Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Seminarian

Vraagjes Over Led Voor De Kenners

Recommended Posts

Guest Seminarian

Hey jongens,

 

Ik zou graag eens een nieuw avontuur beleven dus ik dacht er aan om eens een kweekje onder LED te doen. Ik heb al wat rondgelezen maar ik zit met enkele vraagjes. Ik stel er nu al al vast een paar:

 

- Wat is de effectieve levensduur? Met effectief bedoel ik in de praktijk. Zijn het robuuste lampen die gemakkelijk 7 jaar meegaan in de praktijk? Of gebeurt het wel vaker dat een lamp van enkele honderden euros het na een jaar al begeeft? Wat zijn jullie persoonlijke ervaringen hier omtrent?

Theoretisch heb ik gelezen over de 50000 uren omgerekend is dat 5.7 jaar non-stop branden. Bij HPS : 8000 tot 10.000 uur.

 

- Hoe zit het precies met de wartme die deze lampen produceren? Is het nodig om bij te verwarmen tijdens de winter tijdens de 'licht-periode' in je ruimte als je enkel LED gebruikt? Is het nodig om in de zomer warmte naar buiten te brengen m.b.v. een afzuiger?

 

Ifso, is het gebruiken van LED lampen interessant om detectie door bvb een warmtecamera te voorkomen? (bvb geen warmte lucht uitstroom uit je huis).. Of zit ik op een verkeerd spoor?

 

Alvast bedankt voor de moeite :)

 

Semi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij schelen LEDs niet zo gek veel in warmte afgifte. Een LED welke 600 watt verbruikt zal minder stralingswarmte, of in ieder geval beter gespreide stralingswarmte afgeven op je gewas, als een HPS lamp van 600 watt.

 

Zit zelf te denken om een hoger wattage in LED te gaan gebruiken dan in HPS, daar ik nog geen warmte probleem heb en de spreiding beter is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leds blijven veel koeler dan hps lampen.

verder hangt het gw van je locatie en je opstelling af. maar dat is zonder de juiste info lastig in te schatten. het zelfde met afzuigen.

van de nieuwe generatie leds weet ik de levensduur nog niet uit eigen ervaaring. ik weet wel dat andere leds (vervanging voor gloeilampen bv) echt jaren meegaan.

een hps verliest al vrij snel aan sterkte en het wordt ook aangeraden deze regelmatig te vervangen. ik wisselde mijn hps gloeilampen vroeger na 2-3 rondes. een keer ging een lamp stuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hps lampen vervang je in principe elke 5000 uur, of 1x per jaar als je het hele jaar rond kweekt. maar ik zie zelf geen verschil in de planten of een lamp nou splinternieuw is of 5 rondes oud...

Sommige lampen bij mij hebben er al meer dan 5000 uur opzitten, heb nog geen uitvallers.

1 rondje snelle amnees uit stek kost ongeveer 1000 branduren op 80 dagen.

 

Temperatuur en luchtvochtigheid zijn met led wat trickier, door de lagere warmteafgifte zie ik in sommige verslagen luchtvochtigheidsproblemen voorbij komen.

 

Levensduur van led tov hps is natuurlijk veel beter, maar daar betaal je ook voor...

Een complete 600w budgetset koop je voor 50,00 (lamp, kap, en vsa, dus ong. 0.1 euro/watt) terwijl je voor een setup met kwaliteitsleds ongeveer 1 euro/watt kunt rekenen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...