppen en dergelijke. Zeker als mijn temperatuur tegen de 30 aanloopt, daarom hou ik die liever uit voorzorg wat lager. Verder denk ik er aan om mij een 2de termometertje te kopen die ik elders uit het licht kan hangen om mijn ruimtetemp beter te kunnen meten. (nu in volle licht, zie foto) Waarschijnlijk heeft de stralingswarmte ervoor gezorgd dat temperatuur oploopt in de termometer, maar mijn omgevingstemp niet zoals je zegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...