Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wno12

Vragen Over Lamp

Recommended Posts

Hallo iedereen

 

Na 2 kwekjes op led wil ik nu hps gaan kweken omdat met led nooit boven de 22 graden kwam.

Nu wil ik kweken met 250 lumatek dimbare vsa en eerst laten groeien met 150 watt lamp welke raden julie me aan of kan beter eerst met hpi laten groeien. Mijn kweektent is 100 bij 100 180 en kweek 5 white widdow

 

graag hoor ik t van julie

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar in de groei kan je tog minder watt gebruiken en of hpi lamp

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat kan maar wil deze kweek nietmeer dan 250 watt verbuiken aan light

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke lamp waar EL bij staat is geschikt in theorie voor elktronische ballasten.

 

En over minder Watt ja dat kan maar ze hallen hun energie uit het licht dat dat jij aanbied.

 

En dan liever meer energie en mooiere (compacte planten) dan gestrekt wegens te weinig licht voor het oppervlak. (En licht is gewicht)

 

Persoonlijk zou ik toch voor een 400Watt gaan zal je meer aan hebben dan die 250watt. tegen het einde van de rit dan. en die 150watt meer is te verwaarlozen.

 

Ja je kan hpi gebruiken Maar dit doen maar weinig. en is ook weer een kost uitgespaard.

 

Maar je kan ook lekker Eigenwijz doen en je eige ding doen en later dan toch op je gedachte terug komen , ja ze hadde toch gelijk ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

julie raden me aan om te onkiemen en gelijk op de hps 250 watt te zeten dan kan ik beter een lumatek 400 watt kopen en alsnog later over schakel als nodig is op 400 watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumatek of andere dimmable evsa is dan wel praktischer, kun je dimmen naar 250watt en boosten naar 440watt. Wordt het te koud onder 250 kun je altijd nog boosten naar meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik groei mijn stekken (heel kort) voor onder 250w hpi, voor de dames onder de 600 watters op 12/12 gaan.

Bevalt me prima.

(Heb gewone vsa, prijsverschil met evsa vond ik te groot voor zon klein lampje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft iemand ook ervaring met welke merk lamp op lumatek want hoor van vele dat somige krombuigen?

 

gr

 

maar er staat op lumatek 400 watt bekabeld de dimmen op 75 50 procent maar dat is dan 300 watt en 200 watt en geen 250.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is niet erg een 250W lamp kan ook gewoon op 200W draaien

andersom is niet aan te raden , over het algemeen kan je een lamp max 10% boosten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker 400W Lumatek met Lumatek bulb erbij. Speciaal gemaakt voor die evsa en mocht je het willen kun je toch die stroom besparen op 250W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dan doe ik dat en hoelang zal ik mijn white widdow voor groeien 14 dagen en dan op 12 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga deze bestelen 400 watt lumatek plus

  • Bulb PHILIPS green power 400 Watt

Reflector: spiegelkap

voor 138 euro bij garden team is dit een goede koop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Philips green power van 400 watt is een prima keus.

Overigens ken ik mensen die een paar weken voor groeien met 2 keer 18 watt cool tl van Philips, in een groeitentje.

 

Voor groeien doe je overigens op 18/6 of 20/4. Tenzij je aan de SOG kweekmethode doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga denk ik vanaf dat ie ontkiemt is onder de 200 of 250 watt doen en dan 14 dagen groeien en dan op 12 12 zeten

en hopelijk haal rond 100 gram white widdow af dit ongeveer mijn doel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou een andere kap doen. Laten we ruim inschatten dat je spiegelkap 85% reflectie haalt (ik denk dat het minder is). Een iets duurdere kap, bijvoorbeeld de Prima Klima Azerwing die momenteel voor 57EUR te verkrijgen is bij 123tuintechniek (nee, heb geen aandelen, maar heb net deze kap zelf gekocht en dit is de beste deal) heeft reflectiemateriaal wat zo'n 95% reflecteert. Laten we zeggen dat de helft van je licht wordt gereflecteerd door de kap.

 

Reflectie spiegelkap: 0.85×200W=170W aan licht

Reflectie Azerwing: 0.95×200W=190W.

 

Zo pak je al 20W extra licht erbij. Stel je kweekt 0.75g/W, iets dat goed mogelijk is met 400W op 1m2, dan haal je 15g extra door de kap alleen.

 

Je wilde zo efficiënt mogelijk kweken toch? Zorg dan dat je licht zo goed mogelijk bij je planten komt. :)

 

Trouwens, is die green power wel bestendig tegen de hoge frequentie van evsa? De normale green powers zijn dat niet namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ditto. Ik zie die Lumii ook voorbijkomen bij een reputabele shop dus dat zou je ook kunnen checken. Maar die kap is gewoon belangrijk als je efficiënt wilt zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...