Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BigMart

Mart's Eerste Beginnerskweekje

Recommended Posts

Mijn eerste zaden zijn vanaf gistermiddag binnen yoepiee.

 

Dussss, gelijk maar alvast een paar zaden tussen natte wattenschijfjes gelegd en in een bakje gedaan.

 

De eerste zijn 4stuks Shiva Shanti2 en de andere zijn 3 stuks Henkes Lolland waarbij ik hoop dat de winter weg blijft en ze lekker vroeg naar buiten kunnen.

Het zijn reguliere zaden dus hopen dat we 7 dames hebben en geen 7 mannen en geen herma's.

 

Vandaag ook weer wat zaden binnen gekregen en hiervan net ook 3 zaden gepakt om te ontkiemen maar deze in een klein potje grond gedaan. Zijn als goed is autoflowers en zaden een kruising White Widow en Easy Sativa. Zou net als de ShivaShanti een lekker snelle plant moeten zijn met lekkere opbrengst.

 

Ik heb nog geen fotootjes sorry. Camera ligt op te laden.

 

Ik ga alles voorgroeien in aquaria met stabiele temperatuur en TL verlichting. Daarna krijgen ze meer ruimte in de bijkeuken met meer TL en wat led er bij. En ws een klein kacheltje. 't is straks toch januari februari en kan nog flink koud worden dus bij verwarmen.

 

De keuze van verlichting is omdat ik begrepen heb dat er redelijke resultaten mee gehaald zijn en de energie kosten lekker laag blijven.

 

Ik wil in februari de eerste oogst hebben. Van sowieso de Shiva moet het kunnen, daar staat 45 tot 50 dagen voor en dan iets later zou de autoflower moeten komen.

 

Plan is om in maart een lekker aantal planten te ontkiemen voor de zomer in de tuin.

Ik heb bij een shop besteld waar je verrassingpakketje van 10 zaden gratis krijgt en daar kan erg leuk spul tussen zitten dus die ga ik sowieso voor april klaar zetten en stekken. Je weet immers pas vrij laat wat je hebt en zouden zomaar juweeltjes tussen kunnen zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om een lang verhaal kort te houden... Als je indoor wil kweken kies dan voor zaden die ook indoor gekweekt willen worden.

 

Met de Shiva zit je goed maar die Easy en Henkes zou ik buiten opkweken later in het jaar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om een lang verhaal kort te houden... Als je indoor wil kweken kies dan voor zaden die ook indoor gekweekt willen worden. Met de Shiva zit je goed maar die Easy en Henkes zou ik buiten opkweken later in het jaar.

 

Owkee thanks, daar ga ik dan rekening mee houden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mijn eerste zaden zijn vanaf gistermiddag binnen yoepiee.

 

Ik wil in februari de eerste oogst hebben. Van sowieso de Shiva moet het kunnen, daar staat 45 tot 50 dagen voor en dan iets later zou de autoflower moeten komen.

 

 

Maak er maar april van!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn eerste zaden zijn vanaf gistermiddag binnen yoepiee. Ik wil in februari de eerste oogst hebben. Van sowieso de Shiva moet het kunnen, daar staat 45 tot 50 dagen voor en dan iets later zou de autoflower moeten komen.
Maak er maar april van!

 

Da's 2x zo lang. Hoop dat het wat sneller gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop ook elke keer dat een ronde wat sneller gaat..

 

alleen zonder succes steeds :P

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige zaden boeren^^ rekenen 54 dagen bloei vanaf de eerste bloeiverschijnselen. Sannie die rekent bv vanaf dag 1 / 12/12.

Zier eruit alsof het een leerzaam kweekje gaat worden, ik zou niet teveel besparen op lumen.

 

Jazeker er zijn goede resultaten met led lampen nu, maar heb je wel eens gekeken hoe "pro" die gasten zijn die dat doen.

Voordat je het weet loop je tegen vochtproblemen en warmte problemen. Let goed op je LV, dat is waar het vaak mis gaat, laat de boel 24uur te nat en je bent schimmel aan het kweken.

 

Succes^^

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dus van de week een aantal zaden ter ontkiemen in bakjes gedaan

Dat waren er 7 stuks totaal. De Shiva Shanti2 4 stuks zijn al lekker een worteltje aan het groeien en de Lolland is ook bezig met worteltjes maar wat trager bezig.

 

Ze zitten allen tussen een paar natte wattenschijvjes. Waarom geen gewone watjes? Omdat ik bang ben dat ik het worteltje zou kunnen beschadigen als ik ze tussen het watje vandaan haal en de wattenschijfjes me wat meer vertrouwen geeft.

 

Ook heb ik enkele andere zaden op ontkiemen gezet, maar deze in grond gedaan.

 

3 stuks white widow een paar slechter uitziende zaden geplant in een klein potje met aarde. Achteraf denk ik dat ik juist deze misschien tussen watjes of keukenpapier had kunnen doen. Maar goed. Zien wel wat er van op komt. Het is een beetje een testje.

 

En vervolgens nog 3 stuks van de Nirvana White Castle in een plastic bekertje gedaan om te ontkiemen.

 

IMG 20160101 210934

IMG 20160101 211020

IMG 20160101 210825

IMG 20160101 210848

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo BigMart,

 

leuk begin zo,

 

vertel eens wat meer over de ruimte straks waar ze komen te staan? Volgens mij een behoorlijk aantal straks, waar je best wat ruimte voor nodig hebt.

 

Ik verplaats ook je topic even naar de miscro afdeling, daar hoort een TL en/of LED thuis.

En als je de BB-code plakt in de post krijg je ook grotere foto's

 

gallery_45594_18643_287124.jpg

 

Succes ermee in elk geval.

 

Grtz,

Dj.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Djbroertje,

Ja als het allemaal dames zijn dan worden hete r vrij veel al met al.

Maar het zijn regulieren en ik ga er vanuit dat er wel enkele mannen tussen zitten.

 

De ruimte, ik begin met wat voorgroeien in een aquarium onder tl en daarna gaan ze in de bijkeuken.

Ik moet nog ff wat kleine aanpassingen doen in de bijkeuken om te kunnen verduisteren, ventileren en de verlichting goed ophangen, maar daarna gaat ie met eenvoudige middelen en lowbudget om te beginnen.

 

Ik heb er ook rekening mee gehouden naar geloof dat we geen winter gaan krijgen en er planten erg vroeg naar buiten kunnen.(eerste tijd nog in potten om te verplaatsen als het toch nog koud wordt of gaat vriezen)

Er gaan sowieso enkele planten buiten gekweekt worden van de zomer. Mooi ook voor wat extra kilo's aan toppen en voor olie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

hoort in outdoor

lekker rammen februari oogsten .

dag voor de eerste sneeuwklokjes moet je ze omleggen anders gaan ze stressen dat ze sneeuwklokjes zien .

 

ggm :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog ff een fotootje van de kleintjes Shiva die in een potje(bekertje) zijn gegaan.

 

alles in de grond

lekker gewortelde Shiva Shanti2

 

En als je de BB-code plakt in de post krijg je ook grotere foto's

weet niet hoe jullie dat doen hoor.

Ik zal wel ff uploaden via tinypic volgende keer.

 

2vb7zgk.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker vlot allemaal. Mag gerust nog veel vlotter maar okee. Kan ook teveel willen.

Vanochtend had 1 plantje z'n stengeltje boven de grond met kopje omlaag gericht, en nu staat ie netjes rechtop met een lengte van 1,5 - 2 cm

En nummer 2 is ook alweer een paar uur bezig om naar boven te richten.

De rest zal vast vannacht of morgen komen.

 

Zodra er ook maar iets boven de grond komt zet ik het bekertje op een omgedraaide pot lekker dicht bij het licht.

Foto is wat onduidelijk, aquariumruit is niet goed schoongemaakt.

 

20h3chy.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

die kan al dichter op de lamp hoor !

niet te lang mee wachten dan worden het taugeeslierten die omvallen .

1 a 2 cm afstrand is genoeg word je aarde ook lekker warm van .

ga je vanacht nog checken ?

dat doen wij hier altijd in de lammertijd 4 of 5 keer per nacht ff kijken of er geen halflam uithangt .

die scheur je der dan ff uit en weer te bedde .

maar is ff een iets andere dicipline .

maar ook jong leven dus altijd leuk .

das ook het leuke aan zelf wietbouwen je bent god in je eigen tuin

of 999 de duivel want die word ook door deze en gene aanbeden .

waar zij de vissen btw ?

ik zoek nog een leuke maanvis en/of een mannetje betta splendens ook lache met zichzelf te spiegelen wat een hanen man lol .

:specool ik ga dit volgen .

 

ggm :likken:

 

ojaaah !

heb je er wel een bewegingsventilatortje opstaan dat er een licht briesje door je canopij gaat een computerfannetje ofzo ?

Edited by cvg_1186785653

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vissen zijn weg uit die bak. Waren Malawi's

Ik heb nog 2 andere bakken met Amerikanen, vind ik leuker dan Malawi.

Maar geen maanvissen iig en geen betta's. Zou niet lang goed gaan bij de lieverdjes die ik heb.

 

Ik heb de 2 kleintjes die boven de grond zijn nu de bovenkant beker op 11cm afstand staan op 1 meter cool white TL buis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALOWA

 

waarom 11 centimeter ?

1,1 is velen malen beter ze kunnen wel wat hebben hoor .

 

ggm :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

2d6jdkm.jpgDe plantjes gaan lekker. Hebben wel een klein beetje stretch maar kan ze niet zo eenvoudig wat hoger zetten, staat niet zo stabiel.

Volgende keer iets stabiels fabriceren zodat ze beter kunnen staan.

 

Foto = van de Shiva's. De rest is vergelijkbaar in groei en grootte.

 

 

http://i68.tinypic.com/2d6jdkm.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

LAOWA

 

 

is die tl coolwhite of is het van die laat de vissen mooi shinen tl ?

ietsje te diep blauw zo te zien .

dat had je vroeger ook in amerikaanse b films dat blauw chainsawmascara bv al kleurden die latert ook dieprood

 

Gcvg :dribble:

 

mooie achterwand trouwens of is het een poster ?

Edited by cvg_1186785653

Share this post


Link to post
Share on other sites

Achterwand is een poster.

Nee TL is wel een echte witte maar foto maken was ff lastig. van bovenaf foto maken met moeite de TL buis buiten beeld kunnen houden.

In m'n andere bak heb ik wel licht voor de vissen en lamp voor de planten. Moet alleen ws andere starters hebben, verlichting werkt ff niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

okee op die manier

ja ik denk dat je toch ff wat moet gaan creeren dat ze wat dichter op de tl komen want de eerste uren dagen uit het leven van een net ontkiemde zaailing is nu eenmaal waanzinnig belangrijk .

je kan toch met eenvoudige middelen hardboard mcgivertape ijzerdraad en isolatieband een soort en met van podiumpje of verhoging maken ?

 

ggcvs :dribble:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa, laowa, ohlala.......whatever.

 

 

Leuke kinderkamer heb je daar, is dat allemaal voor buiten bedoeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja komt goed.

Volgende ronde ontkiemen is ws met een week of 3. Dan heb ik wel wat gebouwd voor de kleintjes om dicht op de lampen te staan.

 

alowa, laowa, ohlala.......whatever. Leuke kinderkamer heb je daar, is dat allemaal voor buiten bedoeld?

 

Nee een aantal voor binnen en een paar voor buiten als de temperatuur het toelaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...dan ben je er behoorlijk vroeg bij makker, de winter is net in aantocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, op tijd beginnen.

Ik verwacht naast dat beetje ijzel in het Noorden verder geen winter van betekenis dit jaar.

Zal wel weer erg vroeg erg warm worden en dan weer een zomer van niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...