HighTops 3 Posted November 15, 2015 Vraagje. De temperatuur staat goed afgesteld en als de lampen aan gaan loopt de temp tot max 26.6 op bij lampen aan. En blijft dan ook een uurtje of 6/7 op die 26.6 stabiel. Na 6/7 uren loopt de temp heel langzaam op en als de lampen uit gaan is dat tot 28. graden opgelopen. Hoe kan dit? De afzuiger blijft op de zelfde stand blazen, lucht wordt van buiten gehaald. Afblazen gaat ook naar buiten er wordt snachts gedraait en de omgevings temp blijft het zelfde. Enige wat ik kan bedenken is dat de plantjes stoppen met koelen. Heeft iemand hier een verklaring voor? Quote Share this post Link to post Share on other sites
macerror 2,515 Posted November 15, 2015 alowa kan het stralingswarmte zijn wat langzaam alles opwarmt ? ggm Quote Share this post Link to post Share on other sites
HighTops 3 Posted November 15, 2015 Hoe kom ik daar achter? Ik heb Infrarood thermometer btw. Er wordt gemeten op tophoogte met een kapje van radiatorfolie er overheen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Aquar 205 Posted November 15, 2015 Aan het eind van de dag drinken je planten minder en verdampen/koelen dus ook minder. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wietefras 2,745 Posted November 15, 2015 Ik zie inderdaad precies hetzelfde gebeuren in mijn grafiekjes: Het middelste stuk geeft 3 temperaturen. Geel is de temp op tophoogte, groen is de bladtemperatuur (IR thermometer) en paars is 15cm onder de top. De gestippelde blauwe lijn is van de intake. De afzuiger zit bij mij op een variac die in dit geval constant op dezelfde stand stond, dus de temperatuur varieert daardoor niet. Aangezien de intake ook redelijk constant is kan de temperatuur verandering in de tent alleen maar komen door de planten. Temperatuur stijging komt dan door een lagere verdamping. In de bovenste grafieken zie je de luchtvochtigheid. Ook weer op tophoogte en gestippelde lijn voor de intake. De luchtvochtgheid in de tent daalt ook. Nou komt dat deels ook door de temepratuurstijging, maar dat effect is kleiner dan de daadwerkelijke daling. Ook daar zie je dus dat de planten meer verdampen. Moet nog steeds een keer een logger aansluiten op het waterverbruik om exact te zien hoeveel ze verbruiken, maar het is zo ook wel duidelijk denk ik. Weet niet precies waardoor het komt. Wellicht dat de processen in de plant uitgeput raken. Of anders misschien dat het circadiaan ritme er wat mee te maken heeft. Quote Share this post Link to post Share on other sites
FoolOnTheHill 1,676 Posted November 15, 2015 De temperatuur van luchtinlaat loopt ook op, van 17 naar 20 graden. Zou dat het zijn? Quote Share this post Link to post Share on other sites
macerror 2,515 Posted November 15, 2015 (edited) alowa is dat met zo n handgreep ? die je ergens op richt >? ggm ooh sorry gaat met dataloggers en grafiekjes ik ben hopeloos ouderwets Edited November 15, 2015 by macerror Quote Share this post Link to post Share on other sites
djbroertje 878 Posted November 15, 2015 mij is ooit verteld dat dit komt door minder worteldruk door minder water in het medium na uren werken door de planten. Hier gaan ook de bladpuntjes wat hangen na een uur of 6 's 8 wat ook te weinig water zou kunnen betekenen. waar ik nog niet helemaal uit ben is: loopt de temp op door te weinig verdamping (vocht in de lucht) of verdampt er minder door te veel warmte? Ik neig naar het eerste. Of inderdaad dat het proces in de plant wat minder wordt nu uren hard werken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
HighTops 3 Posted November 15, 2015 Kijk nu zijn we alweer een stukje verder Thanx voor je grafiek Wietefras. Luchtinlaat is vanaf buiten bij een nacht temp van 10C en de temp van de luchtaanvoer loopt midden in de nacht niet op, dus dat warmte verschil kan uitgesloten worden. Zoals wietefras DJbroertje en Aquar al aan gaven, zal het echt met de planten zelf te maken hebben. Next problem Dag 38 12/12 Mijn bladpuntjes staan ook wat naar beneden bij een aantal planten (papegaaienbek) dus GEEN claw. Er wordt gekweekt op basis van Eb en Vloed en met medium is RFX. Kan dit te maken hebben met te weinig zuurstof in het medium? Lampen zijn Dimlux 600w 400v op een hoogte van 65cm en geboost op 645w Te weinig water is het niet. Ik geef om de dag water en de bakken zijn dan nog best wel zwaar. ik doe de watergift ook puur om de PH op orde te houden. PH in de bakken na water gift varieert van 5.8 tot 6.2 en EC in de bakken is 2.0 Ik geef; Water in 5,5 >>> drain 5,7 EC in 1.8 >>>> Drain 1.8 watertemp 22 C LV lamp aan is 52% LV lamp uit is 62% Temp aan 26,5/27 (aan het einde loopt het dus op tot een 28,2) Temp uit 20/21 Temp gemeten op de top en het blad door middel van een infrarood thermometer (zelfde als Macerror eerder poste) ligt een 3 graden lager als de omgeving. Dus rond de 23/24 graden. Het gaat allemaal wel oke maar die papegaaiebekken zitten me dwars en ik ben op de max qua voeding aangezien ik al wat verbrande bladpuntjes heb gehad. Voedingsgift zal nu ook langzaam afgebouwd gaan worden. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wietefras 2,745 Posted November 15, 2015 @FoolOnTheHill, De temperatuur grafiek gaat maar tot 20 graden als minimum. Dus daaronder moet je de temperatuur wat schatten. Zal de schaal eens aanpassen. Dit is meer de zomerstand zo. De lijn bij 1.4kPa is ongeveer 18 graden. Dat is waar de watertemperatuur op zit. Als de lamp uit gaat is het in de tent dus ook bijna 2 graden koeler dan de temperatuur van de kweekruimte. Door de verdamping van de planten. Even opgemeten en de temperatuur van de intake stijgt over dat laatste stuk met 0,3 graden en de top temperatuur met 1,1 graad. De intake warmt ook wat op doordat de tent warmer wordt. Als de tent warmer wordt dan wordt de ruimte om de tent heen ook wat warmer. Je ziet in dit geval die intake temperatuur ook wat naijlen op de temperatuur in de tent in plaats van andersom. @macerror, Ik gebruik een zelfgebouwde IR temperatuur meter. Is in feite hetzelfde als dat handheld apparaat uit jouw foto, maar dan met een kabeltje eraan zodat ik de gegevens kan verzamelen. Zelfbouw link staat in mijn onderschrift @djboertje, Bij mij staan ze met de wortels in een bak water (DWC) die constant op hetzelfde niveau gehouden wordt. De worteldruk is dus hetzelfde lijkt me. @HighTops, Als ik de planten iets harder stress (lamp er dichter op) dan zie je het effect nog sterker. Dan is de temperatuur aan het begin van de dag ook wat hoger dan midden op de dag. Je ziet dat het beste in de VPD grafiek. Als de bakken nog zwaar zijn dan geef je ze wellicht eerder teveel water ja (met zuurstoftekort als gevolg), maar ik ben geen RFX kweker dus ik weet niet of dat gebruikelijk is. Ik dacht dat die omlaag hangende puntjes kwamen door wat teveel stikstof, maar dat is na 38 dagen op 12/12 (en dus ook een tijdje al bloeivoeding?) toch wel erg onwaarschijnlijk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
HighTops 3 Posted November 15, 2015 Bloeivoeding vanaf de eerste bloemknoppen In dit geval vanaf week 2 12/12 bloei gegeven. Water geven gaat doormiddel van eb en vloed en blijft een 20 min staan en daarna wordt het terug gepompt. Teveel kan eigenlijks niet. de RFX zuigt zich vol en en de rest loopt uit de bakken die verhoogt staan. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Bubbleblower 54 Posted November 16, 2015 Dat temperatuurverschil komt door een wijziging in het actie spectrum van de planten gedurende de dag. Ze absorberen steeds minder rood en steeds meer blauw (waardoor de photosynthese steeds lager wordt). Als het binnen altijd na 6 a 7 uur gebeurt hoe zou dat dan op te lossen zijn? Quote Share this post Link to post Share on other sites