Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

Gebrom In Sono-Connect Slang

Recommended Posts

Sinds gister mijn nieuwe Nicotra 1500m3 aangesloten en ben al met al erg blij. Gezien mijn LED lampen de tent flink doen opwarmen, was deze aanschaf echt nodig (had eerst een ruck160). Ik heb hem van een 34.5 graden nu teruggekregen op 26 graden, waarbij de afzuiger op 75% draait. Toegegeven, er zal wel wat drukverlies zijn gezien er hier en daar wat bochtjes in de slangen zitten, maar dit kan helaas niet anders.

 

Van de filter naar de afzuiger is een combi-connect slang aangesloten (deze hoor je totaal niet). Op de uitlaat van de afzuiger een 2 meter lange sono-connect slang. Nu valt het me bijzonder op dat de sono een enorm lage bromgeluid maakt (hoe ik hem ook positioneer). De combi slangen hoor je totaal niet, de softbox ook niet, maar de sono wel. Dat het lucht dat eruit komt geluid maakt, dat snap ik. Maar zo'n lage brom lijkt me toch niet normaal? Het ligt in ieder geval niet aan mijn fan-controller (Ecotechnics), gezien ik hiervoor verschillende afzuigers heb geprobeerd en dit nog niet eerder heb gehoord. Het is overigens de eerste keer dat ik met een sono-slang en softbox werk.

 

Zijn er dingen die ik kan doen om het lage gebrom in mijn sono-slang te verminderen of helemaal te laten verdwijnen? Of zal het stiekem toch ontstaan in m'n softbox en dat dit doorslaat naar m'n sono-slang? De softbox heb ik gewoon plat op de grond gelegd, zonder rubbertjes of iets op een houten vloer. De sono-slang maakt zo goed als geen contact met de woning, gezien ik deze 'soort van' heb opgehangen. Ik heb er ook al een combi slang op geprobeerd aan te sluiten, maar had toen hetzelfde probleem. Dus het ligt niet aan de sono an sich, heb ik weten vast te stellen.

 

Ook hoor ik graag of er manieren zijn om de luchtverplaatsing die uit de sono-slang komt, te verminderen. Zijn hier b.v. dempers voor?

 

Hoor graag jullie input :rolleyes2:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spiro buis gebruiken, hoor je niks meer en minder drukverlies gezien deze inwendig een stuk gladder is dan sono en/of combi-slang

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het idee dat er teveel lucht doorheen geblazen wordt.. in het begin van de sono slang hoor je het gebrom niet, echter wel later in de slang. Misschien een idee om de slang te knippen op het moment het begint te brommen? en dan een verloopstuk naar 400mm te zetten met een 400mm slang erop? Neem aan als de lucht er makkelijker doorheen gaat, dat de kans op gebrom en lawaai ook minder wordt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk inderdaad dat als je een bocht maakt, het gebrom erger wordt. Als ik de slang helemaal recht zet, is het een stuk minder, maar nog wel aanwezig als je je oor ertegen houdt. Vraag me dan ook af of dit 'stiekem' kan resoneren naar de buren toe..

Overigens heb ik voor het geluid van de luchtverplaatsing zojuist een broekstuk gekocht (Y-splitsing). In plaats van de 250mm die ik had, heb ik nu tweemaal 250mm aan sono-slangen. Ben erg benieuwd hoe het gaat klinken als straks de lampen aan gaan en de afzuiger gaat draaien. Mocht ik er niet mee content zijn, zal ik wel een demper halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geluid komt imo waarschijnlijk uit je box, en wordt waarschijnlijk veroorzaakt door je dimmer.

Hoor je echt helemaal niks met de slang eraf?

Je zou kunnen experimenteren met een geluidsdemper achter je box.

 

Ik zou trouwens zoinzo de box ophangen aan rubbers of desnoods op een kussen zetten oid, maar dat is mijn mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik de slang eraf haal en naar binnen luister, hoor ik wel wat lage tonen, maar niet storend ofzo. Na een meter bij de sono is dit een heel stuk erger. Het lijkt me toch niet dat deze Nicotra van MDF (die binnen ook nog eens met rubbers is opgehangen) zou moeten brommen? Overigens heb ik voor de zekerheid er 4 wasmachine trillingdempers onder gezet. En ik had begrepen dat een Ecotechnics controller geheel bromvrij zou moeten zijn. Ik heb tot op heden met geen enkele afzuiger een brom gehoord icm de Ecotechnics. Ik hoor de brom uit de sono namelijk ook als ik niets dim (op 100% dus). Pas onder de 40% gaat de brom weg. Vandaar dat ik de link had gelegd met teveel lucht door de slang.. over een paar uurtjes gaat de lamp weer aan. Ben erg benieuwd of de Y-stuk zal gaan werken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja, ik weet t ook niet.

Mijn 1500m3 stalen softbox is ook niet echt stil, ik moet ook nog ff aan de knutsel voor ik daar 100% tevreden over ben.

Toch maar ff in een kastje ophangen oid, zeker als direct nummer 2 ernaast hangt wordt t anders echt te gek..

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou.. de lampen staan aan en de afzuiger ook.. ik merk qua airflow zeker dat het minder is, maar hoor nog steeds een brom.. hier ben ik absoluut niet blij mee en baal er best van.. wat zijn m'n opties nu nog? zal een demper helpen? Vraag me af of ik deze afzuiger nog mag/kan terugbrengen naar de shop en een duurdere Lemmens bij diezelfde shop bestel.. als ik al die verhalen daarover lees, schijnt dat echt een goed dingetje te zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hem nu op 40% staan en hoor helemaal geen gebrom of airflow meer. Zodra ik hem ook maar een tikje hoger zet (tot aan 100%) wordt het een bass feestje door die sono slangen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn gevoel zegt dat je afvoer na je sonoconnect teveel tegendruk geeft waardoor de boel gaat brommen bij hogere airflow, maar zonder de situatie zelf gezien te hebben....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe hangt de afzuiger in de box?

 

Aan rubbers in de box met stukje slang naar flens op wand of met uitblaas op wand vastgeschroefd?

 

ik heb mijn 750m3 nicotra die zo was geconstrueerd verbouwd (zelf van MDF ombouw gemaakt) want die bromde ook als een gek boven de 60%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe die van binnen zit durf ik niet te zeggen (kan het niet goed zien of weet niet goed waar ik op moet letten), maar kan hier vanavond wel fotos van maken. Ik heb in de afgelopen dagen echt van alles en nog wat geprobeerd, maar niets werkt. Ik kan van iemand een frequentie controller en demper lenen, om te kijken of daarmee het probleem is opgelost.

 

Mocht dat geen oplossing bieden, zal ik toch echt voor iets anders moeten kijken. Ik heb eens geïnformeerd naar een Lemmens, maar niemand verkoopt het nog.. heeft iemand enig idee waar dit nog verkocht wordt? Wil er overigens ook best voor naar België of begin Duitsland voor rijden als het in Nederland onmogelijk te verkrijgen is.

 

Mocht de Lemmens niet doorgaan. Kan iemand mij een super stille box adviseren van 1500m3? Of misschien wel 2500m3, zodat ik hem kan dimmen.. de airflow is geen punt, want dat weet ik wel te tackelen. Het gaat meer echt om dat ik geen vibrator in huis haal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flens uitblaaskant kan je makkelijk zien of box aan wand gemonteerd is rechthoekig gat en 4 bouten 'verstopt' onder de flens.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die resoneren ook als je ze niet ophangt, heb hier een 250m3 onbruikbaar staan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de link FVG, echter ben ik meer op zoek naar deze, maar dan in 1500m3 of 2500m3 uitvoering: http://onlinetopgarden.com/nl/afzuig-kisten/2682-1000m3-geisoleerde-professionele-cubus-lemmens-ventilator.html?search_query=lemmens&results=24

 

Ik heb begrepen dat die het stilst zijn. Ik zag ze b.v. wel op tuincentrumholland staan. Ik heb ze vandaag gemaild en kreeg als antwoord dat ze (ondanks dat het op de website staat) deze niet meer verkopen ivm de wet die in maart uit kwam. Paar andere winkels gebeld die ook de Lemmens op hun website hadden staan, maar ook vertelden dat ze deze niet meer verkochten. Ik heb me laten vertellen dat ze niet meer leverbaar zijn en er ook niet gezegd kan worden wanneer ze weer leverbaar zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild: het gaat om deze afzuiger: http://www.greensell.nl/a-23367719/softboxen/softbox-nicotra-1500m3-mdf-fluisterstil/#description

In de beschrijving staat dat hij in rubbers hangt.

 

"Deze MDF softboxen zijn de echte geisoleerd softboxen en hangen aan rubbers of duurzame kunstof flex banden in de kist zodat ze geen trillingen over kunnen dragen.

Degelijke kwaliteit zware MDF kist en een krachtige Nicotra motor"

 

@FVG: dat ziet er interessant uit. Ik zal ze morgen eens opbellen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt, ik ken die boxen, daar komt je brom dus niet vandaan.

Dan zit het um toch in dat je meer dan 7 nogwat/sec door de slang wilt drukken wat dat geluid veroorzaakt?

Iets anders kan het dan bijna niet zijn, je hebt nergens verlopen of kronkels in systeem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

BTT levert niet aan consument, en laat dit net het bedrijf zijn die distributie deed in Nederland, en waarvan de voorraad nagenoeg op is (van LEMMENS dan he).

 

 

Mvg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt, ik ken die boxen, daar komt je brom dus niet vandaan.

Dan zit het um toch in dat je meer dan 7 nogwat/sec door de slang wilt drukken wat dat geluid veroorzaakt?

Iets anders kan het dan bijna niet zijn, je hebt nergens verlopen of kronkels in systeem?

 

Geen verlopen, wel drie bochten. 1 bij de filter, een stukje van de tent naar de afzuiger toe, en een stukje bij de afzuiger zelf. Maar ook als ik alle slangen ervan af haal en enkel de box aanzet, hoor ik het geluid nog. Het gekke is dan ook dat als ik naast de box sta het geluid niet erg aanwezig is, maar zodra ik een verdieping lager zit of in de woonkamer, het geluid enorm aanwezig is. Vooral in de hoeken van de woning. Het klinkt dan alsof er een subwoofer aan staat, een beetje tussen de 40hz en 70hz in. Ik durf zeker te zeggen dat het geluid doorslaat naar de slangen toe, maar zoals gezegd, hoor ik dit geluid dus ook zonder de slangen. Heb er inmiddels ook wasmachine dempers onder gezet, maar dit mag niet baten. Ik vraag me dan ook enorm af wat een demper voor me gaat doen, behalve dan de airflow verminderen. Ben overigens wel benieuwd naar de frequentie controller.

 

Ook heb ik geprobeerd een broekstuk (y-spliting) aan te sluiten met twee sono-connect slangen, zodat de airflow minder wordt. Of het onder de 7ms is heb ik niet kunnen meten, maar het zou twee keer minder moeten zijn dan de oorspronkelijke snelheid. Ook toen was het geluid aanwezig.

 

BTT levert niet aan consument, en laat dit net het bedrijf zijn die distributie deed in Nederland, en waarvan de voorraad nagenoeg op is (van LEMMENS dan he).

 

 

Mvg.

 

Zijn die krengen niet in Belgie of Duitsland beschikbaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga morgenavond even een andere opstelling van m'n slangen, can filter en afzuiger proberen. Ik heb een idee om de doorstroming van lucht met minder bochten te doen. Keep you guys posted!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek eens een andere plek voor je box, dat ding een meter verplaatsen kan onwijs schelen.

Akoestiek is een raar iets, blijf uit de buurt van muren, vloeren en hoeken en het kan zomaar zijn dat je probleem ineens veel minder is.

Probeer m ook eens op een tafeltje oid te zetten bv.

 

Ik had hetzelfde met clipfans, als ik die te dicht tegen de achterkant van een van mijn tenten hing hoorde je het door het hele pand heen resoneren, hing ik ze 10 cm verderop was het probleem vrijwel verdwenen.

En dan heb ik het toch echt over stenen muren, en een vloer met dikke isolatie en plafond eronder en je hoorde t gewoon op het moment dat t stil was...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga ik zeker doen. Bedankt voor de tip! Ik zal hem eerst een meter opschuiven. Mocht dat niet baten, probeer ik het aan de andere kant van de kamer. Geluid kan soms inderdaad onvoorspelbaar zijn. Wat ik echter niet hoop is dat als ik hem straks verplaats, vervolgens zelf nergens meer iets hoor, maar m'n buren wel ineens alles horen..

 

Ik hoop dat ik het probleem weet te tackelen, want als ik af ga op alle verhalen, moet de kist die ik heb gewoon een uitstekende box zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update: ik heb de box zojuist een meter verplaatst. Maakt niet echt een verschil. Maar weetje.. ik heb eens zitten opletten en ik krijg ineens het vermoeden dat het toch door de airflow komt die uit de slang van de uitlaat komt. Ik heb hem nu namelijk eens voor de grap op 70% gezet. En het geluid lijkt te ontstaan op het moment de lucht de slang verlaat. Wel moet ik opmerken dat het in de uitlaat slang behoorlijk rommelt, maar vraag me toch af hoe een (flinke) demper het zal doen. Zou het kunnen dat de box 'lijkt' te resoneren op het moment ik hem zonder slangen op 100% laat draaien, omdat er zo ontzettend veel lucht wordt uitgeblazen, maar het in feite gewoon de airflow is die ik zo hoor rommelen door de woning?

 

Ik ben totaal nieuw op het gebied van dempers. Wat is nou de Rolls Royce onder de dempers?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...