Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik heb al vaker op het punt gestaan om een kweekje op rfx-1 te doen maar tot op heden kwam het er niet van. Het leek me aanvankelijk te ingewikkeld maar nu ik een tijdje op aarde bezig ben wil ik het toch eens proberen. Derhalve heb ik besloten een hydrokweek te doen onder 600watt. Eventueel kan ik daar nog 1200watt van maken tijdens de bloei. Het oppervlakte is 150x150 en de hoogte is 220 met een scheve wand. Wil ik een gram de watt halen is het natuurlijk beter om er niet 1200 boven te hangen.

 

gallery_6495_18670_31745.jpg

Enkele dames zijn niet doorgegaan voor de volgende ronde.

 

De voor- en nadelen van kweken op hydro heb ik zoveel mogelijk afgewogen en me hopelijk voldoende ingelezen. Uiteraard las ik de meeste negatieve dingen pas toen ik het al had aangeschaft. Zo gaat dat eigenlijk altijd. Ook weet ik dat sommige mensen er niks van moeten hebben, maar de kogel is door de kerk en ik wil het proberen.

 

De voeding is geworden Canna Vega A + B en Canna Flores A + B and that's it. Na veel lezen is mijn idee dat je niet meer nodig hebt dan dat.

 

Eergisteren heb ik zes kleine potten van 3 en/of 4 liter gevuld met rfx-1 wat ik niet aangedrukt heb. Vervolgens heb ik de gewortelde stekken in de potten geplaatst, ingewaterd met ec 1.8 en pH 5.5. en onder hps gezet. Wat me opviel is hoe zwaar de potten aanvoelen nadat de mapito is ingewaterd.

 

gallery_6495_18670_133403.jpg

 

Een dag later zag dat er zo uit.

 

gallery_6495_18670_97770.jpg

 

gallery_6495_18670_13657.jpg

 

Het eerste begin is geslaagd en zodoende besloot ik ook de andere stekken in de 4literpotten te planten en erbij te zetten. Dit keer heb ik de rfx-1 ingewaterd met een ec van 1.5 i.p.v. 1.8 en de pH weer op 5.5.

 

gallery_6495_18670_113433.jpg

 

gallery_6495_18670_100399.jpg

 

Nu maar afwachten hoe die er bijstaan na 18 uur hps op de hoofden.Ook heb ik nog een paar Amnezen onder tl-licht gezet om eens te zien hoe dat gaat.

 

gallery_6495_18670_36628.jpg

 

gallery_6495_18670_12388.jpg

 

Volgens mij gaat dat wel goed. Als de rest van de kweek ook zo gaat als het begin dan klaag ik niet.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit gaat je beste ronde ooit worden, veel succes! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey dilago,

 

succes met je 1ste ronde op rfx,

ben benieuwd hoe het zal verlopen,lijkt me wel heel simpel allemaal als ik het zo lees,

-geen gesleur meer met verse aarde en oude aarde om weg te doen

-geen dure flesjes voeding meer nodig,enkel vega en flores

-geen problemen meer met bewateren,gewoon erin kappen en klaar,geen maatbekers enz... meer nodig

-over bewateren ook niet meer mogelijk

-waarschijnlijk hogere opbrengsten dan op aarde

 

Ik heb er mij nooit echt over ingelezen enkel nu wat in jou topic's,

ben dus wel echt benieuwd en ga je zeker volgen (je topic he kerel :) )

 

Succes kerel en op naar die 1 op 1 of mss wel meer....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt broeders, ik zal mijn uiterste best doen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes ouwe Amneeskwekert..

 

Wat is het verschil tussen pito en rfx eigenlijk ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties vrienden, ik hoop ook dat ik de 1 op 1 ga halen maar een ronde met gezonde planten van a tot z is minstens zo wenselijk.

 

Wat is het verschil tussen pito en rfx eigenlijk ?

Rfx-1 hoef je niet te spoelen voor je begint en het houdt minder lang water vast.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle stekken hebben de 600watt op de hoofden overleefd en ik had de lamp er slechts een meter van af.

 

gallery_6495_18670_195636.jpg

 

gallery_6495_18670_110672.jpg

 

gallery_6495_18670_64322.jpg

In een nacht twee nieuwe blaadjes aangemaakt!

 

Nog even twee kiekjes zonder hps.

 

gallery_6495_18670_67996.jpg

 

gallery_6495_18670_51588.jpg

 

Verder laat ik ze met rust tot ze weer water nodig hebben. Van wat ik gelezen heb is dat ongeveer om de drie dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice Dilago! Zo zien de amneesjes van jou er hier ook uit. (binnekort fotootje plaatsen)

Het bij wateren hoe gaat dat in zijn gang. Van bovenaf constant of van enkel onder als ze wat groter zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dilago eindelijk n hydro kweekje begonnen...

Ziet er goed uit al vind ik inwateren met EC1.8 erg hoog maar misschien dat je daar 'n reden voor hebt.

In ieder geval veel succes gewenst, ik volg je

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de reacties!

Ziet er goed uit al vind ik inwateren met EC1.8 erg hoog maar misschien dat je daar 'n reden voor hebt.

Ja, ik las dat Hidronesia zo hoog inwatert en zijn Amnezen doen het er goed op.

 

Het bij wateren hoe gaat dat in zijn gang. Van bovenaf constant of van enkel onder als ze wat groter zijn?

Vooralsnog heb ik ze van boven water gegeven. Via onder water geven wordt aanbevolen maar de vloer van dit kweekhok is niet waterpas en ook ongeschikt om water in te kiepen.

Ik zit nog even te broeden op een methode hoe toch via de onderkant te bewateren. Bijvoorbeeld door de potten op schaaltjes te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé, heb je toch snel een nieuwe locatie voor je stekkies tevoorschijn getoverd. Vooralsnog staan ze er florisant bij, succes verder. :tu

 

Ik las ergens dat bij Mapito of Rfx/1 van bovenaf wateren algvorming bevordert en dat je daarom beter van onderen bewatert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey mooi begin van een verslag. ik was ook altijd geintresseert in rfx-1.

je zou met vijverfolie een bak kunnen maken met schotten ertussen zodat je 3 of 4 bakken hebt.

dan maakt het niet zoveel uit of je vloer waterpas is.

dit is bij een kweek collega van mij goed gelukt en misschien ga ik dat ook nog doen want bij mij is het helaas ook niet waterpas.

Ik geef nu water van boven op aarde.

Edited by Topjuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes. Wijze voedingkeuze. Na een paar rondjes AB kun je nog altijd besluiten een toevoeging uit te proberen, dan kun je ook het verschil proberen te zien, wat met 6 potjes niet gaat.

 

een ronde met gezonde planten van a tot z is minstens zo wenselijk.

Juist dan is het belangrijk niet veel meer dan "genoeg" te geven. Krijg je niet meer wiet van maar leidt juist vaak tot tekorten in de plant. Je begint twee keer zo hoog dan ik tijdens de bloei gebruik, in ec dan, en dat zegt niet zo veel op zich.

 

Als hydronesia 1.8ec inwatert maar bij wijze van spreken met de helft minder water geeft ie dus ook de helft minder voeding. Ander klimaat in zijn setup, en dus andere waterbehoefte en dus een andere EC, zelfs als ie exact dezelfde hoeveelheid in ml geeft. Maakt niet zoveel uit na een keer, en hij haalt goede resultaten en dus daar afkijken is wijs, maar check dan ff hoe vaak en hoeveel hij voeding geeft in ml, daar heb je veel meer aan als indicatie dan een EC waarde in zijn gieters of vat.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las dat hidronees inwatert op 1.8 maar met de toevoeging dat hij 1 Ec voeding bovenop de Ec van zijn kraanwater gebruikt. Maw van die 1.8 zit er 0.8 in zijn kraanwater. Wat mij best veel lijkt, mijn kraanwater zit net over de 0.4.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als hydronesia 1.8ec inwatert maar bij wijze van spreken met de helft minder water geeft ie dus ook de helft minder voeding. Ander klimaat in zijn setup, en dus andere waterbehoefte en dus een andere EC, zelfs als ie exact dezelfde hoeveelheid in ml geeft. Maakt niet zoveel uit na een keer, en hij haalt goede resultaten en dus daar afkijken is wijs, maar check dan ff hoe vaak en hoeveel hij voeding geeft in ml, daar heb je veel meer aan als indicatie dan een EC waarde in zijn gieters of vat.

Klopt, maar ik weet uit ervaring wel dat mijn Amnezen met name tijdens de vega periode wel wat lusten. Heb ze ook wel eens op All Mix gehad wat moddervette grond is met een ec van 2+.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las dat hidronees inwatert op 1.8 maar met de toevoeging dat hij 1 Ec voeding bovenop de Ec van zijn kraanwater gebruikt. Maw van die 1.8 zit er 0.8 in zijn kraanwater. Wat mij best veel lijkt, mijn kraanwater zit net over de 0.4.

Dat verklaart die 1.8... En inderdaad wel heel hoog voor kraanwater, ik zit op 0.36.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik water m'n pito in op 1.4 aldus het ferro voedingsschema.

Canna zegt 1.3-1.7 dus dan zal 1.8 in mijn opzicht niet voor drama zorgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou me over die 1.8 ook geen zorgen maken hoor, maar zou wel wat lager wateren totdat ik heb kunnen peilen hoeveel de planten nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe peil je wat ze nodig hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door het verschil te meten tussen de Ec van wat je geeft en van wat er uit komt, je drain dus. Ik heb geen ervaring met mapito/rfx maar vermoed dat je eigenlijk moet meten wat de Ec in je medium is voordat je water geeft. Ik denk dat die Ec wat hoger ligt dan de Ec van je drain.

 

Je kunt eigenlijk pas wat verbruik beginnen te meten als je plantjes aangeslagen zijn, goed geworteld en echt begonnen zijn met verbruiken. Zo'n stekkie verbruikt milligrammetjes en millilitertjes, dat maakt weinig verschil op een grote hoeveelheid vocht.

 

In het begin ga je dus meer af op je gevoel en op hoe je plantjes het lijken te doen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...