Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietbladeren

Eerste Keer Mapito Gebruiken

Recommended Posts

Goedemorgen,

Als je mapito voor het eerst gebruikt wordt er geadviseerd om je mapito te spoelen tot acceptable waardes.

Houd dit nou in op 1 dag net zo lang water er door heen gooien tot de waardes goed zijn?

Of moet je hier nou meerdere dagen vooruit trekken.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet de mapito voor ongeveer de helft onder water , EC 1.0 en PH 5.5 , laat dit 15 minuten staan en vang het water op en meet de waardes weer .

Meestal is de EC waarde gelijk goed maar de PH waarde nog niet . Stel dat de PH waarde dan 6.5 is dan zuur ik af tot 4.5 en herhaal de eerste stap .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen doe je toch vanaf de bovenkant ?

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

En je plantjes...

 

Mapito wordt al jaren niet meer gemaakt met recycle steenwol dus spoelen hoeft niet. Gewoon goed inwateren met 1,5 ec 5,5 ph, stekken erin en gaan...

Edited by Worm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben het hier over inwateren , dan staan er dus nog geen planten in .

 

Mijn voorbeeld : Stel dat de PH waarde dan 6.5 is dan zuur ik af tot 4.5 om tot een gemiddelde van 5.5 te komen .

Ook de EC waarde in het begin niet te hoog 1.0 is prima , dit omdat kleine plantjes of stekken nog niet veel voeding gebruiken .

Ik bouw de EC met 0.1 per week op tot 1.5 .

Nooit problemen mee gehad .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En je plantjes...

 

Mapito wordt al jaren niet meer gemaakt met recycle steenwol dus spoelen hoeft niet. Gewoon goed inwateren met 1,5 ec 5,5 ph, stekken erin en gaan...

Ongeacht welke mapito je heb ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep quantigo, mapito, eurofoam, rfx / kwx macht kein flaus aus. Goed inwateren stekken erin en gaan.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ec drain was 2.1 en er is 1.5 ingegaan.

Drain te hoog ?Of acceptabel ?

Ze staan nu 6 dagen op startblokken en zijn vandaag in de mapito gezet

 

Gister ongeveer 300 liter water er doorheen gegooid dit ivm met het uit druppelen dat ze daarna evengoed weer puur lichter waren.

Daarna alles weggepompt.<--- of moet je dit 24 uur laten staan ?

 

 

Wat me opvalt is dat ze puur minder water vast houden dan coco's ?

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je wil dat het langer water vasthoudt dan had je beter voor die boomschorsmapito kunnen kiezen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ben k geen mapito kweker hoor...

Maar t is toch juist de opzet van mapito dat het snel handelen en goed bijsturen is ?

 

Als t water lang vasthoudt kan je net zo goed op grond kweken .. lijkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sommige vrouwen willen een man met het salaris van een 70 uur per week werkende zuidasjongen, en de beschikbaarheid van een parttimer

 

 

sommige kwekers willen de opbrengst van hydro, en het gemak van aarde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou aarde stelt geen ruk voor man.. Voedingsschema aanhouden en je hebt geen meters nodig.. Kan bijna niks fout gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het fijne van mapito (en dat geldt denk ik voor alle hydrosubstraten) is dat je tenminste iets meten kunt. Op aarde had ik wel zo'n insteekmetertje maar of dat te vertrouwen was? Op hydro alles onder controle, tenminste als je je meter goed gecalibreerd hebt. Bovendien is hydro lekker luchtig en daar houden de wortels wel van geloof ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...