Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El capitano

Voeding Samen Stellen.

Recommended Posts

Ik heb de afgelopen dagen iets gelezen over voeding zelf samenstellen nu was ik in de shop..

Zie je allerlei leuke kleurtjes in zakjes met cijfertjes erop is allemaal leuk en aardig..

 

Maar kan iemand mij hier meer wegwijs in maken hoe ik dit samenstel en de bijbehorende formule ?

 

Schijnt nogal goedkoper te zijn. En heb ik al die tovermiddeltjes niet meer nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop een zak wit (Calcinit NPK 15.5-0-0) en een zak bruin (kristalon bruin NPK 3-11-38 + Mg,S,B Cu,Fe, Mn en Zn.)

 

Los dit afzonderlijk op in water en el capitano heeft een A en B oplossing. Nog een fles/jerrycan fosforzuur 75% and you are ready to go.

 

Zou niet weten wat je nog meer zou moeten weten of zou moeten samenstellen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vroeger hele leuke resultaten behaald met twee soorten Peters mest, voor de groei 24-8-16 en voor de bloei 10-30-20.

Dit vulde ik aan met een beetje Mg en een beetje Fe in chelaat-vorm en dat was alles wat mijn plantjes nodig hadden.

Deze voeding is te koop in zakken van 15 of 25 kilo en de Mg en Fe in potten.

En wat worm al zegt, een jerrycan fosforzuur, kost weinig en gaat lang mee, evenals de voeding.

Ik hield een gram per liter aan, toendertijd had ik niet eens een Ec-meter. Reken maar uit hoe lang je doet met 15 kilo mest als je 1g/l aanhoudt.

Te koop bij o.a. Brinkman.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bepaal ik dan mn ec ?

 

En ik zak ook dat er van die standaard zakken te koop waren 0.9 ec maar weet even niet meer precies wat dat was

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je Ec bepaal je door bvb 5 liter water te nemen, daar 0,5 gram voeding aan toe te voegen, je Ec te meten en zo beetje bij beetje uit te vissen hoeveel je precies moet toevoegen om op de gewenste Ec uit te komen. Als je dat eenmaal weet is het dan enkel nog een kwestie om voor de hoeveelheid water in je vat uit te rekenen hoeveel gram voeding je daar in moet mikken. En als je dat gedaan voor de zekerheid je Ec nog te checken.

 

Het is handig om vóór je de voeding in je vat kiept deze eerst op te lossen in wat warm water, want die zouten lossen beter op in warm water. Is het eenmaal helemaal opgelost dan giet je dat concentraat in je vat.

 

Ijzer en magnesium chelaten apart toevoegen, niet in hetzelfde concentraat als je voeding.

 

Bovendien, op de verpakkingen staan ook richtlijnen.

 

Echt, het is allemaal supersimpel en spotgoedkoop. :tu

 

Gewoon zoals je nu ook doet. A en b toevoegen en meten

Nou, het is nog simpeler, want je hebt geen A+B, je hebt A of B.

24-8-16 voor de groei en 10-30-20 voor de bloei. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, Peters 20-10-20 voor de groei en Peters 10-30-20 voor de bloei.

Een beetje ijzer-chelaat.

Moet je alleen nog iets van magnesium zoeken, die kon ik zo gauw niet vinden daar.

 

Hoewel je mogelijk geen chelaten hoeft toe te voegen, ijzer en magnesium zit nl. al in de Peters.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grote verschil tussen de recepten van Worm en Twiet zit hem in de P : K tijdens de bloei.

 

Volgens Rob van Metrop is K de dikmaker, terwijl anderen menen dat de P het belangrijkste element is.

Hoe zit dat?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bepaal ik dan mn ec ?

 

 

Dat ligt eraan wat de ec van jou kraanwater is. Hier voeg ik +- 3ml A en 3ml B toe aan 1L water om tot een ec van 1,5 te komen.

 

De verhouding die ik bij de start gebruik is 1 A op 1 B. Naar verloop van de bloei bouw ik dat op naar 1 op 1,5.

 

 

 

 

@fool

 

Ik heb het recept gekopieerd van racker en ag13. Ben zelf niet zo een pionier, laat een ander het wiel uitvinden en kopieer.

 

Gr,

 

Worm

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus kheb zegmaar per dag straks 100/120 liter per dag nodig alleen maar 20-10-20 toevoegen.

 

Maar moet ik dat beetje ijzer en magnesium groei en bloei toevoegen ?

 

En wat is een beetje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees dat die 20-10-20 voor koude donkere nachten is...is dat niet wat voor t einde ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gedurende de groei gebruik je 20-10-20, gedurende de bloei gebruik je 10-30-20.

 

Ijzer en magnesium kun je gedurende de gehele periode, groei en bloei toevoegen, al zou ik daar pas mee beginnen in de derde week groei. Hoeveel is een beetje? Ik gebruikte een lepel per vat van 100 liter. Op de verpakkingen kun je ook richtlijnen vinden voor de te gebruiken hoeveelheden. En mogelijk is het ijzer en de magnesium niet eens nodig, je kunt er ook mee wachten tot je eventuele gebreksverschijnselen gaat zien. Zie je die niet dan heb je dus voldoende aan beide mesten. Het is nl. zo dat de beide mesten al behoorlijk compleet zijn vwb mineralen en sporenelementen, er zit o.a. al ijzer en magnesium in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees dat die 20-10-20 voor koude donkere nachten is...is dat niet wat voor t einde ?

Nee, 20-10-20 is voor de groeifase, hoog in de stikstof, 10-30-20 is voor de bloeifase, hoger in de fosfor.

 

Wat Fool on the Hill zegt, je kunt voor de bloei ook een mest gebruiken die meer Kalium bevat, ipv 10-30-20 iets in de lijn van 10-30-30. Maar mijn ervaring, en die van vele anderen, is dat we met de genoemde mesten prima resultaten behaalden, jarenlang.

 

Het is ook een beetje een kwestie van gewoon proberen en eventueel, aan de hand van je observaties, iets anders proberen. Bvb een run doen met de twee mesten die ik aangeef en als je denkt dat het beter kan iets aan je mest veranderen, bvb. wat hoger gaan in je K(alium).

 

Ik had al eens eerder dit Ec-schema geplaatst, kdenk dat dit je prima kan dienen als richtlijn:

gallery_45199_18520_14836.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Fool on the Hill zegt, je kunt voor de bloei ook een mest gebruiken die meer Kalium bevat

 

Dat zeg ik niet, dat zegt Metrop.

Maar wellicht is dat ook afhankelijk van de soort die je kweekt.

 

Peters' professional gebruikte ik met veel succes in de vorige eeuw.

Maar voor de volledigheid: daarbij moet je ook wat epsomzout gebruiken, voor de de magnesium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie daar het aantal grammen staan maar op hoeveel liter is dat gebaseerd ? 100??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, Peters 20-10-20 voor de groei en Peters 10-30-20 voor de bloei.

Een beetje ijzer-chelaat.

Moet je alleen nog iets van magnesium zoeken, die kon ik zo gauw niet vinden daar.

 

Hoewel je mogelijk geen chelaten hoeft toe te voegen, ijzer en magnesium zit nl. al in de Peters.

 

Hier is de Magnesium

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie daar het aantal grammen staan maar op hoeveel liter is dat gebaseerd ? 100??

Ik neem aan dat je het aantal grammen op de zak bedoelt, 0,5 tot 1,5 gr?

Dat is per liter, 0,5 tot 1,5 gram per liter.

Maar je moet je niet laten leiden door het aantal grammen, je Ec waarde is waar je je op richt.

Die waarde hangt wel samen met het aantal grammen, maar je moet gewoon proberen om zoveel voeding per liter water toe te voegen dat je een bepaalde Ec waarde bereikt.

 

Bvb: Je wilt een Ec van 1,3 bereiken. Je voegt een halve gram voeding toe aan 1 liter water en meet de Ec van die oplossing. Laten we eens aannemen dat met 0,5gr/liter je Ec op 0,95 komt. je voegt dan nog eens 0,2gr voeding toe aan die oplossing en meet opnieuw. Nu zie je op je Ec-meter dat deze 1,2 aangeeft. Je voegt nogmaals een beetje voeding toe, 0,1gr en meet opnieuw. Nu meet je een Ec van 1,34. Dan kun je uitrekenen dat je met 0,8gr per liter een Ec waarde bereikt van 1,34.

Er moet nu ook nog een beetje ijzer- en magnesium-chelaat bij. Als je die er ook bij hebt gedaan meet je nogmaals en ziet nu op je Ec-meter 1,37 staan. Dat is ietsje meer dan wat je wilde, 1,3. Je hebt er dus ietsje teveel mest ingedaan, mogelijk iets van 0,05gr teveel.

 

De voorgaande berekening werd gedaan op basis van een liter water. Als je ipv één liter bvb 5 of 10 liter water gebruikt kun je wat fijner meten. Uiteindelijk kun je door zo te bepalen hoeveel gram mest per liter je moet toevoegen om een bepaalde Ec te bereiken weten hoeveel gram je in een heel vat moet toevoegen om een bepaalde Ec waarde te bereiken. In het schema wat ik heb geplaatst kun je terugvinden hoe hoog je je Ec wilt hebben in elke week van je kweek. De waardes in het schema zijn een richtlijn, afhankelijk van de omstandigheden van jouw kweek dien je daar mogelijk iets van af te wijken. Hoeveel, wanneer? Dat kun je van je planten aflezen.

 

Handige tip, ipv met mest in droge vorm te werken kun je ook een hoeveelheid mest in water op lossen in geconcentreerde vorm, bvb 200 gram per liter in een 5 liter fles. Dan weet je dat er in die 5 liter 1 kilo mest zit. Je kunt dan ipv grammen toevoegen aan je vat centi-liters concentraat toevoegen. Als je voor deze manier kiest moet je wel je ijzer en magnesium pas toevoegen aan je vat, NIET aan het concentraat.

 

De laatste stap is dan het aanzuren van je vat en klaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yara los je 1 kg op in 10L water, hou je dus 10L voedingsoplossing/concentraat over. 1 zak 25kg is dus 250L voedingsoplossing/concentraat. Ik weet niet hoe groot en hoeveel hokken jij draait maar daar kun je wel even mee toe.

 

Zelfde geld voor peters....

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Éen zak van 15 kilo zijn 15.000 grammen oftewel, als je één gram per liter gebruikt hebt je aan één zak voldoende voor 15.000 liters voeding. 15.000 gedeeld door 200 liters zijn 75 vaten van 200 liter. Lijkt me stug dat je meer dan één zak per run nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de dag een zak van 15 kilo? :huh:

 

UIt één kilo haal je makkelijk 5 vaten van 200 liter.

 

Lees alles wat hierboven staat nog eens op je gemak door, eventueel met een rekenmachientje bij de hand.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er ook zo een vervanging voor enzymen ?ivm oude wortelresten oplossen

 

En kgebruik ook dripclean voor schone leiding werk

 

Om de dag een zak van 15 kilo? :huh:

 

UIt één kilo haal je makkelijk 5 vaten van 200 liter.

 

Lees alles wat hierboven staat nog eens op je gemak door, eventueel met een rekenmachientje bij de hand.

 

Had mn post al aangepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat weet ik niet. Wat voor substraat gebruik je?

 

Ik draai op steenwol slabs en die vervang ik gewoon elke keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...