Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Knakie blind

Hoe Het Beste Trips In De Mapito Te Bestrijden?

Recommended Posts

Heb nu al ruim 3 rondes last van trips.

 

In eerste instantie wisten we niet wat het was en zochten we het in verkeerde PH waarden omdat het blad altijd rare uitslag vertoonde. Nu weten we beter, het zijn TRIPS.

 

Onze stekken worden altijd extern voorgegroeid en gaan altijd volledig schoon en beestjes vrij de bloei ruimte in.Echter na een dag of 3 in de bloeiruimte zie je dat de bladeren aangetast worden.

 

De ruimte zelf maken we goed schoon, vaak vernieuwen we ook het vijverfolie dus de enige conclusie is dat de trips Larven? in de mapito blijven zitten.

 

De growshop geeft als advies om de ruimte, tussen twee rondes door, in te spuiten met vertimex echter zoek ik liever een biologische oplossing en vermoed ik dat de vertimex niet in de mapito doordringt.

 

We moeten nu gaan spoelen, de ideale tijd om de mapito te behandelen. Werkt soil attack ook tegen de trips larven of is er een ander goedje dat beter werkt.

 

Naast het spoelen van de mapito met een biologisch middel heb ik ook begrepen dat de Plant Vitaly Plus weet alleen niet van welk merk (aluminium flesje?) goed zou werken. Dit ga ik vanaf het moment van poten van de stekken om de 2 dagen sprayen.

 

Dan hoop ik dat de larven en de trips uitgeroeid zijn.

 

Graag jullie tips hoe de trips het beste te behandelen met name de larven in de mapito, iemand ervaring met nicotine korrels?

 

gr knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je mapito gaat spoelen voor de volgende ronde dan waterstof peroxide 35% erbij doen 1ml per liter water. Dit dood schimmels, larven enz.....

 

na 24 uur is de peroxide omgezet in zuurstof ;) Ik voeg het vaak 2x toe en bij de 3e keer water ik gewoon in zonder dat spul.

 

Bij inwateren wel goed je enzymen toevoegen want ook je bodemleven in de mapito heb je uitgeroeid met de peroxide ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@High Tops

 

Kunnen de stekken na het spoelen met de peroxide ook gewoon direct in de mapito? Je geeft aan dat je het (nog?) twee keer toevoegt? Bedoel je dan dat je 2x spoelt en dan pas poot of bedoel je dat je het nog met 2 voedingsbeurten meegeeft?

 

Wat voor bodemleven praten we dan over? Ik dacht dat er in de mapito niet echt sprake is van bodemleven, zeker omdat je keer op keet afzuurt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou bij www.tuincentrumholland roofmijt kaartjes kunnen kopen maar ook orius insidiosus/orius tristicolor(roofwants)

Verder heb je ook nog collieweed's kaneelthee methode met citrus extract,dat zou goed kunnen werken tegen larves&eitjes.

Hoe je dit maakt staat op de bladprobleem/ongedierte sectie.

Afzuren van je water heeft niks te maken met meer/minder bodemleven,wel met de bereikbaarheid van voedingsstoffen.

Elke plant heeft in zekere mate ecto-mycorrhizae bij zich op de wortel,op mapito dus ook.

 

Volgens mij bedoelde high tops,dat ie 2 keer peroxide behandeling doet,en de 3e keer gewoon inwateren(met voeding)

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon 2x spoelen met de peroxide dan wacht ik vaak 24 uur en dan water ik goed in met enzymen. Na het inwateren je stekken planten. Het is ff wat moeite maar je dood nu wel alles ;)

 

Bodemleven>>>>rfx+enzymen....zo noem ik dat altijd. :P

 

Ik weet niet hoe je kweekt (eb en vloed of drippers) Met drippers zou ik daar ook even wat doorheen spoelen, ontsmet je dat direct ook :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HighTops

 

Nooit getest of 1x spoelen met de peroxide voldoende is? of door ervaring wijs geworden en daarom 2 tot 3 x?

 

Ik spoel altijd 2 minuten per 18 liter pot, wellicht dat je dan aan 1 x voldoende hebt?

 

Het gaat namelijk niet om een paar potjes :(

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis ff k@twerk :P Ik doe altijd 2x om alles uit te sluiten. 1 keer zal denk ik ook wel voldoen maar neem het zekere voor het onzekere. Doe je de eerste keer met de tuislang en 2e keer via drippers ;)

 

Een goede start is het halve werk toch? Anders loop je straks weer te klote en te stressen ;) Die kleine f*ckers gaan toch tussen je oren zitten :P

 

Ik weet niet wat voor effect de peroxide op de voeding heeft. daarom doe ik nooit tegelijk met de voeding.

 

Misschien dat iemand kan zeggen of dat kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd hightops,beter van niet.

Peroxide en leven is een slechte combo,hou het gescheiden lijkt mij.

Daarom gebruiken ze peroxide om grote open wonden mee schoon te bruisen,tegen infecties.

Bovendien oxideert peroxide want het breekt af naar zuurstof en zuurstof oxideert wel een aantal voedingen geloof ik.

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gelukkig nog geen last gehad van trips met mn mapito maar mocht dat wel zo zijn, dan weet ik dit topic te vinden,

Bedankt voor de info

Share this post


Link to post
Share on other sites

bodemleven in rfx? lol

 

Peroxide kan gewoon bij je voeding. Maar niet bij bio voeding.

 

 

Spoelen met peroxide en zonder voeding doe je meer kwaad mee dan goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen zonder voeding is altijd 'n doodzonde op mapito.

Ik ga volledig mee in HighTops z'n uitleg.

Mocht je er voor kiezen om toch zonder voeding met peroxide te spoelen dan zou ik de waterbeurd met voeding laten weken i.p.v. doorspoelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom enzymen?

Planten groeien het best op de plek waar een goede verhouding bestaat tussen de voedingsbodem en de plantbehoefte, omdat ze daar het hoogste rendement kunnen halen uit de daar aanwezige mineralen en andere voedingsstoffen. Ook aan de sterke concurrenten zoals pathogene schimmels zal de plant meer weerstand moeten bieden. Deze voor planten ideale omstandigheden kunnen bereikt worden door ervoor te zorgen dat de bodem in goede conditie is[ een gezond bodem leven] en door de in de bodem opgeslagen voedingsstoffen en mineralen voor de plant goed beschikbaar te maken [ook hiervoor zijn bacteriën een onmisbare schakel] tevens is het belangrijk dat de plant de opgenomen stoffen goed kan verwerken of tijdelijk opslaan. Hiervoor is een hoog chlorofyl gehalte belangrijk.

 

Dus toch een bepaalde vorm van bodemleven :P

natuurlijk weet ik ook dat er in rfx geen bodemleven zit, maar je voegt toch enige vorm toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met of zonder enzymen maakt geen enkel verschil. Zonde geld.

 

Net zoiets als wortelstimulator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle input, Noob ik gebruik ook nooit enzymen en de dames doen het altijd prima.

 

Ik gebruik minerale voeding (hypro A/B), spoel en water daarboven op altijd in, met een beetje mam gel waardoor ze net even die extra N boost krijgen die ze in het begin lekker vinden.

 

Ik ga gewoon spoelen met peroxide in de verhouding die HighTops hier adviseerde en zal daarnaast ook de dames, op het moment van poten, met een goedje gaan bespuiten die de trips niet lekker vinden.

 

Graag hier nog jullie advies wat hiervoor het beste werkt.

 

Die peroxide kan ik gewoon bij een drogist halen ?

 

Gr Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peroxide doet bij mij niks met of beter tegen springstaartjes. Nou is trips wat anders maar toch.

 

Zou ook lekker hoog zitten dan om te "spoelen" 1ml per liter lachen de springstaartjes om. Zeker als er geen planten instaan zou ik veel hogere dosering gebruiken. Ikzelf zou dan voor 3 ml per liter kiezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou bij www.tuincentrumholland roofmijt kaartjes kunnen kopen maar ook orius insidiosus/orius tristicolor(roofwants)

 

+1

 

Als je na 3 dagen al sporen van trips hebt dan zitten er al eitjes/larve op je plantjes. Trips leven van planten niet van steenwol...

 

Gr,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peroxide doet bij mij niks met of beter tegen springstaartjes. Nou is trips wat anders maar toch.

 

Zou ook lekker hoog zitten dan om te "spoelen" 1ml per liter lachen de springstaartjes om. Zeker als er geen planten instaan zou ik veel hogere dosering gebruiken. Ikzelf zou dan voor 3 ml per liter kiezen.

 

goed punt, en dan een dag wachten tot planten van de stekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik bacteriën en chloor. Geen goede combinatie maar af en toe ontsmetten en dan weer goede bacterien toevoegen zodat slechte minder kans hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

boef , voeg je bij elke eb vloed beurt chloor toe?

wat voor chloor gebruik je (waar haal je dat), welke dosis hou je aan ?

heb je dit uit de tuinbouw , of ben je gewoon gaan proberen.

 

ik kwam nog een interessant artikel tegen waarbij chloor word ingezet tegen Botrytis cinerea (veroorzaakt toprot).

http://www.kennislink.nl/publicaties/schone-rozen-zonder-schimmel-dankzij-chloor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...