Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dragon6521

10X Sensi Skunk ( Moeder Selectie )

Recommended Posts

hallo

 

zoals de topic titel vermeld ga ik van start met 10 reguliere sensi skunk zaden

de bedoeling is om hier een mooie moeder te selecteren en daar uit mijn stekken snijden

ik ben de slechte stekken beu vandaar dat ik het zo probeer en hoop zo altijd mijn kwaliteit stekjes op tijd te hebben wanneer ik ze nodig heb

 

ik heb de zaden besteld bij sensi omdat deze breeder mij het meest aansprak

normaal kweek ik altijd haze maar wil eens iets anders met een veel kortere bloei tijd

overgens zit iedereen nu aan de haze :thumbsdown:

 

de zaadjes kwamen na 4 werkdagen binnen en waren netjes verpakt in een envelop van bubbelplastic

hierin zaten onder andere wat informatie boekjes over de soortjes en natuurlijk ook de zaadjes

deze zaten appart verpakt in een soort doosje in het doosje zat een kartonnetje met een plastic (koepel)

waar de zaadjes in zitten, beschadiging word zo uitgesloten :verrygood

 

ik heb de zaadjes tussen page toilet papier gelegd wat ik vochtig heb gemaakt en heb dit in een diepvrieszak gestoken zodat het vochtig blijft , ik hoop dat er niet te veel bleek in het papier zit maar ik heb het meerdere zien doen

 

vervolgens heb ik ze in mijn oude micro kast gelegd die inmiddels al 2 jaar leeg stond

er hangt een 110watt duo fluor boven met 55k buizen

verder geen afzuiger of filter het is puur een ( warmtekast ) voor het ontkiemen en mischien een week of 2 voorgroei

 

de bedoeling is na het groeien een paar stekken van elke plant te halen en de planten zelf hierna direct onder 12 12 zetten, hiermee hoop ik snel te kunnen zien welke er mannetje of vrouwtje zijn zodat de verkeerde stekken weg kunnen of ik de planten weg doe of laat afbloeien weet ik nog niet dat zullen we later bekijken

 

voorlopig moeten ze eerst ontkiemen

het doosje

gallery_26885_18560_1761968.jpg

 

in het doosje

gallery_26885_18560_1677040.jpg

 

de zaadjes, wel wat klein maar het zal wel in orde zijn neem ik aan

gallery_26885_18560_706938.jpg

 

het oude micro hokje

gallery_26885_18560_2221956.jpg

 

onder het zonnetje

gallery_26885_18560_2930210.jpg

 

alle tips zijn welkom ik heb maar 1 keer in het verleden met zaadjes gewerkt en nog nooit moeders geselecteerd of stekken gesneden

 

grtz

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk mee, had van de zomer ook eens geprobeerd stekken te snijden van een buitenplant. Onder de trips aka liep niet zo goed af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hebben van een paar mooie moeders is een niet te onderschatten luxe. Leuk soortje wat je daar hebt.

 

Wat het snijden en succesvol wortelen van stekken betreft kan ik je wel wat pointers geven, geen enkel probleem.

 

gallery_6495_16810_12857.jpg

 

gallery_6495_16810_8716.jpg

 

Veel succes gewenst!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey dilago ik heb gezien dat jij het stekken snijden al onder de knie hebt

ik hoop dat ik met dit verslag veel van jou en anderen kan leren

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No problemo, jij leert mij het toppen en ik jou het stekken, komt helemaal goed! ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk zo komen we allebei ergens :specool

 

welke potten raad jij me aan om de moeders in te zetten?

ik wil 2 tot 4 moeders over houden en in de 60x60 tent zetten die ik ook nog ongebruikt heb staan

ik haal eerst stekken van de zaadplantjes en die stekken worden uit eindelijk de moeders dus ik ga niet reveggen

 

en is het goed om de zaadjes onder licht te ontkiemen? want er komt wel wat licht door het wc papier

de lamp staat 24uur dus niet 18/6 kan ik er dan beter iets donkers over leggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is dat! :)

 

Ik heb de moeders in 18literpotten en geef ze groeivoeding en fishmix. Daardoor krijgen ze flink veel stikstof en blijven zo mooi groen. Zodra ze te groot worden zet ik ze elders in de bloei of maak er iemand anders blij mee.

 

Moeders houden in een tentje van 60x60 lijkt me aan de krappe kant. Daar kan je hooguit een in kwijt vermoed ik. Die ruimte zou ik liever benutten voor de stekken.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm ik heb eigenlijk niet meer ruimte dan de 60x60

misschien hou ik 1 moeder voorlopig en koop ik later een 90x90 tentje voor de moeders en maak ik het hokje wat ik nu gebruik weer in orde voor de stekken

 

ik wil dalijk de zaadjes in zaai en stek grond zetten, maar ik bloei alles af op coco's geeft dat problemen denk je of maakt dit niet uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee maakt niet uit, ik kweek momenteel op een mix van aarde en kokos.

 

Moeders hebben flink wat ruimte nodig, de mijne staan in een hok van 150x150 en ik zit nu al met ruimtegebrek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er vijf en in dezelfde ruimte heb ik een plank waar de stekken op komen die geworteld zijn. Het is een volle bak en eens in de zoveel tijd ben ik genoodzaakt er een paar uit te zetten. Dat is altijd jammer want grote planten kan je veel van stekken. Soms tot wel 40 per keer.

 

De verse stekken doe ik vervolgens in propgators met een heel klein laagje water in de stekkast onder 2 x 18watt koel wit. De meeste mensen snijden de stekken met een steriel mes, maar ik knip ze gewoon met de dichtstbijzijnde schaar.

 

gallery_6495_16810_52920.jpg

 

gallery_6495_16810_24551.jpg

 

Bij de vorige lichting had ik geen laagje water onderin de bak. Op het moment van wortelen vond ik de bladeren een beetje mat, wat wellicht komt door de uitgedroogde stekblokjes. Vandaar dat ik nu een laagje aangezuurd water onderin heb.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie dat je veel stekken er af haalt, maar voor mij is eens in de 8/9 weken 9 stuks genoeg dus dat moet ik wel redden met 1 moeder dan tog?

mischien zet ik haar dan in een 11 liter om haar klein te houden ( weet niet of dit scheelt ) daar discuseren we nog steeds over :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er maar zo weinig nodig hebt moet dat makkelijk lukken, geen probleem lijkt me. :)

 

Ja, de 11literpotten discussie is flink gaande, je hebt mij zover dat ik het een ronde ga proberen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze zouden voldoende moeten zijn voor een gehele cyclus, dus ik schat voor een 8-tal weken.

Daarna duw je er gewoon een nieuwe in of je verkruimelt ze.

 

En elke 2-3 tal weken geef je eens bacto mee, voor de rest zou kraantjeswater voldoende moeten zijn.

 

Hopelijk vindt je een leuke pheno,

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet wel goed komen denk ik, ik zal eens nadenken over de tabs

ik ben eigenlijk een liefhebber van vloeibare voeding ipv vaste vorm omdat je meer gedoseerd kan werken maar als extra zal het mischien niet verkeerd zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er vanaf. Ben meer een luie hobby'er, organisch kweken is lekker makkelijk. Af en toe een scheut water erbij en hopsa, de dames blijven groen :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik koekeloer ook mee leuk sensi skunk :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuren ?! Wat bedoel je :rolleyes:

 

 

Dat is het mooie aan organisch growen. Je sprak daarnet over doseren, en dat je liever alles zelf in handen hebt...

Als je bio kweekt laat je de schimmels en microbacterieen het werk doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk dat je mee kijkt choca

 

crimson kan dat bio gebeuren dan ook op coco's? of is dit echt voor aarde bedoeld?

 

het is de bedoeling dat de moeder 100% gezond is zodat de stekken dit ook zijn

 

@dilago; als je je stekken hebt geknipt zet je deze dan onder 18/6? zo ja? gaan deze dan niet groeien of doen ze dat pas als er wortel aan zit?

dat stukje begreip ik niet helemaal, ik zag dat stekken 2 weken nodig hebben om te wortelen maar hoe kan het dat ze klein blijven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff een snelle update

 

heb net de zaadjes bekeken die ik precies 24 uur geleden te kiemen heb gelegd en ze beginnen op te barsten en met een microscoop kan ik al een beetje ( groen zien )

 

ik wou diepe potjes hebben om ze hierna in te zetten maar die hebben ze nergens

dus ik heb zelf maar potjes gemaakt , ik had een aantal lege flessen liggen zonder statiegeld en heb deze gesneden om potjes te maken

groene oplossing recycling :likken:

deze zijn alleen wel doorzichtig natuurlijk maar dit maakt voor de wortels niet veel uit denk ik

de reden waarom ik diepe potjes wil is omdat de wortels naar de zwaartekracht toe groeien, beneden dus , zo hoop ik ze niet zo snel over te hoeven potten

 

ik heb de potjes gevuld met poken zaai en stekgrond

eerst was mijn oog gevallen op plagron batmix maar wellicht is de ec in die voorbemeste grond te hoog

pokon zaai en stek grond is ook voorbemest maar het is er speciaal voor dus lijkt me niet dat ze hem zo vol stoppen met voeding dat ze vergiftigen

ook was de ph waarde beter van de potgrond 5.8 tot 6.4 tegen over 6.4 7.4 van plagron

 

wat ik alleen nu wil weten is moet ik de grond bevochtigen met afgezuurd water of met gewoon water?

dan kan ik ze namelijk in het hokje zetten zodat ze een beetje op temperatuur kunnen komen zodat de zaadjes geen shock krijgen van het potten

 

grtz

 

gallery_26885_18560_2038370.jpg

 

gallery_26885_18560_1167072.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaai en-stek grond is prima. Ik gebruik vaak de goedkoopste die ik vind en ze kiemen prima daarin.

 

Ik gooi er gewoon een plens kraanwater bij, niet teveel natuurlijk. Weet wel niet of die doorzichtige plastic ideaal is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

als eerste het is niet goed voor je wortels als er licht bij kom dus ik zou wat zilver folie om de buite kant doen van de fles

om te zorgen dat je wortels in het donker zijn en maak wel gaatje s onder in die fles dat water weg kan lopen

ik zelf geef altijd de eerste keer gewoon leiding water zonder aftezuren als ik met zaden begin

geen idee wat anderen doen

Edited by the-choca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...