Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
matthy

Eerste Stappen Kweektentje

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

 

Zoals in mijn vorige topic: http://www.wietforum...or-stopcontact/

Had ik een super basic vraag.

Nu ben ik al wat verder en begin mijn eerste tentje samen te stellen:

 

Als tentje zat ik hier aan te denken:

http://www.greensell...50/#description

 

En als verlichting het setje wat soca aanrade:

http://www.greensell...ps/#description

 

Of toch een LED setje: http://www.aliexpres...1451318400_6150

 

Maar aangezien het mijn eerste kweek is en bijna alle referenties op HPS zijn is het wellicht handiger om met HPS te beginnen en later LED te proberen om te kijken of je hetzelfde resultaat kan halen.

 

Toch lijkt mij 400W best veel, ik wil een paar autoflowers (2 tot 4) neer zetten en voor mijn eerste kweek zou ik al tevreden zijn met 20+ gram.

 

Kan ik er ook een 250W lamp in stoppen?

 

plus zijn schakelkastje:

http://www.greensell...rs/#description

 

Bloempotten heb ik wel,

Ventilator ook,

thermo + hydro metertje ook

 

Nu zit ik alleen nog met de afzuiging of koolstof filter, de lamp vraag en waarschijnlijk zie ik nog iets over het hoofd :P

Edited by matthy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad zoals Greenster zegt: De meeste info vind je normaal wel bij de sectie beginnersvragen.

 

Ik zal je toch even een aantal specifieke richtlijnen geven :)

 

- Over je tentje is er niets aan te merken. Ik raad je wel de HPS set aan vanwege dat je er de meeste referenties mee vind ipv led.

En goedkope led lampen vertrouw ik voor geen haar. Mocht je problemen krijgen zou je eerder en/of gemakkelijker antwoorden vinden met HPS dan met LED als beginnende kweker.

 

- Steek zeker geen andere lamp in je armatuur, anders is de pret rap uit.

 

- 4 AF zijn zeker ideaal voor zulke opstellingen. Mits wat geduld en liefde ga je een leuke wietvoorraad hebben.

 

- Ik heb geen ervaring van de vernoemde timer maar ik vertrouw gewone timers niet echt, zelfs niet als er 'Heavy Duty' op staat. Ik zou eerder een schakelkast nemen ( heb je voor 1 lamp al voor 70 euro) en dan ben je zeker dat de boel nooit gaat fikken. Het is een beetje wikken en wegen tussen budget en veiligheid maar ik spendeer liever wat meer aan veiligheid want achteraf kan het wel eens een dure uitsparing worden.

 

- Afzuiger: http://www.greensell.nl/a-41846023/g-tools-buisventilatoren-fancontroller/g-tools-buisventilator-420m3-uur-met-fancontroller-en-thermostaat/#description

 

- Filter: http://www.greensell.nl/a-27695136/prima-klima-eco-filters/prima-klima-filter-480-m3/#description

 

Hier zou je al even met verder kunnen voor de opstelling.

 

Ik wens je alvast veel plezier enne.. Keep it safe kids ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Greenster Thx ricky, ik zal me dr ffe op orienteren, had deze sectie nog niet gevonden.

 

@DonkeyKush ik kom op je terug nadat ik me georienteerd heb bij het beginners forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DonkeyKush

 

Veiligheid vind ik ook zeer belangrijk dus ik ga dan inderdaad naar de schakelkast, dit is eigenlijk ook nog een van de grootste redenen waarom ik loop de dubben over HPS aangezien die dingen best enorm warm kunnen worden.

 

Anders zou CLF wellicht ook nog kunnen, maar toch niet zo populair als HPS

http://www.greensell.nl/a-39964768/lumii-reflectors/lumii-maxii-reflector/#description

 

Dit kastje had ik gevonden dat moet het volgens mij wel doen:

http://www.eugrowshop.eu/nl/schakelkasten/schakelkast-tent/davin-hobby-timmer-dv-400w/

 

Als afzuiger + filter had ik deze gevonden.

Kwa M3 zou het moeten voldoen:

http://www.greensell.nl/a-27767736/samengestelde-setjes/set-filter-buisafzuiger-125-mm/#description

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet zoveel ervan af wilt trekken, en i.v.m. veiligheid geen HPS wilt, is Tneon ook een leuke optie. Haal je ook wel 0.7~ 0.8gr/watt mee. Wordt nauwelijks warm :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog ff over je tentje: da's niet lichtdicht hoor. De fabrikant zegt natuurlijk van wel, maar 't is niet zo. Zet 'm maar eens in een geheel donkere kamer, dan zie je allemaal lichtlekjes, klein maar fijn. En je ziet de contouren van het schijnsel van de lamp.

 

Ik had mijn tentje in w/zw/w/ plastic ingepakt, was geen gezicht maar wel effectief.

 

V

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lemonade klopt T-Neon kan ook maar aangezien HPS het meest basic was leek dat voor mij de beginner het meest simpel. Daarnaast kan ik voor een schappelijke prijs ook een P&P 250w HPS krijgen ik denk dat dat al minder brandgevaarlijk is.

 

Mocht dat goed lukken wou ik overgaan naar mijn LED experiment, met een goede referentie.

 

Plus het verlichting het setje wat soca aanrade sprak erg voor zich, dit heb ik nog niet gevonden bij T-Neon voor een goede prijs.

 

@vinnividivici

 

Snap ik, maar dat zou niet het grootste probleem moeten zijn toch, ik zet heb gelukkig niet in mijn slaapkamer :)

 

Offtopic: ik ben ook aan het mailen met de growshop wou morgen mss een belletje plegen of langs 1 rijden. Kan je gwn zeggen dat je wiet plantjes wil kweken of gaan ze je dan weigeren ivm de growshopwet?

Je kan namelijk op de site alleen maar soorten groenten aangeven, waarvoor je het gaat gebruiken ;)

Zullen vast wel mensen hier zijn met ervaring op dat gebied.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zorg dat je gewoon over plantjes praat.

Het woord wiet zeker niet gebruiken tenzij ze dat ook doen.

Een growshop weet donders goed wat je met dat spul gaat doen, maar je hoeft het beestje geen naam te geven als het niet nodig is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mijn growshop hangt tegenwoordig een briefje met de mededeling dat als ze vermoeden dat je met hun spullen hennep gaat telen, ze direct de politie bellen :D :D :D :D

Edited by Rodja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moest mijn order verdelen over meerdere dagen... ze hadden liever dat ik geen lampen, afzuigers, filters, aarde, tenten enz. tegelijk meenam.

Nu moet ik weliswaar 3x rijden, maar het geeft wel een stukje zekerheid voor hun en mij mocht ik aangehouden worden.

(Waarschijnlijk hadden ze het me wel meegegeven als ik erom gezeurd had, maar de gs ligt toch aan een route die ik haast dagelijk rij)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor de Growshop info, deze gast was super relaxed we hebben het woord Wiet nooit in de mond genomen, maar hij heeft heel duidelijk advies gegeven. :)

 

De setup is het volgende geworden:

 

- GHE Flora Nova TriPack

- Atami B`Cuzz Janeco Light mix 50 Liter

- Set Filter + Buisafzuiger 125 mm

- 4x Kweekpot vierkant 11 Liter

- Secret Jardin DarkStreet DS 90 2.50

- DV-12 Schakelkast

- Lumatek 250Watt Dual Spectrum Grow Lamp

- LUMii MAXii Reflector

- Gavita Digistar 400 watt EVSA (heeft ook een stand voor 250w)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit dat pakket!

Waarom maar 4 plantjes eigenlijk?

Ik zou voor 5 gaan als je dan toch bezig bent.

 

ik was vanmiddag nog ff in de GS om mijn dagelijkse pakket op te halen, moest ik helemaal verplicht een pakje groentezaden meenemen bij mijn bestelling!

Zakje werd wel aangeslagen op de kassa, maar hoefde ik niet te betalen?

 

Rare gewaarwording nr 4632835322 sind invoering van die achterlijke growshopwet.

(had misschien wat met de hoeveelheid te maken..?)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx!

 

De reden voor 4 plantjes was om twee dingen.

Ik weet niet of het gedoogbeleid geld voor tot 5 of tot en met (dus inclusief de 5e)

En ik dacht de tent is een vierkant, kan ik ze symmetrisch neer zetten in elke hoek 1, i.v.m. licht.

 

Maakt het eigenlijk überhaupt veel uit of je meer of minder plantjes doen?

ik zie op sommige verslagen even veel halen met 5 planten als andere met 20 omdat ze gewoon een even grote ruimte hebben.

Wat ik dacht dat de belangrijkste factors waren waren hoeveelheid licht en hoeveel ruimte je hebt.

 

Ik zie trouwens dat best veel mensen een clip on fan hebben, zelf heb ik die niet maar dus wel een Set Filter + Buisafzuiger.

Is dan dan nog echt nodig, of is die fan vooral als vervanging van de afzuiger bij veel mensen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tm 5... dus 1tje erbij zou kunnen.

4 in de hoeken en 1tje in het midden is ook een mooie verdeling, zeker met 90x90 tot je beschikking.

 

Licht is idd de belangrijkste factor, en hoe dichtgegroeid je de tent krijgt is ook een goeie.

Veel plantjes de m3 is gunstiger als je snel grote hoeveelheden wilt produceren, omdat je minder tijd kwijt bent met voorgroeien.(maar meer plantjes=ook meer straf)

 

Die (clip) fan zorgt voor luchtcirculatie, zodat de warmte van de lamp goed door de hele tent heen verspreid wordt ipv dat die onder je spiegelkap blijft hangen en in de groei worden de stelen van je plantjes er veel sterker door zodat ze later dikkere toppen kunnen dragen.

Je hebt m niet perse nodig, meningen zijn er over verdeeld, maar mijn mening is dat ze wel degelijk effect hebben.

Zou echter geen clipfan gebruiken, de huidige troep die verkocht wordt is dusdanig slecht dat ik er elke maand weer een paar nieuwe van moest kopen omdat ze weer vastgelopen of verbrand zijn...

Je ziet ook vaak pc ventilatoren met een oude telefoonadapter als voeding gebruikt worden, ik ga ook maar zoiets proberen want die clipfans heb ik het wel ff mee gezien...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat de plant in het midden dan kapotgestraald zou worden t.o.v. de hoeken aangezien die er precies onder zit.

Nou heb ik idd al wat van die set-ups gezien in de kweekverslagen en dat maakt allemaal niet erg uit zo te zien.

Mss toch maar proberen.

 

Ik hoef niet snel grote hoeveelheden te groeien, maar is inderdaad erg logisch.

Je hebt dan een minder lange groeifase nodig aangezien je al meer plant heb.

T/M 5 is prima voor mij.

Clip fan ga ik dus voorlopig niet kopen, ik wacht het deze kweek even het resultaat af zonder fan denk ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

loawa

 

zou persoonlijk fotoplanten nemen en ook clipfans of computerfans of van die iets grotere voor ledcoolers .

5 femmetjes beetje voorgroei en gaan op 12/12 .

dan kun je het zwakste vrouwtje wegdoen en heb je ruimte voor 4 stermerries .

want er zit altijd wel een kneusje of anders gedragend plantje bij .

autoflowers gedeien het best bij 18/6 20 /4 of 24/0 .

dan word de verhouding grammetjes of wattjes te groot .

maar doe ze zelf ook op 12/12 dus wat zit ik eigelijks te preken alhier.

ff een vraagje nog ""moet je die evsa elk wattage een andere lamp indraaien of dimmen ze een 400 naar 250 ?

ik kon het zo snel zelf niet vinden in de zoekmachine maar ik dacht mischien weet jij of u het ?

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

met zon hps gloeilamp wil je best een paar pc fans ophangen, voor de circulatie

 

 

ik zou gewoon bij 4 blijven, 5 wordt proppen en met 4 heb je meer ruimte en dus grote pot en dus meer relaxen en kijken hoe en wat, kleine potjes altijd stressen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mac

 

Ik heb een instelbare ESVA die 250/275/400/440 kan uit mn hoofd.

Je kan dus een 400w bulp er in doen en deze op 250 laten branden.

Bedenkt er wel bij dat een 400w bulp op 250w een ander licht spectrum geeft.

Het zal dus wel werken maar mss minder goed licht zijn.

daarom heb ik voor de zekerheid maar ook een 250w lamp gekocht aangezien het mijn eerste kweek is, maar is zeker iets om mee te experimenteren ;)

 

@Huff

1 zaadje wou niet ontkiemen dus uiteindelijk zijn het toch 4 potten geworden ;)

 

Kweek is inmiddels begonnen :)

zie: http://www.wietforum.nl/topic/120000-eerste-kweek-250w-hps/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...