Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

De Basis Van Het Kweken Uit Zaad

Recommended Posts

Deze info gaat niet over het ontkiemen van zaad ,want dat is al een sticky onderwerp hier.

 

Omdat we in nederland een stekkencultuur hebben ontwikkeld zijn veel mensen

vergeten hoe we onze geliefde plant uit zaad succesvol kunnen laten opgroeien. Wanneer we in staat zijn goede zaadplanten te kweken ,betekent dat ook dat de kwaliteit van onze stekken er op vooruit gaat . Het is dan natuurlijk ook mogelijk het hele stek gebeuren over te slaan en gewoon met de zaadplanten verder te kweken.

 

Zaailingen vergen een andere behandeling als stekken !! En dan spreek ik over de eerste levensweken. De meest gemaakte fout is het licht niet intens genoeg op de ontluikende zaailing te plaatsen. Gevolg hiervan is het te lang en te dun worden van de plant, het "sprieten". Zet een 600 watt natrium lamp gerust op 55 cm afstand van het plantje en een 400 watter op 35 cm. Wees niet bang ,ze kunnen tegen veel licht en een lage luchtvochtigheid in tegenstelling tot stekken in hun eerste week . Zorg wel voor voldoende ventilatie om de lampwarmte af te voeren.

 

In de natuur gaan zaailingen bij bewolkt weer ook sprieten , of als ze tussen andere planten staan die het licht wegnemen. Ze proberen altijd zo snel mogelijk het licht op te zoeken ,in hun drang om genoeg licht te blijven vangen. Wanneer je de lichtintensiteit bewust heel laag maakt (bv gewoon in de huiskamer) dan zie je dat ze vol gas de lucht in schieten ,ze steken al hun energie in het langer maken van de stam . Dit is iets dat je moet zien te voorkomen omdat ze dan erg zwak zijn .

 

doublefun12dagengroei002.jpg

Een juiste behandeling van de zaailing op z'n eerste levensdag is van groot belang voor het verdere leven van de plant

 

Zorg dat ze zelf niet op zoek hoeven naar licht !!! In de binnentuin kunnen we ze bv 18 uur lang per dag van het volle licht voorzien . Er is dan totaal geen reden meer voor de plant om omhoog te komen ,en begint gelijk in de breedte bladeren te bouwen net boven het grondoppervlak. Na een tijdje krijg je misschien het vermoeden dat je sla aan het verbouwen bent ,zo laag en breed!

 

doublefun12dagen2keer.jpg

 

Dat laatste is juist erg goed omdat ze dan een sterke basis bouwen voor later als ze wel de hoogte ingaan . Vooral binnen zie je dat ze na het omschakelen naar bloei nog 1 meter in de lengte kunnen doorgroeien ! Dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat het licht alleen vanaf boven komt ,en alleen daar een hoge lichtsterkte geeft. Ook de lichtkleur heeft invloed op de bouw van de plant . Zo geeft blauw/wit licht meer brede compacte planten,een voorbeeld hiervan zijn stekken in de buitenteelt ,deze worden in het zonlicht(dat meer wit/blauw bevat dan natrium lampen ) veel bossiger/breder dan in de binnenteelt. Hierbij speelt ook de instralings hoek van het zonlicht een rol. Zaadplanten in de binnenkweek worden al snel te lang, dus streef naar lage ,brede en sterke plantjes want de hoogte gaan ze later toch wel in.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Atmosphere,

 

Kun je mij vertellen in wat voor tijdsbestek we praten als ik mn zaadje in de grond stop(pot van 15 l.) tot wanneer ik ze in bloei zet??? Ik werk kleinschalig met 5 of 6 potten en 600 Watt natrium. Moet ik net als met stekken deze plantjes eerst 2-3 weken laten groeien tot een flinke bos om mn hokje gevuld te krijgen, of kan ik ze sneller in de bloei zetten omdat ze enorm hard groeien?? Hoelang duurt het tot een zaadje ontwikkeld tot een plantje van ongeveer 20 cm?? Is het traject van ontkiemen naar het in de bloei zetten vergelijkbaar qua tijd met stekken omdat je de zaailingen als kleinere plant in bloei zet??

 

Een hoop vragen maar ik wil overstappen naar zelf zaaien i.p.v. stekken kopen.

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb precies 4 weken geleden gezaaid en ze zijn nu 17 à 19 cm groot en mooi bossig en breed. Twaalf dagen geleden heb ik ze wel getopt, anders waren ze nu zeker 25 cm geweest.

 

Ik twijfel nog over het tijdstip om ze in de bloei te zetten. Tot op heden groeien ze in de hoogte niet harder dan stekken, maar dat komt ook doordat ik het licht er dicht op heb gehad. Eerst op 3 cm afstand van tl's en sinds 6 dagen een 600-watter op ongeveer 50 cm. Het is mijn eerste keer met zaadjes, dus het is even gokken wanneer ze in de bloei moeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jan,

 

Hou me op de hoogte! Ben benieuwd naar jouw resultaten.

Ik heb nu 4 White Widow stekken staan die ik met veel pijn en moeite kon aankomen. Hier (Den Bosch) is weinig aan stekken te komen en daarom wil ik dus met zaad gaan werken.

Heb je ze direct in de grond gezet? Ontkiemen d.m.v. tl-licht?

Als ik het goed begrijp zou ik dus ergens halverwege mijn kweek moeten zaaien zodat ze lekker kunnen ontwikkelen en zodra mn kastje weer leeggeknipt is kunnen ze onder de natriumlamp??

Ben benieuwd wanneer(bij welke hoogte) je ze in de bloei zet en hoe groot ze uiteindelijk worden. En natuurlijk de opbrengst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder ze te toppen worden ze na omschakeling van het licht naar 12/12 nog steeds zeer hoog . Dus als je met een groei periode werkt zou ik ze zeker toppen ,om de ontwikkeling in de breedte te stimuleren. Mijn zaailingen zijn helemaal zonder groei periode nu zo'n 55 cm hoog .

Ik heb ze direct in de grond gezet met het licht aan en doorzichtig plastic over de potten heen tegen uitdroging van de grond (veroorzaakt door de 600 watt natrium lamp)

 

3 weken na het inzaaien in kleine potjes(op 12-12) kon ik de vrouwtjes verpotten en op hun definitieve plaats zetten . ze waren toen nog geen 20 cm hoog . Ik had ervoor kunnen kiezen de vrouwtjes alsnog in de groei cyclus te zetten omdat ze nog maar net de eerste voorbloei verschijnselen vertoonden. Maar ik heb er voor gekozen gewoon verder te bloeien .

 

1 advies : begin altijd met veel meer zaden dan het aantal planten dat je uiteindelijk nodig hebt . Dit natuurlijk omdat je met normaal zaad ook mannen krijgt maar ook omdat je achterblijvers of slechte plantjes eruit kunt selecteren .

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me ook wel wat , dat kweken uit zaad!!

 

Misschien wat later als ik wat meer ervaring heb. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik het goed begrijp zou ik dus ergens halverwege mijn kweek moeten zaaien zodat ze lekker kunnen ontwikkelen en zodra mn kastje weer leeggeknipt is kunnen ze onder de natriumlamp??

Ben benieuwd wanneer(bij welke hoogte) je ze in de bloei zet en hoe groot ze uiteindelijk worden. En natuurlijk de opbrengst!

Vorig jaar had ik een keer zaailing voorgegroeit tot 25 cm hoogte , toen in de bloei gezet . Eindhoogte werd nog anderhalve meter ,een paar nog hoger zelfs !!!!!!! Kortom : zaailingen hebben een heel ander groeipatroon als stekken .

 

Zie het laag en compact houden van zaailingen "the number one " punt van aandacht in het begin van je kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je ze direct in de grond gezet? Ontkiemen d.m.v. tl-licht?

Ja, ik heb ze in potjes gezet met onderin licht bemeste standaard potgrond (2/3) en daar bovenop een laag zaai- en stekgrond. Het zaadje in de zaai- en stekgrond gezet op 1 cm diepte. Het potje dek je af met plastic, zodat de grond en het ontkiemende zaadje niet uitdroogt. Zodra het zaadje is ontkiemd en de twee kiemblaadjes zich hebben geopend kan je het plastic verwijderen. Dit is al na een dag of twee.

 

Het ontkiemen en voorgroeien heb ik inderdaad onder tl-licht gedaan. Omdat je maar weinig ruimte nodig hebt, kan je dat in een kast of zo doen, een week of 3 voor je geplande oogstdatum.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lijkt me ook wel wat , dat kweken uit zaad!!

 

Misschien wat later als ik wat meer ervaring heb. :verrygood

Waarom wachten tot je meer ervaring hebt? Het is juist makkelijker dan met stekken. De planten worden veel sterker en je importeert geen ongedierte en ziektes. Je hoeft je helemaal niet druk te maken over een lage luchtvochtigheid, want de wortels groeien evenredig met de plant mee. Bij een stek heb je een onnatuurlijke situatie: veel blad c.q. verdamping met in verhouding weinig wortels. En tegenwoordig moet je vaak lang op stekken wachten, als je ze al vindt.

 

Waarom probeer je volgende keer niet een paar zaadjes? Dan zie je ook het verschil met stekken en kan je zelf beoordelen of je het wat vindt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook wel in de toekomst zaad willen proberen alleen heb ik maar hoogte tot ongeveer 1.40 meter voor de dames(mijn kast is namelijk maar 2 meter hoog).Dus ik wacht in ieder geval het experiment af van de plantjes gelijk in de bloei.Ben zeer benieuwd naar de hoogte en het resultaat natuurlijk.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn volgende hok zal ik is wat zaadjes proberen.Moet ik dan dat feminized spul nemen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat moet zeker niet per see, en ze zijn bovendien ook duur . Met de 'gelijk 12/12 methode' kun je d emannetjes er bij normaal zaad ook makkelijker tussen uit pikken ,nog voordat ze 20 cm hoog zijn !

 

Het kweken uit zaad vergt wel enige extra kennis , dat wel. Je moet de mannetjes er ook uit weten te pikken bijvoorbeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yes, back to the roots. Ik vind het persoonlijk ook een heel emotioneel gebeuren. Je begint van een klein zaadje en je laat het opgroeien. Ik beschouw ze soms als mijn kleine babietjes...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een hoge opbrengst moet je af en toe hard zijn en er een paar de nek om kunnen draaien. In de natuur is het ook een survival of the fittest , en dat is maar goed ook .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
yes, back to the roots. Ik vind het persoonlijk ook een heel emotioneel gebeuren. Je begint van een klein zaadje en je laat het opgroeien. Ik beschouw ze soms als mijn kleine babietjes...

Ben jij er zo een die zit te huilen bij het knippen? :verrygood

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hello!!

 

ik had begin `2004 3 stekken onder een 400 watter maar begon te twijfelen over en rendement....

 

toen heb ik er 2 zaden bij gedaan !! toen ik de zaden erbij had gezet was de bloeie net een paar dagen begonnen , de zaden zijn dus ontkiemt onder 12/12

 

ze groeiden prima maar ik had het idee dat ze meer in de lengte dan in de breedte groeiden!!

 

en ze maakten weinig vertakkingen aan ! een ervan was female en die moest ik ook nog te vroeg oogsten omdat de stekken al klaar waren!

al bij al een leerzaam experiment ! ik had er maar 4 gramm vanaf haha maar wel lekker shivatje:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hello!!

 

ik had begin `2004 3 stekken onder een 400 watter maar begon te twijfelen over en rendement....

 

toen heb ik er 2 zaden bij gedaan !! toen ik de zaden erbij had gezet was de bloeie net een paar dagen begonnen , de zaden zijn dus ontkiemt onder 12/12

 

ze groeiden prima maar ik had het idee dat ze meer in de lengte dan in de breedte groeiden!!

 

en ze maakten weinig vertakkingen aan ! een ervan was female en die moest ik ook nog te vroeg oogsten omdat de stekken al klaar waren!

al bij al een leerzaam experiment ! ik had er maar 4 gramm vanaf haha maar wel lekker shivatje:)

Logisch dat ze de lengte in gaan groeien als ze tussen de stekken staan . Toen de zaden net bovenkwamen hing de lamp er veel te ver vanaf waarschijnlijk,dat verklaart dat ze zo slecht waren .

 

Bovendien hadden je stekken een grote voorsprong ,zaad heeft ook nog eens een paar dagen tijd nodig om te ontkiemen .

 

Wat heb je uit je expiriment geleerd dan ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allemaal...

 

Heb nu mn zaadjes in de grond gezet met tl erbovenop. Het zijn Sensi Seeds geworden---Big Buds.

 

Moet nu nog zo'n kleine 4 weken bloeien met mn huidige kweek en dan kunnen de zaadjes dus tussentijds lekker ontwikkelen tot bosjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Atmosphere,

 

Heb je ook een verslag op online staan van je vorige kweek ??

 

Groeten,

 

Jaco

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zijn Sensi Seeds geworden---Big Buds.

feminised ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat heb je uit je expiriment geleerd dan ??

Waarschijnlijk niet veel :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vorig jaar had ik een keer zaailing voorgegroeit tot 25 cm hoogte , toen in de bloei gezet . Eindhoogte werd nog anderhalve meter ,een paar nog hoger zelfs !!!!!!! Kortom : zaailingen hebben een heel ander groeipatroon als stekken .

Hi atmosphere,

 

 

 

welke soort plantje had je toen?

hoe groot waren de potjes ??

en hoe lang bleven ze nog door groeien, nadat je ze op 12/12 had gezet ?

 

Greetz,

 

 

Jaco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...