Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
NatureTime

Verwarring Bij Stekken Maken

Recommended Posts

Ik heb een paar moederplanten en ik wil stekken snijden, een hoop info al gelezen maar nu kom ik op het punt als ik de stekken na de eerste handelingen in een propagator zet, hang ik hier dan direkt tl balken boven of gebeurt dit pas wanneer ik de kap van de propagator afhaal? hoe werkt dit precies welk moment gaan ze onder het licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zet je stekken direct onder de tl, op 18 uur.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan plaats ik hem zo dicht mogelijk tegen de kap aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de eerste dagen zet ik ze op 24 uur om schommelingen te voorkomen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan plaats ik hem zo dicht mogelijk tegen de kap aan?

Ja.

Ik heb de hier gelinkte topic over stekken ook eens doorgelezen, tot pagina 6.

Wat me daar opvalt is dat er veel groot blad aan de stekken gelaten wordt, en dat er de stekken met een stukje stammetje zonder internode in het substraat gezet worden.

Mijn ervaring is juist dat het weghalen van de grote bladeren én het afsnijden van de stek net onder een internode beter werkt.

Ik liet enkel de groeipunt zitten en, sneed de stengel van het blad in de onderste internode weg, haalde het groeipuntje uit die internode en plaatste de stek zo in de steenwol, met die internode dus onder de grond.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is dat het nauwelijks uitmaakt hoe je t doet... kleine stekken, grote stekken, met blad, nauwelijks blad, midden uit een tak gesneden (met 2 zijuitlopers) of alleen de groeitop.

 

Gewoon schuin afsnijden, in de stekblokjes met een toefje rhizopon, inwateren met of zonder afzuren, met of zonder enige voeding/wortelstimulator.

Propagator eerste dagen helemaal dicht, na een paar dagen schuifjes open, daarna deksel een stukje optillen met een blokje eronder zodat ze rustig kunnen wennen aan de lagere lv.

 

Ik zet de stekken eerst 6 uur donker, met als achterliggende gedachte dat de stekken dan ff rust hebben om te herstellen van het snijden.

Daarna gewoon 18/6 aanhouden.

Lamp er zo dicht boven dat de bovenkant van de propagator iets warm voelt, niet meer dan dat.

 

Succespercentage ligt boven de 90% zoals ik het doe.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na van alles geprobeerd te hebben, is mijn idee dat temperatuur en licht de twee belangrijkste factoren zijn om je stekken te laten wortelen. Ik doe de steenwol stekblokjes in een emmer lauwwarm aangezuurd water met een beetje groeivoeding. Deze knijp ik een beetje uit en daar plaats ik de stekken in met wat wortelsimulator aan de stelen. Ik maak een kleiner gaatje waar de steel precies inpast. Dan doe ik de kap er op, zet de propegator onder een enkele Phillips cool white en wacht rustig tot de stekken wortelen na zo'n 14 dagen.

 

gallery_6495_16810_1022.jpg

Deze staan nu acht dagen.

 

Het armatuur kan je gewoon bij de Karwei halen voor 9 euro. Zelf even ergens inbouwen en klaar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De warmte aan de voetjes inderdaad houden op 27 a 28 graden. En goede ventilatie en rond de 70% Luchtvochtigheid. Dat blijven met elkaar lastige factoren om voor elkaar te krijgen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel stekken worden er per moeder / m2 gesneden of beter kunnen gesneden worden . de boeren zeggen 20 stuks per moeder naar 5-6 weken de ander zegt ... 4 per moeder wat is nu juist ...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de moeders rond de meter groot laat worden, dan moet 25 stekken per plant snijden wel lukken. Dat is geen probleem, maar probeer liever eerst eens een stuk of tien stekken te laten wortelen.Het luistert vrij nauw en als je je klimaat niet in orde is kan je wachten tot Sint-juttemis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb van mijn 7 pp planten (uit zaad) ruim 100 stekken gesneden na een paar weken voorgroeien@600w

Na 3 dagen herstellen heb ik de moeders op 12/12 gezet om af te bloeien, mooie volle tent geworden.

Hele zwik is over een ruim maandje rijp. (Heb ong. de helft vd stekken overgedaan aan iemand anders, omdat mijn succespercentage veel hoger was dan ik verwachtte)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waren dat reguliere zaadjes Scirocco en van welke firma? Je hebt er mooi resultaat mee bereikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feminised, en ik heb de zaadjes van mijn maatje die ze in een gs gekocht had indertijd, dit was het restantje wat nog over was na onze overstap op amnees stekken.

(Stekken waren ff niet leverbaar, dus toen dit projectje maar ff tussendoor gepakt)

Welke breeder is niet meer te achterhalen, gs in kwestie bestaat niet meer.

 

Ga volgend jaar weer hetzelfde systeem toepassen denk ik, alleen welk soortje weet ik nog niet.

Ik neig toch weer naar amnees, maar een leuk soortje van sannie of pg/naw lijkt me ook wel wat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...