Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Tryant

Gele Bladrand Onderste Bladeren

Recommended Posts

Iemand enig idee hoe dit kan?

 

Zit nu op dag 18 en zie vanaf dag 14 ongeveer gele bladranden bij de onderste bladeren.

gallery_27284_18669_2141711.jpg

 

Verder lijken de bladeren ook wel een beetje een rimpelhuidje te krijgen.

gallery_27284_18669_2930555.jpg

 

 

De lamp is 400watt en hangt op 50cm ongeveer.

Ze staan in biobizz all mix en krijgen voeding volgens het schema van biobizz(blijf wel een beetje onder hun schema).

 

Iemand enig idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die onderste blaadjes hebben hun taak volbracht en sterven af . De rest ziet er toch goed uit .

Zou me ( nog ) niet druk maken .

Lamp mag wel wat hoger .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat geef je ze precies? Hoeveelheid water, Ph, voeding, evt boosters en alles...

Temperaturen vd lucht en in de potten in orde? (Overdag en in de nacht)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die onderste blaadjes hebben hun taak volbracht en sterven af . De rest ziet er toch goed uit .

Zou me ( nog ) niet druk maken .

Lamp mag wel wat hoger .

 

Herfst komt toch pas richting het einde van de bloei?

 

Wat geef je ze precies? Hoeveelheid water, Ph, voeding, evt boosters en alles...

Temperaturen vd lucht en in de potten in orde? (Overdag en in de nacht)

 

Hoeveelheid water ik zorg gewoon dat als de potten droog zijn ze weer vochtig zijn niet zeiknat.

Ik voel ff met me vinger in de aarde of het onder de droge toplaag nog vochtig is.

Temp is overdag(voor de planten dan) 24-26 graden en snachts(overdag voor ons) verwarm ik bij naar 23 graden.

In de potten weet ik de temp niet hoe kan ik dat het beste meten?

 

Hier een schema van wat ik gegeven heb aantal is per liter.

gallery_27284_18669_13825.png

 

Als ik geen voeding gegeven heb dan was de aarde dus ook nog niet droog.

Een enkele keer heb ik alleen wat water gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tryant

Herfst komt toch pas richting het einde van de bloei?

 

 

Ja , maar niet voor de eerste blaadjes die een zaadje maakt , dit zijn de blaadjes die nog niet vijfvingerig zijn , zij hebben hun taak volbracht

 

Wat minder voeding mag ook wel gezien de grootte van de plant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vleesthermometer is een simpele manier om de temperatuur in de potten te meten. Kost een paar euro en geeft soms verrassende inzichten.

(Ik had ook een heel stel planten die raar deden... bleek dat de worteltemp niet boven de 15 graden kwam... ondanks dat de lucht in mijn ruimte warmer is)

 

Hebben die blaadjes toevallig op de natte aarde gelegen met wortelstimulator?

Daar worden ze vaak ook niet mooier van... maar kan weinig kwaad op zich

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ga ik meteen even bestellen beter een analoge of een digitale ? Of zijn ze onder de 10 euro allebij even goed of slecht ?

 

 

Wat je zegt over in het natte te hebben gelegen zou nog best eens kunnen!

Ga in de gaten houden of het erger word.

 

Rimpelige bladeren komen alsnog van de lamp te laag denken jullie?

Lees overal 400w = 40cm en heb hem al op 50cm dus had verwacht dat dit zeker veilig zou zijn.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk niet dat t veel uitmaakt wat voor een je koopt... die van mij is analoog, en kostte me 3 euro bij de supermarkt dacht ik.

Dat die bladeren wat raar zijn lijkt mij iets genetisch, zou ik ook ff aankijken.

Lamphoogte zit je wel goed mee, daar zit t m niet in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets snap ik niet , waarom de temperatuur van de bodem meten als de temperatuur niet onder de 20 graden komt . Als de potten niet op een koude betonnen vloer staan is dit zinloos .

Sterker , waarom bijverwarmen als de planten slapen , de temperatuur mag dan richting 18 graden gaan , komt de harsproductie ten goede .

Beter koop jij een tensiometer .

Share this post


Link to post
Share on other sites

bodem temperatuur meten? dat heb ik ook nog nooit gedaan.

4 belangrijke factoren om te meten

 

ph en ec

temperatuur overdags en snachts

LV

water in je aarde

Edited by Topjuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets snap ik niet , waarom de temperatuur van de bodem meten als de temperatuur niet onder de 20 graden komt . Als de potten niet op een koude betonnen vloer staan is dit zinloos .

Sterker , waarom bijverwarmen als de planten slapen , de temperatuur mag dan richting 18 graden gaan , komt de harsproductie ten goede .

Beter koop jij een tensiometer .

 

Potten staan op de grond van de tent en de tent staat op laminaat.

Moet wel zeggen dat als ik me vinger in de aarde steek deze wel erg koud aanvoelt wat dieper in de pot.

 

bodem temperatuur meten? dat heb ik ook nog nooit gedaan.

4 belangrijke factoren om te meten

 

ph en ec

temperatuur overdags en snachts

LV

water in je aarde

 

Ik gebruik biobizz aarde en voeding oftewel biologisch dan hoef ik volgens mij geen ph en ec te meten?

Temp overdag en snachts zit dus goed tussen 23 snachts en 24-26 overdag.

Lv is ongeveer 40%

Water in de aarde kan ik dus niet echt goed meten inderdaad..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te koude voetjes, te weinig water en veel teveel voeding.

Temp potten 21C en temp in hokje hoogte gewas rond de 28C, beste voor fotosynthese.

Van nat naar droog kent zijn grenzen, helemaal als er klimaat problemen zijn komt de boel niet goed op gang.

 

Plantje heeft amper voeding nodig en je geeft iedere keer en laat de aarde zwaar indrogen (kier tussen aarde in pot en potrand).

Plantje neemt maar 1/4 vd voeding in het water op de rest blijft achter in de aarde, keer op keer en door indrogen loopt de zoutconcentratie (wat die EC is) nog sneller.

 

Gaan de bladranden geel van verkleuren (verbranden) en staat helemaal los van afsterven cotelydons (wat die blaadjes zijn) Haipaaltje

 

Water geven richtlijn: 10% vd inhoud aan medium (bij aarde) om de pot goed te bevochtigen.

 

Pak een pot (11ltr?), vul die met aarde en giet er met beleid 1ltr water in.

Til deze pot op voor gewicht of zet hem op weegschaal... nu weet je wat een pot zou moeten wegen nadat je hem bewaterd hebt, dat schuift natuurlijk op als de planten groter worden maar voor begin is het een aardige manier om te bepalen.

 

Alles beter dan vinger in de aarde, wat is nat vd vinger... verschil tussen nat en vochtig is best groot :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke oke heel erg bedankt voor de info!

Tot nu toe alleen nog maar een buitenkweek gehad maargoed die krijgen ook vaak genoeg een plens regen over zich heen dus ik ben nu veel te voorzichtig met water blijkbaar.

 

Hoe kan ik de temp in de potten dan omhoogkrijgen? me afzuiging draait nu op 50% en de temp(in de tent) blijft 24-26 graden meestal meer richting 24 dus echt warm word het niet.

 

Maar is het niet zo dat bio voeding de aarde voed? dus het plantje neemt toch niks direct op?

Zo had ik het begrepen in ieder geval maar goed al doende leert men!

 

Heel erg bedankt voor je hulp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bodemleven en wortelstelsel doet zn werk veel slechter als t medium veel te koud is, daarom moet die temperatuur omhoog.

Zorg er ieder geval voor dat je water minstens 20 graden is als je ze watert, ik heb bij mij hetzelfde gedaan en de planten sprongen gelijk haast de grond uit dat de bodem op temperatuur kwam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo heb een metertje gekocht en de grond is 17 a 18 graden.

Mag dus wel wat warmer alleen geen idee hoe ik dat zal doen.

Heb ze al van de grond staan op dvd doojes ook om hoogte verschil in de planten op te vangen.

Dus zal wel meevallen hoeveel kou ze van de grond krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 18 graden zit je wel aardig goed hoor, een paar graden extra zou leuk zijn maar ik zit niet veel hoger, kom ook niet aan de 20 als ik sochtends kijk.

Zorg in ieder geval dat je voedingswater 21-24 graden is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijverwarmen tussen de potten?

 

Klik

 

Je kunt ook voor een mat gaan maar daar heb je weer een controller bij nodig anders kook je de wortels al snel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een regelaar met warmtemat is alleen lastig met hoogteverschil maar overdag is de temp in de potten gewoon 20 graden zie ik dus gaat goed!

Heb ze nu genoeg water gegeven op temp(deed al op temp maar nu ff goed meten) en ze doen het al veel beter.

 

Ik hou alleen wel omhoogstaande bladranden alsof de lamp er te dicht op zit terwijl er toch echt 50cm tussen laagste punt van de kap en de plant zit.

Daarbij heb ik ook een pc fan eraan hangen om te warme lucht van de lamp weg te blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...