Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietbladeren

Sta Voor Een Raadsel (Mapito)

Recommended Posts

Goedeavond,

Sta voor een raadsel,me drain is goed (de laatste druppels uit de pot gemeten) en het laatste restant van de bak.

In EC 1.4 PH 5.5

uit :EC 1.5/1.6 PH 6.0/6.1

3 planten hebben een calcium probleem (ook deze potten apart gemeten)

Er is gewoon 7 vingerig blad aanwezig dus naar hun zin hebben ze het volgens mij

Temp is goed en LV ook.

Wie o wie.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatuur mischien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

blokkade in je dames... want ze nemen amper voeding op... of zit ik er dan naast? wat is de Ec van je eigen water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom ben je er zo zeker van dat er sprake is van een calcium-probleem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zegt dat je planten het naar hun zin hebben , dus neem ik aan dat ze er goed uitzien , plaats eens een foto .

 

Hoe groot zijn ze , zit jij in de groei of bloei ( geef je de juiste voeding )

 

Ik zou me nog niet druk maken , gewoon de volgende keer iets minder voeding en kijken hoe dat uitpakt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

blokkade in je dames... want ze nemen amper voeding op... of zit ik er dan naast? wat is de Ec van je eigen water?

0.6

Waarom ben je er zo zeker van dat er sprake is van een calcium-probleem?

Laat ik het zo zeggen er is waarschijnlijk een blokkade en waar dit van komt ja dat is nou net de vraag.Het zijn er 3

De rest is mooi groen geen gele bladpunten of krom trekkende blad punten.

Je zegt dat je planten het naar hun zin hebben , dus neem ik aan dat ze er goed uitzien , plaats eens een foto .

 

Hoe groot zijn ze , zit jij in de groei of bloei ( geef je de juiste voeding )

 

Ik zou me nog niet druk maken , gewoon de volgende keer iets minder voeding en kijken hoe dat uitpakt .

geef bio nova A + B

Ze zijn een cm of 30

Zit nog in de groei (wel al 12/12)ze staan 2 weken en 2 dagen.

10 dagen voorgroei gehad en het is amnesia 11 ltr potten

Geef 1 x per week peroxide mee

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik gebruik waterstofperoxide maar niet 1 x per week .

3 x per kweek is meer dan genoeg 1 x voor de kweek ( bij het spoelen ) , 1 x halverwege en 1 x aan het einde van de kweek .

 

Misschien effe geen peroxide meer geven en kijk eens op de site van bio nova wat zij adviseren over peroxide .

 

 

Hai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik het zo zeggen er is waarschijnlijk een blokkade en waar dit van komt ja dat is nou net de vraag.Het zijn er 3

De rest is mooi groen geen gele bladpunten of krom trekkende blad punten.

 

Dus als ik het goed begrijp zijn de puntjes van de bladeren bij de 3 planten die er wat minder bij staan wat geel aan het worden en naar beneden aan het hangen?

Als dat het geval is zou ik eerder zeggen te veel voeding, maar zonder foto's blijft het gokken.

 

 

Wil je duidelijkheid, dan zal je zelf eerst duidelijkheid moeten geven en even wat foto's moeten plaatsen.

Wat voor soortje heb je staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, foto's!

 

Wanneer heb je voor het laatst je Ec-meter gecalibreert?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben Ca tekort/blokkade kenmerken,maar geen gele bladpunten dat is het vreemde.

En foto's word lastig,ik ga niet met een tel naar locatie en heb geen camera.

Het soort is amnesia

Ec meter ijken:Dat is een week geleden gedaan,maar zal nog ff wat ijkvloeitstof halen.

Wat ik nog vergeten ben is dat ik gister nog wel wat spint zag een enkele,maar het zit er wel

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn het de planten die het meeste licht krijgen, hoe vaak krijgen ze water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ca probleem waar water hard genoeg is, ph niet boven de 6 in de drain en de EC niet halve punten afwijkend op de meter?

Als het al eerder zichtbaar was waarom niet een bladdouche bij die 3 met een Calgel oplossing om echt zeker te weten dat het in die hoek ligt?

 

Mogelijk een water geef probleem?

Dat ze te lang te nat staan oid?

Als je wortels niet zo lekker gaan dan gaat de plant ook rare kuren vertonen (dit meet je amper) boven de grond, niet op kunnen nemen van stoffen is er oa 1 van, en jij maar anticiperen op wat je waarneemt in blad :ph34r:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel veel moeten spoelen om de EC omlaag te krijgen in de mapito.(dacht altijd dat je niet over kon bewateren op mapito)

Ik heb om de 2 dagen van bovenaf gegeven totdat de EC lager was, nu heb ik 4 dagen gewacht met geven(totdat de potten licht waren) en gister voor de eerste keer van onderaf gegeven.

Wil nu een water geven om de 3 dagen eb en vloeden.

 

@ lostchild

Een tip als dat het probleem is ?

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe heb je gespoeld dan?

Toch niet met alleen water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel veel moeten spoelen om de EC omlaag te krijgen in de mapito.(dacht altijd dat je niet over kon bewateren op mapito)

Ik heb om de 2 dagen van bovenaf gegeven totdat de EC lager was, nu heb ik 4 dagen gewacht met geven(totdat de potten licht waren) en gister voor de eerste keer van onderaf gegeven.

 

Nogmaals, hoe heb je gespoeld/opnieuw ingewaterd?

Water door medium totdat waarden gelijk waren en toen ingewaterd of heb je om de 2dagen lage EC gegeven en zo stukje bij beetje omlaag na constatering te hoge EC en spoelen nodig?

 

Is mij niet echt duidelijk, ik was zo 'dom' om de pito niet in te wateren met 1.5 en denken dat door geven 1.2 ik er wel kwam :spell:

Ook nooit verder gegaan met pito daarna, ik maak nog wel eens een 'foutje'..

 

Foutje is best snel gemaakt en kan op hydro voor flink wat gezoek zorgen: wat heb ik nu niet goed gedaan?

 

Als je echt een ca probleem hebt heb je in tijd van 2dgn beginnende roestgaten in je blad zitten op hydro :book:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je om de 2dagen lage EC gegeven en zo stukje bij beetje omlaag na constatering te hoge EC en spoelen nodig?:

Indd zo heb ik dat gedaan en dat was na 2/3 "spoelen" goed

Daarna begonnen met een 1.4 als ik het goed heb en anders was het 1.5 , toen meteen voor de eerste keer van onder gegeven.

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat wat je nu ziet aan je planten de zichtbare schade is van de overbemesting (te hoge Ec). Als je nu de Ec goed hebt zou deze schade beperkt moeten blijven en hoef/kun je nu verder niks meer doen.

 

Als je een te hoge Ec constateert moet die zsm naar beneden, jij hebt daar langer over gedaan dan goed is.

 

Hou ook in het oog dat hoe minder vaak je bemest hoe makkelijker het is dat de Ec in je substraat weer omhoog gaat. Al geef je maar een 0.1 meer dan je planten nodig hebben, als je eens in de drie bewatert halen je planten meer water als voeding uit je substraat wat gelijk is aan oplopende Ec. Vaker bewateren is beter imo, kun je niet zo vaak bewateren dan dien je dus je Ec nog beter in de gaten te houden en hoogstwaarschijnlijk is het dan ook beter een lagere Ec in te wateren.

 

Je kunt veel beter iets te laag zitten dan iets te hoog.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

lees ff goed terug ik ga niet alles 2 keer herhalen,met alle respect

 

Ik vermoed dat wat je nu ziet aan je planten de zichtbare schade is van de overbemesting (te hoge Ec). Als je nu de Ec goed hebt zou deze schade beperkt moeten blijven en hoef/kun je nu verder niks meer doen.

 

Als je een te hoge Ec constateert moet die zsm naar beneden, jij hebt daar langer over gedaan dan goed is.

 

Hou ook in het oog dat hoe minder vaak je bemest hoe makkelijker het is dat de Ec in je substraat weer omhoog gaat. Al geef je maar een 0.1 meer dan je planten nodig hebben, als je eens in de drie bewatert halen je planten meer water als voeding uit je substraat wat gelijk is aan oplopende Ec. Vaker bewateren is beter imo, kun je niet zo vaak bewateren dan dien je dus je Ec nog beter in de gaten te houden en hoogstwaarschijnlijk is het dan ook beter een lagere Ec in te wateren.

 

Je kunt veel beter iets te laag zitten dan iets te hoog.

Thx ik ga gewoon wat lager insturen vanaf nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou goed in de gaten dat je moet insturen op de behoefte van jouw planten in jouw situatie. Het is zelfs goed mogelijk dat niet ál jouw planten evenveel voeding nodig hebben, planten die meer licht vangen hebben meer nodig als andere die minder krijgen. In de loop van de cyclus verandert de behoefte ook.

 

Stel je je substraat voor als een bord eten met aardappels (het water) en vlees (de voeding). Je krijgt een bord voorgezet met 10 halve aardappels en twee karbonaadjes, deze hoeveelheden zijn een vast gegeven. Daar mag je het drie dagen mee doen.

Eet je nu elke dag drie aardappels en een kwart karbonaadje dan heb je na drie dagen nog één stukje aardappel en 1,25 karbonaadje liggen. Dit is een andere verhouding dan die waar je mee begon. Er ligt nu veel minder water (de aardappels) als voeding (de karbonaadjes) op het bord. M.a.w., na drie dagen heeft je bord (je substraat) een veel hogere Ec waarde dan toen je je bord voorgezet kreeg. Kiep je na drie dagen nu weer 10 halve aardappels en 2 karbonaadjes bij wat er nog op je bord ligt en eet je weer gedurende drie dagen hetzelfde dan krijg je een ophoping van karbonaadjes.

 

Op een gegeven moment heb je zoveel karbonaadjes op je bord liggen in verhouding tot de aardappels dat je niet goed begint te worden van die berg karbonaadjes, je krijgt last van overbemestingsverschijnselen! :head_hurts_kr:

 

Nogmaals, hoe meer tijd er tussen twee bewateringen zit hoe waarschijnlijker het is dat de Ec in je substraat onstabiel is en op begint te lopen. En dat terwijl je je Ec zo stabiel mogelijk wilt zien te houden voor het mooie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb precies hetzelfde probleem je hebt gewoon te hoge ec in het medium.. Ik heb al meer dan 1000ltr water met ph 5.5 en ec 0.5 door 40 18 liter potten gegooid en me drain ec is nog steeds 1.6/1.7....

 

Ff een tip: KOOP NOOIT DE COCOS BRICKS VAN RAJATRADING DIT IS ECHT HERGEBRUIKTE ROTZOOI.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dries_grower Zoveel is dat niet hoor, in verhouding, 1000 liter. De inhoud van je 40 potten is maximaal 18x40=720 liter. In de praktijk zal dat minder zijn, maar het is altijd veel meer dan de helft van 1000. Als 1000 liter niet voldoende is om je Ec voldoende te doen zakken moet je meer spoelen, er zit niks anders op.

 

Het maakt ook uit of je van bovenaf spoelt of van onderaf, van bovenaf spoelen en de potten flink laten drainen haalt je Ec sneller naar beneden dan vloeden. Ik zou met een slang van bovenaf spoelwater opgieten en de drain wegzuigen.

 

Dit is sowieso een punt van mapito e.d. wat het voor mij oninteressant maakt, de manier van bewateren. Van bovenaf is niet goed ivm algvorming en vloeden spoelt je substraat niet goed. Stel je maar eens voor hoe dat gaat. Als je vloedt vult je pot zich van onderaf, de nog in de pot aanwezige voeding wordt eerst naar boven gestuwd. Als je daarna je bak leegpompt daalt die oude voeding wel, maar wat er uit je substraat draint is eerst de nieuwe mix. Op deze manier is het veel makkelijker dat je een zoutophoping cq oplopende Ec krijgt in je substraat.

 

Ik gebruik steenwol slabs en druppel van bovenaf, op deze manier spoel ik mijn substraat veel beter door tijdens de waterbeurten. Ook geef ik vaker water per dag, veel vaker dan wat ik begrijp dat de gemiddelde mapito-kweker doet.

 

Je zou eens een poos moeten proberen uit te vissen bij welke minimale Ec waarde je planten het nog goed doen en dan proberen die waarde aan te houden. Van meer geven dan je planten nodig hebben gaan ze het niet beter doen, integendeel.

 

**Edit** Ik had niet begrepen dat jij op cocos kweekt. Maar goed, bovenstaande lijkt me ook voor jou van toepassing. Volgens mij hebben de plantjes op je foto's vooral het probleem van een onderontwikkeld wortelstelsel. Maar het kan ook zijn dat je substraat bagger is. Of een combi van te weinig wortels, te hoge Ec en bagger-cocos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat jullie beiden te vroeg met een te hoge ec zijn begonnen .

Kleine plantjes zeker als ze al in een grote pot staan hebben weinig voeding nodig . Ik hou de ec dan op 1.0 , zodra ze aanslaan en zo'n 4 á 5 nodes hebben ( ongeveer 25 tot 30 cm groot zijn ) ga ik per week de ec met 0.1 verhogen dus dan zit ik na 4 weken pas op ec 1.4 .

In de groei beter te weinig dan teveel voeding .

 

Bij eb en vloed ( zeker als de ec te hoog is ) kan je beter van boven bewateren , een teveel aan niet opgenomen voedingstoffen spoelt dan beter weg dan van onderen bewateren .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...