Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Skittle

Eerste Keer Binnenkweek

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Ik zou samen met mijn beste vriend willen samenleggen om een binnenkweekje bij mij thuis te starten met 3 tot 5 plantjes. We zouden de kosten door twee kunnen delen maar we zoeken toch iets kleins en op budget.

Wat denken jullie hiervan? http://tuincentrumho...ite.html


Of kan hier maar één plant in?

 

Bevat:

- DV-400 W schakelkast

- Gavita Digistar 400 watt + spiegelkap Megalux reflector+ Gavita Enhanced 400W

- MDF box met Torin slakhuis 250m3

- 2x kunststof flens 125 mm

- Can Lite Mini 300m3

- King fan controller + Thermostat

- Hurricane klip ventilator

- Hygro-Thermometer

- 1x Aansluitsnoer 3x1.5kwd 2mtr lang + stekker

- 3x slangklem 060-165mm

- Luchtslang Sonoconnect 5mtr 125mm

- Easy roller set (Ideaal om de lamphoogte mee te stellen)

 

Prijskaartje: €535,13

 

 

Of moeten we toch deze hebben? http://tuincentrumho...ite.html


 

Bevat:

- DV-600 W schakelkast

- Gavita Digistar 600 watt + spiegelkap Megalux reflector + Gavita Enhanced 600W

- Softbox met Torin 500m3 in rubbers

- 2x kunststof flens 160mm

- Carbon active filter 650m3 (160)

- King fan controller + Thermostat

- Hurricane klip ventilator

- Hygro-Thermometer

- 1x Aansluitsnoer 3x1.5kwd 2mtr lang + stekker

- 3x slangklem 60-270mm

- Luchtslang Sonoconnect 5mtr 160mm (geïsoleerd)

- Easy roller set (Ideaal om de lamphoogte mee te stellen)

 

Prijskaartje: €832,48

 

 

Van Mark Pol zijn topic (http://www.wietforum...weektent-kopen/) heb ik nog dit lijstje afgekeken. Is dit véél beter dan het vorige? Want het is nog duurder.

 


- Can 350bft 700m3 € 128.36

- Kweektent Secret Jardin DR-120 R2.5 120x120x200cm € 157.88

- Lamp Philips Master son-t pia green-power 600w € 49.50

- Philips I.T.S. 600w € 60.43

- Spiegelkap compleet € 11.85

- Schakelkast DV 12 voor 2 lampen € 78.18

- Adwa EC meter € 40.84

- Adwa PH meter € 40.84

- 2 Snelklemmen 60t/m270mm € 2.70

- Victorketting op rol 30mtr € 26.90

- Davin fan controller DV-11 max 6 Amp 1350 Watt € 72.39

- Stalen softbox 500m3 € 146.29

- Afzuigslang sonoconnect 160mm 10mtr € 29.18

- Afzuigslang combiconnect 160mm € 15.24

- Garden HighPro Clipfan ECO 15cm € 14,99

 

Prijskaartje: €875,57

 

 

Welke raden jullie aan in onze situatie? Alvast enorm bedankt voor alle hulp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja, dat is toch de prijs dat je betaald voor een kleine setup :)

 

Ik kan je wel aanraden om biologisch te kweken, geen gezeik met PH en EC.

Gewoon kraanwater en de buffetabs doen hun werk wel.

Ik zou je fancontroller vervangen door een variac, brom is supervervelend

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zelf een tent en alles samen stellen los kopen misschien wel wat duurder maar dan heb je wel goed spul. Succes Gr vlinder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips! Die buffertabs gaan we zeker gebruiken, scheelt alweer in de kosten.

 

@Anon5710: Welke variac had je in gedachten? Ik kende het niet maar heb het even gegoogeld en er zijn veel verschillende variacs. Ik vond dit tweedehands: http://www.2dehands.be/elektronische-apparatuur/overig-apparatuur/overig/neon-transformator-30-ma-15000-249696157.html

En nieuw zou ik moeten kiezen dus al deze: http://www.elektrodump.nl/67-variacs

 

En als algemene vraag: Hoeveel plantjes kunnen er in een kweektent van 120x120x200cm?

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de eerste set pakt, de lijst welke je zelf samen hebt gesteld, met een grotere tent(1x1x2m) zit je al heel goed voor een eerste ronde. Zo'n 250m3 mdf box heb ik ook, zonder fancontroller dus staat altijd op 100%, in een 90x90x180 tent met 400watt HPS. Als de omgevingstemperatuur ok is kan dit prima.

 

success!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt! Het is misschien wel handiger om een niet te grote tent te hebben. Kwestie van mijn moeder wat op haar gemak te stellen. :)

 

Ik heb deze lijst samengesteld voor een kleinere tent:

 

- Kweektent Secret Jardin DR-90 R2.5 90x90x180cm € 116.70

- Davin schakelkast DV 12 voor 2 lampen € 78.18

- Lamp 400w G.E. lucalox € 17.15

- Spiegelkap compleet € 11.85

- Philips I.T.S. 400w € 44.22

- Afzuiger in stalenbox 250m3 € 127.95

- 3x Snelklem 60t/m270mm € 4.05

- Victorketting op rol 30mtr € 26.90

- Thermo- Hygrometer wit (mini-maxi) € 10.17

- Aansluitsnoer 3x1,5mm2 2mtr € 2.90

- Afzuigslang sonoconnect 160mm 10mtr € 29.18

- Afzuigslang combiconnect 160mm € 15.24

- Can 350bft 700m3 € 128.36

- 2x Flensbus diameter 125mm(kunststof) € 8.14

- 10x Buffertablet € 9,00

- Variac 4A € 81,00

 

Prijskaartje: € 710,99

 

Los daarvan dacht ik nog om deze te kopen:

- 10x Pot vierkant 30,5x30,5x30,5cm 18ltr € 23,9

 

Dit is puur door te kijken bij anderen dus het zou best kunnen dat ik zaken te veel of te weinig heb. Ook vroeg ik me af: Kan de 400w lamp samen met de Philips ITS?

Ik wil wel de tent in een onverwarmde ruimte zetten en daar is het meestal maar rond de 15°C...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou persoonlijk grotere afzuiger nemen, hoeft ding niet continu voluit te loeien en maakt veel minder herrie,

ook zal je dan op de warmere dagen niet gelijk tegen temperatuurproblemen oplopen als

met zon undersized dingetje of is het in die ruimte waar je over spreekt zomers ook maar 15 graden?

 

Houdt ook rekening met de lengte van je luchtafvoer, zie namelijk dat je 10 meter slang in je lijstje heb staan maar

des te langer deze is en helemaal als er bochten in zitten verlies je veel capaciteit van je afzuiger,

een buisfan zou in dat geval een veel betere en goedkopere oplossing zijn.

 

Daarnaast zou ik als de tent in een koelere ruimte staat ook gebruik gaan maken van een

tube heater i.c.m. een thermostaat zodat je een ondergrens van +- 20 graden in kan stellen.

 

En wat moet je in vredesnaam met 30 meter ketting?

 

Het is misschien wel handiger om een niet te grote tent te hebben. Kwestie van mijn moeder wat op haar gemak te stellen. :)

 

Los daarvan dacht ik nog om deze te kopen:

- 10x Pot vierkant 30,5x30,5x30,5cm 18ltr € 23,9

 

Om je moeder gerust te stellen zou ik het eerder bij 5 potten (en dus ook 5 planten) houden en de grootte van de tent van ondergeschikt belang vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips! Hij zal waarschijnlijk in een kelder staan, ik denk niet dat het daar zeer warm wordt. De ketting had ik zien staan in het lijstje van Mark Pol, geen idee of dat nodig is.

 

Het nieuwe lijstje:

 

- Kweektent Secret Jardin DR-90 R2.5 90x90x180cm € 116.70

- Davin schakelkast DV 12 voor 2 lampen € 78.18

- Lamp 400w G.E. lucalox € 17.15

- Spiegelkap compleet € 11.85

- Philips I.T.S. 400w € 44.22

- 3x Snelklem 60t/m270mm € 4.05

- Thermo- Hygrometer wit (mini-maxi) € 10.17

- Aansluitsnoer 3x1,5mm2 2mtr € 2.90

- Afzuigslang combiconnect 160mm € 15.24

- Can 350bft 700m3 € 128.36

- 2x Flensbus diameter 125mm(kunststof) € 8.14

- 10x Buffertablet € 9,00

- Variac 4A € 81,00

- Buisafzuiger BK 125 365m3 (kunststof) € 47.03

- Tube heaters, Eco Heat. Kas verwarming 45W € 34,95

- SMSCOM thermostaat (los) € 21.18

 

Prijskaartje: € 630.12

 

Is de buisfan goed zo? http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-geurbestrijding/buisafzuigers/buisafzuiger-bk-125-365m3-kunststof/

En heb ik dan nog een afzuiger nodig? Indien ja, komt dit erbij:

- Stalen softbox 500m3 € 146.29

 

Prijskaartje: € 776,41

 

Los daarvan dacht ik nog om deze te kopen:

- 5x Pot vierkant 30,5x30,5x30,5cm 18ltr € 11,95

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Skittle ; Zo lijkt het op zich best ok, zou zelf alleen een grotere afzuiger nemen die ook wat beter bij je 700m3 filter past of

een kleiner filter die wat beter bij je buisfan past. Aansluitdiameters kloppen zo ook niet denk ik.

Ben zelf erg te spreken over de Uniteck plug & play fancontroller i.p.v. een variac.

Heb zelf een G-Tools 800m3 buisfan met een 800m3 Can filter op een Uniteck aangesloten (geen brom),

20mm mdf kist om de buisfan heen gemaakt met dempingsmateriaal erin en je hoort helemaal niks.

Nou heb ik zelf ook geen slang als afvoer maar spirobuis, heeft minder interne weerstand en dempt ook beter.

Als je een buisfan neemt ben je verder geen stalen of soft box meer nodig, deze vervalt voor de buisfan.

 

Die victorketting is om je lamp op te hangen, als je 2 x 2 meter heb is zat maar

beter koop je een katrol systeem, is veel makkelijker en kost je de kop ook niet.

 

Softbox is in plaats van de buisfan

 

Bullshit,zoveel hier praten mekaar maar na dat een softbox zoveel beter is dan een buisfan.

Waarom?, als de tent in de kelder komt te staan en er komt een aanzienlijk lange luchtafvoer

kan je veel beter een buisfan nemen en hier zelf een kist met demping omheen maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@capo hij had zei dat ie naast de lijst met benodigdheden waar de buisfan in staat nog een softbox moest hebben. Hij heeft maar 1 afzuiger nodig en dan zou ik kiezen voor een softbox ;)

Maar dat is idd niet per se nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou 4 grote smart pots of root pouches nemen (25-30L). Niet alleen kan je dat niet in de problemen komen met de overheid, maar je kweekt ook vier gezonde planten op die makkelijker individueel te monitoren zijn dan meer planten. Ik zou ook Bio aanraden met voedingstabletten, schimmels, bacteriën, en de bloei voeding van www.bioplantenvoeding.nl! Super makkelijk en alleen maar watergeven met af en toe wat toevoegingen. Geen gezeik met pH en EC. Verder, als je met grotere potten werkt kan ik je ook een tensiometer aanraden zodat je zeker weet dat je je plantjes niet te nat zet! Te natte pot met kleine planten betekent dat ze heeeeeel lang te nat gaan staan.

 

Hoeveel wiet wil je eigenlijk oogsten? Wil je het allemaal zelf houden? Ik ben ook begonnen met allemaal budget dingen maar als ik overnieuw zou beginnen zou ik allemaal het beste willen (Mammoth Elite tent, Dimlux lamp, dikke afzuiger...) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik hier buisfans had hangen had ik allang de blauwpetten op bezoek gehad... het is net waar je prioriteiten liggen... softbox in rubbers is vrijwel doodstil, terwijl een buisfan de hele tent bij elkaar huilt... zelfs zonder dimmer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik hier buisfans had hangen had ik allang de blauwpetten op bezoek gehad... het is net waar je prioriteiten liggen... softbox in rubbers is vrijwel doodstil, terwijl een buisfan de hele tent bij elkaar huilt... zelfs zonder dimmer.

 

En dat heb je zelf al eens getest, buisfan in rubbers gehangen in een mdf kist met demping of papegaai je nou na omdat iedereen dat zegt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het geluid dat uit de luchtkanalen vandaan huilt is het grootste probleem... de buisfans isoleren in een zelfbouwsoftbox is me teveel werk tov een echte softbox kopen.

 

Heb het zelf getest met ruck rk160 en 160l buisfans, bij meer dan 40%vermogen is het geluid overduidelijk, niet te missen, veel te veel, op 100% is het zelfs duidelijk hoorbaar buiten op straat.

(En ik denk ook bij het pand hiernaast binnen maar dat ben ik niet wezen vragen)

 

Denk qua volume aan een flinke stofzuiger die 24 uur per dag aanstaat, per buisfan....

 

Edit: als mijn db meter terug is van reparatie zal ik eens een meting doen om het verschil te laten zien.

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat een buisfan op zich meer herrie maakt dan een softbox snap ik ook dus dat hoef je voor mij ook niet te meten maar

daar ging het ook niet over, had het over een buisfan met kist e.d. eromheen zoals ik eerder beschreef, die hoor je echt niet hoor.

Het maken hiervan is zo gepiept, kwestie van mdf plaat in een paar stukken zagen, deze aan mekaar schroeven,

in en uitlaat erin zagen met decoupeermachine, dempingsmateriaal erin plakken en klaar.

 

 

Als jij in een kelder gaat kweken lijkt mij dit al minder gehorig t.o.v. een kamertje of zolder in je woning.

Als je dan ook nog een relatief lang luchtafvoertraject heb ben je al een mega over capaciteit softbox nodig i.v.m. drukverlies.

Buisfan heeft hier veel minder last van dus met bovenstaande factoren is een buisfan (en dan wel een met kist) een veel betere en goedkopere keuze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem is bij mij dat het geluid van de buisfan te horen is door de luchtkanalen heen, en zelfs buiten uit de schoorsteen.

Als ik daar ook nog een demperkast tussen moet maken wordt t wel erg omslachtig allemaal, en blijft er van de luchtstroom niks meer over.

 

Bij mij komen er dagelijks klanten over de vloer, die natuurlijk NIKS mogen merken/horen/ruiken wat er in het extra magazijn gebeurt... dus ik betaal liever 100 euro meer voor een echte softbox met de motor in rubbers die ik zelfs met mijn oor tegen de deur naar de ruimte waar ik in kweek niet hoor lopen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal voor de vele tips!

 

Uiteindelijk heeft mijn moeder er nog eens over nagedacht en ze ziet het kweekverhaal toch niet zitten. Het zou wel mogen als zij of ik het huis uit zijn. Jullie fantastische hulp is echter niet voor niets geweest.

Mijn beste vriend en ik gaan er nog een goede vriend bij betrekken en misschien kunnen we het bij hen thuis doen. Indien niet, ga ik het idee nog wat laten rusten totdat ik alleen woon.

Wel ga ik deze zomer een paar buitenplantjes zetten, die mogen zolang ze klein blijven wel van mijn moeder. Indien ze te groot worden kan ik ze altijd nog in mijn tante haar dikke tuin zetten (haha ja vreemde familie). Daar zal ik dan ook een verslagje van bijhouden. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dito! goed dat er nog jonge lui zijn die het een beetje begrijpen. n1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent niet de enige die zijn kweek plannen heeft moeten opbergen tot dat hij of zij alleen woonde ze :)

 

Als je in tuin iets kan zetten volgend jaar:

Grote smartpot +-40l grond

+ buffertabs

+ uit te kiezen autoflower variant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lang geleden was bij mij thuis ook de boot aan, toen ik een kleine kast had omgebouwd voor een microkweekje; Met een badkamer fan en een paar spaarlampen had ik wat moois geknutseld, maar daar ging de volgende dag de stekker weer uit.

 

Moeder was er niet van gediend:p

 

Buiten mocht ik wel telen, met een paar planten welke toch ieder seizoen groter werden. Blijft toch de mooiste manier van telen, en het beste voor de groene vingers in aantocht;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...