Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Spongepot

Kweektent Vlak Leggen? Kan Dit Zomaar?

Recommended Posts

Hey,

 

Ik ben van plan om deze tent te halen:

http://tuincentrumho...0x60x120cm.html

 

Om ruimte technische redenen vraag ik me af, of ik deze ook vlak kan leggen? Dus dat de 120cm in de breedte ligt, en niet in de hoogte. Kan dit zomaar? Brengt dit niet allerlei constructie problemen met zich mee? Dus het ophangen van de afzuiger, carbon filter, lampen e.d.? Dat ik het deurtje anders open moet doen, maakt me dan weer niets uit.

 

Weet overigens niet of ik nu een uber domme vraag stel, maar ik kon hem werkelijk nergens vinden. Mocht deze vraag toch al eens gesteld zijn, zie ik daar graag een link van tegemoet en kan deze gesloten worden. Alvast bedankt! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet kunnen, ik zie iig geen enkel bezwaar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bedoeling is om een tent te hebben om voor te groeien. Het liefst zoek ik een tent die 70(h)x60(b)x60(l)is, maar die ben ik nog niet tegengekomen. En de tenten die wel bedoeld zijn om vlak te leggen (hoe klein ze ook zijn), zijn belachelijk duur (over de 200 euro). Dus dat dit op deze manier opgelost kan worden, zou erg mooi zijn!

 

Wat ik me tegelijkertijd afvraag; kan ik met een lagere wattage lamp voorgroeien? Stel dat ik onder 250w voorgroei.. en ze daarna in de normale tent zet.. kan het kwaad als ik ze na een week of twee heel abrupt (vanuit de voorgroei tent) onder 600w leg? Heeft dit een negatieve invloed op wat voor manier dan ook voor de plant (en uiteindelijke opbrengst)? Of moeten ze onder de 250w blijven, gezien ze dit nu eenmaal gewend zijn vanaf de 'geboorte'?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan zeker, er is hier ergens een medewietforummer die graag zijn hokken op hun kant pleurt maar zijn naam ontglipt me even

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er ook vanuit dat die tenten overal even stevig zijn dus je zou 'm kunnen gebruiken hoe jij 't wilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Die had ik inderdaad al gezien. De plek waar hij komt is onder een enorm lange bureau, echter is de hoogte hiervan maximaal 70cm. De tent die jij aangeeft heeft een hoogte van 50 centimeter. Dat vind ik dan weer iets te laag, gezien er ook nog een lamp in moet. Als ik die tent vervolgens weer omkantel, wordt de hoogte 80cm, en dat is dan weer 10cm te groot :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zit alleen met de ventilatie openingen, maar er moet als je hem op zn kant zet zeker wel een boven uitkomen;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil deze tent gebruiken om voor te groeien. Het idee is om dit met een lagere wattage lamp te doen. Kan ik met een lagere wattage lamp voorgroeien? Stel dat ik onder 250w voorgroei.. en ze daarna in de normale tent zet.. kan het kwaad als ik ze na een week of twee heel abrupt (vanuit de voorgroei tent) onder 600w plaats? Heeft dit een negatieve invloed op wat voor manier dan ook voor de plant (en uiteindelijke opbrengst)? Of moeten ze in dat geval onder de 250w blijven, gezien ze dit nu eenmaal gewend zijn vanaf de 'geboorte'?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat maakt niet uit. voorgroeien onder tl en dan direkt onder hps is heel normaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ga je niet redden met 60 cm totale hoogte vrees ik, of je moet ze nog verpotten zodra ze de grote tent ingaan.

Met 2 weken onder hps zijn ze al zo groot dat je planten in de lamp kruipen.

Eerste voorgroei onder tcl oid zou wel kunnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat houdt voorgroeien voor jou in?

Bij mij is dat een week of 2 vanaf geworteld stekkie en dan een node of 5 hoog, ik redt dat krap met een 110W Tneon en verpotten wat je toch moet doen.

220W TNeon kan ik mee afbloeien.

 

Ik heb als voorgroeitentje een 90W (90x60x90).

 

Je tent op zijn kant kan makkelijk, zaak is dan wel dat je de luchttoevoer beetje uit moet dokteren want de toevoergaten zitten deels dicht als hij op zijn kant ligt en ze hebben wel verse lucht nodig.

 

Als onder buro.. zelf wat bouwen want wat jij wilt gaat lastig worden, was de 60W (60x60x90) er nog maar, was een tentje van Secret Jardin DR versie 1, als je die nog kan vinden zit je goed, die was 'maar' 60 hoog

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik groei een paar dagen voor in 3,6 liters onder 250w hpi, dan pot ik ze over op 11 liters en gelijk onder 600w.

(Ik heb iets meer plantjes natuurlijk...)

 

60x60x90 is ook de maat van een mammoth pro propagator, kost 59,- bij 123 in alkmaar.

Wil ik ook nog aanschaffen, kan ik precies mijn 2 propagatorkastjes in kwijt onder 1 tcl met 2x55w voor mijn stekkenfabricage.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idee is inderdaad dat ik circa 2 weken wil voorgroeien. Dit wil ik doen met indica planten, welke volgens mij (als ik me niet vergis) vooral breed worden ipv lang. Overigens kweek ik op led. Dus het zal niet erg zijn als ze uiteindelijk 30cm van de lamp verwijderd zijn. Voordat ik ze in de grote tent zet, zal ik ze uiteraard overpotten. Ook ik doe ze eerst in 3L potten, dan 11 en uiteindelijk 18. Aangezien ik organisch kweek, vind het bodemleven zo'n grote pot wel fijn :)

 

Het mooiste zou nog zijn als ik ze de eerste week dat ze op 12/12 staan ook nog in de voorgroei tent heb, ze dan pas overpot en dan in de grote tent zet. Maar volgens mij fok ik dan wel het een en ander op.. het zou me wel een tijdswinst van een week opleveren, gezien ik nooit in de eerste week 12/12 iets van bloeiactiviteiten waarneem. Dit komt meestal na dag 11 bij mij. Maar het lijkt me wel riskant. Wat jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk zou ik niet meer overpotten als de klok al op 12/12 staat. maar het kan zeker. als het maar een week is maakt het niet zoveel uit. zit je al midden in de bloeifase is het erger voor je planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zo'n formaat hokje zou je evt ook een kast kunnen ombouwen, of zelf iets fabrieken met wat hout en zwart/wit folie.

 

Heb zelf wel eens voor gegroeid met een 400 watt hps aan twee touwtjes vanaf plafond, boven een tafel welke ondersteboven lag, met zwart/wit folie tussen de poten gespannen.

 

Colombian style :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie om het een of ander maar volges mij hebbe die Homeboxes een losse bodem :rofl

En da es niet echt lichtdicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zo'n formaat hokje zou je evt ook een kast kunnen ombouwen, of zelf iets fabrieken met wat hout en zwart/wit folie.

 

Heb zelf wel eens voor gegroeid met een 400 watt hps aan twee touwtjes vanaf plafond, boven een tafel welke ondersteboven lag, met zwart/wit folie tussen de poten gespannen.

 

Colombian style :whistle:

 

Haha, zo te horen kan er zelfs in een kartonnen doos gekweekt worden, zolang je alles maar kan ophangen :P

Helaas heb ik twee linkerhanden, dus zelf klussen zal denk ik niet een enorme succes opleveren :)

 

 

Nie om het een of ander maar volges mij hebbe die Homeboxes een losse bodem :rofl

En da es niet echt lichtdicht.

 

In dat geval kan ik voor de Mammoth gaan die Scirocco aanraadde. Zit eraan te denken om er een 600w mars hydro in te zetten (staat gelijk aan circa 300 'echte' watts), hoewel ik toch een beetje zit met de hoogte van 60cm.. ik ga toch eens kijken of ik iets creatiefs met die bureau kan doen om er 80cm van te maken, zodat de lamp toch wat meer ruimte heeft..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook die marshydro is te gek voor in een propagatortentje denk ik. Meer dan een tneon/tcl armatuurtje zou ik er iig niet instoppen.

Hoogte potten cm of 20-25, plant ook zoiets, waar ga je dan de ruimte vandaan halen die tussen lamp en gewas nodig is?

 

Voorgroeien in een minihokje is leuk bedacht, maar heeft in de praktijk ook een berg nadelen.

Hoe eerder je onder de echte lamp gaat hoe beter, liefst ook meteen in de uiteindelijke pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook die marshydro is te gek voor in een propagatortentje denk ik. Meer dan een tneon/tcl armatuurtje zou ik er iig niet instoppen.

Hoogte potten cm of 20-25, plant ook zoiets, waar ga je dan de ruimte vandaan halen die tussen lamp en gewas nodig is?

 

Voorgroeien in een minihokje is leuk bedacht, maar heeft in de praktijk ook een berg nadelen.

Hoe eerder je onder de echte lamp gaat hoe beter, liefst ook meteen in de uiteindelijke pot.

 

Je bedoeld dat het te warm kan worden met die marshydro? Ikzelf heb alleen ervaring met led lampen namelijk :) hoe zouden die ufo's anders zijn?

En wat zijn de nadelen in een minihokje? Dan kan ik daar rekening mee houden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem 1 is de stralingswarmte... ook dat led geval geeft een bepaalde hittestraling af waar je plantjes niet te dichtbij mogen komen of ze worden geroostert.

Probleem 2 is het gebrek aan hoogte, als je de lamp 20 cm van je gewas wilt houden blijft er nog maar een cm of 30 over voor de potten en de planten samen, en das niet veel...

Die ruimte tussen lamp en plant is ook nodig om het licht genoeg te kunnen spreiden, anders staat driekwart vd planten in de schaduw, en een paar bladeren en toppen in het volle licht.

 

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zie genoeg leuke kweekprojectjes in oude koelkastjes enz voorbijkomen in de micro sectie die het tegendeel bewijzen, maar je maakt het jezelf niet echt makkelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap je punt inderdaad en goed dat je het aangeeft. Ik ga hier eens goed over nadenken

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dat geval kan ik voor de Mammoth gaan die Scirocco aanraadde. Zit eraan te denken om er een 600w mars hydro in te zetten (staat gelijk aan circa 300 'echte' watts), hoewel ik toch een beetje zit met de hoogte van 60cm.. ik ga toch eens kijken of ik iets creatiefs met die bureau kan doen om er 80cm van te maken, zodat de lamp toch wat meer ruimte heeft..

 

Mammoth lijkt mij idd een stuk slimmer. Voorgroeie met tneon/tcl zoals scirocco al zegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...