Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cookienl

Uitschakelkarakteristiek

Recommended Posts

Beste leden en niet leden,

 

Wat is de beste zekeringsautomaat voor deze hobby; Uitschakelkarakteristiek C of de standaard Uitschakelkarakteristiek B?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minstens c, anders schakelt hij zomaar eens uit met het starten van je lampen als t ff tegenzit.

 

Kom ik in het dagelijks leven geregeld tegen, dat ik b automaten ff vast moet houden als ik mijn apparatuur aan wil zetten op locatie. (Geen kweeklampen natuurlijk, maar idee is hetzelfde)

 

Ook hier geld... doe dit niet thuis als je niet heel precies weet waar je mee bezig bent, je speelt met levens als je loopt te kloten met electriciteit

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minstens c, anders schakelt hij zomaar eens uit met het starten van je lampen als t ff tegenzit.

 

Kom ik in het dagelijks leven geregeld tegen, dat ik b automaten ff vast moet houden als ik mijn apparatuur aan wil zetten op locatie. (Geen kweeklampen natuurlijk, maar idee is hetzelfde)

 

Ook hier geld... doe dit niet thuis als je niet heel precies weet waar je mee bezig bent, je speelt met levens als je loopt te kloten met electriciteit

Duidelijk maar is de c ook toegestaan in een normale woning? Of is dit puur industrieel?

c moet je uiteraard nooit overbelasten, schakelt niet snel genoeg uit bij overbelasting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige B automaten moet je inderdaad vasthouden of snel weer aan zetten als je een flinke haakse slijper op start.

 

 

C automaten mag je gewoon gebruiken in een woning.

Ik heb zelf een C automaat genomen omdat bij het lassen de B automaat er soms uit knalde.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zitten twee zeshonderdwatters op een B16. Nog nooit iets uitgeknald.

 

c moet je uiteraard nooit overbelasten, schakelt niet snel genoeg uit bij overbelasting.

??

Ook C-automaten schakelen uit bij overbelasting. Daar zijn ze voor. Maar B is standaard in woningen.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zitten twee zeshonderdwatters op een B16. Nog nooit iets uitgeknald.

 

c moet je uiteraard nooit overbelasten, schakelt niet snel genoeg uit bij overbelasting.

??

Ook C-automaten schakelen uit bij overbelasting. Daar zijn ze voor. Maar B is standaard in woningen.

Ik had op fora gelezen dat er bij c later word uitgeschakeld bij overbelasting en dat deze vooral bij ik geloof elektro motoren word gebruikt.

 

Er werd simpelweg geopperd hier rekening mee te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt, B schakelt uit tussen 3 en 5 keer nominale stroom

C schakelt uit tussen 5 en 10 keer nominale stroom

In beide gevallen moeten ze het 1 á 2 secondes volhouden alvorens uit te schakelen.

Voor motoren begrijpelijk want een motor trekt veel stroom als hij nog niet helemaal op toeren is en als een motor een of andere zware machine op gang moet sleuren kan dat best een aantal secondes duren.

Ik wil maar zeggen dat B voldoet als je het niet te bont maakt. Heb zelf al eens een doorgefikte (prehistorische) aardlekautomaat gehad dus meer dan twee lampen per automaat wil ik niet meer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt, B schakelt uit tussen 3 en 5 keer nominale stroom

C schakelt uit tussen 5 en 10 keer nominale stroom

In beide gevallen moeten ze het 1 á 2 secondes volhouden alvorens uit te schakelen.

Voor motoren begrijpelijk want een motor trekt veel stroom als hij nog niet helemaal op toeren is en als een motor een of andere zware machine op gang moet sleuren kan dat best een aantal secondes duren.

Ik wil maar zeggen dat B voldoet als je het niet te bont maakt. Heb zelf al eens een doorgefikte (prehistorische) aardlekautomaat gehad dus meer dan twee lampen per automaat wil ik niet meer.

Dat verschil is wel enorm, maar kan ik gelukkig toch wel af met een B.

Das niet niks een doorbrander in je meterkast.

Is dat zon oude dat als je er een tik op geeft je weet dat hij kapot is of niet.? :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 lampen op 1 groep gaat op zich prima, maar als ze op 1 schakelkast zitten krijg je ze nooit aan.

Zeker niet met een b-automaat. Misschien dat een c automaat het wel trekt.

(Ik zou trouwens niet verder dan 2kw continuverbruik willen gaan als je de bedrading niet kent.. ook al zou je in therorie 3600w mogen trekken vraag je wel om problemen met warmteopbouw als de draden of verbindingen niet 100% perfect zijn)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 lampen op 1 groep gaat op zich prima, maar als ze op 1 schakelkast zitten krijg je ze nooit aan.

Zeker niet met een b-automaat. Misschien dat een c automaat het wel trekt.

(Ik zou trouwens niet verder dan 2kw continuverbruik willen gaan als je de bedrading niet kent.. ook al zou je in therorie 3600w mogen trekken vraag je wel om problemen met warmteopbouw als de draden of verbindingen niet 100% perfect zijn)

Kabels zijn gloednieuw en door mij zelf getrokken dus heb er wel vertouwen in.

2 lampen en een kachel is in ieder geval geen succes.

De lampen dimmen licht als de kachel aanslaat maar dat is dan ook wel echt voor 1 seconde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...