Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sensi life

Drogen Dmv Droog-Ijs

Recommended Posts

is er hier iemand bekend met het vriesdrogen ?

 

natte plant een zak in, daar droog-ijs bij, vacuum trekken en in de diepvriezer voor enkele dagen.

zo zou je matteriaal droog zijn in 3 dagen dacht ik?

 

niet mijn favo, maar heeft iemand hier ervaring mee? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee iets wat bevriest , verdampt niet.

Het water zit nog steeds in de plant. Denk maar eens aan dat flash-frozen voer wat je allemaal in de winkel in 't vriesvak kan kopen.

Dat is puur om het "zo vers mogelijk" te houden. Dus als je je plant na 3 dagen uit je vriezer haalt (en ontdooid) Zal deze net zo vers zijn als dat je d'r net omgehaald hebt.

 

(Geen ervaring mee maar dit lijkt me het meest logische wat er gebeurt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij vriesdrogen verdampt het water inderdaad niet maar het sublimeert wel.

 

Vriesdrogen doen ze met kruiden ook om de smaak beter te behouden.

 

Al heb ik geen idee hoe ze dat doen. Nam aan dat daar een apparaat voor was, maar misschien kun je dat met droogijs ook wel doen dan.

 

Heb er geen ervaring mee, maar ben ook wel benieuwd

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ik kende dat proces niet (Sublimatie)

 

Even de definitie opgezocht en ik kwam dit tegen (icm vriesdrogen):

 

Het principe van vriesdrogen is dat door de lage temperatuur de in de te drogen stof aanwezige watermoleculen worden opgenomen in ijskristallen, die vervolgens in zeer droge lucht verdampen, of eigenlijk sublimeren. (sublimatie: het direct overgaan van vaste vorm naar gasvormige toestand).\

 

Weer wat nieuws geleerd vandaag :)

Dus in theorie kan het wel, maar om het gewenste effect te krijgen moet je het niet in een zak stoppen?? of misschien in een vacuum kamer stoppen oid?

Of misschien meerdere keren achter elkaar zodat je telkens een beetje van het vocht laat verdampen. Genoeg dingen om uit te proberen lijkt me :D :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen ervaring mee,maar dit zeggen ze op rollingtoned erover:

 

Wiet vriesdrogen is supermakkelijk; neem ongeveer dezelfde hoeveelheid droogijs als wiet en een tupperware container waarin de wiet en het droogijs samen passen. Maak een paar gaten in het deksel en doe het droogijs in de container. Leg hierop een vel keukenpapier of een stuk kaasdoek of iets dergelijks, alle stoffen zouden kunnen zolang het maar ademt. Hierop leg je de wiet die je wil drogen, doe het deksel op de container en zet het in de vriezer.

De vriezer zorgt ervoor dat het droogijs niet al te snel in CO2 gas verandert. Bij het overgaan van vast naar gasvorm trekt het droogijs vochtmoleculen uit je wiettoppen. Als al het droogijs na ongeveer 24 uur in gas is veranderd, is je wiet ook droog en tevens bevroren.

 

http://www.rollingstoned.nl/wiet-vriesdrogen-supersnel-en-meer-smaak/

 

lijkt me dat de wiet ook minder krimpt als je zo droogt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Las dat mensen ook gewoon in de vriezer drogen. Wellicht in een vacuum bak. Dat gaf ook mooiere buds met een betere smaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minder bladgroenafbraak is voor sommigen niet wenselijk,voor mij werkt curen beter.

Flashfreezen van wiet helpt volgens mij de wiet ook meer terpenen vast te houden,en dat is wel fijn.

In bevroren toestand is de wiet&trichomen ook minder dynamisch en er zullen dus minder terpenen ontsnappen maar ook minder afbraakproducten gevormd worden lijkt mij.

 

Wie gaat het testen,ben wel nieuwsgierig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik me dan afvraag, neemt de co2 dan ook de stank mee?

Ofwel, zodra ik mn vriezer opendoe heb ik de geconcentreerde stank van een (bv) kilo amnees in huis?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ,

Heb hier geen ervaring mee , wat ik wel weet is dat je voor alles de tijd moet nemen !

Dingen overhaasten kan wel maar komt vaak niet ten goede van de smaak en of effect .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco als je een kilo amnees knipt heb je ook die reuk lijkt me :whistle:

 

als het vacuum moet lijkt het me niet dat u vriezer gaat stinken.is maar pas als je het uit szen vacuum haalt dat je daar last van hebt denk ik .

ben benieuwd hoe dit afloopt :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja, een verse kilo ruik je haast door de muren heen, das echt verschrikkelijk.

Zelfs verpakt in 2 lagen plastic ruik je het nog steeds.

 

Maarree volgens mij moesten er gaten in de doos dus niet vacuum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een echte vriesdroger trekt het vacuum, maar dat zal met dat droogijs toch niet gaan lukken?

 

Een goede vriezer zorgt zelf dat de lucht heel droog is. Dat is wellicht ook al voldoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeps, ik was niet ver genoeg omhoog gescrolled, ik pakte dat verhaal van rollingstoned..

Ik kan me niet voorstellen dat dat droogijs zn werk kan doen als dat in een afgesloten zak zit met natte wiet.

Die 2e methode lijkt me ook betrouwbaarder

Share this post


Link to post
Share on other sites

iemand die ik ken is het nu aan het testen omdat hij vroeger moest afbreken om de een of andere reden....

eerste wat ik er over hoorde, vandaar wou ik even testen of iemand er hier bekend mee is ;)

 

10kg droogijs was iets van een 20-25€

 

hij zei ook dat de smaak veel beter bewaart werd en dat ze dit idd vooral met kruiden doen..

 

we gaan het weten......

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco : lijkt mij dat die (stank)terpenen gevangen blijven in de wiet als het bevroren is,en dus geen geur in je vriezer.

Pas als je het eruit trekt gaat het stinken lijkt me.

 

Misschien blijft de wiet zo smaakvoller,door de extra terpenen.

Als een trichoom bevroren is word het een hard blokje,lijkt mij moeilijk uit te ontsnappen als vluchtig terpeentje.

 

Is het nou eenmaal droog blijven er ook meer terpenen gevangen,want echt droog is ook minder dynamisch voor een trichoom dan 'nat'

Share this post


Link to post
Share on other sites

je chlorofiel breekt niet af,

 

bij normaal drogen, geef je het chlorofiel de tijd om af te breken en met het overtollige vocht mee te verdampen,

(dacht ik)

 

als je snel droogt hou je altijd die vieze scherpe plantsmaak..

 

vriesdrogen of vriezen is wel ideaal om je icolater ahsj te drogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...